Groeten uit Mallorca

Bestemming: A. Mallorca (Spanje)
Periode: augustus 2010
Vervoer: Vliegtuig German Airwings
Accommodatie: Hotel

Tijdens de zomervakantie zijn we met zijn tweeën op vakantie gegaan naar Mallorca. We verbleven 8 dagen lang in het plaatsje Cala Ferrera, vlakbij Cala d’Or. Hier hebben we kunnen genieten van de zon, een azuurblauwe zee, een gevarieerde natuur, aardige mensen en niet te vergeten: lekkere cocktails!

Ongeveer 2 maanden voor de start van de zomervakantie zijn we opzoek gegaan naar een zonnige bestemming. Na veel gezocht te hebben op het internet, zijn we toch maar naar een vliegveld in Duitsland gereden. Hier zijn we alle reisstandjes langsgegaan om ons een leuke deal uit te zoeken. Bij TUI Duitsland hebben we uiteindelijk een reis geboekt naar Mallorca. Het was een zogeheten ‘sparreise’, waarbij je niet van tevoren weet in welke accommodatie je terecht komt. Best gewaagd, maar wel goedkoop!

Het begon ons te duizelen

Onze vlucht ging voortreffelijk: prima eten, weinig turbulentie en geen vervelende medepassagiers. Na ruim 2 uur vliegen zagen we vanuit ons raampje Mallorca onder ons liggen. Wat een prachtig eiland! Het gekke was alleen dat het vliegtuig geen aanstalten maakte om te landen. We vlogen opvallend vaak over één deel van het eiland. Na een half uur rondjes vliegen begonnen wij ons af te vragen wat er aan de hand was. Niet veel later begon het vliegtuig te dalen en toen werd duidelijk wat de reden was: het was zeer mistig. Op de luchthaven hoorde we van mensen dat vluchten na ons waren geannuleerd, wat een geluk hadden we.

Eenmaal in de terminal hadden we nog meer geluk, onze koffers kwamen als eerste voorbij. Plotseling dachten wij weer aan onze ‘sparreise’, op deze luchthaven zouden wij te weten komen in welke accommodatie wij gedurende 8 dagen zouden verblijven! Inmiddels hadden wij een theorie bedacht dat het mogelijk zou zijn dat degenen die het eerst bij de balie komen, het beste hotel krijgen. De reisorganisaties moeten natuurlijk van hun accommodaties af en de organisatie die het meest betaalt zal wel bovenaan op de lijst staan. Dat werd rennen. Op de lijst kijkende zagen we gelijk dat onze namen bovenaan in werden gevuld bij het hotel met de meeste sterren. Op dat moment voelden wij ons weer echte Nederlanders. Een kwartiertje later zaten we in de bus voor vertrek. De buschauffeur wist wel van wanten!

Het levendige Cala d’Or

Het hotel waarin wij verbleven was typisch Spaans, maar ook luxe. Ons verblijf was op basis van half pension. Het viel ons gelijk op dat er best weinig toeristen waren, heerlijk! De kamers waren lekker koel, schoon en voorzien van een groot balkon. Van hieruit keken wij uit op het rustige zwembad. Hier waren altijd wel een aantal ligbedjes en parasols vrij. De rust werd jammer genoeg wel snel verstoord wanneer het animatieteam het zwembadterrein opliep. De 2 Nederlandse meiden schreeuwden de boel altijd bij elkaar. Het eten en drinken was daarentegen prima verzorgd. Er was altijd genoeg eten, plek en het personeel was erg vriendelijk. Bij de receptie kon je altijd, ook ’s nachts, terecht voor vragen en tips. Het hotel bevond zich op 15 minuten loopafstand van het levendige centrum van Cala d’Or.

In het centrum van Cala d’Or barstte het van de restaurantjes en cafés. Veel hiervan waren internationaal georiënteerd, maar hier en daar was er ook een typisch Spaans restaurantje te vinden. Elke middag hebben we wel ergens lekker kunnen eten en ’s avonds waren er tal van mogelijkheden voor het drinken van een lekkere cocktail. Naast leuke Spaanse cafés was er ook karaoke in de open lucht. Hier hebben wij in het genot van een heerlijke cocktail ons prima kunnen vermaken. Deze cocktails konden echter bij lange na niet tippen aan de exotische drankjes in de cocktailbar achterin het centrum! Het leuke van deze bar waren de tropische inrichting, het relaxte Spaanse personeel, de lokale bezoekers en de grote papegaai. Met dit prachtbeest op de arm mochten wij op de foto.

Adembenemend mooi, maar druk

Het leuke van Mallorca vonden wij de vele strandjes en het mooie zeewater. Bij elk strand was het water kraakhelder en azuurblauw. In dit water kon je erg goed snorkelen. Het enige nadeel was dat het er altijd ontiegelijk druk was, je moest geluk hebben om een plekje in het zand te veroveren. Vanwege deze reden lagen wij vaker aan het rustige zwembad dan aan het strand, helaas.

Het strand van Mallorca

Rondtoeren op de scooter

Na een paar dagen zonnebaden waren we toe aan een beetje actie. Bij de receptie hebben we om tips gevraagd. De receptioniste vertelde ons dat je voor een klein bedrag een scooter kon huren. In één dag kon je overal rondtoeren waar je maar wou, je moest alleen wel zelf de benzine bijbetalen. We hadden nog geen ervaring met scooter rijden, maar het leek ons een leuk plan. Op deze manier konden we meer ontdekken van het zonnige Mallorca. De receptioniste vertelde ons dat het in bezit hebben van een rijbewijs voldoende was. De volgende dag zijn we naar de verhuurder gestapt. Hier werd erg moeilijk gedaan over het meegeven van een scooter. Omdat wij geen ervaring hadden, vertrouwde de verhuurder ons niet. Toch kregen we een tijdje later een scooter mee, op eigen risico. We kwamen de straat uit zonder ongelukken.

Een prachtige baai op het eiland

Met de wind in de rug reden wij door het drukke centrum, over de autowegen en over de hobbelige zandpaden. Bij elke bijzondere plek stapten wij af om te genieten van het uitzicht. Wat ons opviel was dat de natuur zo varieerde. Het ene moment reden wij over dorre gronden en het andere moment keken wij uit over groene gebieden met kleurrijke bloemen en planten. Na een dagje rondtoeren gingen we richting het tankstation. De scooter was niet voorzien van een snelheidsmeter en de tank leek nog vrijwel vol te zijn. Toch geloofden wij niet dat deze helemaal gevuld was. Na een paar seconden was de tank weer helemaal vol. Voor een schamele 1 euro 50 hebben wij ons niet hoeven inhouden!

Een stormachtig welkom

Op de dag van vertrek zagen wij de bui al hangen, in Nederland was het erg slecht weer. Wij zouden vliegen van de zon naar de regen. De vlucht werd na een tijdje dan ook turbulent door de hevige regenbuien en storm. Echt een leuk welkom was het niet, totdat wij onze familie zagen zwaaien op het vliegveld met ons kaartje in hun hand: groeten uit Mallorca!

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.