Backpacken in India en Nepal

Bestemming: A. Delhi (India) , B. Jaisalmer , C. Jodhpur , D. Udaipur , E. Jaipur , F. Agra , G. Varanasi (Benares) , H. Lumbini (Nepal) , I. Pokhara , J. Kathmandu
Periode: oktober 2012
Accommodatie: Hotels
Organisatie: 333TRAVEL

In oktober 2012 reisden Jessica en ik richting India en Nepal, een maandje hebben we er met de rugzak van locatie naar locatie gereisd. Hierbij werden onder andere Delhi, Jaisalmer, Jaipur, Varanasi, maar ook het mooie Chitwan National Park in Nepal en Kathmandu bezocht.

Delhi

Delhi is een drukke stad, confronterend, kleurrijk en er komen ook allerlei geuren op je af, niet allemaal even fijn maar dat drukt de pret niet. Wat ook opvalt, is het constant lawaai van getoeter en de chaos. Met een plaatselijke gids doorkruisen we Delhi, we bezoeken het Rode Fort, de Jama Mashid (grootste moskee van India) en nog zoveel meer. Tegen de avond gaan we richting treinstation, zeer hectisch en eenmaal in trein hebben we ons eigen plekje samen met twee andere Indiërs, gezellig krap. Klaar voor een ritje van 17 uur richting de Thar woestijn. Onderweg krijgen we toch weer een ander zicht op India. Zoals in veel landen zie je langs het spoor de achterkant van de samenleving. De sloppenwijken die we passeren laten een diepe indruk achter.

Kinderen in Delhi

Jaisalmer, Jodphur, Uduipur en Pushkar

In Jaisalmer aangekomen nemen we de taxi naar ons tentenkamp in de woestijn. Na net uitgepakt te hebben, vertrekken we met de kameel naar de duinen om er te genieten van een zalige zonsondergang, terug in ons kamp krijgen we avondeten en een privé-show, want we zijn de enige bezoekers. De volgende ochtend moeten we erom 4.30 uur uit om te genieten van de zonsopkomst. Samen met de kamelen levert dit wel prachtige beelden op. In de namiddag bezoeken we het Jaisalfort, een machtig fort dat nog steeds bewoond is.

Landschap India

De volgende morgen vertrekken we richting Jodphur, ook wel blauwe stad genoemd vanwege de indigokleurige muren van de huizen. Je ziet er ook het Mehrangarh Fort dat hoog boven de stad uittorent. Onze volgende bestemming is Udaipur of lake City genoemd, een zeer romantisch stadje. Onderweg hiernaartoe stoppen we nog aan een indrukwekkende Jain tempel van Ranakpur. In Udaipur slapen we in een gerenoveerde Haveli met een prachtig zicht op het stadje en het meer. Na Udaipur vertrekken we naar het kleine hippie stadje Pushkar. Pushkar staat ook bekend voor het grootste Camelfestival ter wereld.
Blauwe stad

Jaipur en Barathpur

Onze route zetten we verder richting Jaipur, ook wel ‘pink city’ genoemd. Het straatleven in Jaipur is indrukwekkend; alles loopt, rijdt en leeft op straat. Auto’s, taxi’s, motoren, brommers, fietsriksja’s, motorriksja’s, koeien, varkens, honden, apen, kamelen, kippen en een hoop vuilnis. We bezoeken hier met een olifant het imposante Amber Fort, gelegen op een heuvel. Na het fort proberen we zelfstandig de stad te verkennen. Iedereen kijkt je aan, er stoppen dadelijk tientallen taxi’s die je tevergeefs naar je bestemming willen brengen, telkens rijden ze verloren en moeten ze het gaan vragen aan collega’s. Soms echt wel frustrerend. Uiteindelijk bereiken we 1 bestemming en drinken we een ‘lassi’, een fris yogurth drankje in een terracotta potje.

We verlaten Jaipur richting Barathpur, waar we ’s morgens om 5 uur vogels gaan spotten in het Keoladeo National Park, een zeer leuke ervaring. Onze gids in het park is zeer enthousiast en kent er veel van, hij nodigt ons zelfs uit om bij hem thuis te komen eten. Een klein gezellig huisje waar alles in de woonkamer staat.

Taj Mahal en Varanasi

De volgende dag vertrekken we naar een van de hoogtepunten van onze reis. Agra met de machtige Taj Mahal. Om 5 uur’s morgens vertrekken we richting de Taj. iets na 6 uur mogen we eindelijk binnen nadat we eerst grondig werden gefouilleerd. We genieten van een zonsopgang bij dit indrukwekkende monument. Na het bezoek, ontbijten we in Agra en zetten de dag verder met oa. het bezoeken van het Rode Fort en een marmer fabriek.

Taj Mahal

Na Agra nemen we de nachttrein richting Varanasi. Aangekomen in een klein vuil donker chaotisch station zo’n 10 kilometer van Agra begint het avontuur om de juiste trein te nemen. We horen dat de trein 6 uur vertraging heeft. Ondertussen valt de stroom om de 10 minuten uit (typisch voor India en Nepal) en worden we op de sokken gezeten door een hoop ratten. Als de trein aankomt in het donker, spurten we naar wat we denken dat de juiste wagon is. In de trein was het heet en zeer druk. We wringen ons met de rugzak door de massa en vinden uiteindelijk ons kleine plaatsje.

Na een ritje van ongeveer 11 uur komen we aan in Varanasi, wat we eerst ervaren als druk is nu niets vergeleken met de drukte en chaos in Varanasi. We bezoeken hier een van de eerste gebedsplaatsen van Boeddha. De volgende ochtend om 5 uur nemen we een boottochtje op de Ganges, we genieten van de zonsopkomst en de verschillende taferelen die er zich rondom afspelen. Verder wandelen we door de nauwe straatjes van Varanasi en drinken er nog een aantal verfrissende Lassi’s. Dankzij de Lonely Planet kom je wel op een paar bijzondere plaatsen.
Varanasi

We verlaten Varanasi met een dubbel gevoel en vertrekken voor een helse rit van 9u richting Nepal.

Nepal

Aan de grens tussen Nepal en India mogen we niet met ons vervoer de grens over en hebben we een paspoort controle achter een gordijntje in een klein hokje, schitterend allemaal!! Buiten staat een kilometer lange file van trucks. We steken te voet met onze rugzak de grens over en worden achtervolgt door een meute Indiërs die ons geld wil wisselen tegen de voordeligste tarieven.
Eenmaal de grens overgestoken, vindt een agent het allemaal een beetje welletjes en stuurt de meute van ons weg. Hij begeleidt ons verder naar de paspoort controle van Nepal en ondervraagt ons vervoer. Hij vertrouwt het allemaal niet en besluit met ons verder te reizen naar onze volgende bestemming. Zonder enige gêne stapt hij mee in en vertrekken we richting Lumbini. Hij zet ons af op onze bestemming en vertrekt terug richting zijn grenspost. Het valt ook duidelijk op dat er een groot verschil is tussen India en Nepal. Lumbini is een klein dorpje waar Boedha geboren is en buiten de geboorteplaats valt er niet veel te zien.

Chitwan National Park en de jungle

We zetten onze reis verder naar het Chitwan National Park, waar we gedurende 3 dagen in een jungle lodge zullen verblijven en de plaatselijke fauna en flora zullen ontdekken. De volgende morgen vertrekken we na het ontbijt richting de rivier, waar we de olifanten mogen wassen en er samen mee gaan baden. Een super ervaring!

Vervolgens gaan we de jungle in en gaan er opzoek naar o.a. neushoorns. Na een uurtje hebben we contact met twee neushoorns, we moeten stil zijn van onze twee begeleiders, die gewapend zijn met een stok. We proberen in alle stilte en vol adrenaline een foto te nemen van deze kolossale beesten. Plots duikt er iets verder een olifant op en de neushoorns verschieten, onze gidsen zeggen dat we moeten beginnen te lopen en schutting zoeken achter of in een boom, wat we ook onmiddellijk doen… grappig. Gelukkig voor ons lopen de neushoorns de andere richting uit. We zetten onze jungletocht verder en komen geen neushoorns meer tegen, enkel nog insecten en worden gebeten door bloedzuigers. De volgende ochtend om 5 uur vertrekken we voor een boottocht op de rivier door de jungle, hier zien we enkele krokodillen en genieten weer van een prachtige zonsopkomst.

Boottocht

De 3 dagen vliegen om in Chitwan. Het was echt een verademing met heel vriendelijke mensen. Onze volgende bestemming is Pokhara en Sarangkot. Onderweg genieten we van de mooie landschappen en overvolle bussen. Pokhara is een klein trekkers stadje aan een prachtig meer; Phewa tal. Er hangt een relaxte sfeer, overal leuke restaurantjes, en een overdosis aan trekkingstores.

De volgende morgen krijgen we een wake up call om 4.45 uur en vertrekken richting Sarangkot om er overweldigd te worden door de zonsopgang met zicht op de Annapurna Range met als hoogtepunt (niet hoogste punt) de heilige berg, de Machapuchare, ook wel Fishtail mountain genoemd. Na het ontbijt kuieren we door het gezellig stadje en maken een wandeling rond het Pewameer.

De volgende dag besluit ik te gaan paragliden vanop Sarangkot. Tijdens de vlucht worden we plots vergezeld door een adelaar. Aan de hand van de vogels proberen de paragliders de goede thermiek te vinden. In een spiraal klimmen we steeds hoger, wat een belevenis. In de avond geniet Jessica van een massage door een blinde en ik laat me op traditionele wijze scheren (een close beard shave voor 1€ + hoofdmassage)
Overvolle bus

Kathmandu en Bakthapur

Na Pokhara vertrekken we richting Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. We kuieren er wat rond in de kleine steegjes met de vele winkeltjes en restaurantjes. Kathmandu is ook wel druk, maar ook wel een aangename stad.

De volgende dag bezoeken we de koningstad Bakthapur. Deze oude stad staat vol met tempels en monumenten en heeft oude smalle straatjes en met rode baksteen opgetrokken huizen. ’s Avonds vertrekken we naar Nagarkot waar we op een hoogte van 2.500 meter slapen met uitzicht op de Himalaya. ’s Morgens om 5 uur staan we op en genieten we weer van een machtige zonsopgang in de Himalaya, uren kan ik er blijven kijken. Normaal kan je de Everest ook zien, maar dit is maar een klein puntje aan de horizon.

Zonsopgang

Dit was een laatste avond en nemen de taxi naar de luchthaven Kathmandu om aan onze lange reis huiswaarts te keren. India – Nepal was een zeer vermoeiende, pakkende, leerrijke en avontuurlijke reis om nooit te vergeten.

Heb je interesse in een reis naar India? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar India, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.