Interview BM Air Reizen

Interview met Floor Baas
Bangkok, waar het allemaal begon

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Als ambtenaar sport- en recreatiezaken- laatste gemeente Maarssen- werkte ik in mijn vrije tijd bij BM AIR REIZEN. Mijn dochter was er werkzaam. De toenmalige directeur kende ik goed vanuit de voetbalwereld. Het organiseren van beurzen viel mij ten deel. Toen ik met de VUT ging – inmiddels trek ik al van Drees- kreeg ik een aanstelling van 18 uur in de week in 2004. Naast het organiseren van de beurzen houd ik mij bezig met de externe contacten ( hotels, vliegtuigmaatschappijen, correspondentie). Het is een cliché, maar leuk blijven de contacten met collegae en de complimenten over onze bestemmingen. Minder leuk vind ik ongefundeerde kritiek. "Bij een low budget boeking verwacht men soms een sterrenhotel".

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
De toenmalige directeur ( Peter Verbon ) had zijdelings wat contacten in Manila en Bangkok. Hij startte een 'kantoor' aan huis in Nieuwegein wat al snel werd verlaten voor grotere vestigingen in de Bilt, later Bilthoven en nu al drie jaar in Maarssen.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Het bedrijf startte met louter de verkoop van tickets naar Bangkok en Manila, vandaar BM AIR REIZEN. Gelet op het karakter van het bedrijf nu is de tenaamstelling niet altijd even logisch. Maar verander maar eens een naam als deze al meer dan 25 jaar een begrip is.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Mensen ervan te overtuigen dat landen zoals Thailand, Indonesië, Filippijnen. Cambodja, Myanmar, Sri-Lanka, Vietnam,China/Tibet naast vakantielanden ook landen zijn met culturen die zich duidelijk onderscheiden van de traditionele vakantiebestemmingen.

Wie is de doelgroep?
Was de doelgroep aanvankelijk de wat ouderen is het thans zo dat ook de jongeren het Verre Oosten hebben ontdekt cq gaan ontdekken.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Met alle respect naar onze collega willen wij benadrukken dat flexibiliteit hoog in ons vaandel staat. Als U een reis echt op maat wilt dan bent U bij ons aan het goede adres. Een geheel verzorgde reis, alleen een vliegticket en alle mogelijke wensen daar tussen in, regelen wij voor U. Voorts hebben wij kantoren ter plekke met Nederlands sprekende personen.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Thailand en Indonesië.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Steeds meer zie je dat de rondreizen en de strandvakanties in het Verre Oosten vanwege het kostenplaatje terrein winnen.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Het verzorgen van betaalbare reizen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een touroperator waar de klant te allen tijde koning is.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
Ja.