FAQ



Algemeen

Wat is een pakketreis?

Een pakketreis is een reis die bestaat uit verschillende onderdelen die samen bij één reisaanbieder worden geboekt. Een pakketreis dient minimaal uit twee verschillende onderdelen te bestaan, dit kan bijvoorbeeld gaan om een vlucht, vervoer, accommodatie, transfer of een excursie. Deze onderdelen worden door de reisaanbieder als één pakket aangeboden.

Wat is een maatwerkreis?

Wij bieden ook maatwerkreizen aan, dit zijn door onszelf samengestelde reizen of door onze partners. Hierbij zijn vaak een losse accommodatie, camper en/of autohuur, excursies en een losse vlucht met elkaar gecombineerd. Deze reizen hebben als voordeel dat wij een reis geheel naar uw wensen kunnen samenstellen. Maatwerkreizen of samengestelde reizen hebben andere voorwaarden dan standaard pakketreizen.



Betalen

Ik heb een reischeque van jullie, hoe kan ik deze verzilveren?

Een reischeque van Reisbureau Reisgraag.nl kan nadat de boekings is gemaakt worden verzilverd. Deze hoef je niet online in te leveren. Geef na het boeken aan dat je een reischeque hebt, vermeld hierbij het chequenummer, dan zorgen wij ervoor dat deze in mindering wordt gebracht op het factuurbedrag. De voorwaarden van de reischeque vind je hier.

Hoe kan ik betalen als ik online boek?

Als je online een boeking maakt kun je betalen via iDEAL of Bancontact. Je hoeft niet bij iedere reis direct een (aan)betaling te doen. Dit wordt altijd duidelijk weergegeven op de boekingspagina.

Kan ik contant betalen?

Je kunt bij ons reisbureau contant betalen. Dat kan niet bij een online boeking waarbij je direct een (aan)betaling moet doen, maar het kan wel bij een optie en ook bij een boeking die we handmatig verwerken.



Boekingen

Hoe kan ik een stoelreservering maken?

Je kunt zelf een stoelreservering maken via de website van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Het maken van een stoelreservering is een overeenkomst tussen jou en de luchtvaartmaatschappij. Voor vragen, opmerkingen of klachten met betrekking tot dit onderwerp kun je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Let op: luchtvaartmaatschappijen hebben het recht om vluchten te wijzigen. In het geval van een vluchtwijziging of geannuleerde vlucht vervallen alle bijgeboekte opties (denk aan stoelreservering, maaltijden en ruimbagage). Deze kosten krijg je in de meeste gevallen niet terug. 

Transavia

Het is afhankelijk van de touroperator wanneer er een stoel gereserveerd kan worden voor jouw vliegreis met Transavia. Normaal kan dit ongeveer 6 weken voor vertrek (met uitzondering van Transavia vluchten geboekt via TUI). Bij maatwerkreizen is het direct na boeken mogelijk een stoel te reserveren. Klik hier om een stoelreservering te maken bij Transavia.

Transavia boekingsnummer: je kunt inloggen met het reserveringsnummer van de touroperator waarbij de reis is geboekt (te vinden bovenaan op de boekingsbevestiging onder het kopje ‘Reisorganisatie')

Indien je een reis hebt geboekt via Alltours dan pak je het reserveringsnummer van Alltours, zonder de eerste twee cijfers. Bij een maatwerkreis pak je het PNR-nummer van de luchtvaartmaatschappij. Deze kun je bij ons opvragen.

TUIfly

Indien je vliegt met TUIfly is het vanaf 30 dagen tot 5 uur voor vertrek mogelijk om stoelen te reserveren. Het boekingsnummer van TUI vind je bovenaan op de boekingsbevestiging onder het kopje ‘Reisorganisatie: TUI'). Klik hier om een stoelreservering te maken bij TUIfly

SunExpress

Het is in de meeste gevallen mogelijk om een stoel te reserveren bij SunExpress van 90 dagen tot zes uur voor vertrek van de vlucht. Het is alleen mogelijk om een stoelreservering te maken voor vluchten met XQ of XG als vluchtnummer. Kies op de website van SunExpress voor het kopje ‘Tour operator bookings’ en gebruik het reserveringsnummer van de touroperator (te vinden bovenaan op de boekingsbevestiging onder het kopje ‘Reisorganisatie'). Vul alle benodigde gegevens in onder het kopje ‘Your trip’. Klik hier om een stoelreservering te maken bij Sunexpress.

Condor

Tot 48 uur voor vertrek is het mogelijk om een stoel te reserveren bij Condor. Kies bij de optie ‘Waar hebt u uw vlucht/reis geboekt?’ voor de optie ‘Tour Operator’. Vervolgens vul je de gegevens in (gebruik bij boekingsnummer het nummer van de touroperator, te vinden bovenaan op de boekingsbevestiging onder het kopje ‘Reisorganisatie'). Hier vind je tevens de naam van de touroperator. Klik hier om een stoelreservering te maken bij Condor. Extra services van Condor zijn alleen beschikbaar op Condor-vluchten met het Condor-vluchtnummer (DE). Als een deel van je boeking is gemaakt via een van onze partnermaatschappijen, neem dan voor elk deel contact op met de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Ryanair

Het is mogelijk om een stoel te reserveren direct bij boeking, maar ook achteraf is het nog mogelijk. Het voordeel van een stoel reserveren is dat je dan ook al vanaf 60 dagen voor vertrek online in kan checken. Doe je dit niet dan kan het pas vier dagen van te voren. Ga naar de website van Ryanair en log aan de rechterkant in bij 'Geen account? Check hier in'. Gebruik hiervoor het reserveringsnummer/PNR uit de boekingsbevestiging en het bijgevoegde e-mailadres (vaak reisbureau@reisgraag.nl).

 

Kan ik een reis- en annuleringsverzekering afsluiten?

Belangrijk is een goede reisverzekering tijdens de vakantie die de medische kosten, ongevallen en onvoorziene uitgaven dekt tijdens een vakantie in het buitenland. Voor verre reizen is een werelddekking noodzakelijk. Wij wijzen je er op dat een standaard ziektekostenverzekering niet volledig dekt en dat deze de normen van Nederland aanhoudt. In het buitenland liggen de werkelijk gemaakte kosten vaak vele malen hoger. Ook is een annuleringsverzekering aan te raden. Wist je dat deze binnen een week na het boeken afgesloten dient te worden? Wij kunnen je helpen bij het afsluiten van een goede reis- en/of annuleringsverzekering.

Kan ik assistentie of medische bagage aanvragen?

Ja dit is mogelijk. Wij nemen na het boeken altijd contact met je op, geef dan aan dat assistentie gewenst is. Wij vragen dan om meer informatie over wat precies de beperkingen zijn en wat er geregeld moet worden. Het aanvragen van assistentie is altijd op aanvraag.

Heb je medische bagage die mee moet in het vliegtuig? De regels hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen is het zo dat je een medische verklaring dient te hebben voor deze bagage. Daarnaast dient de bagage vooraf te worden aangemeld. Omdat hier een lange doorlooptijd voor geldt raden wij aan om gelijk bij of na het boeken aan te geven dat je medische bagage meeneemt. Je dient hierbij aan te geven om welke medische bagage het gaat, wij nemen daar dan contact met je over op. Het aanvragen van medische bagage is altijd op aanvraag.

 

 

Waar moet ik op letten als ik een reis ga boeken?

Het is tijdens het boeken van een reis belangrijk dat je de juiste gegevens selecteert en invult. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor. Let bij het boeken van een reis o.a. op de volgende punten:
- Selecteer de juiste reisduur
Bij het selecteren van een 8-daagse reis, kan het zo zijn dat je maar 6 dagen op de bestemming bent. Zo kan het zijn dat je op de vertrekdag een vlucht hebt die om 20.00 uur in de avond gaat en dat je op de laatste dag om 09:00 uur in de ochtend alweer een terugvlucht hebt. Beide dagen tellen wel mee voor het bepalen van de reisduur, dit wordt zo bepaald omdat dit belangrijk is voor de verzekering. Ook een nachtvlucht met aankomst de volgende dag kan als extra dag worden gerekend. 
- Vul de juiste gegevens in
Je bent zelf verantwoordelijk voor het juist invullen van de gegevens. Indien je een vliegreis boekt, dient de naam op je ticket overeen te komen met uw naam in het paspoort. Ook moet de geboortedatum juist zijn. Vul je de verkeerde gegevens in en kom je daar na het boeken pas achter? Dan dient dit op het ticket te worden aangepast en worden er kosten in rekening gebracht voor het veranderen van deze gegevens. De kosten hiervan worden door de luchtvaartmaatschappij bepaald. Ben je een getrouwde Nederlandse vrouw? Dan dien je je meisjesnaam in te vullen.
- Lees de voorwaarden
Je wordt bij het boeken van een reis altijd gewezen op de algemene voorwaarden die bij deze reis horen. Let ook goed op of er afwijkende voorwaarden van toepassing zijn. Lees deze voor het boeken van de reis altijd goed door. Zodra je de reis hebt geboekt ga je akkoord met deze voorwaarden.

Wanneer ontvang ik een boekingsbevestiging?

Indien je online een boeking hebt gemaakt, nemen wij binnen 1 werkdag telefonisch contact met u op om alle gegevens in de boeking door te nemen. Nadat alles is gecontroleerd versturen wij je de boekingsbevestiging per mail. Wij verzoeken je vriendelijk om de gegevens van deze bevestiging goed te controleren op eventuele fouten. Let hierbij ook op de voor- en achternamen, het is van groot belang dat de namen overeenkomen met die van jouw paspoort(en).

Wat is een optie op een reis?

Als je een reis op het oog hebt, maar er nog even rustig over na wilt denken dan is het mogelijk om een optie te nemen op een reis. Op deze manier blijft de prijs behouden die je op dat moment ziet. Als je een optie neemt op een reis dan heb je de mogelijkheid om op een later tijdstip de betreffende reis om te zetten naar een echte boeking of je kunt er voor kiezen om van de optie af te zien. Hoeveel dagen de optie geldig is wordt altijd duidelijk genoemd bij het boeken. Over het algemeen geldt dat reizen binnen 6 weken voor vertrek niet in optie kunnen worden gezet. Indien een reis in optie kan worden gezet wordt dit altijd duidelijk vermeld op de boekingspagina. Een optie nemen is altijd kosteloos en geheel vrijblijvend. Let op: opties worden automatisch een boeking, vul dus altijd al uw gegevens juist in volgens paspoort en geef tijdig aan of u de reis definitief wilt maken of wilt annuleren. 

Is ruimbagage inbegrepen bij mijn reis?

In de meeste gevallen is ruimbagage niet inbegrepen bij de reissom. Zodra je een reis gaat boeken, kan je eenvoudig zien of er ruimbagage bij inbegrepen is of niet. Dit wordt onderaan de totaalprijs namelijk aangegeven. Indien ruimbagage niet is inbegrepen, is het mogelijk dit later bij te boeken. Het is van de luchtvaartmaatschappij afhankelijk wat de kosten hiervoor zijn. Wij nemen hierover na het boeken contact met je op en bespreken het dan graag.

Wat moet ik weten als ik een auto wil huren?

Voor het huren van een huurauto werken wij samen met onze partner Sunnycars. Sunnycars werkt samen met de beste verhuurstations wereldwijd, waardoor zij een enorm groot aanbod hebben. Daarnaast is het voordeel van deze partij dat je een auto huurt die volledig verzekerd is. Hierdoor heb je één huurprijs waarbij je een all-in verzekering hebt. Hierbij is het eigen risico gedekt, maar ook de dekking van glas-banden-bodem-dakschade en aanvullende WA-verzekering. 

Creditcard

Indien je graag een huurauto bijboekt bij de vakantie dan dien je te beschikken over een creditcard op naam van de hoofdbestuurder. Let er daarnaast op dat je de pincode van de creditcard weet, deze heb je vaak nodig. Indien je geen creditcard kunt overhandigen bij het verhuurstation krijg je de auto niet mee. Indien je niet beschikt over een creditcard zijn er soms toch nog mogelijkheden. Er zijn namelijk diverse aanbieders die werken met het 'geen waarborg pakket' wat vooraf gereserveerd dient te worden. Bij dit pakket hoef je niet in het bezit te zijn van een creditcard op naam en neemt Sunnycars het risico voor de borg volledig over.

Minimumleeftijd

Een ander belangrijk punt bij het huren van een auto is de minimumleeftijd. Veel verhuurstations hanteren een minimumleeftijd, echter heeft ieder land en ieder verhuurstation weer zijn eigen regels. Gemiddeld gezien is de leeftijd minimaal 23 jaar, dit wil echter niet zeggen dat je als 18- of 21-jarige geen auto kan huren. Op sommige bestemmingen is het mogelijk om een extra verzekering af te sluiten en de minimumleeftijd naar 18 of 21 jaar te verlagen. Informeer altijd vooraf naar de mogelijkheden. 

Voordelen vooraf boeken

Een auto huren vooraf is niet perse goedkoper, maar wel completer. Wij zorgen er vooraf voor dat alle verzekeringen inclusief zijn en de afkoop eigen risico geregeld is. Zo lijkt het vooraf soms duurder, maar de huurprijs ter plaatse is vaak nog kaal, als je daar alle extra verzekeringen nog bij optelt, kom je vaak op een veel hogere prijs uit. Daarnaast bespaar je er veel tijd en misverstanden mee en is het een stuk betrouwbaarder. Het is het goedkoopste om zo vroeg mogelijk een auto te huren, daarnaast heb je dan nog de meeste keus aan auto's.

Kan ik assistentie of medische bagage aanvragen?

Ja dit is mogelijk. Wij nemen na het boeken altijd contact met je op, geef dan aan dat assistentie gewenst is. Wij vragen dan om meer informatie over wat precies de beperkingen zijn en wat er geregeld moet worden. Assistentie is altijd op aanvraag.

Heb je medische bagage die mee moet in het vliegtuig? De regels hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen is het zo dat je een medische verklaring dient te hebben voor deze bagage. Daarnaast dient de bagage vooraf te worden aangemeld. Omdat hier een lange doorlooptijd voor geldt, raden wij aan om gelijk bij of na het boeken aan te geven dat je medische bagage meeneemt. Je dient hierbij aan te geven om welke medische bagage het gaat, wij nemen daar dan contact met je over op. Het aanvragen van medische bagage is altijd op aanvraag.



Garantiefondsen

Zijn jullie aangesloten bij de ANVR?

Wij zijn aangesloten bij de ANVR, wat een belangrijke brancheorganisatie in de reiswereld is. De ANVR (ofwel het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) heeft o.a. de reis- en boekingsvoorwaarden met de Consumentenbond samengesteld. Dit voorkomt dat je bijvoorbeeld bij het betalen, annuleren of wijzigen van een reis met onredelijke bepalingen wordt geconfronteerd. Je dient je als lid van de ANVR te houden aan bepaalde kwaliteitseisen van deze brancheorganisatie.

Zijn jullie aangesloten bij het Calamiteitenfonds?

Wij zijn aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten die ontstaan doordat een reis wordt aangepast als gevolg van calamiteiten op de plaats van bestemming. Als de reis moet worden afgebroken, dan zorgt het fonds voor een vergoeding voor de niet genoten reisdagen. Tevens zorgen ze ervoor dat je in het geval van een calamiteit weer naar huis wordt gebracht, indien de reis vroegtijdig moet worden afgebroken. Als klant betaal je €2,50 per boeking (alleen bij Nederlandse reisorganisatie) per 9 personen.

Een calamiteit wordt door het Calamiteitenfonds als volgt omschreven: een door molest (oorlog, opstand, oproer, terrorisme en rellen) of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Een bijzondere situatie dus die veroorzaakt is door molest of een natuurramp en die zeer ongewoon is in het bezochte land in een bepaalde periode.

 

Zijn jullie aangesloten bij de SGR en SGRZ?

Reisbureau Reisgraag.nl is aangesloten bij de SGR (ofwel Stichting Garantie Reisgelden). Deze organisatie staat in voor jouw vooruitbetaalde reisgelden, indien de betrokken reisagent wegens financieel onvermogen de reis niet kan uitvoeren. Wij zijn lid van de SGR om klanten zekerheid te bieden. Indien er sprake is van financieel onvermogen, dan zorgt de SGR ervoor dat je het geld terug krijgt of dat de reis alsnog uitgevoerd zal worden (met uitzondering van lijndienst tickets en seperate huurovereenkomsten, zoals autohuur).

Wij zijn tevens aangesloten bij de SGRZ. De SGRZ biedt een garantie voor insolventie van aanbieders van groeps- en incentivereizen (MICE), schoolreizen en zakelijke reizen. De opdrachtgevers van deze reizen zijn bedrijven, ondernemingen, groepen, etc. 



Inchecken

Hoe kan ik inchecken?

Voordat je online incheckt raden we je aan om alle persoonsgegevens goed te checken en er zeker van te zijn dat je over alle (reis)documenten beschikt die nodig zijn voor jouw vlucht ( geldig paspoort/ geldige identiteitskaart, evt. visum en andere benodigde reisdocumenten).

Wanneer je met al je documenten klaar zit om online in te checken, volg je deze stappen:

  1. Ga naar de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt.
  2. Klik op (Online) check-in
  3. Vul de airline boekingscode ( die vermeld staat in de e-ticketmail), de achterna(a)m(en) en eventueel vertrekdatum en vluchtnummer  in en selecteer de passagiers die je wilt inchecken.
  4. Doorloop alle check-in stappen, kies stoelen en boek eventueel bagage bij. Let op: als je eenmaal bent ingecheckt kan er niets meer aan je boeking gewijzigd worden!
  5. Print de boardingpass of download hem op je smartphone.

Je bent nu ingecheckt en je hoeft alleen je ruimbagage nog af te geven op de airport. Dat scheelt wachten bij de check-in desk!

 

Is online inchecken verplicht?

Online inchecken wordt altijd geadviseerd en is verplicht bij verschillende airlines.

Inchecken bij Eurowings

Vluchtnummer van Eurowings start met EW of EWI

  1. Ga naar https://www.eurowings.com/en/my-trip/checkin.html
  2. Klik op 'Login for customers of tour operators'
  3. Vul vervolgens het boekingsnummer en de achternaam van de hoofdboeker in.


Op reis

Heb ik vaccinaties nodig?

Voor mogelijke - verplichte - vaccinaties dien je je ruim voor vertrek te wenden tot de huisarts en/of de GGD

Moet ik vooraf online inchecken?

Doorgaans is online inchecken geen verplichting en kan je in de meeste gevallen ook nog op de luchthaven inchecken. Er zijn echter diverse lowcost luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ryanair, Wizzair en EasyJet, waarbij dit wel verplicht is. Vergeet ook zeker niet om dit te doen, doe je het namelijk niet dan riskeer je extra kosten indien het op de luchthaven nog gedaan dient te worden. 

Kan ik in het buitenland betalen met mijn pinpas?

Indien je op vakantie gaat buiten Europa dan kun je niet gelijk geld pinnen. Om klanten te beschermen tegen skimming hebben veel banken besloten pinnen buiten Europa te blokkeren. Dit wil zeggen dat als je naar bijvoorbeeld Amerika, Azië of Afrika reis uw pinpas wordt geweigerd bij de pinautomaat. Je dient voordat je op reis gaat uw pinpas op Werelddekking te zetten, dan is het gewoon mogelijk om te pinnen. Dit kan vaak gedaan worden door in te loggen bij jouw internetbankieren of via de mobiele app.



Reisbescheiden

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

Wij verwachten jouw reispapieren ongeveer een week voor vertrek. Deze versturen wij vervolgens (indien mogelijk) per post en per mail. Ook kun je al jouw reispapieren tegen die tijd vinden in Mijn reisoverzicht, klik hier daarvoor.

Waar vind ik de inlogpagina voor Mijn reisoverzicht?

Via deze link kom je op de pagina van Mijn reisoverzicht terecht. Via Mijn reisoverzicht kun je onder andere de geboekte reis inzien, betalingen voldoen en extra services als autohuur bijboeken.



Reisdocumenten

Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

Voor sommige landen is een visum verplicht, raadpleeg deze website voor de laatste informatie. 

Heb ik een paspoort of identiteitskaart nodig?

Op de website van de Rijksoverheid kun je vinden naar welke landen je kunt reizen met een identiteitskaart. Voor de overige landen dien je een paspoort te hebben. 

Hoe lang dient mijn paspoort geldig te zijn?

Voor sommige bestemmingen is het verplicht een paspoort te hebben dat na terugkomst nog een aantal maanden geldig is. Raadpleeg de website van de ANWB voor meer informatie over de benodigde reisdocumenten voor uw land.



Voorwaarden

Wat zijn de kosten voor een claim?

Wanneer u op reis geweest bent en een vlucht heeft vertraging gehad, dan heeft u in bepaalde gevallen recht op een vergoeding. U kunt deze claim laten uitvoeren door claim-organisaties waar u ongeveer 30% van uw claim moet betalen. Wij kunnen u ook helpen bij deze claim en vragen daar een kleine onkostenvergoeding voor van € 50,-

Wat zijn de voorwaarden van mijn reis?

De boekingsvoorwaarden van jouw reis zijn op deze pagina te vinden. Let goed op of er afwijkende voorwaarden gelden voor jouw boeking.

Wat zijn de voorwaarden van buitenlandse touroperators?

Wanneer je een reisovereenkomst met één van onze buitenlandse partners aangaat dan gelden er afwijkende voorwaarden. In het geval van een buitenlandse reisorganisatie wordt er geen bijdrage voor het Calamiteitenfonds in rekening gebracht. Bij calamiteiten is het advies van de betreffende overheid leidend en de opvolging hiervan door de reisorganisatie. Europese reisorganisaties zijn bij financieel onvermogen verzekerd volgens Europese wetgeving die gelijkwaardig is aan het Nederlandse SGR. Je vindt de voorwaarden van de touroperators hier. Indien de link niet werkzaam is dien je de voorwaarden van de touroperator zelf te raadplegen.

Touroperator Voorwaarden
ITS Reisen https://www.dertouristik.info/offen/agb/index-its.php
ITS INDI https://www.dertouristik.info/offen/agb/index-itsindi.php
JAHN REISEN https://www.dertouristik.info/offen/agb/index.php
JAHN REISEN INDI https://www.dertouristik.info/offen/agb/index.php
Alltours https://www.alltours.nl/over-ons/agb
Alltrours-x https://www.alltours.nl/over-ons/agb
FTI Reizen https://www.fti.nl/algemene-voorwaarden.html
Schauinsland https://www.schauinsland-reisen.de/nl/node/36672
LMX https://www.lmx.de/agb-datenschutz/
Bentour https://www.bentour.de/agb
ANEX https://www.anextour.de/agb

Kan ik mijn reis annuleren?

Een reis kan altijd worden geannuleerd, echter niet altijd kosteloos. Dit kan alleen kosteloos mits de reis zich nog in de optietermijn bevindt. Dit wordt altijd duidelijk aangegeven op de boekingspagina. Een annulering kan het beste telefonisch of per mail worden ingediend. Wij bespreken vervolgens de annuleringskosten met je.

De annuleringskosten van een reis zijn altijd afhankelijk van het soort boeking. Raadpleeg hiervoor de voorwaarden van jouw reis. Indien je een losse vlucht bij ons boekt dan zijn de kosten altijd 100%. Indien je een pakketreis hebt geboekt gelden de volgende voorwaarden: 

Vanaf het moment van boeken tot de 42e dag voor vertrek: 35% van de reissom.
Vanaf de 42e dag voor vertrek tot de 15e dag voor vertrek: 75% van de reissom.
Vanaf de 15e dag voor vertrek tot de 8e dag voor vertrek: 90% van de reissom.
Vanaf de 8e dag voor vertrek: 100% van de reissom.

Naast de annuleringskosten van de betreffende touroperator, rekent Reisgraag.nl per (deel)annulering € 50,- per boeking aan administratiekosten.

Wat zijn de voorwaarden van mijn samengestelde reis?

Voor samengestelde reizen gelden aanvullende reisvoorwaarden. Een samengestelde reis is door Reisbureau Reisgraag.nl zelf samengesteld en bestaat vaak uit een verblijf en vlucht (en eventueel huurauto en transfers). Voor dit product gelden in eerste instantie de standaard ANVR-reisvoorwaarden die worden aangevuld met de onderstaande voorwaarden. Indien u een samengestelde reis heeft geboekt, vermelden wij dit op de boekingsbevestiging.

Aanbetaling 
De aanbetaling is afwijkend aan de standaardvoorwaarden. Dit wil zeggen dat de klant bij opdracht tot reserveren van de reis een aanbetaling van 35% van de totale prijs als aanbetaling doet. Bevat de reis een vlucht dan dient daarnaast nog 100% van de ticketprijs te worden voldaan. Indien voor bepaalde reizen of onderdelen van de reis een andere aanbetaling wordt verreist die afwijkt van het voorgaande dan wordt dit vooraf duidelijk vermeld.

Annulering 
Indien de overeenkomst, of een deel daarvan, door de reiziger wordt opgezegd dan zal de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten ook annuleringskosten in rekening brengen. Voor vluchten gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden, de kosten hiervoor zijn altijd 100% direct na boeken/ticketing. Daarnaast worden er bij accommodaties soms non-refundable tarieven geboekt. Ook deze zijn niet-restitueerbaar. Wij rekenen de volgende annuleringskosten bij samengestelde reizen:

Vanaf het moment van boeken tot de 42e dag voor vertrek: 35% van de reissom.
Vanaf de 42e dag voor vertrek tot de 15e dag voor vertrek: 75% van de reissom.
Vanaf de 15e dag voor vertrek tot de 8e dag voor vertrek: 90% van de reissom.
Vanaf de 8e dag voor vertrek: 100% van de reissom.
Naast de annuleringskosten rekent Reisgraag.nl per (deel)annulering € 50,- per boeking aan administratiekosten