Jongerenvakantie Albufeira

Bestemming: A. Albufeira (Portugal)
Periode: juli 2013
Vervoer: vliegtuig
Accommodatie: Appartement Elma
Organisatie: GoGo Tours

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. Lekker een weekje met mijn vriendinnen naar het zonnige Albufeira in Portugal. Om nog de hele dag te hebben wanneer we aankwamen hadden we besloten om de vroege vlucht te nemen. Ons vliegtuig vertrok woensdag om 06:00 's ochtends vanaf Düsseldorf-International dus we moesten al om 02:00 's nachts ons bed uit. Beetje jammer. We waren dan ook allemaal behoorlijk brak toen we eenmaal op het vliegveld stonden. Bij het inchecken stond een gigantisch lange rij waardoor de moed in onze schoenen zonk, maar gelukkig ging het allemaal sneller dan verwacht. Eenmaal door de douane kwamen we natuurlijk in een duty-free shop, en daar bleek onze favoriete drank in de aanbieding te zijn! Dus om 05:00 's ochtends hadden wij alvast 2 flessen drank ingeslagen.

De vliegreis verliep soepel en zo waren we rond 08:00 op de luchthaven van Faro. We werden door GOGO netjes opgepikt in een busje en naar ons appartement gebracht. We sliepen in Appartement Elma, gelegen tussen het oude en nieuwe deel van Albufeira en heel dicht bij het strand. Ons appartement was echt heel netjes! 2 badkamers, een spiksplinternieuwe keuken en een gezellige kleine woonkamer met balkon. Vergeleken met de 2 voorgaande vakanties met de vriendinnen waren de bedden ook echt geweldig.

Zon, zee, strand, cocktails en uitgaan
De eerste dag hebben we niet veel gedaan. Lekker op het strand gelegen en natuurlijk zijn een aantal van ons verbrand. 's Avonds zijn we voor het eerst gaan stappen, want dat is natuurlijk waarom wij naar Albufeira zijn gegaan! Op onze eerste stapavond hadden we een georganiseerde kroegentocht in het oude deel van Albufeira. Het was echt een top avond en we hebben vele leuke barretjes en kroegen bezocht. Vooral de Fiesta is een echte aanrader.

De tweede dag hebben we wederom, na lekker uitgeslapen te hebben, doorgebracht op het strand. Heerlijk bakken in de zon, volleyballen, een poging doen tot tennissen met houten batjes en natuurlijk zwemmen! We keken die dag erg uit naar de avond, want die avond zouden we naar Totally Summer gaan. Dit feest is heel erg bekend onder Nederlanders en wordt dan ook in alle bekende badplaatsen bij de jeugd gehouden. Na ons uitgebreid opgetut te hebben zijn we op weg gegaan naar de locatie van Totally Summer: het strand bij het nieuwe deel van Albufeira. Totally Summer was echt geweldig. Met je blote voeten in het zand (er wordt in plastic bekers geschonken) dansen tot je geen energie meer over hebt! Helaas waren sommige van ons wel een schoen kwijt, maar na een grote zoektocht hebben we die uiteindelijk weer gevonden.

Op vrijdag hebben we weer lekker op het strand gelegen. 's Avonds zijn we in het nieuwe deel uit eten geweest want die avond zouden we naar een speciaal feest gaan. Op donderdag waren wij namelijk benaderd door een zogenaamde propper. Een propper probeert je over te halen om naar een bepaald feest te komen. In dit geval: een all inclusive feest in een van de meest luxe en exclusieve clubs van Albufeira. Hier zeiden wij natuurlijk geen nee tegen! Het kost dan ook wat, maar als je een aantal cocktails drinkt heb je het er al uit! De club waar het feest gehouden werd was inderdaad prachtig! Alles wit en dan met prachtig gekleurd licht. Het zag er zeer zeker heel chique uit. De muziek was ook goed en de mensen waren leuk. Het thema was black & pink. We zijn hier zelfs gebleven tot sluitingstijd, zo leuk was het!

Surfari
Zaterdag moesten we helaas erg vroeg op, maar wel om een leuke reden! We gingen zaterdag namelijk op Surfari, georganiseerd door GOGO. Tijdens een Surfari ga je eerst in een jeep door het binnenland rijden om vervolgens te gaan surfen in de zee! We keken hier dus erg naar uit. Om 08:45 moesten we klaarstaan bij ons appartement en werden we opgehaald door de jeep. Achterin zitten was natuurlijk het leukst; de banken staan namelijk niet rechtuit maar aan de zijkanten. We merkten meteen al dat we een totaal gestoorde chauffeur hadden. Dat is natuurlijk wel leuk! Nadat we wat andere mensen hadden opgepikt moesten we eerst ongeveer een uur over de snelweg rijden. Na dat uur kwamen we in een klein schattig dorpje waar we wat fruit en eten konden kopen bij een indoor markt. Nadat we dit opgegeten hadden gingen we weer op weg! We waren met 3 jeeps waarvan eentje bezet was door de cameraploeg van GOGO. Typisch, wij waren natuurlijk net in de week waarin ze gingen filmen voor GOGO. Gelukkig zat de cameraploeg dus niet bij ons in de jeep! Vanuit het dorpje gingen we de onverharde wegen van het Parque Natural do Sudoeste Alentejano e Costa Vicentina op. En wat een avontuur was dat! Geweldig! Keihard scheuren over de zandweggetjes met scherpe bochten, heuvel op en heuvel af, en dan mochten we ook nog eens een tijd staan (dus met ons bovenlijf uit het dak). Wat hebben wij een lol gehad in dat uurtje, al hadden we er ook een aantal flinke blauwe plekken aan over gehouden.

Surfari, Portugal, jeeptocht, surfen

Na de rit in de jeep, waarbij we op verschillende prachtige plekken zijn gestopt om van het uitzicht te genieten, kwamen we aan bij een klein afgelegen strand met een surfschool. Daar zouden we aan ons 2 uur durende surfavontuur beginnen. We kregen eerst de tijd om even wat te eten bij het surfcafé, waarna we wetsuits kregen en ons om moesten kleden. Omdat er al een groep voor ons was lagen de surfboards al op het strand, dus die hoefden we niet mee te sjouwen. Eenmaal op het strand was het tijd voor een warming-up: rondjes rennen, springen en rek- en strekoefeningen. Daarna moesten we de basisbeginselen van het surfen op het strand leren. Dat ziet er toch wel erg grappig uit, al die mensen die op het strand op hun board springen. Daarna moesten we, zonder board, de zee in om 'het gevoel van de golf' te krijgen. Hiermee wordt bedoeld dat je de timing van de golf moet leren kennen om op het juiste moment met de golf mee te gaan. Na deze oefening werd het tijd voor het echte werk! Met board en al. Wij dachten allemaal: dat doen we wel even. Dat viel echter vies tegen! Surfen is echt niet bepaald makkelijk. Het is me uiteindelijk 1 keer gelukt om op te staan in die 2 uur, en ik ben dan ook gestopt op mijn hoogtepunt. Na 2 uur surfen waren we allemaal helemaal kapot! Ik heb op de terugweg naar ons appartement dan ook behoorlijk veel geslapen.

De grootste discotheek van de Algarve
's Avonds stond er weer een activiteit gepland: een bezoek aan de grootste discotheek van de Algarve, de Kadoc. Hier werden we met bussen heengebracht die pas om 00:30 vertrokken! Dat vonden wij erg laat. Daarbij hoorden we ook nog dat de bussen terug pas om 05:00 terug zouden gaan. Toen we bij de discotheek aankwamen bleek dat je verplicht een kaart kreeg waarop je drankjes afgestreept werden, die je vervolgens aan het einde van de avond moest betalen. Als je deze kaart kwijtraakte moest je een boete van 50 euro betalen! Zorg er dus voor dat je die kaart niet kwijtraakt. Wij vonden de Kadoc niet echt geweldig. De muziek was niet zo leuk en stond veel te hard. En drankjes waren peperduur! 5 euro voor een colaatje, belachelijk. Omdat we het niet zo leuk vonden wilden we eerder naar huis, dus hebben we een taxi gepakt, samen met een andere groep die ook eerder naar huis wilde. Gelukkig zijn de taxi's spotgoedkoop in Albufeira. Voor een rit van 25 minuten waren we met zijn vieren 12 euro kwijt, dus 3 euro per persoon! Goed te doen dus.

Zondag overdag zijn we, na heel lang uitgeslapen te hebben, even wat winkeltjes gaan bekijken in het nieuwe deel van Albufeira. Persoonlijk vind ik dat nooit zo leuk aangezien ze overal dezelfde toeristische prullaria hebben. Daarna hebben we nog even aan het strand en bij het zwembad gelegen. 's Avonds hadden we dit keer niks gepland dus zijn we op eigen houtje naar het oude deel van Albufeira gegaan, waar we zijn geëindigd in de Fiesta. Zo hebben we toch weer een leuke stapavond gehad.

Slide & Splash
Maandag gingen we naar een waterpark in de buurt: Slide & Splash. Ik was nog nooit in een waterpark geweest en wilde dit al heel lang. Het was wederom prachtig weer en na onze spullen op een grasveldje gelegd te hebben zijn we de eerste glijbanen gaan pakken. In een woord geweldig. Het waterpark zag er heel netjes uit, de glijbanen waren super leuk en het personeel goed. We hebben ons hier een dag goed vermaakt!

Slide & Splash Waterpark, Portugal, Algarve

's Avonds gingen we met GOGO mee met de kroegentocht in het nieuwe deel van Albufeira. Helaas waren we op een gegeven moment de groep kwijt omdat we te lang bleven plakken in een leuke bar. Gelukkig hebben we ze na een tijdje weer gevonden in de Celebrations. Dit is een leuke, Nederlandse kroeg. De avond eindigde in de Kiss, een van de grootste en bekendste clubs van Albufeira. Ik vond het daar geweldig, maar de rest vond het helaas wat minder.

De laatste dag
Op dinsdag hadden we onze laatste activiteit van GOGO. Vandaag zouden we met een supersnelle boot, de Blackrunner, gaan varen langs de prachtige kustlijn van Portugal en er was zelfs een kans dat we dolfijnen zouden zien! We moesten verzamelen in de haven van Albufeira, een erg leuke en veel minder toeristische buurt, met leuke gekleurde huisjes. Het varen met de boot was echt heel erg leuk. De boot ging supersnel en het uitzicht op de kustlijn was prachtig. Regelmatig gingen we langzamer varen om bepaalde plekken beter te bekijken. Zo hebben we enkele watergrotten gezien en enkele leuke en grappige rotsformaties. Op een gegeven moment zijn we ergens gestopt en mochten we gaan zwemmen bij een grot. Wij, als echte avonturiers, wilden die grot wel eens van dichtbij bekijken natuurlijk. Het bleek dat het een tunnel was waar je doorheen kon zwemmen en zo bij een soort indoor strandje kwam in een grot, echt prachtig om te zien! Het door de tunnel zwemmen was stiekem wel spannend omdat je dan het getij erg merkt en het plafond soms wel erg dichtbij komt. Daarbij was de tunnel ook nog eens behoorlijk donker. Ik ben wel erg blij dat ik er doorheen gezwommen ben, dat was toch wel een bijzondere ervaring.

Eenmaal terug aan boord gingen we de open zee op omdat we daar meer kans zouden hebben om dolfijnen te zien. Helaas hebben we geen enkele dolfijn gezien, terwijl we later van andere groepen hoorden dat zij er een stuk of 15 gezien hadden. Wij balen natuurlijk, maar daar was niks aan te doen. De boottrip was in ieder geval wel super leuk geweest! 's Avonds zijn we nog een laatste keer naar de Fiesta geweest om onze vakantie af te sluiten. Grappig was dat ik daar een barman tegenkwam uit de plaats waar ik vandaan kom. Ik wist wel dat hij in Albufeira werkte omdat ik bij zijn oma gepoetst had voor mijn werk. Daar moest ik natuurlijk gebruik van maken en zo heb ik het voor elkaar gekregen om de hele avond gratis drankjes te krijgen, als ik maar de groetjes deed aan zijn oma. Het was dus wel een mooie avond! Helaas was dit ook de laatste avond van onze vakantie. De volgende dag vlogen we weer terug naar Nederland. Al met al was de vakantie echt geweldig en ik kan andere jongeren zeker aanraden om naar Albufeira te gaan!

Boottocht Algarve, Portugal

Heb je interesse in een reis naar Portugal? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Portugal, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.