Op vakantie in Marmaris

Bestemming: A. Marmaris (Turkije)
Periode: juli 2011
Accommodatie: Hotel Amaris

Afgelopen zomer ben ik in de maand juli 10 dagen op vakantie geweest met mijn vriend en nog een stel. Wij kozen voor Marmaris om het heerlijke weer, de grote stad en omdat Turkije in vergelijking tot andere bestemming zeer voordelig is.

Amsterdam – Dalaman

We zouden 's middags rond een uur of 4 vertrekken vanaf Schiphol naar Dalaman. Om geen auto's op Schiphol te hoeven laten staan kozen we ervoor om met de trein naar het vliegveld te gaan. Een van onze ouders bracht ons naar het centraal station in Nijmegen en anderhalf uur later waren we op Schiphol. Het inchecken en boarden verliep allemaal heel goed en precies op tijd vertrokken we met ons vliegtuig van Transavia. Na ongeveer 4 uur vliegen kwamen we op het vliegveld aan. Hier stond iemand van Gogo ons al op te wachten om ons naar Marmaris te brengen. De rit in de bus was best eng. Het was hartstikke donker, er was bijna geen straatverlichting en we reden ook nog eens over een heuvelweg zonder reling. Daarnaast reed de chauffeur ook nog eens als een gek en hadden veel tegenliggers geen lichten aan! Eenmaal veilig aangekomen in Marmaris waren we de laatste groep die werden afgezet bij het hotel. Ondanks dat het al laat was zijn we nog wat eten gaan halen bij een van de supermarktjes in de buurt. Weer in het hotel bleken we een erg net tweekamerappartement te hebben met uitzicht op het zwembad.

Strand en boulevard

De eerste dag hebben we eerst lekker uitgeslapen, vervolgens zijn we het hotel en de omgeving van het hotel gaan verkennen. We verbleven in het 4-sterrenhotel Amaris, al is 4 sterren in Turkije nooit helemaal zoals wij 4-sterren in Nederland kennen. Het hotel zag er verder wel goed uit. De kamers waren netjes, het had een heerlijk zwembad en een gezellige poolbar waar je heerlijk kunt eten. Ook kwam de eigenaar van het hotel, 'Appelmoes' zoals de Nederlanders hem noemen, als snel naar ons toe om ons welkom te heten en een praatje te maken. Nadat hij ons wat tips had gegeven en de weg had gewezen naar de boulevard zijn we richting het strand gelopen. Dit was ongeveer 10 minuten lopen, wat goed te doen is. Op het heetst van de dag is het wel erg vermoeiend en is het slim om waterflessen met je mee te nemen. Het strand was mooi maar niet super breed, waardoor er veel bedjes dicht tegen elkaar stonden.

We hebben even gelopen over de boulevard, waar erg veel restaurantjes, bars en winkeltjes aan zitten, en zijn toen op het strand gaan liggen. De strandbedjes zijn bij de meeste strandtenten gratis, zolang je er maar een drankje of iets te eten bij besteld. Aangezien wij dit meestal toch wel deden vonden wij dit een goede oplossing. Je kon net zo lang blijven liggen als je zelf wilde. Het water was heerlijk warm, helaas niet zo helder door de vele mensen. We hebben een middag op het strand gelegen en zijn toen terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we nog even gezwommen en zijn ons toen gaan omkleden. We zouden vanavond uit eten gaan aan de boulevard. Eenmaal op de boulevard aangekomen heb je zeer veel keus aan restaurants. We kozen voor het gezelligste restaurantje met een lekker menu. Het eten was heerlijk en bovendien voor weinig geld. Doordat je hier alles in lira's betaald is alles veel goedkoper dan wanneer je met euro's zou betalen. Voor een gerecht met z'n 4en waren we zo'n 70 lira kwijt, wat ongeveer 30 euro is. Daarna hebben we nog wat boodschappen gedaan bij de supermarkt die vlakbij de boulevard zat. De meeste supermarkten zijn hier tot een uur of 12 open, sommige grotere supermarkten in de stad zijn zelfs nog langer open. Boodschappen doen kun je hier ook weer heel goedkoop en ze hebben er lekkere dingen. Vooral de Turkse gebakjes waren erg lekker.

Boulevard Marmaris bij nacht

Turkse hammam

Op onze tweede dag werden we aangesproken door een man van een excursiebureau vlakbij ons hotel. Hij noemde zichzelf 'Leo the lion', omdat dit makkelijker was voor de toeristen, maar eigenlijk heette hij Shakir. Hij stelde zich voor en vroeg ons of we nog van plan waren enige excursies te maken tijdens onze vakantie. Dat wilde we wel en hij raadde ons de Turkse hammam aan. Het slimste is om dit aan het begin van je vakantie te doen omdat je onder andere gescrubd wordt en zo wordt je weer sneller bruin. We kozen ervoor om gelijk de volgende dag de hammam te gaan doen. We moesten wat aanbetalen en zouden dan de volgende ochtend om 10.00 uur worden opgehaald voor het excursiebureau.

De volgende morgen was het zo ver. We reden in een klein busje met nog wat andere mensen naar de Turkse hamman toe. Dit zat in een hotel in de buurt. We werden opgewacht door personeel van het hotel. Zij legden ons het een en ander uit, waarna we konden gaan omkleden. Als eerst ging je ongeveer 15 minuten in de sauna. Daarna ging je door naar de hammamruimte. In die ruimte waren twee grote stenen platen waar de mensen oplagen. Ze werden gewassen met zeep en vervolgens gescrubd. Daarna werd je overgoten met ijskoud water. Wij mochten met z'n 4en tegelijk op de stenen plaat en werden allemaal tegelijkertijd gescrubd. Ook werd er een foto gemaakt die je later kon kopen. Nadat we ons hadden afgespoeld met koud water gingen we naar een ruimte waar je even kon uitrusten. Na ongeveer een kwartier werden we opgehaald voor de massage. Voor degenen die dat wilden konden wat extra betalen en dan een gezichtsmasker, een modderbad en een vissenbad voor je voeten krijgen. Na ongeveer 2 à 3 uur werden we weer terug gebracht naar ons hotel. Het was leuk om een keer zo'n hammamdag mee te maken en we hebben zeker genoten. Bovendien voelde je huid daarna zijdezacht aan.

Turkse Hammam

Het centrum van Marmaris

De volgende dag besloten we aan het einde van de middag naar Marmaris te gaan. Met een dolmus, die overal stopt, kon je voor 2 lira per persoon naar de stad toe rijden. Dit was normaal zeker een half uur lopen. Daar aangekomen aten we wat in een leuk tentje aan de haven. Vervolgens zijn we het centrum ingegaan. In de bazaar zitten veel winkels met nep merkkleding maar ook leuke typische Turkse spullen als lampen, schaaltjes en Turkish delight. Hier hebben we een aantal souvenirs gehaald voor thuis. Daarna zijn we richting de barstreet van Marmaris gelopen en hebben we daar de hele avond gezeten bij een bar. De dolmussen rijden tot redelijk laat 's avonds dus we konden redelijk lang blijven. Op de terugweg hebben we nog wat boodschappen gedaan bij een supermarkt. Eenmaal bij het hotel dronken we nog wat op het balkon van onze kamer en zijn we daarna gaan slapen.

Safari

De volgende dag sprak Leo van het excursiebureau ons weer aan. Omdat de hammam ons goed bevallen was wilden we best nog een excursie bij hem boeken. We kozen voor de safari. Je zou een hele dag weg zijn, veel zien van de omgeving van Marmaris en een lunch krijgen. De volgende dag moesten we om 8.00 uur klaarstaan voor de safari. We werden bij een hotel in de buurt opgehaald en naar een verzamelpunt gebracht. Hier kregen we instructies waarna we onze reis in de jeep vervolgden. Met een rij van zo'n 10 jeeps reden we richting het gebergte dat rondom Marmaris ligt. In de bossen was het heerlijk koel en had je geen last van de hitte. Wij zaten met 5 dikke Engelsen in de jeep, waardoor er aanzienlijk minder ruimte voor ons over bleef. Ondanks dit konden we goed zitten en hebben we ons vermaakt. Bij de eerste stop stonden ze klaar met waterpistolen en begonnen ze iedereen nat te spuiten, je kon terug spuiten, mits je voor een aantal lira's een waterpistool zou kopen. Dit hebben wij niet gedaan en gelukkig zijn onze spullen redelijk droog gebleven. De volgende stop was een waterval. Middenin de bossen lag een prachtig beekje met een waterval met ijskoud water. Je kon er in zwemmen of gewoon in pootjebaden. Ook kon je via een trap verder omhoog om te kijken water boven de waterval is. Wij liepen nog een stuk verder naar boven en kwamen zo weer bij een beekje. Na daar één uur te zijn geweest reden we weer verder met de jeep. De volgende stop zou een mooi strand zijn waar we ook iets konden drinken. Hierna reden we door naar een afgelegen restaurantje. Het lag echt 'in the middle of nowhere' en ze hadden een authentieke barbecue. Hierop werd kip en vis klaar gemaakt. Ook kon je nog salades en andere lekkere dingen pakken bij het buffet. De rit was nog best vermoeiend door de harde wind en het constante gehobbel, waardoor we wel trek hadden gekregen. De maaltijd was erg lekker en werd gemaakt door een oud Turks vrouwtje.

Na het eten zouden we doorrijden naar Kizkumu in Orhaniye. Hier lag een zandbank van 800 meter in het water, waardoor het net lijkt alsof je over het water loopt. Ook hier bleven we één uur. Je mocht er gaan zwemmen of de zandbank aflopen. Na het uurtje vertrokken we met de jeep weer richting het hotel. We hebben een ontzettende leuke dag gehad, het was goed georganiseerd en we hebben mooie dingen gezien. De safari is zeker een aanrader.

Içmeler

In de buurt van Marmaris ligt Içmeler, wat makkelijk te bereiken is met de dolmus. In Içmeler heb je een mooi strand en een wekelijkse markt die door veel toeristen wordt bezocht. Wij besloten een dag door te brengen aan het strand van Içmeler. Het strand is hier veel schoner en minder druk dan in Marmaris. Ook hier gelde het principe van 'gratis bedje maar wel een drankje kopen' weer. Dit deden wij dus ook. We hadden een snorkelsetje gekocht, die hier veel beter van pas kwam. Ook lag het strand op een hele mooie plek met uitzicht op Marmaris en naast een groene heuvelrug. Na een heerlijke dag op het strand te hebben gezeten en gegeten keerden we weer terug naar het hotel.

Içmeler strand

Partybus en barstreet

De laatste 2 dagen waren alweer aangebroken. We zouden vandaag nog wat aan het zwembad en op het strand liggen en 's avonds met de bus weer naar Marmaris gaan. Leo had ons de dag ervoor verteld dat hij wel kon regelen dat we met een partybus mee zouden rijden naar Marmaris, die je om 04.00 uur weer netjes voor het hotel zou terug brengen. Dit wilden we wel en zeker als het gratis is. Die avond werden we voor het excursiebureau inderdaad opgehaald door een partybus. Eenmaal in Marmaris hebben we de laatste souvenirs gehaald en zijn we daarna weer naar de barstreet gegaan. Om 03.30 werden we weer opgehaald door de bus en naar ons hotel gebracht. De volgende dag zou alweer onze laatste volle dag zijn. We hebben die dag niet veel gedaan en zijn 's avonds onze koffers gaan inpakken. We werden de volgende dag om 06.00 uur al opgehaald omdat ons vliegtuig om 11.00 uur al zou vertrekken. De terugreis naar het vliegveld verliep dit keer goed, omdat het licht was en je wat kon zien. Het vliegtuig vertrok weer op tijd en eenmaal op Schiphol namen we de trein weer richting huis.

We hebben een heerlijke vakantie in Marmaris gehad. Het is goedkoop maar ondanks dat meestal wel van goede kwaliteit. We hebben meerdere malen heerlijk gegeten en ook de mensen zijn heel aardig. Die winkellui die je steeds aanspreken blijven irritant maar op die mensen na zijn de meeste erg vriendelijk. Ook bij het hotel hielpen ze je graag en deden ze er alles aan om het naar je zin te maken. Voor het strand hoef je niet naar Marmaris te gaan, Leo vertelde ons dat er iets verder weg veel mooiere stranden zijn. Het uitgaanscentrum in Marmaris is super en het weer blijft natuurlijk heerlijk. Ik zou zeker nog wel een keer terug willen naar Marmaris!

Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.