Retourtje (helaas) Amsterdam - Madrid

Bestemming: A. Madrid (Spanje)
Periode: augustus 2015
Accommodatie: Hotel

Nerveus stap ik de auto in. Terwijl ik mijn gordel om doe, neem ik alle belangrijke benodigdheden nog een keer door in mijn hoofd. Paspoort, pinpas, credit card? Check! Ondergoed? Oplader? Oké kalm, ik heb alles. Here we go.

Elk jaar is het weer hetzelfde riedeltje, mijn vriend is er inmiddels zodanig op in gesteld dat hij weet dat we maar beter bijtijds op het vliegveld kunnen zijn, omdat ik anders zal gaan stampvoeten van de zenuwen. Het is denk ik een van mijn grootste angsten: het vliegtuig missen. Ongeveer een uur te vroeg komen we aan op Schiphol en ik voel me helemaal 'zen'. We zwaaien uit, checken in, gaan door de beveiliging en eten wat. Vervolgens is het wachten, wachten en wachten. Eenmaal in het vliegtuig vallen we als een blok in slaap. Twee en een half uur later kunnen we niet meer wachten. We zijn er! We gaan ons 3 dagen lang integreren in het Madrileense leven: spannend en leuk! Na een barre metrotocht slepen we onze, uiteraard veel te zware koffers, achter ons aan naar het hotel. De strakblauwe lucht lacht ons tegemoet. We zijn gewaarschuwd door vrienden en het internet: Madrid is in augustus bloedheet en zelfs de Madrilenen ontvluchten de stad. Na onszelf te hebben geïnstalleerd in de kamers gaan we er op uit. Als we ergens van houden is het lunchen, dus dit gaan we dan ook meteen doen. Uiteraard staat er een hamburger en salade op het menu. We ploffen neer. Ik perse in de zon, waar ik na een kwartier alweer spijt van heb en onopvallend mijn zweetsnorretje probeer weg te vegen. Toegeven doe ik natuurlijk niet, we zijn in Madrid! Zon! Eindelijk!

Madrid slurpt ons leeg, letterlijk. Wat een prachtige stad! De architectuur is om versteld van te staan. Thuis werd ik gewaarschuwd voor Madrid. Het zou een vieze, oude stad zou zijn waar het vaak stinkt. Niks hiervan is in mijn ogen waar. Elke hoek die je omloopt staat er weer een prachtgebouw dat je toelacht of een mooie, artistieke muurschildering. Het is rustig op straat ’s middags, dit komt vast door de hitte. We slenteren door de prachtige stad en besluiten neer te ploffen op een terrasje. Er zitten Madrilenen te genieten van hun Tapas. Er plast een zwerver tegen een boom aan 10 meter verderop, taxi’s stoppen om toeristen af te gooien bij hun Airbnb appartement en we hebben een ijskoude liter kan Sangria. Heerlijk!

Wankelend strompelen we terug naar het hotel om vervolgens op bed neer te ploffen. De reis heeft ons vermoeid. Op zoover.nl stonden lovende reviews over ons hotel, en terecht. Op het dakterras schijnt een heerlijke sap-bar te zijn. We kunnen niet langer wachten en besluiten af te koelen met een heerlijk sapje. Boven aangekomen proesten we het uit van het lachen. Er staan drie tappen waar de meest verschrikkelijke zoete sappen uitkomen die het geeneens halen bij de smaak van sinaasappel, tropical en ananas.

Als we ’s avonds de deur uit stappen om een hapje te eten barst het van de mensen op straat. We blijken precies in de winkelstraat te zitten met het hotel. Mijn geluk kan niet op! Om de twee meter zit een eettentje, het is pas 21.00 uur dus deze zitten nog niet erg vol. De Madrilenen eten echt pas laat, rond een uur of 22.00/23.00. Onze magen knorren echter al, dus ploffen wij neer bij een ‘’ketententje’’. Veilige keuze voor als je geen blunder wilt begaan. We genieten van een heerlijke sandwich en salade die we delen. Bedankt voor deze eerste ervaring Madrid, ik heb genoten van dag 1.

’s Ochtends vind je overal ontbijtgelegenheden. Wij volgen braaf het voorbeeld van de Madrilenen en bestellen een sapje en croissants. Vandaag staat Real Madrid op het programma. Aangezien wij het openbaar vervoer het liefst vermijden in een grote stad lopen we naar het stadion toe. Op deze manier kun je goed de sfeer proeven. Ongeveer anderhalf uur later komen we aan en sluiten we achteraan aan in de rij voor de tickets.

Eenmaal in het stadion kijk zelfs ik mijn ogen uit. Ze hebben er werkelijk waar een museum van gemaakt. Het is prachtig en er zijn overal tv beelden op de muur geprojecteerd. Je kunt luisteren naar geluiden van supporters via hoornen, op de foto met spelers en ga zo maar door. Van het veld maken we veel foto’s. Het is echt indrukwekkend, maar warm en ik wil zwemmen. Aangezien we al zoveel hebben gelopen, besluiten we de metro te pakken naar een openbaar zwembad in Madrid. Hier ploffen we neer op plekje met zon en schaduw en nemen we een heerlijke verkoelende duik. Een echte aanrader voor in een warme stad als deze.

Op 11 maart 2004 is er een verschrikkelijke aanslag gepleegd in het Atocha Station te Madrid. Hiervan is een monument gemaakt die we graag willen bezichtigen. Ook het Retiro park staat hoog op ons lijstje, dus dit is het programma voor dag 2. Vroeg vertrekken we richting het Atocha Station, echter worden we tijdens onze tocht afgeleid door een botanische tuin waar we genieten van een prachtige wandelingen onder de bomen door.

Botanische tuin onderweg richting Atocha Station

Eenmaal aangekomen bij Atocha zoeken we ons suf, hoe kan een monument zo moeilijk te vinden zijn? Na lang zoeken lopen we er eindelijk tegenaan. We krijgen de uitleg van een Madrileense dat als zij de deur sluit, wij de andere deur pas open mogen doen. Ze opent de deur voor ons en we komen in een hal waarin alle namen staan van de slachtoffers. Erg indrukwekkend! Wanneer we de deur in het slot horen vallen, openen we de andere deur. We komen in een hele andere dimensie, het is ontzettend heet en donker in deze ruimte. In het midden schijnt een koker van licht. We lopen er nieuwsgierig naartoe en het blijkt een koepel te zijn met allemaal teksten die door mensen zijn geschreven na de aanslagen. We vinden het ontzettend indrukwekkend.
De indrukwekkende koepel met teksten

Om af te koelen lopen we zo snel mogelijk naar het water in het Retiro Park. Onze voeten zijn versleten en het park is enorm! Wat een gemis om zulke parken niet in ons eigen land te hebben. Het brengt zo’n rust met zich mee. We zien mensen hardlopen, in bootjes varen en lunchen. Ook wij besluiten om te gaan lunchen! We hebben honger en we ploffen neer, omdat we geen zin meer om verder te zoeken. Dom! Ik heb zojuist een caesar salade besteld waarin daadwerkelijk niet meer dan sla en kip zit voor 10 euro. Ik haat je op dit moment, Retiro Park. Je bent veel te groot en daarom kon ik niet verder lopen en DAAROM eet ik nu deze afschuwelijke salade voor veel te veel geld. Weg hier! We slenteren verder met halfvolle/lege maagjes en genieten van de sereniteit in het park.

We rusten even uit en ’s avonds eten we paella met een San Miguel biertje in de markthal. Hierna volgt de mooiste zonsondergang, volgens de Madrilenen henzelf, bekijken op het hoogste punt van Madrid. Hier zitten we met honderden anderen op een kleedje te genieten terwijl muzikanten ons van de mooiste deuntjes voorzien. Geluk hoeft niet altijd veel te kosten. Terwijl de zon langzaam onder duikt steelt deze stad steeds meer een plekje in mijn hart.
Paella eten met een biertje erbij in de markthal

Ik heb nog nooit zoveel gelopen en het is zo heet. Ik wil niet meer. Ik moet genieten, maar ik kan echt niet meer. Voetbalgek als mijn vriend is moeten we ook het ‘’Estadio Vincente Calderon’’ zien dat naast de rivier de Manzanares ligt. Leuk, maar ontzettend ver lopen. Als we een supermarkt zien besluiten we salades te kopen met stokbrood en met koude cola ploffen we neer op een bankje. Nog eventjes genieten en dan verlaten we deze prachtige stad weer. Vandaag is het waar wat ze zeiden, een enorme muur van hitte heeft zich om de stad heen gebouwd. We overleggen kort, besluiten de Manzanares nog een stuk af te lopen en dan via de stad terug te gaan naar het hotel. Hier schieten we in onze zwemkleding en gaan nog een keer gaan genieten van het heerlijke zwembad.
Het stadion 'Estadio Vincente Calderon' van Madrid

's Avonds willen we de vakantie in Madrid goed afsluiten. We besluiten te gaan eten met een grote fles witte wijn en met deze hitte slaat de wijn snel in. Het is vrijdagavond en we willen nog niet naar bed, we willen niet dat deze vakantie tot een einde komt. Dus we duiken nog een kroeg in. Al de hele vakantie zien we alle Madrilenen aan eenzelfde soort drankje zitten dus we vragen onze buren hoe het betreffende drankje heet, dit blijkt Gin Tonic te zijn. Enthousiast bestellen we er een, waarna nog Cava en bier volgen. Lallend gaan we terug naar het hotel, waar we in een diepe slaap vallen voor de laatste keer.

Madrid, een betoverende en prachtige stad met veel highlights. Er hangt een positieve sfeer, er zijn uitnodigende mensen en het is een uitmuntende keuze voor een stedentrip. Bedankt voor deze dagen Madrid en hopelijk tot snel!

Geschreven door Sara Kuizenga

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.