Laos in vogelvlucht

Periode: maart 2009
Vervoer: Bus, boot en vliegtuig
Accommodatie: Guesthouse, hotel

Vanuit Thailand vlogen we naar Laos. Bij de grens moesten we enkele formulieren invullen en onze pasfoto achterlaten voor de visa. Vervolgens konden we Laos in en wachtten we bij het station van Pakse. We werden richting het centrum gebracht, waar we wilden overnachten in het Sabaidy 2 Guesthouse. We hadden niet geboekt en het scheen goed te zijn dus we hoopten op een kamer. Helaas was er niets meer beschikbaar. Wel sprak een vrouw ons aan, die het Sedone River Guesthouse aanraadde. We besloten om eerst even bij Hotel Sala Champa te kijken. Er was een kamer vrij voor 20 dollar. We hadden weinig zin om nog te zoeken dus besloten we de kamer te nemen. In de buurt van het hotel aten we nog iets en dronken ons eerste nationale biertje van Laos.

Pakse

De volgende dag begonnen we met een zoektocht naar een geldautomaat, want pinnen lukte niet. Na een aantal problemen bleek dat onze bankpassen hier niet werkten dus moesten we een cash advance nemen op de creditcards. Toen de geldzaken geregeld waren, vertrokken we naar het Pakse Hotel, wat 100 meter naast ons hotel lag. We boekten een tour naar het Bolaven Plateau voor morgen. Dit hoger gelegen gebied is hier redelijk dichtbij en staat bekend om koffieplantages en watervallen. Na een heerlijke lunch gingen we terug naar het hotel, waar we gebruik maakten van het netwerk en lekker uitrustten. We zagen dat er aan de andere kant van het hotel massages werden gegeven dus we lieten ons even verwennen. De avond werd afgesloten door wat te eten bij het restaurant op het dak van het hotel. Hier hadden we een mooi zicht op Pakse en de omgeving.

De volgende dag moesten we ons melden bij Sedone, waar onze tour begon. We waren de enige 2 die met de tour meegingen. Na een stukje gereden te hebben, stopten we bij een aantal stalletjes. We kochten wat fruit voor de vitaminen en vervolgden onze tocht. Na ongeveer 20 kilometer kwamen we aan bij Pha Suam. Hier lag een dorpje en een watervalletje. Het dorpje leek net een openluchtmuseum en alles zag er oud uit. De mensen waren met zichzelf bezig en probeerden je niets aan te smeren. Een stukje verder vonden we een resort, dat ongeveer 10 jaar geleden was neergezet. Naast dit resort stroomde een klein riviertje met watervalletje. Dit zag er erg mooi uit. Na een drankje reden we verder omhoog. Onderweg kwamen we langs thee- en koffieplantages. We stapten even uit om een koffieplantage te bezoeken, maar dit was niet zo boeiend. Aangekomen bij een waterval met de naam Tad Fane, aten we wat en namen foto's. We hoopten dat we even konden zwemmen. Dat mocht, alleen was het maar een rotsachtig en ondiep stroompje, dat er niet echt aantrekkelijk uit zag. In plaats van het zwemmen, aten we ons fruit op.

We reden terug naar Pakse en bezochten de markt. Het vlees en vis lag gewoon in de buitenlucht naast afvalbakken. Restaurants haalden hun eten van deze markten, dus we moesten er maar niet teveel bij nadenken. We spraken nog wat met de gids en regelden kaartjes voor de tour naar Don Khong voor morgen. We gingen weer naar het restaurant op het dak, waar we hoopten op een prachtige zonsondergang. Helaas gunden de wolken ons dit niet. Na een goede maaltijd gingen we terug naar de kamer om tv te kijken en de laatste avond in Pakse te verblijven. De volgende ochtend waren we al vroeg wakker dus we konden ons rustig klaarmaken voor de busreis naar Doh Khong. We werden met nog 6 mensen naar de kade bij Muang Kong gebracht. Eenmaal aan de overkant, kregen we een kamer bij Pon's River Guesthouse. Er viel niet heel veel te doen. Je kon een aantal gebouwen bekijken, maar de plek was voornamelijk om uit te rusten en rond te fietsen. We besloten vandaag te luieren en morgen te gaan fietsen.

Tempel Pakse, vakantie Laos

Dong Khong (4000 Islands)

De volgende ochtend werden we wakker door regen en onweer. We ontbeten en hoopten dat het droog werd. We wilden namelijk gaan fietsen. Na het eten was het gelukkig droog dus we huurden 2 fietsen en gingen richting het noorden. We reden van Muang Kong naar Ban Kong en vervolgens naar Ban Hua Khong Laem. Daar gooiden we de richting om en daalden via Ban Hua Khong af naar Muang Saen. Eenmaal terug vonden we het wel goed geweest en de rest van de dag gunden we onszelf vrijaf. De volgende dag hadden we alweer een nieuw doel opgesteld. We wilden het eiland Don Det bezoeken, dat het 'feesteiland' scheen te zijn van de 4000 eilanden. Het ging dan vooral om de noordkant. Er komen daar veel backpackers, die wel in zijn voor een feestje.

Met een boot voeren we over. Het regende een beetje, maar gelukkig hadden we zeilen om onder te schuilen. Veel guesthouses lagen aan de noordoostkant van het eiland, maar in het westen vonden we er ook een aantal. We kwamen in een vrij schone hut, die direct aan de Mekong ligt. Op het eiland was eigenlijk niets te doen. Een biertje en goedkope whiskey drinken, luieren in je hangmat, op een binnenband in de Mekong dobberen en dat was het wel zo'n beetje. Nadat we de omgeving hadden verkend, gingen we maar relaxen in onze hangmatten. Rond 4 uur besloten we om te kijken of de cafés en restaurants al gezelligheid boden. Maar het was nog veel te vroeg dus we dronken wat en gingen weer naar de hut. In de avond besloten we te gaan eten bij het restaurant, waar we die middag ook al geweest waren. We zagen dat de backpackers zich langzamerhand klaarmaakten voor een avondje stappen, maar wij kropen onze slaaphoezen maar in. We hadden het wel gehad op Don Det dus we gingen de volgende ochtend met de boot en bus terug naar Pakse. Vanaf daar wilden we de nachtbus nemen naar de hoofdstad Vientiane.

Toen we de volgende dag wakker werden, troffen we voorbereidingen voor de reis. Rond 12 uur reden we met 14 andere mensen naar Pakse. Bij het Pakse Travel kantoor werden we afgezet en konden tickets gekocht worden voor de nachtbus. Toen we de tickets hadden, gingen we wat eten en vervolgens rustten we wat in de lobby, waar het lekker koel was. Na een tijdje verplaatsten we ons naar het dakterras om te dineren. De bus zou om 8 uur gaan en we kregen er niets te eten dus dat deden we van tevoren maar. Met een tuk-tuk werden we naar het busstation gebracht. Hier moesten we even wachten tot we in mochten stappen, maar uiteindelijk konden we erin en ons 'bed' opzoeken. Het was niet erg comfortabel, maar al beter dan het slapen in een hangmat.

restaurant Laos, vakantie

Vientiane

Vroeg in de ochtend kwamen we aan op het busstation van Vientiane. We lieten ons met een jumo naar het centrum brengen, waar we in het Mali Namphu Guesthouse wilden overnachten. Het bleek eerst vol te zijn, maar toen we het volgende hostel wilden proberen, kregen we te horen dat het misschien toch nog ging lukken. Tijdens het wachten op het verlossende antwoord, ontbeten we even. Na het ontbijt hoorden we dat er gelukkig een kamer klaar was voor ons dus we legden de spullen weg en gingen geld pinnen. In de buurt van de bank vonden we het meest prominente monument van Vientiane: Patuxai. Het was een groot gebouw, bedoeld voor een nieuw vliegveld. Het zag er erg oud uit en je zag wel dat er weinig onderhoud verricht was. Naast het gebouw lag een park, dat er wel netjes bij lag. Na het bekijken van het Patuxai, liepen we even de plaatselijke VVV in en wandelden vervolgens via de Talat Sao Mall naar That Dan. Dit was een stupa, waar wat gras over was gegroeid. Na even geluncht te hebben, boekten we een ééndagstour naar Phu Khao Khuay National Park, die we de volgende dag wilden bezoeken.

De temperaturen waren inmiddels al aardig opgelopen dus we gingen naar de binnentuin van het hotel en zochten de schaduw op. De volgende dag werden we na het ontbijt opgehaald voor de tour. Er werd uitgelegd dat de dag uit 4 onderdelen bestond: mountainbiken, zwemmen met een lunch, wandelen en als laatste kajakken. Eenmaal aangekomen, kregen we de fietsen. We moesten een flink stuk omhoog fietsen, wat het nodige zweet opleverde. De afdalingen waren prettiger. Bovenaan de hoogste heuvel was iedereen toe aan rust en gingen we met de auto naar de Tat Xai waterval. Toen we daar aankwamen, konden we zwemmen, wat heerlijk was bij de warme temperatuur. De gidsen maakten ondertussen de lunch klaar. Wanneer iedereen was uitgegeten, vervolgden we onze tour met een wandeling. Het was een vrij pittige tocht op verschillend terrein. We kwamen uiteindelijk aan bij de rivier, waar de kajakken klaarlagen. Wij zaten in de kajakken en de gidsen voeren met een boot achter ons aan met alle rugzakken en tassen. Na een lange tocht, kwamen we bij de finish aan en gingen we met de bus terug naar Vientiane.

Rond half 8 kwamen we vermoeid terug op onze kamer, waar we een douche namen en de dag afsloten met een Aziatische maaltijd. De dag erna was het onduidelijk of we in het hotel konden blijven door de drukte. We wachtten af en liepen naar het noordelijke busstation om kaartjes voor de reis naar Luang Prabang te halen. Het was best een lange tocht dus we namen een tuk-tuk om terug te gaan naar het hotel, waar we hoorden dat we nog een nacht konden blijven. De rest van de dag verliep rustig met wat luieren, internetten en eten. In de avond bezochten we een café, dat gerund werd door Belgen. Na een gezellig avondje met veel Belgisch bier, gingen we terug naar ons hotel om te slapen. De volgende dag zouden we om 8 uur vertrekken naar Luang Prabang, maar een uur later reden we pas weg. Om 14.00 uur stopten we voor de lunch. Nadat iedereen klaar was, werd de reis voortgezet en we kwamen rond 18.00 uur aan op het zuidelijke busstation van Luang Prabang. We namen een tuk-tuk naar ons hotel, maar het bleek al vol te zitten. Een man wist nog wel ergens een kamer en we kwamen uit bij het Sok Dee Guest House. We liepen nog even een gezellige straat in bij ons guesthouse en aten wat. De reis had ons wel uitgeput, waardoor we vroeg onder de wol kropen.

Vientiane, Patuxai, Laos

Luang Prabang

Na wat nachtrust te hebben gehad, besloten we een luierdag te houden. We ontbeten op ons gemak en liepen door de stad. Bij een touroperator boekten we een ochtendtour naar grotten met Boeddha-beelden. Ook wilden we de rondgang van de monniken bekijken in de ochtend. Na een stuk lopen, lunchten we iets. Er was gratis internet bij het restaurant dus we namen er de tijd voor. De rest van de dag verkenden we de stad nog een beetje. Een aantal uur later aten we nog wat bij een restaurant en gingen vervolgens vroeg naar bed. De wekker ging om kwart voor 6 al. Rond 6 uur zouden de monniken al gaan bedelen dus we moesten opschieten. Toen we aankwamen, begon de ronde net. Monniken liepen in een rij langs en toeristen gaven ze eten. Na 3 kwartier was het voorbij. We kochten een baguette en gingen terug naar de kamer. Na even wat gelezen te hebben, was het tijd om ons te melden bij de touroperator voor het tripje naar de grotten. We werden naar de Mekong gebracht en kwart voor 9 vertrokken we. Er was een tussenstop bij een whiskey-village, waar je drank en geweven doeken kon kopen.

Om kwart over 11 kwamen we bij de grotten aan. Deze stonden vol met grote en kleine Boeddha-beelden, die soms honderden jaren oud waren. Na het bezoek gingen we terug naar de stad. De uren vlogen voorbij en het was al bijna etenstijd. Na een diner liepen we even over een avondmarkt, om vervolgens ons bed op te zoeken. De laatste dag in Laos wilden we nuttig besteden. Er moest ergens een 'fresh product market' zijn dus die zochten we op. Het was een grote markt met verse groenten, vlees, vis en kruiden. We liepen over de markt en besloten ergens te ontbijten. Er waren nog een paar uur over, waardoor we het centrum van Luang Prabang nog een keer bezochten. We wilden niet haasten naar de luchthaven en kozen ervoor om op tijd te vertrekken richting het vliegveld. De reis duurde langer dan verwacht, maar we waren op tijd aanwezig. We wisselden ons laatste geld om en het was een kwestie van tijd voordat het vliegtuig vertrok.

Bron: Rob Maijenburg en Brigitte van Heukelum

Heb je interesse in een reis naar Laos? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Laos, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.