Jamaica, paradijs voor levensgenieters

Bestemming: A. Ocho Rios (Jamaica)
Periode: december 2008
Accommodatie: Riu Clubhotel

Tijdens de lange heenreis van 11 uur dacht ik terug aan mijn keuze van bestemming. Door een aantal films die ik vroeger als kind zag (Harry Belafonte, de Banana Boat Song en Jamaica Farewell), had ik een mooi beeld van Jamaica in mijn hoofd. Na een aantal jaar, veroverde ook de reggaemuziek me. Ik dacht dat Jamaica niet kon en zou tegenvallen. Het is een paradijs voor levensgenieters, ritmische muziek, relaxt leven, lekker eten, tropische landschappen met meer dan 120 rivieren en vrolijke mensen.

Aankomst op Jamaica
Toen we aankwamen bij Sangster International Airport, de toeristische luchthaven in Montego Bay, zaten we meteen in de Jamaicaanse sfeer. Alles had het Bob Marley gevoel. We moesten naar Ocho Rios, een plaats die ongeveer 107 kilometer richting het oosten ligt. Het werd tijd om land te gaan ontdekken. Ocho Rios, ook wel Ochi genoemd, is erg populair bij toeristen. De plaats staat bekend om allerlei watersporten die je er kunt doen zoals diepzeeduiken. Voor veel cruiseschepen is Ocho Rios een stopplaats. Dagelijks komen een aantal van deze schepen aan in dit koopjesparadijs. Ochi heeft dan ook veel juwelierszaken, boetieks en souvenirwinkels, waar de toeristen veel geld uitgeven. Als een groot schip met 3600 passagiers aanlegt, dan krijg je altijd wel toeristen in je winkel en dat is natuurlijk goed voor de omzet. De prijzen worden ook 'aangepast' aan de mensen die er komen. Zie je er rijk uit? Dan is het allemaal iets duurder. Verder zijn er veel grote all-inclusive hotels te vinden in Ocho Rios. Het eerste all-inclusive hotel was 'Tower Isle'. Dit hotel was het eerste hotel op Jamaica dat het hele jaar open bleef. Nu zijn bijna alle hotels op het eiland all-inclusive. Wij verbleven in het 'Riu Clubhotel' aan Mammee Bay.

Ocho Rios, cruiseboot, Jamaica

Portland
We gingen als eerst naar Port Maria. Deze stad is gebouwd door Spanjaarden. De St. Mary Parish Church uit 1861 was erg mooi om te zien. Onze eerste kennismaking met Portland was Buff Bay, een prachtige baai waar we stopten om foto's te maken. In Hope Bay, tussen Annotto Bay en Port Antonio, lagen de 'Sommerset Falls', die we bezochten. De waterval is verborgen en om hem te vinden moet je met een bootje stroomopwaarts varen op Daniels’ River. We zagen een mooi stuk van de natuur waarbij de zon door de bomen scheen en schitterde op het opspattende water. De grootste trekpleister voor toeristen was ongetwijfeld Blue Lagoon. Dit is een heldere baai die 13 kilometer voorbij Port Antonio te vinden is. Het Blue Lagoon restaurant zag er verlaten en verwoest uit. Dit kwam door Gilbert, een tropische storm die in 1988 voor onrust zorgde. Als publiek kon je eigenlijk niet naar het restaurant om alles van dichtbij te zien maar voor een kleine bijdrage wilden de lokale bootbezitters wel even rond het restaurant varen.

Tijdens het boottochtje kwamen we langs Monkey Island waar prachtige villa’s stonden. De meest authentieke badplaats van Jamaica is Winnifred Beach. Deze badplaats is alleen te bereiken via een steile weg tussen Blue Lagoon en Boston Bay. In het weekend zie je er veel Jamaicanen die zwemmen, snorkelen of de nationale sport 'cricket' spelen. Winnifred Beach is zeker de moeite waard om te bezoeken. Verder is er in Port Maria niet veel meer te doen. Je kunt de sfeer proeven op Main Square of een rondje lopen over de Musgrave Market. Je kunt er tussen de vele stalletjes lopen en er is van alles te koop: groente, fruit, handwerkjes, souvenirs, kleding en andere spulletjes. Er zit zelfs een reggae muziek opnamestudio tussen de kramen verstopt.

Port Maria, Portland, Jamaica, paradijs

De legende van Jamaica
De volgende morgen was het tijd voor een cultureel uitje. We gingen op bedevaartstocht naar een van de heiligdommen van Jamaica. We werden met de auto de heuvels in gereden door onze chauffeur Nelson. Op de heuvels had je een prachtig zicht over Mammee Bay en ons hotel. Daarna zijn we meteen verder gegaan. We kwamen langs heel veel kerken. Één op de vijf gebouwen was een kerkje. De rit van 65 km duurde wel lang maar door de reggaemuziek, die Nelson had opgezet, was het goed vol te houden. Na een tijdje reden we Nine Mile binnen. We zagen een blauwe poort die meteen openging toen we aankwamen. Onmiddellijk kwamen een aantal kinderen aangerend die naar buiten wilde, maar de poort ging meteen weer dicht. Door luiken in de wanden probeerden de kinderen Ganja (marihuana) te verkopen. Drugs zijn eigenlijk verboden in Jamaica maar dat lijkt in Nine Mile niet te gelden. Marihuana werd veel gebruikt in het plaatsje. We gingen via een steile trap naar het 'One Love Café'. Hier dronken we wat en we konden even in het souvenirwinkeltje kijken.

Na een korte pauze maakten we kennis met onze gids: Yotto. Yotto was een man met een erg aanstekelijke lach. Hij leek altijd stoned. Zijn rondleiding startte met een muzikale act. Hij werd begeleid door een banjospeler, die de oom van Bob Marley bleek te zijn. We liepen een stukje verder en een tweede poort ging open. We liepen langs een stuk grond, waar de grootouders van Bob Marley begraven liggen. Uiteindelijk kwamen we bij twee huisjes. Hier is Bob Marley als Robert Nesta Marley geboren op 6 februari 1945. Tot zijn twaalfde bleef hij daar wonen. Daarna verhuisde hij naar de arme wijk Trenchtown in Kingston. Toen onze gids 'Three Little Birds' begon te zingen, hoorden we van achter de omheining een onzichtbaar kinderkoor het refrein meezingen. Dit deden de kinderen voor de dollars die ze konden verdienen, maar het was wel een mooi moment. Vervolgens gingen we verder naar het mausoleum. Naast het mausoleum lag het graf van Cedella Booker, de moeder van Bob Marley. Haar graf werd er in april van dit jaar bij het mausoleum gelegd. Even later moesten we de schoenen uitdoen en hoorden we: No camera's or technology in there! In het mausoleum stond een tombe van wit natuursteen. Hierin lagen de resten van de reggae-legende opgebaard samen met zijn gitaren, persoonlijke bezittingen en een aantal joints. Iedereen werd ineens stil in en zelfs Yotto sprak zacht en respectvol over zijn vriend Bob. We liepen om het graf heen. Ik kon het niet laten om even de sarcofaag aan te raken. Toen we het mausoleum uitkwamen, was het tijd voor de terugreis. We reden terug via Fern Gully. Dit was een kronkelende weg van 5 kilometer die door een stuk van het tropische regenwoud, ten noordoosten van St Ann, ging.

Gids mausoleum Bob Marley, Jamaica

Laatste dagen op Jamaica
Er is genoeg te doen in en rond om Ocho Rios. Je kunt zwemmen met dolfijnen in Dolphin Cove. Doe je liever iets met meer avontuur? Dan is er de Canopy jungle trail, waarbij je aan een kabel hangt en door de prachtige natuur glijdt. Maar de beroemdste attractie is Dunn’s River Falls. Deze waterval valt van 212 meter hoogte in zee. Dit moet je echt gezien hebben als je in Jamaica bent geweest. Je kunt de watervallen met een gids beklimmen tot een hoogte van 180 meter. Op het hele eiland kun je veel watervallen vinden maar dit was de meest spectaculaire. Verder hebben we op het strand bij ons hotel gelegen om te relaxen en te genieten van de laatste dagen op het eiland. In de avond bezochten we het reggae concert van Ossie. Tijdens de lange vlucht richting huis dacht ik terug aan al het moois dat we deze vakantie hebben gezien.

Dunns River Falls, Jamaica, paradijs voor levensgenieters

Bron – Travelblues.be

Heb je interesse in een reis naar Jamaica? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Jamaica, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.