Berlijnreis met 4e jaar middelbare school

Bestemming: A. Berlijn (Duitsland)
Periode: september 2007
Vervoer: Bus
Accommodatie: Gastgezin

Elk jaar werd er bij ons op school een reis naar Berlijn georganiseerd voor alle vierdejaars en zo ook dit jaar. De reis wordt gehouden omdat je in het vierde jaar in een andere klas komt en door de reis leer je de nieuwe klasgenoten nog kennen. Het tripje naar Berlijn wordt elk jaar weer door leraren geregeld en dit jaar werden voor het eerst gastgezinnen ingezet als overnachtingsplek.

De reis naar Berlijn

Om kwart voor vijf ’s ochtends stond ik al langs mijn bed. Om half zes moesten we namelijk bij school staan om daarna om zes uur richting Berlijn te vertrekken. Mijn vriendin, die mee zou rijden naar school stond dan ook stipt vijf over vijf op de stoep zodat we konden gaan. Op school aangekomen moesten we onze tassen voor het weekend bij de goede klas neerzetten en onszelf aanmelden.

Om zes uur zat dan eindelijk iedereen in de bus en waren ook de tassen ingeladen. Niemand was nog echt uitgelaten, maar dat lag er waarschijnlijk aan dat het zo vroeg was. Rond zeven uur/half acht werd iedereen beetje bij beetje wakker en begon het gezellig te worden in de bus. Omdat we per klas waren ingedeeld in de bus leerde iedereen elkaar in de bus al wat meer kennen. Een aantal dvd’s en spelletjes later waren we om drie uur dan eindelijk in Berlijn.

Aankomst in Berlijn

In Berlijn aangekomen kregen we eerst in de bus een uitleg over wat er allemaal ging gebeuren de komende dagen. Daarna was er nog even tijd om Berlin Hauptbahnhof zelf te bekijken; maar iedereen ging vrijwel meteen op zoek naar de wc’s. Ongeveer een halfuurtje later was het de bedoeling dat we aan de andere kant van het station zouden verzamelen.

Wandeling langs toeristische attracties

Toen iedereen eindelijk tien minuten later dan gepland op de plaats was kon per klas een wandeling langs alle bezienswaardigheden van Berlijn gemaakt worden. We begonnen de wandeling door naar het Rijksdaggebouw te lopen; dit is het huidige Duitse parlementsgebouw. Daarna liepen we snel door naar de Brandenburger Tor, waar we even de tijd hebben genomen om een groepsfoto te maken. Vervolgens kwamen we bij de Holocaust denkmal, waar we zelf door het herdenkingsmonument mochten lopen.

Holocaust denkmal Berlijn

Daarna kwamen we nog langs de Potsdamer Platz, Unter den Linden, de Spree en langs de Berliner Dom. Als laatste liepen we naar de Fernsehturm om daar als groep weer in de bus te stappen. Helaas waren de bussen op dat moment ‘kwijt’. Maar na een paar telefoontjes met de buschauffeur hebben we ze toch gevonden.
Brandenburger Tor Berlijn

De ontmoeting met de gastgezinnen

Na de wandeling, waar iedereen druk pratend was, ging het er in de bus een stuk rustiger aan toe. Iedereen werd op dat moment erg zenuwachtig over hun gastgezinnen. Want stel je voor dat je twee nachten bij een raar, eng of vreemd gastgezin moet doorbrengen.

Om kwart voor zeven stopten we bij de eerste verzamelplaats voor de gastgezinnen. Ineens werd het nog stiller dan het al was; een leraar stond op om de namen op te lezen van de gastgezinnen en welke leerlingen daarbij zouden overnachten. Ik was net zo zenuwachtig als de rest, maar maakte mezelf rustig met de gedachte dat ik nog niet bij de eerste stop de bus uit hoefde. Ik schrok dus best wel toen ik toch werd omgeroepen...

Iedereen die bij de gastouders van de eerste stop hoorden stapte de bus uit en pakte de koffer. De leraren stelden de gastouder voor aan ons en het viel allemaal reuze mee. Ik zat met twee, voor mij onbekende, klasgenoten in een vreemd gastgezin. De twee klasgenoten kenden elkaar wel al en hadden dus de grootste lol, voor mij ging het allemaal iets minder makkelijk.

Bij het gastgezin

Bij het gezin thuis, of beter gezegd bij onze gastmoeder thuis was het allemaal erg klein. Ze woonde in een flat die ongeveer even groot was als onze woonkamer en keuken. Toch had ze het erg ‘Duits’ gezellig ingericht en ze gaf ons haar slaapkamer waar we met z’n drieën mochten slapen. We konden ons even opfrissen waarna we de maaltijd mochten kiezen; het werd spaghetti. Om tien voor acht gingen we aan tafel waar door onze gastouder redelijk ruime porties werden opgeschept. Nadat we onze bord leeg hadden vroeg ze of we nog iets wilden, maar we zaten helemaal vol van de eerste portie en de snoep in de bus. Rond negen uur lagen we in ons bed waarna we al snel in slaap vielen.

Ontbijten

De wekker stond om zeven uur ingesteld, waarna we al snel langs ons bed stonden. Onze gastmoeder, lief als ze was, had een lunchpakketje gemaakt. In het lunchpakketje zat voor mij echt veel te veel; 3 boterhammen gezond, 2 mueslirepen, 2 danoontjes en een nectarine. Ook konden we kiezen uit een flesje appelsap of water, voor mij het laatste. Om tien voor acht liepen we richting de verzamelplek, de bus haalde ons hier om vijf over acht op met alle andere klasgenoten.

In de bus hoorden we de verhalen van alle andere gastgezinnen en realiseerden we dat we het best wel goed hadden. Sommige mensen hadden niet genoeg bedden, andere kregen geen avondeten meer en andere hadden geen leuke gastouders. Ook de leraren hadden zo hun verhalen, zij sliepen in een hotel maar waren te laat voor het avondeten en te vroeg voor het ontbijt. Omdat vele van ons toch teveel eten bij ons hadden hebben we wat eten afgestaan aan onze arme leraren die daar erg blij mee waren.

Concentratiekamp Sachsenhausen

Vandaag stond het concentratiekamp Sachsenhausen op het programma waar we om half 10 aankwamen. In vier groepen kregen we een rondleiding door het concentratiekamp, de groepen waren onder leiding van de Duits leraren en een Duitse gids. Vorig jaar was onze Duits leraar ook al in het concentratiekamp geweest en daardoor wist hij er veel over te vertellen.

Het meest indrukwekkende van het concentratiekamp was het experimenteel lab en de ovens, hier gebruikte ze de gevangenen voor experimenten met lichaamsdelen. Om elf uur hadden we een lunch waarbij we met z’n alle over Sachsenhausen konden napraten.

Sachsenhausen

Shopping time en discobowlen

Half één ging de bus naar het centrum van Berlijn waar we de rest van de middag vrij mochten besteden. Iedereen ging weer in vertrouwde groepjes van vorig jaar op weg. Wij besloten te gaan winkelen, de winkels waren allemaal geopend en we hebben flink wat inkopen gedaan.

’s Avonds gingen we op weg naar het bowlen waar we ook gingen eten. Er was vijftig minuten de tijd om te eten en daarna konden we bowlen. Tot half negen was het bowlen serieus maar vanaf toen kregen we een spectaculaire lichtshow en heeft onze conrector een paaldansact gedaan waarna er niemand meer serieus kon bowlen.

Vrije tijd in Berlijn

Opnieuw ging onze wekker om zeven uur af en kregen we een groot lunchpakket mee van onze gastouder. Dit was de laatste nacht die we bij de vrouw hadden geslapen en we hadden chocolaatjes voor haar gekocht om haar te bedanken voor de goede zorgen. Om tien over acht waren we allemaal weer aanwezig in de bus en gingen we voor het laatst op weg naar het centrum van Berlijn.

We waren al om half negen in de stad waar we de tijd kregen tot half één om even te winkelen. De winkels opende echter pas om tien uur dus we hadden nog even de tijd om onze route te bepalen om zo het optimale uit onze winkeltijd te kunnen halen. Uiteindelijk heeft deze route niets uitgehaald en belandden we bij de H&M.

Om half twaalf zijn we lekker gaan lunchen in een klein restaurantje en na een tijdje kwamen hier ook de leraren binnenlopen voor een lunch. Omdat we om half één weer moesten verzamelen werd het een snel broodje gezond. Daarna zijn we snel naar de verzamelplek gelopen waar we met het openbaar vervoer naar Berlin Hauptbahnhof waar op de parkeerplaats onze bussen al klaar stonden. Het was dan toch echt tijd om terug te rijden naar ons koude kikkerlandje. Rond acht uur waren we goed en wel weer bij school waar de ouders ons al stonden op te wachten.

Heb je interesse in een reis naar Duitsland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Duitsland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.