Temperamentvol Andalusië

Bestemming: A. Málaga (Spanje) , B. Granada , C. Baeza , D. Córdoba , E. Sevilla , F. Jerez de la Frontera , G. Gibraltar
Periode: oktober 2012
Vervoer: Vliegtuig en touringcar
Accommodatie: Hotels
Organisatie: De Jong Intra

We hebben een prachtige reis gemaakt naar Zuid-Spanje begin oktober 2012. Het was een 8-daagse vlieg-busrondreis, geboekt bij De Jong Intra. We vertrokken dinsdagmorgen 9 oktober 2012 om 06.55 uur vanaf Schiphol naar Malaga. Na aankomst op het vliegveld aldaar werden we welkom geheten door het aangename Andalusische klimaat, heerlijk, het land van de zon, de flamenco en het Spaanse temperament. Allereerst maakten we kennis met de mensen die deze reis met ons zouden maken. Een grote groep van 38 personen. De dames waren in de meerderheid.

De touringcar bracht ons naar het prachtige Granada aan de voet van het gebergte De Sierra Nevada. Een schitterende rit door de stad. Echt heel mooi. De volgende dag moesten we vroeg op omdat we een bezoek aan het beroemde Alhambra gingen brengen. Dat is een enorm paleizencomplex met mooie tuinen. De dagjesmensen moesten bij de ingang in lange rijen wachten, maar onze gids had al toegangskaartjes zodat wij meteen door konden lopen. Elke dag komen daar duizenden toeristen, heel bijzonder. Het mooiste van dit Alhambra, wat "Het Rode Kasteel" betekent is toch wel De Patio de los Leones, wat de "Leeuwenhof" betekent. De fontein in het midden wordt gedragen door 12 ruw uitgehouwen stenen leeuwen, omgeven door prachtig bewerkte fragiele booggangen. Er was hier heel veel te bewonderen en onze ochtend was daardoor zo snel voorbij.

Om 14.00 uur vervolgden we onze weg naar de wijk Albayzin die zijn naam ontleent aan de heuvel waarop hij is gebouwd, het meest karakteristieke van Granada. We wandelden door smalle pittoreske straatjes, over romantische pleintjes, het mooiste Moorse stukje van de stad. Hierna bezochten we nog de Kathedraal van Granada, heel indrukwekkend. De bouw van deze Kathedraal begon in 1518 en duurde bijna 2 eeuwen. Hierna zochten we een terrasje op en was de 2e dag alweer bijna teneinde. ’s-Avonds buiten gegeten en genoten van het heerlijke weer.

Na een goede nachtrust en een overvloedig ontbijt gingen we naar de renaissance-dorpen Baeza en Ubeda. Door een prachtig landschap met een zee aan olijfbomen in de provincie Jaen bezoeken we deze 2 dorpen die vlakbij elkaar liggen. Prachtige gebouwen in Renaissancestijl. Twee openluchtmusea met tientallen monumenten. Vooral Ubeda wordt gezien als één groot museum met zo’n 500 erkende monumenten. In 2003 zijn deze stadjes opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. We konden zo af en toe uitrusten op een leuk terrasje voor de inwendige mens, een kop koffie, iets lekkers of een glaasje fris. In een hotel in Baeza gingen we overnachten.

Populo Plein, Baeza, Andalusië, Spanje

Cordoba en Sevilla

Op de 4e dag gingen we op weg naar de andere kant van Andalusië. We volgden de Gualdalquivir stroomafwaarts en reden tussen uitgestrekte olijfvelden en goudgele graanvelden. Zo kwamen we aan in Cordoba waar we een wandeling maakten door de kleine straatjes van de “Juderia”, de oude Joodse wijk met zijn beroemde bloemensteegje. Toen we langs het stadhuis liepen hadden we het geluk, dat er net een bruidspaar arriveerde. Interessant om te zien hoe de familie van het bruidspaar gekleed was, vooral de dames, vaak in het lang en met bijzondere hoedjes op. Natuurlijk bezochten we ook de betoverende Mezquita, dè kathedraal van Cordoba, meer dan 1000 jaar geleden gebouwd als moskee, waar we tussen de honderden zuilen verdwaalden.

Mezquita kathedraal Cordoba, Spanje

In de middag vervolgden we onze weg naar Sevilla, alwaar we 2 nachtjes verbleven. Sevilla is de hoofdstad van Andalusië, een prachtige grote stad. 's-Avonds gingen we met de gids een avondwandeling maken en de volgende dag stonden er weer vele hoogtepunten op het programma zoals het Maria Luisa Park, de Plaza de Espana, het museum van schone kunsten, het archeologisch museum, het huis van Pilatus en het Hospital de la Caridad. Ook bezochten we de Santa Cruz wijk, een doolhof van nauwe straatjes met gezellige piepkleine pleintjes, waar de terrasjes onder de sinaasappelbomen ons opwachtten. Doodmoe van al dat lopen streken we hier neer voor een “vino”en een “tapa”. En voorts gingen we weer naar de enorme kathedraal van Sevilla en het oudste Koninklijk Paleis van Europa, het Alcazar met 7 hectare tuin en vele patio’s midden in de stad, schitterend.

Jerez de la Frontera

Op de 6e dag reden we naar Jerez de la Frontera, waar we een van de beroemde “bodega’s ”bezochten. Deze dynamische wijnstad is wereldwijd bekend om de sherry en is ook een culturele hoofdstad met een rijk erfgoed. In de bodega zagen we grote vaten liggen met daarop vele handtekeningen van allerlei bekende mensen en filmsterren. Jerez staat ook bekend om de flamenco en om het fokken van superieure Andalusische paardenrassen. Op dag 7 reden we vanuit Puerto Santa Maria naar de enorme rotspunt van Gibraltar, wat Brits grondgebied is. We moesten onze pas meenemen, want we passeerden de douane. Ook moesten we een vliegveld oversteken en zagen we de Engelse “bobbies” lopen. Bovenop de rots hadden we een prachtig uitzicht en in de rots is een kalksteengrot met een hoogte van 62 m. De hoofdgrot is omgetoverd tot een zaal voor concerten en theatervoorstellingen. Het bovenste deel van de rots is een natuurreservaat. Hier leven de beroemde apen, die eind 18e eeuw vanuit Noord-Afrika hierheen zijn gebracht door de Britse troepen. Let wel op: ze zijn brutaal genoeg om iets uit je tas te stelen. Toen we weer beneden waren hebben we nog wat rond gewandeld en wat gegeten. Einde van een hele mooie, maar ook leerzame vakantie!

De rots van Gibraltar

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.