Lang weekend Fins Lapland

Periode: oktober 2014
Vervoer: Vliegtuig en auto
Accommodatie: Lodge/Bear's Lodge

De reis begon op Schiphol met een vlucht van Finnair met overstap in Helsinki naar Rovaniemi. Bij aankomst was de temperatuur -32 graden. Wel was gelijk te merken dat het een droge kou was. Nadat we de bagage van de band afgehaald hadden gingen we de huurauto ophalen. Dit was snel gedaan en de medewerker liep gelijk met ons mee. De huurauto stond al warm te draaien en we kregen de belangrijke mededeling dat de auto altijd aan het stroom gehangen moet worden als die langer stilstaat zodat de vloeistoffen vloeibaar blijven.

Dag 1

De stroompalen staan echt overal bij de hotels en in het centrum etc. De huurauto, natuurlijk geregeld via Sunny Cars, had de verplichte spijkerbanden en we hadden zelfs een upgrade gekregen. Na de vriendelijke uitleg kon ons Lapland avontuur beginnen.

De rit naar onze accommodatie Bear's Lodge was goed te doen met navigatie. Wij hadden onze eigen navigatie meegenomen. De route bepalen met een routekaart is onmogelijk omdat de borden zijn ondergesneeuwd en daardoor niet meer te lezen zijn.

Bear's Lodge is een hele leuke accommodatie in Sinetta met een hotel waar het ontbijt en diner in buffetvorm aangeboden wordt en met diverse verschillende lodges gelegen in het bos. Bear's Lodge ligt aan het Pohtiolampi meer. Onze lodge had zelfs een eigen Finse sauna, een bubbelbad en een grote open haard met voldoende houtvoorraad. De lodges zijn erg warm ingericht en liggen verspreid in het bos. De lodge heeft vloerverwarming waardoor het er gelijk aangenaam aanvoelde bij binnenkomst.

Bear's Lodge

Het hotel gedeelte ligt op een heuvel en als je weer terug naar de lodges beneden wilde, kon je ook een van de sleetjes pakken die daar lagen om zo naar beneden te sleeën in plaats van over het pad te lopen.

Deze dag alleen nog de omgeving van Bear's Lodge bekeken en kunnen wennen aan de droge koude lucht.

Dag 2

Na de eerste overnachting en het ontbijt bezoeken we eerst het Arctic Snow hotel op ca. 20 minuten rijden vanaf Bear's Lodge. Hier hadden we een afspraak gemaakt. Bij binnenkomst in het Arctic Snow Hotel kregen we een drankje in ijsglazen aan de ijsbar. Daarna kregen we een rondleiding en uitleg over het ijshotel wat elk jaar opnieuw gebouwd wordt. Elk jaar is er namelijk een aantal kunstenaars die hier een kamer of de entree mogen maken met mooie ijssculpturen en muurtekeningen over het thema van dat jaar. Het ijshotel heeft zelfs een aparte huwelijkskapel. Tijdens de rondleiding hebben we ook even kennisgemaakt met de Finse ijssauna. Dit was een soort iglo waar 2 bankjes in staan.

Ijshotel

Mocht je een kamer hebben geboekt in het ijshotel (-5 graden) en je vindt het toch te koud, dan is er bij het hoofdgebouw een slaapgedeelte die dan gebruikt mag worden.
Na het bezoek aan dit unieke ijshotel rijden in 30 minuten naar Rovaniemi waar een sneeuwscootertocht “Snowmobiling in pursuit of reindeer” bij Safartica op het programma staat.
Hierbij gaan we de Poolcirkel oversteken en een rendiertochtje maken op een rendierenfarm. Eerst kregen we uitleg en warme kleding aan waaronder een thermopak over de eigen kleren, nog eens extra wollen sokken en voor diegene die niet de juiste laarzen aan had zelfs ook nog thermolaarzen.

Na een leuke rit op een groot bevroren meer kwamen we aan op de rendierfarm. Hier werden we verwelkomd door een man in typisch Lapse kleding. Op de farm hebben we ons internationaal rendierbewijs gehaald door een rit in de slede te maken met een rendier. Daarna konden we ons weer opwarmen in een tipi bij een groot vuur waarna een Laps ritueel “Crossing of the Arctic Circle” met warme bessensap volgde. Intussen kregen we een uitleg over het leven daar en over de rendieren. Bij aankomst terug in Rovaniemi kregen we een certificaat dat je de poolcirkel over bent geweest (“Crossing of the Arctic Circle Certificate”).
Sneeuwscootertocht Finland

Dag 3

Na ons ontbijt werden we opgehaald door een medewerker van Husky Point waar wij onze tocht “ Frozen Sausage” met husky's hadden gereserveerd. De tocht van vandaag bestond eerst uit een uitgebreide uitleg over de dieren en het gebruik van de hondenslee. Daarna weer extra thermokleding aan en te voet naar de husky's die aan de bosrand op ons aan het wachten waren. De honden zijn zo enthousiast en blaffen aan 1 stuk door.

Sneeuwtocht met huskys

Nadat ieder tweetal zijn eigen hondenslee met honden heeft gehad volgt de adembenemende tocht door een uiterst stil landschap. De honden zijn dan ook helemaal in hun element en blaffen totaal niet meer. Zij beginnen alleen te blaffen als je op de rem drukt of helemaal moet stoppen.

Na een mooie sprookjesachtige tocht van een paar uur stoppen we in de bos en maken een kampvuur. We kunnen allemaal rond het beschutte kampvuur zitten op de rendierhuiden die er neergelegd zijn door de begeleider. De lunch bestaat uit worsten die we op een tak moesten prikken en zo boven het vuur konden roosteren. Daarna wordt er een ketel boven het vuur gehangen en warme bessensap gemaakt. Tijdens de lunch vertelt de begeleider ons allemaal mooie verhalen en weet alle vragen te beantwoorden. Zelf doet hij ook mee aan wedstrijden en meerdaagse tochten. De verzorging van de honden staat dan helemaal bovenaan.
Kampvuur

Als iedereen klaar is wordt de tocht weer voortgezet en uiteindelijk eindigen we weer op de huskyfarm. De honden worden liefdevol ontvangen en door de rest van het personeel verwend en naar hun hokken gebracht. Daar nemen we de tocht nog door in een warme tipi bij een wederom groot haardvuur en warme bessensap. Ook daar weet onze begeleider ons weer te boeien met allerlei mooie verhalen. Daarna mochten we nog even een kijkje nemen bij de andere honden. Na deze onvergetelijke dag gaan we moe en vol mooie indrukken weer terug naar Bears Lodge.

Dag 4

Helaas zit het Lapland avontuur er voor ons op. Na het ontbijt en het uitchecken rijden we naar de luchthaven en leveren de huurauto weer in. Terug in het vliegtuig dromen we al weer van de volgende keer dat we er naartoe gaan. Na een goede vlucht met aansluitende overstap zijn we weer met een ervaring rijker terug in Nederland.

Het was een onvergetelijke reis en zeker een aanrader!

Husky´s tijdens de sneeuwtocht

Heb je interesse in een reis naar Finland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Finland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.