Met de motor door Syrië

Bestemming: A. Aleppo (Syrië) , B. Dayr Az-Zawr , C. Palmyra , D. Ma'aluula , E. Damascus
Periode: augustus 2009
Vervoer: Motor
Accommodatie: Diverse

Op de motor hebben wij een paar weken rondgetourd en kwamen door verschillende landen waaronder Syrië. De rit ging goed en er was gelukkig geen motorische of technische onheil. We kwamen via Turkije het land Syrië binnen, waar we een klein probleempje hadden met de kentekenpapieren van een van de motoren. Maar de mensen waren erg vriendelijk en probeerden ons zo goed mogelijk te helpen. Uiteindelijk hadden we via een computer met internet de papieren kunnen krijgen, waarna we onze reis vervolgden en Syrië inreden.

Aleppo

Het was erg warm, maar gelukkig wel rustig op de weg. We stopten een aantal keer om te tanken en te drinken. Na vele kilometers, kwamen we aan bij de stad Aleppo. Het begon steeds drukker te worden op de weg en door een soort vet begon het glad te worden. We probeerden bij elkaar te blijven, maar door de drukte reed Leo iets verder vooruit. Opeens staken er mensen tussen de auto's door, waardoor ik, samen met een jongen, onderuit ging. Ik stond gelukkig al bijna stil dus er was weinig schade en de reis kon al snel vervolgd worden. We kwamen aan bij de klocktower. In dit gebied waren verschillende hotels te vinden. We hadden hotel Bait Wakil op het oog dus we besloten naar de weg te vragen. Eenmaal aangekomen bleek een kamer niet goedkoop te zijn, maar omdat we midden in een Armeense wijk zaten was het zijn geld waard. Ook konden de motoren voor de deur geparkeerd worden. We brachten onze spullen naar de kamer en liepen de stad in. Je had meteen het gevoel van het Midden-Oosten door de leuke marktjes. We zochten naar een pinautomaat en namen wat geld op. De mensen in Syrië waren erg aardig en tijdens de wandeling vroeg iedereen waar we vandaan kwamen. Na een aantal gesprekken besloten we wat te eten bij een oude bakkerij in Aleppo, genaamd Mousattat, en na een overheerlijke baklava liepen we verder het centrum in. Toen we het centrum wel gezien hadden, gingen we terug om een tafel te reserveren bij restaurant Sissi, dat in dezelfde straat als ons hotel lag. Het was pas 7 uur en we wilden nog niet eten. We dronken dus nog wat op het terras om vervolgens 2 uur later te dineren. Het eten was heerlijk en de locatie was super. Daarnaast was het erg goedkoop. De eerste dag in Syrië was geslaagd.De volgende ochtend gingen we de stad verder verkennen. We liepen naar de soukh (een markt), maar er was niets te doen op vrijdag. Dan maar verder naar de citadel. Voor we het fort bezochten, dronken we nog wat op het pleintje. In de citadel stonden 2 moskeeën, een badhuis, een amfitheater en nog veel meer. Je kon ook het fort op, waar je een prachtig uitzicht had over de hele stad. Toen we alles gezien hadden, besloten we nog iets te eten op het plein om vervolgens naar het National Museum te gaan. Het was een flinke wandeling, maar uiteindelijk kwamen we bij het museum aan. Er was van alles te zien uit de oudheid en het was erg mooi. Na alles te hebben bekeken, gingen we terug naar het hotel. We hadden een andere kamer gekregen en de spullen waren netjes verhuisd. Op de terugweg naar het hotel hoorden we dat er een lekker restaurant in de buurt zat. We waren nieuwsgierig en gingen er heen. Toen we het na een flinke zoektocht eindelijk vonden, kregen we een tafel op het dakterras. Het uitzicht over de stad was prachtig. Na heerlijk gegeten te hebben, kochten we een kaart om te zien hoe we de volgende morgen de stad uit konden rijden.

Uitzicht citadel Aleppo, Syrië

Dayr Az-Zawr

Na een goede nacht slapen was het om 7.30 uur alweer tijd om te ontbijten. We wilden vroeg vertrekken dus alle spullen stonden al klaar. Het was gelukkig nog rustig in de stad dus we reden snel het centrum uit. Na een lange en warme tocht kwamen we in Dayr Az-Zawr. Deze stad was groter en drukker dan Aleppo. Gelukkig vonden we al snel het Ziad hotel, want het was erg warm op de motor. Toen de motoren geparkeerd waren, gingen we naar de kamer om ons even op te frissen. Dayr Az-Zawr ligt aan de Eufraat en was erg levendig. Veel mensen uit de omgeving kwamen naar de stad toe. Ook is het de enige stad met een brug die de Eufraat oversteekt. We dronken een biertje op een terras aan de Eufraat en keken naar het verkeer dat over de brug reed. Het was een gezellig terras dus in de avond gingen we weer terug voor het diner. Na een goede maaltijd besloten we om vroeg naar bed te gaan. Morgen reden we verder naar Palmyra.

Palmyra

De volgende ochtend ontbeten we vroeg om op tijd weg te kunnen rijden. We zochten een weg om naar Palmyra te komen, maar dat viel nog niet mee. Uiteindelijk leidde een motoragent ons naar een tankstation, zodat we zelf weer verder konden. Nog voor 12 uur reden we Palmyra binnen. Het Zenobia hotel, waar we verbleven, lag bij de oude ruïnes van de stad dus besloten we daar even te gaan kijken. Bij de ruïnes stonden nergens hekken en we konden overal bijkomen. Nadat alles bekeken was, gingen we naar het hotel om onze motorkleding uit te doen. De motoren werden achter het hotel geparkeerd en we wilden weer naar de ruïnes, maar het was veel te warm. Het was verstandiger om te wachten tot het wat koeler werd en we gingen op het terras zitten. Na een hapje en een drankje bezochten we het plaatselijke museum, waar veel te zien was van de oude stad. Toen we uit het museum kwamen, scheen de zon al minder fel dus we konden terug naar de ruïnes. We maakten een aantal mooie foto's en sloten de avond af bij een gezellig restaurant. De maaltijd was heerlijk en we gingen voldaan naar het hotel. Na een goede nachtrust vertrokken we naar het dal van de graven. In de vallei stonden veel torengraven, die prachtig waren om te zien. We kochten een kaartje om 2 graven te kunnen bezoeken, waar oude sarcofagen te zien waren. De graven waren erg interessant, maar het was tijd om naar het volgende dorp te rijden.

Ma'aluula

Voordat we de stad verlieten om richting Ma'aluula te rijden, moesten we tanken. Het vinden van een tankstation was moeilijk, maar uiteindelijk vonden we er een. We reden door over het woestijnlandschap en stopten bij het Bagdad café. Dit scheen een populair café te zijn en dat wilden we natuurlijk zien. Het grootste deel van de mensen in het café was toerist. Het was vrij druk dus het bezoek duurde niet zo lang. Na een drankje vervolgden we onze weg en na een tijdje zagen we de eerste borden van het dorp staan. In Ma'aluula werd nog de taal van Jezus gesproken, Aramees. We reden door tot het klooster van de heilige Thekla en parkeerden de motoren om het klooster te bekijken. Het was te laat om door te rijden naar Damascus dus we wilden in een hotel overnachten. Tijdens het bezoek aan het klooster bleek dat er ook kamers werden aangeboden. Dat kwam goed uit en we namen een kamer. Toen de spullen bij slaapplaatsen stonden, liepen we het dorp in. Het zag er allemaal gezellig uit en de mensen waren aardig. We liepen een rondje door Ma'aluula en na een uur waren we terug in het klooster. Het bleek dat de geparkeerde motoren veel aandacht kregen. Mensen klommen erop om op de foto te gaan. Dat was niet de bedoeling en gelukkig konden de rijtuigen in een hal van het klooster staan.

Damascus

De volgende dag reden we naar Damascus. Omdat we een afslag hadden gemist, waren we de weg kwijt en vroegen een taxichauffeur hoe we verder konden rijden. Gelukkig wist hij ons door de stad loodsen en we kwamen op tijd bij het Afamia hotel aan. De spullen werden naar de kamer gebracht, zodat wij de motoren konden parkeren. Het hotel lag midden in de stad, waardoor de winkels binnen handbereik lagen. Ons eerste doel was het vinden van een pinautomaat. Het duurde even voordat we er een vonden waar gepind kon worden. Nadat we wat geld hadden opgenomen, was het tijd voor een lunch. We haalden een broodje en liepen door de stad, waar leuke marktjes te vinden zijn. Het werd al een beetje donker dus we besloten terug te gaan naar het hotel. Het was inmiddels al een tijdje geleden dat we gegeten hadden. Leo zag een leuk restaurant, waar we naar binnen gingen. Na een goede maaltijd was de dag alweer bijna voorbij en we liepen nog even door de stad om vervolgens ons bed in te gaan. De tweede dag in Damascus begon met een uitgebreid ontbijt. Vandaag stond een bezoek aan het National Museum gepland. Het was erg interessant en nadat we alles hadden gezien, gingen we via de soukh naar de Omaijad Moskee. Deze moskee was erg belangrijk voor de islamitische wereld. Voordat we naar binnen mochten, moest iedereen een mantel met capuchon aan. Binnen was de sfeer erg rustgevend. Een gids vertelde verhalen over de moskee en hij liet ons alles zien. Na de rondleiding praatten we nog even met hem en hij liet een foto zien van zijn motor. Het was een lange dag, waarbij we veel van de cultuur zagen dus de vermoeidheid sloeg toe.

Aan alles komt een eind

Het was alweer de laatste dag in Syrië. De wekker ging om 6.30 uur en we ontbeten snel. Leo merkte dat zijn zonnebril kwijt was dus we moesten nog even de stad in om een nieuwe te kopen. Uiteindelijk vertrokken we nog voor 10 uur richting Bosra. Deze stad staat op de werelderfgoed lijst, maar we besloten alleen het hoogtepunt te bekijken: het theater. De motoren mochten voor het theater staan en we liepen naar binnen. Het was een van de best bewaard gebleven Romeinse theaters ter wereld. Na het bezoek aan het oude theater was er nog tijd voor 1 drankje. We keken terug op onze mooie dagen in Syrië en maakten ons klaar voor het volgende land: Jordanië!

Door Leo en Janet

Heb je interesse in een reis naar Syrië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Syrië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.