Een ontspannen vakantie op Kreta

Bestemming: A. Kreta (Griekenland)
Periode: juli 2009
Vervoer: Vliegtuig en huurauto
Accommodatie: Appartement Windmill
Organisatie: Neckermann

In juli 2009 ben ik samen met mijn moeder, zusje en vriend 10 dagen op vakantie geweest naar Kreta. Ik was nog nooit op Kreta geweest, wel had ik er al veel over gehoord. Het was een prachtig eiland met werkelijk voor iedereen wel iets leuks. Je hebt er zon, strand, winkels, veel uitgaansgelegenheden maar ook heel veel culturele bezienswaardigheden en leuke steden.

Het vertrek
Na alle koffers in te hebben geladen in de auto reden we naar Schiphol. Hier zou ons vliegtuig naar Heraklion vertrekken. Het vliegtuig vertrok op tijd en na zo'n 4 uur vlogen we boven Kreta. Doordat we bij het raam zaten konden we het eiland prachtig zien liggen vanuit het vliegtuig. Het was al donker waardoor je alle lichtjes op het eiland goed zag. Eenmaal op de luchthaven haalden we onze koffers op en werden we per bus naar onze accommodatie gebracht.

Appartement Windmill
Doordat we pas laat vlogen en dus ook laat aankwamen was het al helemaal donker toen we bij de accommodatie arriveerden. We zouden de komende 10 dagen verblijven in Appartement Windmill in Malia. Bij de receptie kregen we de sleutel van ons appartement. Het appartement was niet zo heel erg groot. Wel had het een keuken, badkamer en een aparte slaapkamer. Het terras daarentegen was zeer groot. Hier hebben we vele avonden gezeten met schuin uitzicht op de zee. De meubels waren net als in de rest van Griekenland wat ouder. Verder zat het appartement echt 50 meter van de zee af, wat natuurlijk perfect was. Ook was er een zwembad dat vlakbij het strand lag.

Na de koffers te hebben neergezet zijn we gaan kijken of we nog ergens wat konden eten. Het was inmiddels al 12 uur 's nachts en we hadden niets meer gegeten sinds Nederland. Vlak voor het hotel zat een klein en lokaal restaurantje dat nog open was. Hier hebben we een heerlijke Griekse salade met knoflookbrood gegeten.

Malia
Malia is een gezellige maar drukke badplaats op zo'n 10 kilometer afstand van Chersonissos. Er komen hier vooral veel Engelsen, in de accommodatie waren juist weer veel Nederlanders.

Toen we de volgende morgen wakker werden bleek het tot onze verbazing half bewolkt te zijn! Dit hadden we nog nooit gezien in de vele keren dat we in Griekenland zijn geweest. We zijn die dag het stadje Malia maar gaan ontdekken. Op de hoofdweg naar het centrum toe zitten veel leuke restaurantjes waar je heerlijk kunt eten. Souvenirswinkels zijn er natuurlijk ook genoeg. In het centrum van Malia zitten ook weer veel winkels, een McDonalds en uitgaansgelegenheden. Die zijn vooral op de Engelsen gericht. Dit centrum was echter erg druk met veel dronken Engelsen jongeren die op hun quads aan het rondscheuren waren. Het nabij gelegen Stalis was daarentegen wel erg leuk. Het was hier wat rustiger met veel meer leuke eettentjes.

Malia, Kreta, Griekenland

Na wat navragen bleek het dat het de afgelopen dagen steeds bewolkt was geweest op Kreta. Wij hoopten dat dit de rest van de vakantie niet ook zo zou blijven. We kwamen tenslotte voor het lekkere weer, de zon maar ook het strand en de bezienswaardigheden op Kreta. Gelukkig bleek het de volgende morgen alweer zonnig te zijn. Vandaag bleven we bij het appartement. We hebben lekker gezwommen in de woeste zee, om vervolgens tot rust te komen in het zwembad.

Het eiland verkennen met de auto
We besloten om voor 4 dagen een autootje te huren bij een autoverhuurbedrijf naast ons appartement. We kregen een rode Fiat Punto waar we makkelijk met z'n 4en in konden zitten. We besloten gelijk gebruik te maken van de auto. De supermarkt was namelijk niet zo heel erg dichtbij en met loodzware waterflessen sjouwen was ook niet echt prettig. We hebben gelijk grote boodschappen gedaan. We wilden namelijk in de vakantie ook nog een keer gaan koken. De rest van de dag hebben we wat rond gereden met de auto en zijn we 's avonds met de auto naar Stalis gereden. Hier hebben we heerlijk gegeten in een restaurantje en hebben we daarna nog wat gedronken bij één van de vele cocktailbars in het centrum.

Knossos
We besloten de volgende morgen vroeg te vertrekken naar de oude stad Knossos. We waren namelijk gewaarschuwd dat het halverwege de dag erg druk zou worden en dat het dan te heet is om in lange rijen te wachten. Rond 8 uur 's ochtends vertrokken we met de auto. Het was zo'n 40 minuten rijden naar het paleis. Gelukkig was er een parkeerplaats in de buurt waar de auto in de schaduw kon staan. Zo hoefden we als we terug kwamen niet in een kokend hete auto te zitten. We moesten maar even in de rij te staan en konden toen zo doorlopen. Knossos is een Minoïsche stad vlakbij Heraklion. De overblijfselen van het paleis van Koning Minos zijn prachtig. Ze zijn zeer goed gerestaureerd en je krijgt er een goede indruk van hoe het er vroeger uitzag. Na hier een 1,5 uur te hebben rondgekeken zijn we wat gaan eten bij een eettentje tegenover Knossos. Vervolgens zijn we met de auto richting Rethymnon gereden. Hier hebben we rondgekeken in de haven en het centrum.

Ontspannen aan het strand
We besloten de volgende dag niet veel te gaan doen, op wat luieren in de zon en 's avonds uit eten na. We hebben heerlijk op het strand bij het appartement gelegen. Aan het eind van de dag besloten we met de auto naar Chersonissos te gaan. Je hebt hier een mooie haven, leuke winkels en gezellige eettentjes aan het strand. Natuurlijk staat de plaats ook bekend om de vele uitgaansgelegenheden. We hebben een rondje langs de haven gelopen, wat gewinkeld en zijn toen gaan eten bij een restaurant aan het water. Na heerlijk te hebben gegeten zijn we nog wat gaan drinken bij een bar. Hierna reden we weer terug met onze auto.

Spinalonga
Vandaag hadden we voor de laatste dag de auto en wilden naar Spinalonga. Met de auto reden we naar Plaka, een plaatsje tegenover het eiland Spinalonga. Spinalonga is een voormalig leprozeneiland. Alle mensen die vroeger lepra hadden werden hiernaartoe verbannen. Hier stierven ze uiteindelijk. Met een bootje ga je vanaf Plaka naar het eiland toe. Je kunt vervolgens een gids huren of zelf het eiland verkennen. Er staan nog veel huisjes waar de mensen vroegen in leefden. Hierdoor krijg je een goede indruk van hoe de mensen hier leefden. Ook staan er regelmatig borden met informatie en foto's. In sommige huisjes zijn tentoonstellingen met spullen, kaarten en foto's van de mensen vroeger. Ook zijn er winkeltjes waar je souvenirs van het eiland kunt kopen. Het eiland maakt best veel indruk op je als je daar bent. Je weet namelijk dat hier vroeger duizenden mensen zijn gestorven. Nadat we het hele eiland hadden bekeken zijn we weer terug gevaren met de boot. Hier aten we wat in Plaka, keken we rond in een winkeltje met alleen maar turquoise spullen en zijn we weer teruggereden naar Malia.

eiland Spinalonga, voormalig leprozeneiland, Griekenland, Kreta

De laatste dagen
Doordat we de auto weer hadden terug gebracht betekende dat dat we alles weer te voet moesten doen. We zijn 's avonds nog een aantal keer uit eten geweest in Stalis. Dit was best een eindje lopen maar dat is 's avonds niet erg. Het koelt namelijk erg af op Kreta 's avonds! Gelukkig hadden we allemaal een vest meegenomen. Met de bus hebben we Chersonissos nog een keer bezocht. Je zit slechts een kwartiertje in de bus en het kost zowat niets. De laatste dag zijn we lekker bij het zwembad gebleven en hebben we rustig aangedaan. Na onze koffers weer ingepakt te hebben reden we met de bus naar de luchthaven in Heraklion. Helaas had ons vliegtuig dit keer wel een aantal uur vertraging.

We hebben een ontzettende leuke, ontspannen en interessante vakantie gehad op Kreta en ik zal er dan ook zeker nog een keer naar terug gaan!

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.