Jambo Kenya

Periode: oktober 2014
Vervoer: Vliegtuig, auto
Accommodatie: Hotels

Op dit moment kent Kenia niet veel toeristen, door alle onrust/ziekte in Afrika reizen er niet veel toeristen meer naar toe. Kenia valt echter toch nog redelijk goed te bereizen, kwam ik in oktober 2014 achter. Ik ben samen met mijn vriend naar Kenia op vakantie geweest. Voor mij was dit mijn tweede reis naar Kenia. In 2013 ben ik er voor twee maanden geweest om vrijwilligerswerk te doen in een weeshuis van Blessed Generation.

Kenia is een land met prachtige natuur en veel wilde dieren maar het kent ook veel armoede. De mensen zijn ontzettend lief en gastvrij. Deze reis hebben we niet via een reisorganisatie geboekt, maar zelf samengesteld en geregeld. In mijn eerste reis naar Kenia heb ik vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Malindi, een druk stadje aan de kust. Het weeshuis in Malindi is een van drie weeshuizen in Kenia die onder de noemer van Blessed Generation vallen. Een organisatie die volledig op giften, donateurs en vrijwilligers draait. Via deze organisatie heb ik dan ook een te gekke safari kunnen boeken. Een bezoekje aan het weeshuis is ook een geweldige ervaring. Ook de uitstapjes in en om Malindi heb ik via deze organisatie kunnen regelen.

Nairobi

De reis begon in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Na een korte overnachting in een klein hotelletje hebben we een bezoekje gebracht aan The David Sheldrick Wildlife Trust. Dit is een opvang voor kleine weesolifantjes die hun moeder verloren zijn door meestal stroperij, en ligt in het Nairobi National Park. Alleen tussen 11.00-12.00 uur zijn er toeristen welkom om bij de voedertijd van de olifantjes te kijken. Het bezoek was erg boeiend en er werd nog maar eens duidelijk dat er veel hulp nodig is om het stropen te stoppen en de olifanten te redden.

Een eindje verderop zijn we gestopt bij nog een weeshuis, een voor giraffen. Dit was ietwat meer op toeristen berust. Het koste welgeteld 10 euro om binnen te komen en een giraffe te voeren. Mij iets te toeristisch, maar het levert wel een leuk plaatje op.

Giraffe voeren

Ons bezoek aan Nairobi hebben we mooi gecombineerd met een bezoek aan het oudste weeshuis van Blessed Generation in Ruiru, niet ver van Nairobi. Bij het weeshuis zit een guesthouse, hier kun je voor een klein prijsje overnachten. Een rondleiding over het terrein krijg je van ontzettend enthousiaste kinderen en het avondeten kan ook genuttigd worden in het weeshuis. Helaas was één middag veel te kort, maar een plezierig bezoek is het zeker.

Op safari

De volgende ochtend stond de safari driver al klaar bij het guesthouse. Vanuit Nairobi hebben we een aantal Nationale Parken aangedaan op weg naar de kustplaats Malindi, hier hebben we nog twee weken vakantie gevierd. De eerste dag safari was een lange rit naar het park Masai Mara, vooral bekend van de seizoenstrek van gnoes en zebra’s. En wat een geluk dat we net in deze periode in de Masai Mara waren. Het is een flink aantal uren rijden, het is zeker niet vervelend, het landschap verandert elk uur en er is genoeg te zien langs te kant van de weg.

Even buiten de “poort” van het Nationale Park verbleven we in een tentenkamp. Heerlijk om zo in de natuur te verblijven en ’s nachts allerlei wilde dieren vlakbij de tenten te horen. In de Masai Mara hadden we het geluk om een groep gnoes de oversteek te zien maken over de rivier de Mara. Een echte toevalstreffer, sommige safaribusjes staan soms dagen bij de rivier te wachten om dit te zien. Wij kwamen net aanrijden toen een hele groep gnoes zich verzamelende aan de rivier en zich van de waterkant naar beneden gooiden. Wat een gezicht! Een picknick in het park kon niet uitblijven, in de stilte onder een mooie boom, wat een geweldige ervaring.

Lake Naivasha en Amboseli National Park

Na een verblijf van twee dagen in de Masai Mara, was het tijd voor wat ontspanning bij Lake Naivasha. Na alle wilde dieren in de Masai Mara is dit echt een rustmomentje. We hebben een prachtige boottocht gemaakt op Lake Oloiden, dit ligt tegen Lake Naivasha aan. Dit meer is een stuk rustiger en bekend om zijn vele flamingo’s. Ook hebben we enorme groepen nijlpaarden aangetroffen en vele soorten vogels. Maar aan de waterkant ook giraffen, wrattenzwijnen, impala’s etc. Op onze weg terug troffen we zelfs een stel buffels aan. Na de overnachting, in een klein huisje deze keer, zijn we weer verder gereisd naar Amboseli National Park, uiteraard bekend om het uitzicht op de Kilimanjaro, maar ook om de grote olifanten populatie in het relatief kleine park.
Deze hebben we dan ook in overvloed kunnen bewonderen, maar ook de jacht van vier cheeta’s hebben we mogen zien.

Lake Oloiden

Ook hier verbleven we in een tenten kamp, met zwembad en het uitzicht op de Kilimanjaro. Op de avond worden er onder de prachtig heldere sterrenhemel verhalen verteld en liederen gezongen door Masai mannen uit de omgeving.

Tsavo East

Het laatste park wat we bezocht hebben, was Tsavo East. Persoonlijk vind ik dit park het allermooiste. Het heeft iets magisch, het prachtige rode zand, de droogte en alle dieren zijn bedekt met een dun laagje rood stof, dit levert prachtige plaatjes op. Ook een hoogtepunt is het Ndololo Tented Camp. Hier slaap je wederom in tenten, vlak achter de tenten is een grote drinkplaats waar vele dieren komen drinken. De ene na de andere olifantenfamilie komt dan ook langs wandelen. Ook leeuwen, luipaarden etc. komen hier wel eens drinken. Als je op de veranda van de tent naar deze prachtige dieren zit te kijken, hoef je niet eens meer op Game Drive. Prachtig gewoon. ’S Avonds kan je heerlijk bij het barretje een Tusker biertje drinken, de drinkplaats voor de dieren is mooi verlicht, dus ook in een donker een prachtig schouwspel.

Malindi

De laatste dag van de safari zijn we langs de Galana River het park uitgereden en op een mooie lange zandweg door gereden naar Malindi aan de kust. Malindi wordt ook wel eens klein Italië genoemd, omdat er veel Italianen huisvesting hebben gezocht, met als resultaat veel mooie hotels en restaurants. Het contrast tussen arm en rijk wordt hierdoor nog groter helaas.

We verbleven in een mooie simpele cottage aan de rand van Malindi, vlakbij het strand. Zonnebaden op het strand kan je wel vergeten, door de vele beachboys, die je de gekste dingen aanbieden, is dit niet aan te raden. Vaak hebben de meeste hotels wel een privéstrandje of een zwembad. De stranden zijn er wel prachtig! Er zijn verschillende Marine parken, dus stukjes beschermde zee/strand. Zo vind je er een in Malindi, maar ook in Watamu, zo’n 20 minuten vanaf Malindi. In beide Marine parken kun je goed snorkelen en zie je de mooiste dingen onder water.
Vooral het strand bij Watamu is prachtig. Wit zand en een blauwe zee, echt een plaatje.
Watamu

Blessed Generation

Natuurlijk hebben we het weeshuis van Blessed Generation in Malindi bezocht. Hier kregen we een erg warm welkom. Er werd voor ons gezongen en gedanst. Ontzettend mooi om te zien dat alle kinderen zo blij en dankbaar zijn. Ook hier kregen we door een aantal kinderen een rondleiding over het terrein. Een echte aanrader is ook het outreach programma van Blessed Generation. Het outreach programma voorziet in zoveel mogelijk basale levensbehoeften voor kinderen in de thuissituatie. Opname in het weeshuis is op deze manier niet nodig. Wat minstens zo belangrijk is , is dat de kinderen in het outreach programma een opleiding krijgen.

Kinderen zingen

Het is ontzettend fascinerend om de mensen thuis te bezoeken. Deze mensen en kinderen wonend in hutjes van leem/klei en hebben echt helemaal niets. Heel ontnuchterend en iedereen zou eens moeten zien hoe het leven ook kan zijn, en dat we het maar goed hebben in Nederland. De mensen zijn echter ontzettend dankbaar met het kleine beetje wat ze hebben en ze staan toch ontzettend positief in het leven. Zeer bijzonder!

Andere activiteiten in en om Malindi

De Falconary in Malindi is ook erg leuk om te bezoeken. Het is een vogel- en reptielenopvang midden in het centrum van Malindi. Hier krijg je voor een kleine vergoeding een leuke rondleiding en wordt er veel verteld over de verschillende vogels en reptielen die ze opvangen. Paardrijden op het strand is ook mogelijk bij een van de hotels aan het strand. Het is allemaal niet zo netjes geregeld als we in Nederland gewend zijn, maar goed het is ook Afrika. We hebben een erg leuk ritje gemaakt over het strand. Een stuk verder weg van Malindi ligt Hell’s Kitchen/Marafa Depression. Dit is een zeer bijzondere zandstenen canyon. Bij mooi weer is het echt bloedheet in de canyon, daarom wordt het ook wel Hell’s Kitchen genoemd. Je kan naar beneden met een gids, dat is wel klimmen en klauteren geblazen, maar ontzettend leuk en erg mooi.

Hell's Kitchen

In Malindi kun je vrij goedkoop uit eten, een klein restaurantje is echt een aanrader, het heet the old man and the sea. Je kan daar zo ontzettend goed eten. De bediening is echt geweldig. En voor weinig geld heb je er heerlijk gegeten. Malindi is verder een gezellig druk stadje, er zijn altijd mensen op pad. Malindi kent heel veel leuke restaurantjes en barretjes. Het weeshuis is een ontzettend leuke aanvulling op de bezienswaardigheden en activiteiten die er te doen zijn. Zo zie je ook een andere kant van Kenia, hoe het grootste deel van de lokale bevolking leeft.

Het was een zeer bijzondere reis en we komen zeker een keer terug. Kenia heeft een speciaal plekje in mijn hart.

Laura Annema, Heerenveen

Heb je interesse in een reis naar Kenia? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Kenia, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.