Vier dagen in Boedapest

Bestemming: A. Boedapest (Hongarije)
Periode: juni 2015
Vervoer: Vliegtuig en openbaarvervoer
Accommodatie: Hotel
Organisatie: Booking.com

Juni, 2015. Een echte grote vakantie hadden we helaas nog niet kunnen inplannen tussen de drukke werkzaamheden door, maar gelukkig was er wel ruimte voor een lang weekend weg en de keuze viel al snel op een stedentrip. De beslissing voor welke stad we dan zouden kiezen, bleek een stuk lastiger. Gingen we voor het bekende en kozen we voor Londen of Parijs? Of werd het iets avontuurlijker in een land waar we nog nooit een voet op de grond hadden gezet? Uiteindelijk werd het dat laatste en boekten we via booking.com een leuk hotelletje aan de rand van de stad. Op vrijdagmiddag landden we op het vliegveld en het eerste wat me overviel, waren die rare woorden overal. In het Engels, Spaans, Duits en Frans kan ik me wel redelijk verstaanbaar maken maar aan die Hongaarse woorden kon ik echt geen touw vastknopen. En tegelijkertijd was dat ook juist het leuke, want hierdoor voelde ik me écht ver van huis, ook al was het maar 2 uurtjes vliegen. Normaal gesproken zoek ik vooraf niet zo heel veel uit, maar kijk ter plekke wel hoe alles werkt. Maar dit keer was ik toch erg blij dat mijn vriend wél de tegenwoordigheid van geest had gehad om vooraf al te kijken hoe we met het openbaar vervoer bij ons hotel moesten komen. Want hoewel zelfs in Thailand veel informatie op het vliegveld ook in het Engels te vinden was, was dat hier in Boedapest heel anders.

Nadat we ons even hadden opgefrist, hadden we nog genoeg tijd over om de avond in het bruisende centrum door te brengen. Het was vooral genieten van alle indrukwekkende gebouwen die de stad rijk is. Vele eettentjes passeerden we, maar aangezien de menukaart op veel plaatsen vrijwel identiek was aan die van de buren, was het lastig te bepalen waar we nu moesten plaatsnemen. Na een uurtje slenteren en een flinke honger zijn we maar gewoon ergens neergeploft. Nu weet ik niet precies wat standaard is qua Hongaars eten, maar ik kreeg een schnitzel die zo’n twintig centimeter lang was en dat was het. Geen friet, aardappel, salade… Op de schnitzel zelf was niks aan te merken, maar in zijn totaliteit nu niet echt een sprankelende maaltijd.

De volgende dag hadden we het plan opgevat om naar een groot badhuis te gaan, genaamd Szechinyi. Zoiets heb je in ons land eigenlijk niet en op de foto’s zag het er ontzettend relaxed uit. En daarin werden we niet teleurgesteld!! Een enorme hoeveelheid binnen- en buitenbaden, sauna’s met diverse temperaturen, ligbedjes… En tot slot kon je je urenlang vermaken door te kijken naar dikke Hongaren die in het water een potje schaak zaten te spelen. Erg vermakelijk! Een hele dag hebben we in het badhuis genoten om daarna heerlijk loom lekker ons hotelbedje in te duiken.

Het grote en populaire Badhuis Szechinyi

Op zondag stond er wederom een bijzondere trip op het programma; we gingen het Margaretha-eiland bezoeken. Dit eiland bevindt zich in de Donau tussen Boeda en Pest in. Het is niet enorm groot, maar vooral langgerekt en ontzettend goed onderhouden. De natuur is er prachtig en we hebben het fototoestel daar goed zijn werk laten doen! Aan het eind van het eiland kwamen we bij een enorme fontein die deed denken aan Aquanura in de Efteling: Ook hier spoot het water op de melodie van bekende muziek en dit was een lust voor het oog. Met de watertaxi zijn we terug naar het stadscentrum gegaan voor een snelle hap. In de avond hadden we namelijk nóg een bijzondere activiteit gepland: We zouden een echte opera gaan bezoeken. In Nederland was dit er nog nooit van gekomen, maar het operagebouw van Boedapest (Magyar Allami Operahaz) was zo indrukwekkend, dat we er graag meer van wilden zien. We dachten dat het niet zo’n probleem zou zijn dat we eigenlijk alleen maar vakantiekleding bij ons hadden maar voelden ons toch wat opgelaten op onze gympen, toen allerlei mensen in avondkleding het gebouw betraden. We hadden een kaartje weten te bemachtigen op een balkon in het midden van de zaal en hadden goed zicht op het toneel. Vol verwachting waren we…. In het begin genoot ik ook echt, maar toen na 1,5 uur het verhaal eigenlijk nog maar nauwelijks op gang gekomen was en de liederen ook steeds meer op elkaar gingen lijken, keek ik mijn vriend met een verveelde blik aan. Ook zijn ogen hingen al half dicht. En zo kwam het dat we in de pauze er tussenuit geknepen zijn…. Ondanks dat hadden we absoluut geen spijt van de gekochte kaartjes. Het was bijzonder om meegemaakt te hebben, maar 1,5 uur was voldoende.

Maandag was alweer onze laatste dag. Gelukkig vlogen we pas laat, waardoor we nog de kans hadden om het deel “Pest” – aan de overkant van de Donau – te bezoeken. Eerst gingen we naar een grot die vooral moeilijk vindbaar was en qua grootte uiteindelijk wel wat tegenviel. Gelukkig had ik er nog aan gedacht om een trui mee te nemen, maar mijn vriend was dolblij toen hij – in T-shirt en korte broek - na een half uur die ijskoude grot weer uit mocht en bij 26 graden weer kon opwarmen!
Een mooi uitzicht over Budapest

We hebben vooral veel gewandeld die dag, bergopwaarts. We passeerden een kasteel, maar het mooiste waren de enorme beelden op de top van de berg. Dat was de flinke klim wel waard geweest! Eenmaal terug beneden, hadden we nog een paar uurtjes over voordat we naar het vliegveld moesten. Eerst zijn we op zoek gegaan naar de bekende Markthal (Nagycsarnok). Daar gedroegen we ons als echte Nederlanders (Kijken, kijken…. Niet kopen). Toch ben ik blij dat we deze bijzondere plaats op de valreep nog hebben gezien! Na nog een allerlaatste drankje op het terras zat onze geweldige stedentrip er weer op. Het was een juiste keuze geweest naar het voor ons onbekende Boedapest te gaan. Zo dichtbij huis, zo veel moois waar ik nooit weet van had gehad… Het waren weliswaar maar 4 dagen, maar we hebben ze optimaal benut!!!

- Geschreven door Marjolein van den Diepstraten

Heb je interesse in een reis naar Hongarije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Hongarije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.