Met OAD naar Zuid-Afrika

Bestemming: A. Kaapstad (Zuid-Afrika) , B. Stellenbosch , C. Hermanus , D. Oudtshoorn , E. Storms river , F. Addo , G. Stutterheim , H. Underberg , I. Hluhluwe Park , J. Ezulwini (Swaziland) , K. Kruger National Park (Zuid-Afrika) , L. Graskop , M. Johannesburg
Periode: juli 2009
Accommodatie: Diverse
Organisatie: Oad

Onze reis naar Zuid-Afrika begint! Aangezien onze vlucht al om 10:00 uur 's ochtends vertrekt staan we vroeg op. Tegen 7 uur komen we aan op Schiphol waar we al direct voor een verassing komen staan: de vlucht was overboekt en het was niet zeker of we wel meekonden. Na enige wachttijd en 45 minuten vertraging konden we toch mee en waren op weg naar Kaapstad! De vlucht verliep zonder problemen en we hadden vanuit het vliegtuig nog een mooi uitzicht over de Sahara en enkele dichtbegroeide gebieden van Afrika. Ook het eten en drinken aan boord beviel prima!

Na een 11 uur durende vlucht kwamen we rond 22:00 uur aan in Kaapstad, waar het inmiddels al donker was. Hierdoor hadden we helaas geen mooi uitzicht op de Tafelberg. Bij aankomst werden we opgewacht door een medewerker van OAD die ons samen met een ander stel naar ons hotel in Kaapstad bracht. Een erg prettige service aangezien ons hotel in het centrum van Kaapstad lag en de rit een half uur duurde. Eenmaal aangekomen bij het hotel verliep het inchecken voorspoedig en werden we begroet met wat typisch Zuid-Afrikaanse gewoontes. Samen met onze koffers werd er een drankje naar onze kamers gebracht. Na nog wat roomservice te hebben besteld besloten we met een heerlijk vakantie gevoel te gaan slapen.

Dag 2: Kaapstad

De medewerker van reisorganisatie OAD, die ons gister van het vliegveld heeft opgehaald en naar het hotel heeft gebracht, vergezeld ons bij het ontbijt. Hij gaf ons wat uitleg over gebruikelijke zaken zoals auto rijden en het geven van fooien. Na het invullen van het nodige papierwerk konden we met onze huurauto, die netjes bij ons hotel afgeleverd werd, vertrekken. Onze eerste stop was Boulders Beach. Hier was het vergeven met pinguïns, die overal liepen en nesten aan het bouwen waren. De grote rotsblokken die over het hele strand te vinden waren zaten vol met aalscholvers. Het strand en het water zien er ook prachtig uit!

Boulders Beach

Na deze ontmoeting met de pinguïns zijn we doorgereden naar Cape Point. Via een kort wandelpad met een prachtig uitzicht over de rotsen en stranden komen we bij het absolute punt van Cape Point. Na nog geen 5 seconden op het terras worden we beroofd door een grote baviaan die onze tas met eten en drinken greep. Met een muffin als buit gaat hij naast een bord 'Baboons are dangerous and are attracted by food' zitten om zijn daad nog even te benadrukken. Wel erg leuk natuurlijk.

Dag 3: Kaapstad
Weer: 25 - 30 graden, onbewolkt

Vandaag stond de tafelberg op het programma, helaas vernomen we al via internet dat de kabelbaan die je normaal gesproken naar boven brengt wegens onderhoud gesloten was. Gelukkig was Margaret Curran, een uitstekende gids die we op het laatste moment hebben kunnen regelen, beschikbaar zodat we toch nog naar boven konden. Na een kleine 2 uur bereikten we de top en niet zonder beloning. Mede dankzij het heldere weer was het uitzicht was ongelofelijk mooi, we konden Cape Point, Robbeneiland en de bergtoppen van Hottentots Holland Mountains zien liggen. Volgens onze gids hadden we geen betere dag kunnen kiezen! Na 1,5 uur dalen bracht de gids ons terug naar het hotel.

Tafelberg Kaapstad

Na een frisse douche vertrokken we naar het V&A Waterfront op slechts 10 minuten rijden van ons hotel. Hier hebben het Two Oceans Aquarium bezocht. Dit is een aquarium met allerlei soorten dieren die voorkomen in de Atlantische- en Indische oceaan. Van haaien tot zeeschildpadden en van clownvissen tot pinguïns.

Dag 4: Kaapstad → Stellenbosch
Weer: 25 - 30 graden, onbewolkt

Alvorens we vandaag door zouden reizen naar Stellenbosch stond eerst een bezoek aan Robbeneiland op het programma. Tijdens de drukke boottocht kun je aan boord een museum over de geschiedenis van Robbeneiland bezoeken. Vanaf de boot hadden we een prachtig uitzicht op de Tafelberg en Kaapstad. Aangekomen in de gevangenis kregen we een gids toegewezen die ons een rondleiding gaf. Hij vertelde ons over de barre omstandigheden waarin de gevangenen opgesloten hadden gezeten. Ook mochten een kijkje nemen in de cel waarin Nelson Mandela 27 jaar verbleef. Deze cel bestond uit niet meer dan een klein kamertje met een dekentje en een klein tafeltje. Eenmaal terug van Robbeneiland gingen we op weg naar Stellenbosch, waar helaas maar weinig te doen was. Veel restaurants waren gesloten en het leek uitgestorven. Gelukkig vonden we na wat te hebben gewinkeld toch een restaurant, dat achteraf bijzonder goed en goedkoop bleek! Hierna besloten we terug te keren naar ons Bed & Breakfast voor wat welverdiende rust.

Dag 5: Stellenbosch → Hermanus

Onderweg naar Hermanus rijden we door de Hottentots Holland Mountains, waar we veel wijngaarden en mooie stukken natuur passeren. Niet zo verrassend aangezien we ook het Hottentots Holland Mountain National Park doorkruisen. Na een tocht van anderhalf uur rijden komen we aan bij Hermanus. Het weer was erg aangenaam en zodoende besloten we een wandeling te maken langs de kust, op zoek naar walvissen. Helaas lieten deze zich niet zien waarop we besloten naar het Whale Museum te gaan. Klein, maar erg leuk en interessant!

Toen we op de terugweg naar het hotel nogmaals langs de kust kwamen, hoorden we mensen schreeuwen dat er walvissen te zien waren. Een moeder met jong zwom een eind uit de kust. Hierna besloten we een hapje te eten op een terras met een prachtig uitzicht op de baai. Tijdens het eten kwamen we opnieuw in aanraking met walvissen, dit keer wat dichterbij! Om even uit te rusten zijn we kort terug gegaan naar ons hotel en hebben we 's avonds nog wat gegeten in het centrum.

Dag 6: Hermanus → Oudtshoorn
Weer: 25 - 30 graden, onbewolkt

Na een rustige ochtend zijn we doorgereden naar Oudtshoorn. Onderweg zijn we bij een klein park, 'Bonte Bok' gestopt om wat dieren te bekijken. Na hier een uurtje rondgekeken te hebben (het is maar een klein park) vervolgen we onze weg naar Oudtshoorn. Gaandeweg werd duidelijk waarom deze streek staat om zijn struisvogel boerderijen. Grote weilanden vol met duizenden struisvogels die allemaal omhoog keken op het moment dat er een auto langs reed. Erg grappig! Na een hartelijke ontvangst in de Thorntree Country House Lodge, ten noorden van Oudtshoorn, kregen we wat te eten en te drinken terwijl we van het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van de Swartbergen genoten. Hier zaten we achteraf in de mooiste lodge van onze reis! Mooi ingericht met een luxe badkamer en behulpzaam personeel. Aanrader!

Dag 7: Oudtshoorn
Weer: 22 – 25 graden, onbewolkt

Na een uitstekend ontbijt rijden we richting de Cango Caves op 15 minuten van onze lodge. Eenmaal aangekomen besloten we om deel te nemen aan de één uur durende standaard tour die ons door de kamers van de grotten leidt. Zoals beloofd eindigt de tour na één uur waarna we doorrijden naar de Swartberg pass. Deze 27 kilometer lange weg bestaat volledig uit gravel en is daardoor alleen begaanbaar tijdens droog weer. Via deze pass rijden we langs Prince Albert Klaarstroom richting Meiringspoort, waar we waterval 'de rust' bezoeken.

Op de weg terug naar onze lodge stoppen we bij de Cango Wildlife Range, waar we voor een paar euro toegang én een rondleiding krijgen. Hier zien we verschillende dieren, krokodillen, schildpadden, stokstaartjes, slangen en een aantal vogels. Erg leuk, maar niets vergeleken bij 'Cheeta land' waar de grote katachtigen verbleven. Cheeta's, leeuwen en zelfs Bengaalse tijgers en Witte leeuwen! Aan het eind van de tour hoorde we dat voor 13 euro pasgeboren cheeta's kunnen aaien, wat echt geweldig was! De verzorgers maakte foto's van ons met de kleine katten die we uiteindelijk op a4-formaat, kosteloos meekregen!
We sloten de dag af met een bezoek aan één van de beste restaurants van Zuid-Afrika, Jemima's restaurant. Hier hebben we heerlijk gegeten waarna we terug keerden naar onze lodge.

Dag 8: Oudtshoorn → Storms river
Weer: 20 graden, 's middags regen

Vandaag vertrekken we uit Oudtshoorn en gaan richting Storms river. We kiezen om te rijden via de tuinenroute (de N2) die je langs prachtige tuinen en meren leidt. Vervolgens zijn we gestopt in Knysna, een stadje waar we erg veel over gelezen hadden. Helaas viel het een beetje tegen, het bleek allemaal niet zo bijzonder als de verhaal voor deden. Na hier een hapje gegeten te hebben rijden we verder naar Knysna Elephant Park waar je op olifanten kon rijden en ze kon voeren. De prijzen waren echter zo hoog dat we besloten door te rijden naar ons hotel, dat ook een beetje tegenviel. Wel hebben we nog lekker en goedkoop kunnen eten in een nabij gelegen restaurant.

Dag 9: Storms river
Weer: 20 – 25, half bewolkt

Op nog geen 10 minuten van ons hotel ligt Tsitsikamma National Park, ook wel 'the garden of the garden route' genoemd. Eenmaal in het park aangekomen blijkt als snel waarom. Uitgestrekte oerbossen en paden brengen ons langs de kust naar de Storms River Mouth. Hier wilden we graag een boottocht maken, maar bij gebrek aan animo kon deze helaas niet doorgaan.

Na al dit gewandel besloten we door rijden naar Blaukans Bridge, de grootste boogbrug langs de tuinenroute. Vanaf deze brug kun je de diepste bungeejump ter wereld maken. De sprong is maar liefst 216 meter diep. Vanaf een brug of een groot scherm kun je de sprongen van anderen bekijken. Na een aantal sprongen te hebben gezien besloten we maar verder te gaan!

Terug in de auto reden we langs 'Big Tree' dat ook stond aangegeven op onze kaart. We besloten even te gaan kijken maar met de baobabs van het Kruger Park in onze herinnering viel dit erg tegen. Hierop zijn we terug gekeerd richting hotel en hebben we onderweg nog wat gegeten.

Dag 10: Storms river → Addo
Weer: 25 – 30 graden, onbewolkt

Vanaf Storms River reizen we vandaag door naar Addo, waar we eerst ons Bed & Breakfast bezoeken zodat we onze bagage vast kwijt kunnen. Eenmaal ingechecked hebben we, op zo'n 30 minuten rijden van onze verblijfplaats, het Addo Elephant Park bezocht. In dit park hadden we een afspraak gemaakt om mee te gaan met een 'game drive', maar omdat we wat vroeg waren besloten we zelf vast wat door het park te rijden. Tijdens deze rit kwamen we al een aantal warthogs, kudu's een olifant en een buffel tegen. Om 15:00 uur beginnen we onder leiding van ranger Ryan samen met wat andere toeristen aan de game drive. De ranger zit vol verhalen en informatie over de dieren en het park en het duurt ook niet lang voor we de eerste dieren tegenkomen. Eerst wat stokstaartjes, daarna groten groepen olifanten! Ondanks dat onze gids zijn uiterste best deed kwamen we helaas geen buffels of leeuwen tegen.

Na de game drive besloten we wat te eten in het restaurant van het park, maar dit kunnen we iedereen afraden. Het eten was namelijk erg slecht! Inmiddels was het al weer donker en zijn we terug gereden naar ons Bed & Breakfast.

Dag 11: Addo → Stutterheim
Weer: 25 graden, onbewolkt

Na een onbijt en een gesprek met de Nederlandse eigenaren van ons verblijf rijden we terug naar Addo Elephant park. Hier zullen we eerst nog even naar de dieren kijken alvorens we via Colchester het park zullen verlaten en richting Stutterheim reizen.

Ook vandaag zien we een aantal olifanten, stokstaartjes, warthogs en struisvogels, dit blijft leuk! Het park is ook de laatste plaats waar Mest Kevers nog voor komen, zodoende is het verboden door de olifanten poep te rijden! Tegen het einde van onze tijd in het park zien we dan toch nog nieuwe dieren, een black backed jackal en verschillende antilope soorten. Hierna zijn we zoals gepland doorgereden naar Stutterheim. De weg naar Stutterheim brengt ons door 'Transkei', een voormalige staat dat bekend staat als het armste gebied van Zuid-Afrika. Vanaf Grahams Town werd dit ook goed zichtbaar. Het verkeer nam af en de steden werden armer. In King Williams Town was de straat bezaaid met afval en overal stonden lange rijen mensen. Het bleek het 'pay-day' te zijn en dus namen de mensen direct hun geld op. Eenmaal aangekomen in ons hotel besloten we te rusten. Wederom bleken we de enige gasten in het hotel, toch een raar gevoel.

Dag 12: Stutterheim → Underberg
Weer: 25 - 30 graden, onbewolkt

Op deze dag staat de langste reis van onze vakantie op het programma. Een 550 kilometer lange reis van Stutterheim naar Kokstad en van Kokstad naar Underberg. Deze weg liep weer door Transkei en liet ons een kant van Zuid-Afrika zien die tot nu toe verborgen was gebleven. Dorpen en steden zagen zwart van de mensen. Overal was armoede en chaos. Gelukkig kwamen we redelijk snel aan in de volgende provincie, Kwazulu Natal. Hier zag alles er al direct een stuk beter uit. We kunnen goed begrijpen dat veel mensen dit stuk van Zuid-Afrika overslaan en liever het vliegtuig pakken, al vinden wij dat dit ook bij het land hoort.

Na een uur of 7 gereden te hebben komen we aan bij ons hotel. Op ongeveer 30 kilometer van Underberg zitten we op een prachtige locatie met uitzicht op de hoogste bergtoppen van Zuid-Afrika.

Dag 13: Lesotho, 'Kingdom in the Sky'
Weer: 25 graden, onbewolkt, Boven 15 - 20 graden

Onder begeleiding van een chauffeur/gids vertrokken we omstreeks 9:30 in een 4x4 met onze tour over de Sani Pass. Deze pass loopt over het Drakensgebergte naar Lesotho en is vrijwel onbegaanbaar zonder 4x4 en bijhorende chauffeur! Deze zit overigens vol informatie over het gebied, de weg en Lesotho. Lesotho is het enige land ter wereld dat in zijn geheel boven de 1000 meter hoogte ligt en wordt hierdoor toepasselijk het 'Kingdom in the sky' genoemd. Hier eenmaal aangekomen hebben zelfs de 4x4's moeite met de grote hoeveelheden sneeuw en ijs. Uiteindelijk hebben we de laatste kilometer naar de top moeten lopen. Hier moesten we eerst door de douna heen om de nodige stempels te halen, daarna zijn we doorgegaan naar de hoogstgelegen kroeg in Afrika, de Sani Top Challet.

Na nog wat besneeuwde dorpjes bezocht te hebben begonnen we aan de afdaling, die nog twee uur zou duren. Al met al een indrukwekkend avontuur dat ons nog lang bij zal blijven.

Dag 14: Underberg -> Hluhluwe
Weer: 30 graden, onbewolkt

Vandaag rijden we voor het eerst over een echte snelweg! Rond Durban zijn de meeste wegen tolwegen en daardoor in uitstekende staat. Doordat we lekker door konden rijden waren we al vroeg bij de poort van het Hluhluwe Park. We rijden door het noordelijke deel van het park, zo rijden we meteen richting onze lodge. Pas na 1,5 uur zagen we enkele zebra's en giraffen, maar we zouden nog genoeg wild tegenkomen. Zo werd ons de doorgang geblokkeerd door een viertal witte neushoorns die midden op de weg liepen. Geduldig wachtte we ons moment af en na een tijdje konden we alweer doorrijden.

Vanuit het park zijn we rechtstreeks naar onze lodge gereden. Een prachtig gebouw, volledig in Afrikaanse stijl. De lodge blijkt op een open terrein te liggen en verschillende wilde dieren lopen dan ook langs ons huisje. Gelukkig geen leeuwen, cheeta's of olifanten! Na een maaltijd in het restaurant van de lodge zijn we op tijd gaan slapen.

Dag 15: Hluhluwe → st. Lucia → Hluhluwe
Weer: 20 graden, bewolkt

Na een uurtje rijden komen we al vroeg aan in St. Lucia. We beginnen in het Simangaliso Wetlands Park waar we een met een boottocht over de meren en rivieren varen. Deze wateren zitten vol met nijlpaarden en krokodillen. Doordat de het water maximaal 1,5 meter diep is kunnen de nijlpaarden gewoon over de bodem lopen, oppassen dus! De boot probeerde zo dicht bij de nijlpaarden te komen als mogelijk was, maar de groep maakte al snel duidelijk liever met rust gelaten te worden. De gehele groep, een stuk of 20 nijlpaarden, sprong tegelijkertijd het water in om ons weg te jagen.

Na de boottocht vertrokken we richting het Wetlands park, waar we door de hoogste duinen van de wereld, tot 125 meter hoog, konden rijden. Overal liepen kleine aapjes rond en het water zal vol met kleine tropische visjes. Helaas hadden we geen zwem- of snorkelspullen bij ons! Bij terugkomst in onze lodge hebben we heerlijk gegeten waarna we besloten te gaan slapen.

Dag 16: Hluhluwe → Ezulwini (Swaziland)
Weer: 25 graden, onbewolkt

Vanaf ons hotel (Mantenga lodge Swaziland) rijden we in 15 minuten naar Swaziland. Weer een stempel in ons paspoort! De wegen zijn net zo goed als de wegen in Zuid-Afrika, het grootste verschil is dat we meer dorpjes en scholen tegenkomen. Naar mate we Mazini naderen worden de wegen groter en drukker en valt het op dat het gebied verder ontwikkeld is. We checken in bij ons hotel waar vanuit we een prachtig uitzicht hebben op de Ezulwini vallei. Op een minuut of 5 rijden bezoeken we het Mantenga Culture Village, waar we een rondleiding krijgen door het dorp. Hierna volgt een theatershow met zang en dans door de traditioneel geklede bevolking. Nabij dit dorp ligt Matenga falls, een waterval die van dichtbij te bewonderen is.

Op onze terugweg naar het hotel hebben we een tussenstop gemaakt bij het Mantenga Craft Centre. Hier kochten we van een erg aardige man een aantal zelfgemaakte beeldjes waarna we op ons hotel aangingen. Hier hebben we één van onze beste maaltijden van de vakantie gegeten. Het hotel was ook erg netjes en het personeel bijzonder vriendelijk. Een echte aanrader dus!

Dag 17: Swaziland → Skukuza (Krugerpark)
Weer : 30 graden, onbewolkt

We vertrekken uit Swaziland want we gaan eindelijk naar Kruger National Park toe! Hier kijken we al een tijd naar uit en om te zorgen dat we hier zo veel mogelijk tijd door kunnen brengen zijn wel al vroeg op gestaan. Aangekomen bij Malalena gate, de toegangspoort tot het Kurger Park, was het zo druk dat we wel een half uur hebben moeten wachten voor we uiteindelijk het park in mochten.
In dit enorme park, ruim 20.000 km2, zagen we al snel veel dieren. Veel vogels, maar ook impala's, olifanten, giraffen, zebra's en apen. Na 1,5 uur in het park zagen we zelfs onze eerste leeuw van de reis! Nadat we ons hebben ingechecked in het Skukuza Restcamp zijn we nogmaals door het park gereden, waar we wederom enkele leeuwen zagen. 's Nachts hoorden we allerlei dieren geluiden, waaronder het herkenbare gehuil van de hyena's. Hopelijk krijgen we deze ook nog te zien!

Dag 18: Skukuza → Phalaborwa (hele dag door Kruger national park)
Weer: 30 graden, onbewolkt

Vandaag wederom een lange rit door het Kruger park. Al om 6:00 stonden we bij de gate om de lange tocht door het park naar Phalaborwa te maken. Het duurt niet lang voor we impala's, waterbokken, bavianen en nijlpaarden tegenkomen. Ook zagen we tijdens deze toch onze eerst baobab boom! Deze was ongeveer 2000 jaar oud en zijn omtrek was enorm. De oudste baobab van Zuid-Afrika is 6000 jaar oud en heeft een omtrek van bijna 40 meter! Wij moesten het echter doen met een wat kleinere variant.

Tegen 15:00 uur bereikte we onze lodge in Phalaborwa. Ook deze lodge zag er prachtig uit. Na een welkomstdiner bestaande uit een typisch Zuid-Afrikaanse Braai zijn we vroeg naar bed gegaan. Morgenochtend begint de eerste safari al om 5:00 uur!

Dag 19: Phalaborwa (hele dag safari in Kruger N.P.)
Weer: 30 graden, onbewolkt

We staan al vroeg op voor onze eerste safari. Om 5:00 uur rijden we met jeep en ranger richting het park. Na zelfs op dit tijdstip even in de rij gestaan te hebben, rijden we het park in. We zagen de eerste 2 uur helaas maar weinig. Tegen een uur of 9:00 stopte we om even te ontbijten en een nabijgelegen olifanten museum te bezoeken. Eenmaal weer op pad werden we door een tegemoetkomende auto getipt over een luipaard. Eindelijk kregen we ook dit dier te zien! Tijdens de rest van onze safari zagen we nog een aantal krokodillen, nijlpaarden en veel vogels. Terug in ons hotel hebben we wat gegeten en gedronken en zijn toen, na een lange dag, gaan slapen.

Dag 20: Phalaborwa

Vandaag staat er een morning bush walk op het programma. We worden opgehaald door Kruger park rangers die ons samen met een ander groepje toeristen naar het beginpunt rijden. De twee gewapende rangers liepen voor ons uit en gaven ons informatie over planten dieren en sporen. 's Middags kwamen we weer terug bij het hotel waar lekker in het zwembad hebben gelegen en wat hebben gedronken.
Tegen 4 uur werden we opnieuw opgehaald, deze keer voor de avond safari. Toevallig zouden we deze safari maken met dezelfde groep als de groep waarmee we de morning bush walk hadden gemaakt. Tijdens deze safari zagen we naast een aantal impala's ook een white sides jackal, erg zeldzaam! Toen de zon onderging gingen de spotlights aan gingen we op zoek naar nachtdieren.

Op de weg terug zag ik op ongeveer 20 meter 2 oogjes in de bush glinsteren en liet de ranger stoppen. Het bleek een luipaard, dat ons recht aan keek. Zo zie je maar weer dat een avond safari afhankelijk is van een flinke dosis geluk! Je moet echt op het juiste moment op de juiste plek zijn. Na het uitwisselen van ervaringen onder het genot van een cocktail in de lodge, zijn we gaan slapen.

Dag 21: Phalaborwa → Graskop
Weer: 30 graden, onbewolkt

Via de panorama route in het Blyde River Canyon National Park zijn we naar Graskop gereden. We kwamen hier verschillende uitzichtpunten tegen, waaronder 'the three rondavels', 'bourkes luck potholes', 'god's window' en 'worlds end'. Ieder met een prachtig uitzicht, vooral als je het weer mee hebt!

In het stuk regenwoud bij god's window liepen we via een smal pad naar het uitzichtpunt. Hier kwamen we een klas basisschool kinderen tegen die blijkbaar nog nooit een blanke gezien hadden! Wel 50 kinderen begonnen onze handen te schudden en ons te knuffelen, een onvergetelijke ervaring. Na nog een aantal watervallen bezocht te hebben, zoals 'berlin falls' en 'mac mac falls', besloten we vast in te checken in ons hotel. Vanuit dit hotel hebben we pannenkoeken gegeten bij Harries Pancakes, een waar begrip in de omgeving.

Dag 22: Graskop
Weer: 25 - 30 graden, onbewolkt

Vanuit Graskop reden we nog een laatste keer naar het Kruger Park in de hoop nog wat leeuwen te zien. Het park heeft op ons een ongelofelijke aantrekkingskracht die er voor zorgt dat we ieder mogelijk moment in het park willen doorbrengen. Tijdens dit bezoek zagen we mongooses, stokstaartjes, impala's en een giraffe. Helaas geen leeuwen dus!

Later op dag besloten we nog wat watervallen te bekijken en zijn we nog even gestopt bij de Natural bridge net buiten Graskop. Hier waren we echter snel uitgekeken waarop we zijn wezen lunchen in een redelijk goed restaurant.
Helaas was dit toch echt de laatste dag in het Kruger Park, maar we denken hier ooit nog wel terug te komen!

Dag 23: Graskop → Johannesburg
Weer: 15 - 20 graden, regen

Wegens zware regenbuien besluiten we om vandaag niks te doen en direct terug te rijden naar Johannesburg. Nadat we ingechecked hadden bij ons hotel zijn we naar een winkelcentrum gegaan waar we een groot deel van dag hebben doorgebracht! 's Avonds hebben we vast onze tas gepakt en zijn we bijtijds gaan slapen.

Dag 24: Johannesburg
Weer: 25 graden, onbewolkt

Om 9 uur ´s morgens worden we opgehaald voor onze township tour. Onze gids verteld ons over de verschillende townships en de Apartheid in Zuid-Afrika. Samen met een andere gids konden we een wandeling maken door een van de townships en zelfs even in een van de krotten kijken.

Ook bezochten we het indrukwekkende Apartheid museum dat vanaf het eerste moment de Apartheid duidelijk maakt. Er zijn namelijk aparte ingangen voor blanke en zwarte mensen. Verder waren en veel foto's en video's afkomstig uit de periode dat de Apartheid in werking was.

Hierna brengt onze gids ons, veel te vroeg, van ons hotel naar het vliegveld. Om 23:30 vertrok ons vliegtuig richting Amsterdam en namen we afscheid van een fantastisch land waarin we 25 geweldige dagen hebben gehad!

Heb je interesse in een reis naar Zuid-Afrika? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zuid-Afrika, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.