Interview Neckermann reizen

Interview met Hanita van der Meer
Interview met Hanita van der Meer van Neckermann reizen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Hanita van der Meer en ik ben PR & communicatie specialist en woordvoerder van Thomas Cook Nederland. Ik werk sinds 1992 voor Neckermann wat in 2000 Thomas Cook werd en waar Vrij Uit inmiddels ook onderdeel van is. Ik heb zeer verschillende functies bekleed binnen de organisatie. Gestart als reisleider op diverse Europese bestemmingen, daarna gewerkt op het Callcenter en bij Cliëntenservice en daarna op de afdeling Sales. Daar was ik verantwoordelijk voor de verkoop van onze producten via de reisbureaus. Dat heb ik 12 jaar gedaan en ben daar gegroeid van Sales rep naar Manager Sales. Sinds mei 2010 ben ik binnen Thomas Cook verantwoordelijk voor externe communicatie. En heb ik de hotelketen SENTIDO gepromoot binnen Nederland. Sinds januari 2013 ben ik verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie.

Interne en externe communicatie zijn twee totaal verschillende disciplines maar beide erg leuk om te doen. Vooral door de grote verschillen daar tussen. Ik vind dit nu wel de leukste functie die ik tot nu toe voor Thomas Cook gedaan heb. Ik ben van nature vrij nieuwsgierig en zie dat als een zeer positieve eigenschap, zeker in deze functie.

Wij werken in Nederland onder de paraplu van Thomas Cook en verkopen via dit merk alleen via de website (als een soort reisbureau). De merken die we voeren in Nederland zijn Neckermann en Vrij Uit. Alle merken hebben een mooie geschiedenis en veel ervaring!

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
In 1950 richtte de succesvolle dressuurruiter Josef Neckermann in Frankfurt zijn postorderbedrijf op. In 1963 breidde het bedrijf haar activiteiten uit met het verkopen van georganiseerde en betaalbare vliegvakanties, die in een bijlage van zes pagina’s werden gepubliceerd. Deze bijlage werd meegestuurd bij de postordercatalogus. De "reisbrochure" bleek een succes en op 1 november 1970 werd Neckermann Vliegreizen Nederland opgericht als eerste buitenlandse dochteronderneming.

Ruim 40 jaar geleden verkocht Neckermann haar eerste vliegreizen vanuit een aantal eigen Neckermann-reisbureaus, waarvan het hoofdkantoor boven het reisbureau aan de Kalverstraat in Amsterdam was gevestigd. Inmiddels zijn het postorderbedrijf en de touroperator twee aparte organisaties en maakt Neckermann Vliegreizen deel uit van de internationale Thomas Cook Group PLC, een van de grootste reisorganisaties ter wereld met haar hoofdkantoor in Peterborough, Engeland.

De kernactiviteit van Neckermann is het samenstellen en verkopen van georganiseerde en betaalbare vliegvakanties naar zonnige bestemmingen rond de Middellandse Zee. Daarnaast biedt Neckermann ook vliegvakanties en rondreizen aan naar het Verre Oosten, Afrika, de Caribbean, wintersportvakanties, autovakanties, kampeervakanties en stedentrips binnen Europa.

Neckermann verkoopt haar reizen via alle bij het ANVR aangesloten reisbureaus in Nederland. Daarnaast wordt tegenwoordig ruim 1 op de 3 vakanties verkocht via www.neckermann.nl en het eigen callcenter. Neckermann brengt twee keer per jaar een range brochures uit, waarin het reisaanbod voor het zomer- en winterseizoen is opgenomen. Het aanbod op de website verandert continu doordat Neckermann het hele jaar door inspeelt op veranderingen in de vraag uit de markt.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Neckermann heeft een aantal 'eigen' hotels, die je alleen bij hun kunt boeken:
- Neckermann Aquamania, voor waterratten. Waterpret is een belangrijk onderdeel, fantastische zwembaden en glijbanen. Samen plezier maken. Waterpret is voor jong en oud. Even wat tijd voor jezelf terwijl de kinderen zich vermaken tijdens deze spettervakantie.
- Neckermann Xperience, voor waaghalzen. Samen doen en beleven. Originele en grensverleggende activiteiten vol actie en avontuur. Gemakkelijk contact maken met anderen. Alles mag, niets moet. Ook veel plezier voor jonge avonturiers in de schoolvakanties. Ook voor tieners.
- De Neckermann KidsClub voor de kleintjes. Comfortabele faciliteiten, all inclusive familiekamers, minimarkt, etc. Kinderen maken snel vriendjes en er worden volop activiteiten georganiseerd. Nederlandstalige begeleiding, een waar paradijs voor de kinderen.
- Neckermann Top Club, voor levensgenieters. De paradepaardjes van Neckermann waar een uitstekende sfeer heerst. Persoonlijke aandacht en dagelijkse service; Nederlandse Top Club host 24/7 voor al uw vragen. Samen met het gezin leuke activiteiten ondernemen: workshops en excursies. Aan alles.
- Neckermann SENTIDO, voor gevoelsmensen. Veel extra (luxe) service, gratis wifi, late ontbijtmogelijkheden en een Holiday Concierge. Culinaire verwennerij staat hoog in het vaandel, verse bereiding van producten. Stuur uw zintuigen op vakantie: horen, zien, ruiken, voelen en proeven.
- Neckermann smartline, voor slimme boekers. Goed prijs-kwaliteitverhouding, uitstekende all inclusive tegen de laagste prijs. Unieke vormgeving van het hotel is belangrijk, modern colourMe! design. Een overheerlijke onderbreking van de dag, smartline trolley met ijs en vers fruit.
- Neckermann SunConnect Resorts, voor socializers. Blijf altijd bereikbaar, zoek contact met familie en vrienden via de gratis wifi-verbinding van het hotel en laad je mobiel of tablet op in de ConnectBar. Boek eenvoudig excursies via de ConnectScout. Ook voor vragen is de ConnectScout bereikbaar, zo hoeft u nooit lang naar antwoorden te zoeken. Geniet van een diner met medevakantiegangers aan de speciale ConnectTables en blijf ook na uw vakantie in contact via de ConnectCommunity.
- Neckermann Sunprime Hotels, voor volwassenen. Verblijf in een 4- of 5-sterrenResort met alleen volwassenen, vanaf 16 jaar. U hoeft zich niet te storen aan luidruchtige kinderen rondom het zwembad of tijdens het diner. Uitstekende ligging, op rustige, zonnige locaties in Europa. Voor zowel rustzoekers als actievelingen zijn er volop faciliteiten, b.v. in de Spa of de fitnessruimte.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
1. Turkije
2. Spanje
3. Griekenland
4. Egypte
5. Tunesië

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Turkije heeft Spanje dit jaar overtroffen als het om vliegvakanties gaat.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een betrouwbare en open organisatie die de klant in het middelpunt stelt en dat op allerlei manieren wil laten zien.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Jazeker! ANVR en SGR zijn onze branche organisaties en zorgen ervoor dat de klant nooit opgelicht wordt. Het geeft ons nog meer betrouwbaarheid en heeft zichzelf in de afgelopen jaren zeker bewezen.