Weekendje Antwerpen met de trein

Bestemming: A. Antwerpen (België)
Periode: oktober 2011
Vervoer: Trein
Accommodatie: Hotel Lindner

In oktober 2011 zijn we met zijn tweeën een weekend naar Antwerpen geweest. Een prachtige historische stad met een eveneens zo mooie winkelstraat, een prachtig station en een geweldig hotel! In onze regionale krant heb ik een aanbieding gevonden voor Antwerpen. De aanbieding was voor een verblijf van drie dagen in het Lindner hotel.

Met het openbaar vervoer naar Antwerpen

Per trein zijn we vertrokken naar Antwerpen. Een lange reis, maar zeker zo ontspannen om niet in de auto te hoeven rijden! Helaas van de werkzaamheden aan het spoor, dat voor een uur vertraging heeft gezorgd. Binnenkomend in Antwerpen word je overweldigd door het station. Het station heeft wel vier verdiepingen met sporen. Daarmee zeggend dat dit een wel heel groot verschil is met het station in mijn woonplaats, met welteverstaan twee sporen! Buiten gekomen zagen we al snel dat het station midden in het centrum ligt. De grote winkelstraat, de Meir, ligt er vlakbij. Ook is er een dierentuin te vinden in hartje Antwerpen. In het station zelf zijn tientallen winkeltjes waar ze sieraden verkopen. Een schitterend aanblik.

Het hotel Lindner

Lang zoeken was het naar het hotel niet. Het was maar vijf minuten lopen vanaf het station. We waren eerst naar buiten gegaan en langs het station naar de achterkant gelopen. Daar vonden we gelijk het hotel. Later kwamen we erachter dat je ook door het station helemaal naar de achterkant kon komen. Dat was een stuk warmer qua temperatuur!

Het hotel zag er van buiten gewoontjes uit. Van binnen was het al een stuk moderner en gezelliger. We konden zelfs al eerder inchecken dan aangegeven was. Goede service! Het hotel zag er verzorgd uit. De liften brachten ons naar onze kamer op tien hoog. Benieuwd naar het uitzicht, merkten we dat ons raam helaas uitkeek op een kantoor even hoog als ons hotel. Gordijnen dicht dus helaas. Maar verder was alles tip top in orde. Alles was schoon en fris. De bedden sliepen prima en de douche was ook goed. Er was tevens een televisie, maar met een beperkt aantal zenders. Het ontbijt was elke dag goed verzorgd en uitgebreid. Er zal voor iedereen wel iets lekkers bij zitten om een goed begin van de dag te hebben.

Winkelen in Antwerpen

Winkelen was voor ons een belangrijk punt om voor Antwerpen te kiezen. Ik was zelf al één keer een dagje hier geweest en kon mij herinneren dat hier een prachtige winkelstraat was, de Meir. Toen ik hier weer kwam was er niets veranderd. Prachtig! Voor iedereen is er wel een winkel te vinden. Een gezellige winkelstad dus.

Antwerpen stad

Iets van de stad zien stond ook op ons to-do-lijstje. Naast de historische panden waarin de winkels zijn gevestigd, zijn er ook andere gebouwen in Antwerpen zeker de moeite waard om te bekijken. Bijvoorbeeld de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Deze kun je vinden in het centrum. De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is een gotische kruiskerk die gebouwd werd tussen 1352 en 1521. Verder zijn we nog naar de haven geweest. Even lekker uitwaaien aan het water.

Eten in Antwerpen

Tot ons genoegen kwamen we na even zoeken bij een straat waar zich allerlei verschillende restaurantjes bevonden. Je kunt er van alles vinden. Zelf zijn we bij een Marokkaans restaurant geweest. Het was ook in deze stijl ingericht en met bijpassende muziek. Het eten was lekker, maar we moesten wel lang wachten op de bediening.

De tweede dag hebben we gegeten in het hotel. Hadden we dit maar eerder geweten! De heerlijkste spareribs en pasta met gamba’s. Mijn beoordeling voor dit eten was zeker een tien geweest. Helaas konden we op de derde dag hier niet meer eten. Het restaurant is vanaf zes uur geopend en onze reis naar huis duurde zeker vier uur.

Een dagje dierentuin

Op de laatste dag zijn we naar de dierentuin geweest. Een behoorlijke prijs moesten we hier echter voor betalen (€21,- per persoon). De dierentuin is gelegen in het centrum van Antwerpen, direct naast het station. Onze verwachting was dat het een kleine dierentuin zou zijn. Dit was zeker niet het geval! Het was een uitgebreid park dat er verzorgd en netjes uitzag. Helaas leek de route voor ons een beetje vaag te lopen, maar dat kon de pret niet bederven. Een beetje pech hadden we wel met het weer. Op een gegeven moment werd het zo donker dat het ging regenen en zelfs onweren, in oktober welteverstaan. Gelukkig bood de dierentuin overdekte dierenverblijven en konden we daar wachten tot dit koude, natte weer overgewaaid was.

De dierentuin van Antwerpen

De terugreis

De terugreis verliep voorspoedig. Gelukkig hadden we nu geen oponthoud meer door de NS. Het reizen met de trein beviel ons zeker. Vooral in de combinatie met het prachtige station in Antwerpen en het hotel op kleine loopafstand van het station.

Conclusie

Antwerpen is een echte aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een mooie historische stad. De vele kerken, historische panden en de haven zijn zeker een bezoek waard. En vergeet voor de kunstliefhebbers niet dat er ook vele musea te vinden zijn in deze grote stad. Voor mensen die willen winkelen zijn ze ook op het juiste adres in Antwerpen. De Meir is een grote winkelstraat met veel verschillende winkels. Je kunt je hier prima een dag vermaken. Het overdekte winkelcentrum had een prachtig restaurant in het midden. Om even uit te rusten kun je hier heerlijke chocolademelk drinken.

Voor een hotel zou ik zeker het Lindner hotel aanraden. Dit hotel ligt op loopafstand van het station, de dierentuin, de winkelstraat de Meir en de vele bezienswaardigheden in het centrum zoals de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Het hotel was modern, gezellig en verzorgd en bood vele faciliteiten. En vergeet vooral de dierentuin niet! Een gezellige dag met zijn tweeën of met de kinderen. Opvallend was ook dat er in Antwerpen vele verschillende culturen waren. Een beetje cultuur snuiven hoort ook nog bij deze prachtige, grote stad Antwerpen.

Een reis naar Antwerpen is zeker de moeite waard als je er eens met zijn tweeën tussen uit wilt!

Heb je interesse in een reis naar België? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar België, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.