Vakantie Kreta 2010

Bestemming: A. Kreta (Griekenland)
Periode: augustus 2010
Accommodatie: Appartement
Organisatie: Sunweb

Om 12 uur zijn we richting Weeze vertrokken voor onze vakantie naar Kreta. Deze vakantie begon al goed door een vertraging van 45 minuten. De koffer eerst inchecken en nog wat drinken op het vliegveld om de tijd te doden. Om 14.00 zijn we toch richting de douane gelopen om ons in te checken. De vertraging was inmiddels opgelopen tot meer dan 1 uur. Om 15.30 konden we eindelijk de gate door richting het vliegtuig. Na onderling geruild te hebben voor zitplaatsen bij het raam, gingen we om 16.00 de lucht in. Op weg naar onze vakantie in Kreta! Na 3,5 uur vliegen kwamen we om 20.15 (griekse tijd) aan bij het vliegveld in Heraklion. Nu maar wachten op de koffers. Voor ons was het een chaos op het vliegveld, want er werd niet aangegeven waar de koffers uit Weeze aankwamen. Na 15 minuten te hebben gewacht, zagen we uiteindelijk iets bekends van de band af komen. Gelukkig, onze koffers waren er ook! Om 21.00 uur zijn we met de bus richting ons appartement in Sissi gereden. Nadat we iedereen hadden afgezet, kwamen wij als laatste aan bij ons appartement.

We hebben snel ingecheckt en de spullen op onze kamer neergezet, want de honger was ondertussen flink toegenomen. Bij een klein restaurant in het dorp hebben we voor weinig geld lekker kunnen eten. Wel hadden we hier gezelschap van enkele katten. Na het eten nog even een rondje gelopen om een kleine indruk te krijgen van Sissi. Een klein dorp met vele restaurants en een mooie zee. Terug bij ons appartement hebben we nog wat gedronken op ons eigen terras. Lekker genieten van het warme weer om 12 uur 's nachts.

Kreta

Onze eerste echte dag in Kreta. Vandaag hebben we een afspraak met Sunweb, waar we uitleg krijgen over het eiland, wat er zowel te doen is, welke excursies mogelijk zijn en wat we moeten doen als er iets aan de hand is. We besloten om 2 excursies te doen. Op vrijdag naar Spina Longa en maandag duiken in Chersonissos! Hierna zijn we richting de zee gelopen. Door via rotsen steeds verder naar onder te lopen, komen we dicht bij de zee en hebben we daarvan erg mooie foto's kunnen maken. Na onze tocht over de rotsen, hebben we een terras gepakt om te genieten van het mooie uitzicht. Toch werd het ook tijd om boodschappen te doen voor het middag eten en wat kwamen we daar tegen.. Een Hollandse winkel met allerlei etenswaren uit Nederland. Erg handig als je iets makkelijks wilt maken.

Ondertussen was de temperatuur flink opgelopen tot boven de 35, dus een beetje afkoeling was wel gewenst. Doordat het niet erg druk meer is rond deze tijd, hadden we het zwembad bijna voor ons alleen. Heerlijk om hier af te koelen. 's Ochtends hadden we de zee al mogen bewonderen en waren wel benieuwd hoe lekker het water was om hier in te zwemmen. Na diverse pogingen om de zee in te komen, kwamen we tot de conclusie dat het zonder waterschoenen toch best lastig is. Er waren hoge golven en veel grote stenen, waardoor we amper 5 meter het water in konden. Wel lekker om op het strand te liggen met een aangenaam briesje dat van de zee af komt. 's Avonds zijn we gaan eten bij Mama Mia. Echt een aanrader om daar een hapje te eten. Veel voor relatief weinig geld en een mooi uitzicht op de zee. Vandaag al veel gezien van dit mooie eiland.

Waterschoenen zijn geen overbodig luxe

Een erg warme dag vandaag in Kreta. Een lekker dagje strand zagen wij dan ook wel zitten. De golven waren vandaag nog steeds erg hoog, maar met waterschoenen zwemt het toch een heel stuk fijner. Wanneer je op het strand ligt van Kreta wordt je omringd door diverse rotsen en bergen. Je ligt er tussenin, waardoor het een rustig plekje is. Door het warme weer, was het niet lang vol te houden in de zon. We besloten om de boodschappen te gaan doen. Door het Nederlandse winkeltje was het niet erg moeilijk wat we aten. Frikandellen hadden ze hier namelijk genoeg. Voor 's avonds namen we Kip Siam mee. Helaas kwamen we erachter dat ze geen kip hadden in de winkel. Dan maar met gehakt, dachten wij. Door onze goede kookkunsten is dit niet echt een succes geworden. Weer een leermoment.

De katten hadden ondertussen ons appartement ook ontdekt en komen dagelijks met z'n 4en langs om eten en drinken te scoren. Ze zijn niet bepaald bang te noemen. Na het eten zijn we richting de zee gelopen om te genieten van deze omgeving. Je kunt hier erg mooi wandelen en fietsen. Zeker een aanrader als je een actieve vakantie wilt.

Relaxen op vakantie

Vandaag nog een heerlijk dagje gerelaxt bij het zwembad. We wilden van te voren graag een stuk rijden in een auto of scooter, maar door de hoge temperaturen was dit niet te doen. Bij het hotel hebben ze genoeg zwembaden en een lekkere jacuzzi waar je kunt bijkomen van het warme weer. Dit is voor ons goed vol te houden! 's Avonds besloten we om gyros af te gaan halen. Gyros is typisch Grieks, dus we dachten lekker te eten. De maaltijd viel ons erg tegen, doordat het klef was en niet lekker smaakte. Na deze rustige dag, hebben we spullen klaar gelegd voor de volgende dag. Morgen gaan we naar Spina Longa!

Het eiland Spina Longa

Vandaag een excursie naar het eiland Spina Longa. Er werden jaarlijks vele mensen naar dit eiland gestuurd die een ziekte hadden. Deze ziekte was namelijk besmettelijk. Na een tijd vielen al je ledematen af, waardoor je zou sterven. Je was dus als het ware verbannen van de wereld. Rondom dit eiland ligt alleen maar zee, zodat ontsnappen niet mogelijk is. De gids vertelde ons allerlei informatie tijdens onze busreis naar Spina Longa. Aangekomen bij de stad, zijn we met de boot richting het eiland gegaan. Voor Spina Longa betaal je geen entree als je 18 jaar of jonger bent. De gids heeft ons rondgeleid op het eiland en de geschiedenis ervan verteld. Na deze rondleiding was er de mogelijkheid om zelf het eiland nog te bekijken. We hebben nog een aantal foto's gemaakt. Rond de middag zijn we met de boot naar een onbewoond eiland gevaren. Hier kregen we een heerlijke lunch aangeboden. Je mocht van de boot afspringen om lekker af te koelen. Echt een aanrader om deze excursie te doen. De gids die de rondleiding geeft, is een Griek die Nederlands spreekt. Door deze dag hebben we nog meer kunnen zien van Kreta. Niet alleen op het eiland zelf, maar ook tijdens de busrit.

Wederom relaxen

Vandaag hebben we het, na de excursie van gisteren, erg rustig aan gedaan. Vandaag gaf de thermometer 40 graden aan, dus heerlijk weer om bij het zwembad te liggen. Door olie te kopen, hoopte we dat het nog sneller bruin zouden worden door het mooie weer. Dit heeft geholpen, maar in de zon is het nauwelijks uit te houden. 's Avonds zijn we nog richting de zee gelopen om te genieten van de zonsondergang. Erg mooie foto's kun je hier maken boven de zee. Er waren veel verschillende kleuren te zien.

Warme dag op Kreta

Vandaag de warmste dag van allemaal op Kreta. De gids van Spina Longa had ons al gewaarschuwd om vooral uit de zon te blijven. Om toch af te koelen hebben we vandaag veel in het zwembad gelegen. Meerdere mensen hadden dat idee, waardoor we het zwembad vandaag een keer moesten delen. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten bij Mama Mia. We kregen zelfs tiramisu ijs met z'n 2en. Dit paste er natuurlijk nog wel bij. Blij dat deze dag toch enigszins voorbij was door het extreem warme weer...

Duiken!

Vandaag een angst overwonnen, duiken! En wat een geweldige ervaring is dat geweest! 's Ochtends werden we opgehaald door een klein busje waarmee we naar Scuba Diving gingen. Hier hebben we formulieren moeten invullen of je wel geschikt bent om een duik te maken. Hierna hebben we een film gekeken over de gebaren die je kunt maken en hoe het er in de zee uit ziet. Na deze film zijn we onze duikspullen bij elkaar gaan zoeken. Als eerste het duikpak. Dit pak zat zo strak dat je bijna niet meer kon ademen. We kregen daarna een snorkel, duikbril, flippers en een zuurstoffles. De spullen waren bij elkaar en we konden ons gaan opmaken voor het snorkelen. Met de hele groep een impressie krijgen hoe het er onder water uit ziet en hoe je moet ademen door een klein buisje. Hier kregen we al een aantal mooie vissen te zien.

Toen we klaar waren gingen we met duikpak en al het zwembad in. Hier leerden we hoe we onze duikbril moeten legen als die vol zit en wat we moeten doen als ons mondstuk uitviel. Wanneer dit onder controle was, waren we klaar om een echte duik te maken. Met ca. 15 kilo aan 'bagage' gingen we richting de zee. We hebben hier prachtige vissen en koraal gezien. Echt een ervaring om nooit meer te vergeten! Voor je het weet ben je dan ook weer boven water. Nadat we alles hadden ingeleverd en ons toch wel licht voelde zonder die 15 kilo, kregen we ons duikdiploma met een foto als aandenken. Op de terugweg hadden we nog problemen met de auto, waardoor we hier ook vertraging opliepen. Om toch nog even af te koelen na het duiken zijn we nog lekker gaan zwemmen. Dit voelde in een keer heel licht aan. Nog even wat boodschappen gedaan voor de volgende dag. Op de tv zagen we hoe slecht weer het was in Nederland, dus gaan we morgen nog een dag genieten van de heerlijke zon! Deze ervaringrijke dag was zo om.

Laatste vakantiedag

De laatste dag van onze vakantie. Heerlijk nog genoten van het mooie weer, door lekker een dagje bij het zwembad door te brengen. Het terras bij ons hotel was erg mooi. We hebben hier nog een drankje gedronken om onze vakantie goed af te sluiten. Hierna nog een keer wezen zwemmen om het mooie weer voorgoed vaarwel te zeggen voor een jaar. 's Avonds nog een keer heerlijk wezen eten bij ons favoriete restaurant Mama Mia. Nog even een laatste keer langs de zee gelopen en onze koffer alvast ingepakt, zodat dit morgen niet te veel tijd zou kosten.

Aan alles komt een eind...

Vandaag was de dag van vertrek. De bus die ons kwam halen was precies op tijd. Als een van de eerste namen wij een plekje in de bus. We zijn door de meest smalle straatjes geweest van Kreta. Niet normaal hoe deze buschauffeurs moeten rijden om ergens te komen. Bij het vliegveld aangekomen wilden wij er zeker van zijn dat we bij het raam konden zitten, vanwege ziekte. Sunweb heeft dit uitstekend voor ons geregeld. Het inchecken en de douane verliepen erg soepel. Nog nooit zo'n snelle incheck gehad. Doordat dit zo snel ging, hebben we lang moeten wachten totdat onze gate open ging. We lazen dat het vliegtuig een tussenstop moest maken en hoopte niet dat wij daar last van hadden. Gelukkig vloog het vliegtuig eerst naar Eindhoven, zodat we op de goede tijd landden. Toen we in Nederland aankwamen, vonden we het toch best wel koud! Dit waren we niet gewend in Griekenland. We hebben erg lang staan wachten voordat de koffers kwamen. Eenmaal thuis hebben we gelijk de foto's bekeken.

We hebben er een geweldige vakantie op zitten en raden het zeker aan om deze mooie plek eens te bezoeken.

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.