Nieuwjaar vieren in New York

Bestemming: A. New York (Verenigde Staten)
Periode: december 2005
Accommodatie: Hotel/The Red Roof Inn
Organisatie: KLM

Het hotel en het vliegtuig zijn net als de vorige keer gewoon via internet geregeld. Op advies van een collega heb ik dit keer een hotel via de site van Accorhotels gezocht en gevonden. The Red Roof Inn is gevestigd op 6 west 32nd street, twee blokken van het Empire State Building. Weer zeer centraal gelegen, net als het Pensylvania Hotel waarin ik vorig jaar mijn vakantie heb doorgebracht. The Red Roof Inn heeft echter allemaal zeer lovende kritieken op internet, wat het Pensylvania niet had/heeft. Een bijkomend voordeel van dit hotel is dat er zelfs ontbijt is inbegrepen bij de prijs. Iets wat zeer uniek is voor een hotel in New York. Gevlogen is er dit keer met NWA/KLM. Rechtstreeks van Amsterdam naar Newark. Vertrek vanuit Amsterdam op 29-12 om 9:30 uur aankomst New York Newark 12:10 uur. Daar staat een taxishuttle klaar die me voor mijn hotel afzet. Deze heb ik geboekt via HotelClub.com. Via deze site kun je ook je hotel boeken, met extra korting. Aanmelden is gratis dus dat is gauw verdient. De terugreis op 5 januari is vanaf Newark om 18:30 uur. Aankomst Amsterdam op 6 januari om 8:00 uur. Ideale vliegtijden waardoor je veel tijd hebt om in New York door te brengen.

Anders dan bij de voorgaande vakanties naar New York heb ik voor deze reis een New York Pass aangeschaft, omdat het in de planning ligt om er een cultureel uitstapje van te maken en dus veel musea te bezoeken. Bovendien was de NY Pass tot 1 mei 2005 aan te schaffen met $20 korting waardoor de prijs nog gunstiger werd. Het ultieme American Xmas feeling krijg je natuurlijk door een voorstelling van The Nutcracker (de Notenkraker) te bezoeken. In diverse Amerikaanse series die in New York spelen (o.a. Wil & Grace) wordt hierover gesproken. Op 29 juli heb ik mij ingeschreven op de reserveringslijst en op 10 september heb ik de bevestiging gekregen dat ik een voorstelling mag bijwonen en wel op 30 december om 14:00 uur. Nieuw dit jaar is dat je vanaf 1 november 2005 na 2 decenia weer een bezoek kan brengen aan de 70e verdieping van Rockefeller Centre. Via internet zijn hiervoor kaarten te reserveren.

Easyjetinternetcafe in New York

Op dit moment zit ik op een oude en vertrouwde plek in New York: Easyjetinternetcafe aan 42nd street. Ik ben net naar Planet Hollywood geweest en heb mijn New York pass opgehaald. Het ging allemaal van een leien dakje vandaag (behalve de taxirit). De reis naar Schiphol ging zeer voorspoedig. Inchecken van de bagage was zo gebeurd, omdat ik gisteren al via internet had ingechecked. Een echte aanrader! De vlucht was in 1 woord geweldig! Gevlogen heb ik dit keer met onze nationale trots de KLM en ik hoop op de terugweg weer (kan zijn dat de vlucht door NWA wordt uitgevoerd). De verzorging aan boord was zeer goed, het eten geweldig, het personeel heel vriendelijk en de persoonlijke entertainment system is een uitkomst. Zelf kunnen kiezen welke film je wilt zien en wanneer. Ideaal. In vergelijking tot mijn eerdere vluchten naar New York was dit de beste!

Vleugel van KLM vliegtuig

Op het vliegveld kon ik gauw door de douane, geen extra checks alleen even mijn vingerafdrukken achter moeten laten. Daarna verliep het allemaal niet zo vlotjes. Via internet had ik al een taxishuttle gereserveerd. Die zou om 1:50 PM vertrekken naar New York. Je raad het al dat werd dus later, om 2:20 PM om precies te zijn. Na 500 meter zette de chauffeur de taxi weer aan de kant en hebben we nog 10 minuten staan wachten op 2 passagiers. Ik had er op gerekend om 3 PM bij het hotel te zijn, maar dat werd een uur later. Ach ja je kunt niet alles mee hebben.

Red Roof Inn is een aanrader. Nu heb ik ook een super-de-luxe kamer op de 12e verdieping. Ontbijt is 's ochtends van 7 tot 10 AM. Het hotel ligt 1 straat van het Empire State Builing af en centraal t.o.v. alle belangrijke punten in New York. Er is zelfs een fitnessruimte 24 uur per dag beschikbaar in het hotel, maar aangezien het lopen door de straten van Manhattan op zich al fitness is kom ik daar denk ik niet binnen. Dit alles deed mij het hachelijk avontuur met de taxi gauw vergeten. Overigens was het wel erg gezellig in de taxi. Samen met nog een aantal Nederlanders je ergeren aan de chauffeur is altijd leuk en als je ze dan ook nog een beetje op weg kunt helpen in the Big Apple met allerlei tips, dan wordt de rit nog aangenamer.

In het vliegtuig heb ik de hele reis naast Saskia uit Den Haag gezeten. We hebben een leuke en gezellige reis gehad. Veel gepraat over haar en mijn vakanties en afgesproken dat we morgen lekker ergens gaan eten. De uren gaan nu tellen. Ik ben vanaf vanochtend 6 uur Nederlandse tijd al op stap het is nu 5:40 PM hier in New York. Dat betekend dat het 23:40 uur is in Nederland. Nog even volhouden en dan hebben we het ritme zo te pakken hier. 's Avonds ben ik nog even naar het Rockefeller Centre geweest. Daar staat de wereldberoemde kerstboom van New York. Nou ja kerstboom... Het is een oversized conifeer, maar dat mag de pret niet drukken. Duizenden lampjes branden in allerlei kleuren en de ster bovenop is natuurlijk het mooist, van echt Swarovski kristal.

Cultuur in New York

Vanochtend ben ik naar het Metropolitan Museum geweest, beter bekend als de Met. Het grootste museum van New York met diverse permanente collecties en wisselende tentoonstellingen. T/m 31 december 2005 een tentoonstelling van Vincent van Gogh, met zijn tekeningen en een aantal schilderijen. Dat moest natuurlijk even bekeken worden. En de Egypte collectie waarvoor The Met zo geroemd wordt met oa een Egyptische tempel. Het is aan te raden wanneer je naar de Met gaat een planning te maken van wat je perse wilt gaan zien. De Egypte collectie bevind zich direct achter de kassa. En ik moet zeggen: ik ben onder de indruk. Geweldig om dit allemaal van dichtbij te zien. Van de diverse periodes hebben ze heel veel objecten o.a. sierraden, sarcofagen, schilderingen, beelden, te veel om op te noemen. Een aanrader dus.

Metropolitan Museum New York

De tijdelijke tentoonstelling van Vincent van Gogh was populair. Opstellen in rijen van 3, wachttijd ongeveer 30 minuten, maar dat had ik er wel voor over. Wel raar om tekeningen van een beroemde Nederlander hier in het verre New York te zien. Maar wel heel mooi. Na the Met ben ik naar Lincoln Centre vertrokken waar de voorstelling van The Nutcracker plaats vond. Ik was wat aan de vroege kant dus ben ik nog even doorgelopen naar Columbus Circle, een plein in de buurt waar een overdekt winkelcentrum is gevestigd. Om 2 uur begon de voorstelling. Prachtige decors, mooie kostuums, alleen had ik af en toe het gevoel naar een verhaal te kijken die door iemand werd verteld in gebarentaal. Bij een ballet wordt natuurlijk niet gesproken, maar alles wordt uitgebeeld door danspasjes en de kostuums en dan moet je maar net weten dat de dansers in ice blauwe tutu's sneeuwvlokjes zijn en de dansers in bruine danspakjes chocoladebonbons. Gelukkig wist ik een beetje waarover het verhaal ging en stonden de rollen in het programma boekje anders was het niet te volgen geweest. Je begrijpt dit was mijn eerste ballet voorstelling. Het was prachtig om te zien en een keer mee te maken, maar doe mij maar een musical. Dat is makkelijker te volgen. 's Avonds ben ik met Saskia uit Den Haag lekker een kopje koffie gaan drinken bij Starbucks en hebben we bij Maoi Tacco heerlijk gegeten. Om 8 uur is Saskia terug gegaan naar haar hotel en vond ik het verder ook wel welletjes. Morgen een lange dag voor de boeg.

Regen en sneeuw in New York

Vanochtend was ik vroeg wakker. Lekker ontbeten en toen op pad. Eerst achter een regenponcho aan geweest. Ze verwachten hier vanavond regen dan wel sneeuw dus dan is dat altijd handig. En daarna richting Rockefeller Centre. Ik had via internet een kaartje voor Top of The rock gekocht en kon daar om 9 AM naar binnen. Ik was wat eerder en mocht direct door naar boven. In de lift begint het avontuur al. Op het plafond wordt een film vertoond, maar je kunt ook de verlichte liftschacht zien. Wauw! En boven aangekomen wordt je overdonderd door het prachtige uitzicht. 3 verdiepingen kun je per roltrap hoger en op elke verdieping kun je naar buiten naar het observatiedeck. Een prachtig uitzicht op het Empire State Builing en Central Park, the New York Skyline en zo veel meer. Niet alleen het uitzicht is overweldigend maar ook het gebouw wat je nu van dichtbij kunt zien. De art Deco stijl waarin de gevel is vorm gegeven spreekt tot de verbeelding. En terwijl ik daar op de 70e verdieping stond begon het zachtjes te sneeuwen. Prachtig! Een aanrader! Een abosulute Do voor als je in New York bent.

Na genoten te hebben van dit alles heb ik de metro gepakt naar Central Park en heb daar een bezoek gebracht aan Central Park Zoo. Omdat ik een New York Pass heb kon ik zo doorlopen. Een leuke maar kleine dierentuin bekend natuurlijk door de tekenfilm Madagascar. Het enige wat er klopt in de tekenfilm is de klok. De rest is verzonnen. Gloria (de nijlpaard) is alleen in de klok als beeld terug te vinden. Leo, Marty en Melvin wonen helemaal niet in het park. De pinguins overigens wel, maar die zitten achter glas in een overdekte ruimte. En degene die zich ook onder water kunnen vertonen zijn de zeeleeuwen en de ijsberen en dus niet het nijlpaard. Des al niet te min is het een mooie dierentuin met ook een tropisch woud met diverse soorten vogels en dieren.

Central Park Zoo

Op dit moment is het hier 12:30 uur, nog een paar uur te gaan voor de aftelling naar 2006. De voorbereidingen zijn al 2 dagen in volle gang. De stad ziet blauw van de NYPD en grijs van de afzethekken. Vanmiddag om 6 PM (als het in nederland middernacht is) wordt Times Square afgesloten en kom je er niet meer op. Je moet er dus vroeg bij zijn. Daarom ga ik zo naar mijn hotel even bijkomen van vanochtend, wat eten en misschien nog een muizenslaapje.

Dat muizenslaapje is gelukt. Even een uurtje de ogen dicht heeft geholpen. Inmiddels is de nieuwjaarsviering achter de rug. In een woord GEWELDIG! Je moet er wel wat voor over hebben. 7 uur in de kou staan met geen mogelijkheid om naar het toilet te gaan. Niet te veel drinken dus. Wel zorgen dat je wat eten bij je hebt (bananen en mars bv voor de energie, vitaminen enz). Het was behoorlijk koud -1 tot -3 graden. Ik had daarom ook behoorlijk wat kleding aangetrokken: een malliot, een thermo broek, een skipouli en een dikke trui en dan niet te vergeten een ski-jack, wanten, sjaal en muts. En dat was geen overbodige luxe. Rond 16:45 uur ben ik vanuit mijn hotel vertrokken. Achteraf bleek dat dit eigenlijk al te laat was. Om echt op Times Square te staan moet je daar al rond de klok van 15.00 uur zijn. Rond 18.00 uur was ik op plaats van bestemming, na 4x een andere richting op gestuurd te zijn door de NYPD. Ik stond op Broadway ter hoogte van 48th street voor het Crowne Plaza hotel. Op zich een prima plek want ik had mooi zicht op de bal, maar van het feest gedruis op Times Square heb ik en de mensen om mij heen niet veel meegekregen. Jammer genoeg was de organisatie niet zo slim om het scherm waarop iedereen zicht had te gebruiken voor de broadcasting van de happing, en jammer genoeg hadden ze ook verzuimd om speakers te plaatsen langs broadway. Af en toe hoorde je wat bekende klanken van de muziek die gespeeld werd en kon je wat mee zingen. Dan werd er opeens weer luid gejuigd en niemand wist waarom.

Rond 8 uur begon je te merken dat men begon te twijfelen, blijven of toch nog wachten. Veel zijn toch weggegaan en kon het hele blok doorschuiven naar voren. Rond 9 uur kwam de stemming er echt in nog maar 3 uurtjes te gaan dus het ergste zat er op. Ieder uur werden we door de menigte 6 straten voor ons herrinerd aan het feit dat we weer een uur dichter bij de jaar wisseling waren, het aftellen werd dan geoefend. De laatste 1 1/2 uur gingen heel snel. Ieder kwartier klonk trom geroffel en werd er een beetje vuurwerk afgestoken. De laatste minuten waren fantastisch. De spanning steeg en het aftellen kon echt beginnen. En toen was het zo ver. De bol zakt, vuurwerk, confetti, een hoop gejuich veel happy new years en dat was het. Binnen een paar minuten was de straat leeg en bleef er een grote puinhoop achter. De laatste seconden van 2005 staan op de foto en film, die kan ik nog vaak genoeg bekijken. Ondanks alles was het een once in a lifetime experience die ik niet graag had willen missen. Rond 2 uur 's nachts was ik weer in mijn hotel, de metro reed niet dus moest ik lopend van 48th naar 32th street, na 7 uur stil staan was dat een welkome afwisseling. Onderweg heb ik bij de Deli op de hoek nog even wat te eten opgehaald, want alleen een banaan en wat marsen vult de maag ook niet echt.

Na vanochtend lekker te hebben uitgeslapen en bij te zijn gekomen van het feestgedruis op Times Square ben ik te voet op weg gegaan naar 42nd street/ Grand Central Station. Vlak bij Grand Central in Bryant Park was een Fete de Noel markt. Een soort kerstmarkt en een openlucht ijsbaan. Daar heb ik even rond gewandeld en ben toen doorgelopen naar Grand Central. Daar heb ik het stukje plafond gefotografeerd dat ze niet hebben gerestaureerd tijdens de grote renovatie van Grand Central. Het is een heel klein stuk van 23 meter en lijkt op een dobbelsteen vanaf de grond bekeken. Vanaf Grand Central ben ik met lijn 4 naar Wallstreet gegaan. Via libertystreet ben ik naar Ground Zero gelopen. Een stukje van New York dat je niet mag missen tijdens je bezoek.

Van daaruit ben ik naar het Financial building gelopen en heb daar een kop warme chocolademelk gedronken buiten op het terras bij de haven aan de Hudson River. Een prachtig uitzicht heb je daar naar het Statue of Liberty en Ellis Island.  Terug bij Ground Zero heb ik een bezoek gebracht aan Century 21, een groot warenhuis waar designer kleding tegen discount prijzen wordt aangeboden. Via Broadway ben ik naar Fultonstreet gelopen. Wanneer je Fultonstreet helemaal uitloopt kom je uit bij het South Street Seaport. Een stukje historisch Manhattan met oude gebouwen, Fulton market en het SeaPort Museum. Aan de pier liggen oude zeilschepen die je kunt bekijken. In Pier 17 zijn diverse winkels en restaurants gevestigd. En vanaf de achterzijde van Pier 17 heb je een fantastisch uitzicht over de Brooklyn Bridge.
Brooklyn Bridge

Manhatten

Vanaf de Brooklyn Bridge heb je een geweldig uitzicht over Manhattan. Vergis je echter niet (zoals velen) in de gebouwen. Het Empire State Building staat rechts van de brug en niet zoals velen denken links. Dat is een ander gebouw die wel wat lijkt op het Empire State Building. Ik heb vandaag menigeen gehoord die dachten een foto te hebben met zichzelf en het ESB op de achtergrond. Op pier 17 heb ik heerlijk gegeten en daarna nog even genoten van het uitzicht over de Brooklyn Bridge terwijl het al donker begon te worden. Ik ga straks nog even kijken of er geen wachtrij staat bij het ESB en dan nog even naar boven.

Vincent van Gogh

Een cultureel dagje vandaag die begon in het Guggenheim Museum. Het museum is een waar walhalla voor liefhebbers van schilderijen, maar mij ging het voornamelijk om de architectuur en 2 schilderijen van Vincent van Gogh. En omdat ik een New York Pass heb kon ik gratis naar binnen. Het museum staat voornamelijk bekend om zijn ronde vormen zowel aan de buiten gevel als binnen. Helaas staat de gevel in de steigers dus die kon ik niet aanschouwen. De binnenkant van het gebouw is heel mooi om te zien. Vanuit de hal kun je naar boven kijken, naar het ronde glazen plafond en de ronde "ramps" waarop je naar boven kunt lopen en waarlangs de diverse schilderijen hangen. Overigens mag je alleen op de begane grond foto's maken in dit museum. Ik ben helemaal naar boven gelopen vanwaaruit je weer een mooi overzicht naar beneden. De muren hellen een beetje naar achteren zodat de schilderijen beter uitkomen. De 2 schilderijen van van Gogh hangen in een zaal apart van het hoofdgebouw tussen schilderijen van Gaugain en Monet.

Na het Guggenheim ben ik het Central Park overgestoken naar het American Museum of Natural History. Die mag je niet missen. Dit museum staat bekend om zijn dinosaurus skeletten, de 4 opgezette olifanten, een groene vinvis op ware grote en de dwars doorsnede van een speciale boom van meer dan 4 meter. Orienteer van te voren wat je wilt zien en begin bovenaan in het museum. Op de 4e verdieping bevinden zich de dino's en geloof me je voelt je daar net klein duimpje. Op de 2e verdieping bevindt zich de african afdeling met de opgezette dieren waaronder de olifanten. Je kijkt je ogen uit. Op de 1e verdieping bevindt zich de ocean afdeling met de Blauwe vinvis, wat is dat een groot dier. Niet te geloven. Fantastisch om te zien. Je kunt hier uren rond wandelen en dan heb je nog niet alles gezien.

Op de terugweg heb ik een stop gemaakt bij het Empire State Building (ESB) en ben daar naar het observatiedeck geweest. Het uitzicht blijft prachtig, maar red het niet bij het uitzicht vanaf the GE Building. Vanaf het GE Building heb je vrij uitzicht over Central Park en een geweldige skyline van New York incl. het Empire State Building. Vanaf het ESB staat richting Central Park het GE Building voor het uitzicht.

Skyline New York met Empire State Building

Vandaag is het rotweer in New York. De voorspellingen zijn dat het de hele dag zal regenen. En niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig heb ik een paraplu meegenomen en heb ik mijn regenponcho van de jaarwisseling nog. Mijn planning was om vandaag naar het Brooklyn museum te gaan, maar die blijkt dicht te zijn op maandag en dinsdag. Het volgende op mijn lijstje was de ferry naar Ellis Island en the Statue of Liberty. Maar door het hoge water vaart die vandaag niet, ze kunnen niet aanleggen aan overkant. Dus heb ik er maar een dagje shoppen van gemaakt. Als je gaat shoppen bij Macy's loop dan eerst even naar het visitors centre. Je kunt daar een kortingskaart halen waarmee je 11% korting krijgt op je aankopen, ook op reeds afgeprijsde artikelen. Deze kaart is 30 dagen geldig.

Nog een museum in New York

Al weer bijna de laatste dag hier in New York. Times flies when your having fun. Vandaag ben ik naar het Brooklyn Museum of Art geweest. Een rit van ongeveer een half uur met de metro. Om 10 uur precies stond ik voor de deur en ook op dat moment werd het museum geopend. Dit museum is gesloten op maandag en dinsdag. Bij het Guggenheim stond een rij wachtenden toen ik daar naar binnen ging. Hier was ik de enige. Een heel museum helemaal voor mij alleen. Ik ben direct naar de 3e etage gegaan, omdat daar de Egyptische collectie is. Bovendien is het beter bovenaan in een museum te beginnen en dan naar beneden te gaan. Je loopt dan niet in de drukte, iedereen begint immers onderaan in een museum en gaat vandaaruit naar boven. De Egyptische collectie is zeker de moeite waard om te gaan bekijken, dat zijn alle collecties in dit museum. Afrikaanse kunst, Chinese kunst enz. en tot juni 2006 een speciale tentoonstelling van Romeinse mozaiken.

Na dit museum heb ik de metro richting Coney Island gepakt om een bezoek te brengen aan het New York Aquarium. Vanaf het museum ongeveer 30 minuten reizen, vanaf Manhattan ongeveer een uur. In het New York Aquarium val je van de ene verbazing in de andere. Prachtige aquaria waar je de onderwaterwereld van dichtbij kunt bekijken. Diverse soorten vissen, zeepaardjes, anemonen, zeesterren, maar ook haaien, pijlstaartroggen, zeeleeuwen, zeeotters en niet te vergeten de walrussen kun je aanschouwen in hun eigen wereld. Fantastisch om te zien hoe de logge loebassen van walrussen onder water "sierlijk" rondzwemmen, af en toe hun kop tegen het raam drukken en luchtbellen blazen. Dan pas zie je echt hoe groot ze zijn. Het New York aquarium grenst aan zee, een mooie houten boulevard loopt langs het zandstrand, waar het 's zomers wel erg druk zal zijn. Dit aquarium was zeker de moeite van het reizen waard. Op de terugweg ga ik via Bowling Green, de halte die vlakbij de ferry naar The Statue of Liberty ligt. Ik heb al een ticket, die heb ik gisteren opgehaald, maar toen was er geen ferry door de hoge waterstanden en het slechte weer. De wachtrij is echter heel lang. Logisch het is ook beter weer dan gisteren. Ik besluit om morgenochtend een laatste poging te wagen.

Mijn boardingpass voor morgen ligt naast me. Ik heb net via de website van NWA ingechecked en bij het internetcafe naast het hotel was het mogelijk om te printen. Dat scheelt morgen weer een uur. In plaats van 3 uur voor vertrek hoef ik nu maar 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn. Nog een uur langer genieten van het mooie Manhattan. Ik ben net weer langs het ESB geweest, weer een kaartje voor het observatie deck opgehaald. Dat is het voordeel van de New York Pass en het ESB. Met de NY Pass mag je elk museum, dierentuin, attractie of bezienswaardigheid 1x per dag bezoeken. De kaartjes van het ESB zijn 2 jaar geldig en aangezien het toch in de planning ligt binnen die 2 jaar weer hier te zijn heb ik nu alvast kaartjes opgehaald voor in de toekomst.

Liberty en Ellis Island

De laatste uurtjes tikken weg in Manhattan. Vanochtend ben ik vroeg op pad gegaan om een bezoek te brengen aan Liberty en Ellis Island. Om 8:50 uur stond ik bij de toegangspoort en ik was niet de enige. Er stond al een kleine rij wachtenden. Om 9 uur werden de toegangshekken geopend en mochten we de security ruimte in. De veligheidseisen zijn hoog. Je moet door detectiepoortjes en je tas en jas moeten door het X-Ray apparaat. Scherpe objecten zijn verboden.  Om 9:30 vertrok dan eindelijk de boot richting Liberty Island waar het Statue of Liberty staat. Deze is tegenwoordig weer toegankelijk, maar dan moet je wel speciale toegangskaartjes hebben. Ik had alleen een ticket voor de ferry, dus mij reste niks anders dan om het Vrijheidsbeeld heen te lopen, wat op zich al de moeite waard is. Elke 40 minuten vertrekt er een boot van Liberty Island naar Ellis Island. Omdat ik niet zo veel tijd heb heb ik de eerst volgende boot genomen.

Vrijheidsbeeld New York

Op Ellis Island heb ik een bezoek gebracht aan het museum, dat wil zeggen aan de bezoekers hal. In verband met de tijd ben ik niet verder geweest dan de beneden verdieping. Ik wilde de boot van 11:10 terug naar Manhattan hebben zodat ik het verder rustig aan kon doen. De boot had echter vertraging wat tot gevolg had dat ik pas om 12 uur weer op vaste wal stond. Straks ga ik naar het hotel, haal ik mijn koffer op en vertrek ik richting Port Authority waar vandaan mijn bus richting vliegveld vertrekt.

Heb je interesse in een reis naar Verenigde Staten? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Verenigde Staten, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.