Interview SRC Reizen

Interview met Lianne Smid
Interview met Lianne Smid van SRC Reizen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?

Mijn naam is Lianne Smid en ik werk sinds 1999 bij SRC-Cultuurvakanties. Nadat ik zo’n vier jaar met veel plezier onze reizigers te woord te hebben gestaan als reserveringsmedewerkster, ben ik ‘verhuisd’ naar de afdeling Marketing. Ik hou me nu bezig met online marketing, van het optimaliseren van onze websites tot het onderhouden social media-kanalen als Facebook, Twitter en Pinterest. Een zeer uitdagende en afwisselende functie, waar ik mijn passie en enthousiasme voor internet én voor marketing helemaal in kwijt kan!

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Na een geslaagde paasbusreis voor vrienden en bekenden naar de Costa Brava, liet Wibo Anema op 15 november 1983 de StudentenReisClub in het handelsregister inschrijven. Al gauw bleek de belangstelling voor deze reizen overweldigend.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De letters SRC zijn afkomstig van hoe het bedrijf ooit begonnen is, als StudentenReisClub. In de loop der jaren zijn het reisaanbod en de doelgroep veranderd. De nadruk van onze reizen ligt nu meer op cultuur. Om dit te benadrukken, is het woord ‘cultuurvakanties’ aan SRC gekoppeld. Zo is de naam ‘SRC-Cultuurvakanties’ ontstaan.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
SRC wil, als gespecialiseerde touroperator, in een nauwe samenwerking met chauffeurs, agenten, hoteliers, reisleiders en kantoormedewerkers, kwalitatief hoogwaardige, duurzame en integere groepsreizen aanbieden, waarin cultuur en deskundige reisleiding centraal staan.

En onze visie? We maken reizigers graag enthousiast en laten ze graag deelnemen aan onze manier van reizen: een land ontdekken en kennismaken met een volk, zijn gebruiken, geschiedenis en taal. Onze enthousiaste en deskundige reisleiders tonen met prachtige verhalen de veelzijdigheid van een vakantieland en brengen zo een land tot leven.

Wie is de doelgroep?
Het belangrijkste kenmerk van onze reizigers is dat ze geïnteresseerd zijn in cultuur, in de meest ruime zin van dit woord.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Door onze jarenlange ervaring zijn we dé specialist in het organiseren van culturele reizen. Ook met onze deskundige reisleiders die vol enthousiasme en passie over de bestemmingen vertellen, onderscheiden wij ons zeker van onze concurrenten.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Vooral Europese landen als Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Turkije, Griekenland en Rusland lopen goed. En ook verre bestemmingen als Marokko, Zuid-Afrika, Amerika, Vietnam, Cuba, Indonesië en Nieuw-Zeeland zijn geliefd.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
We zien inderdaad elk jaar verschuivingen in bestemmingen plaatsvinden. Dit jaar worden meer reizen verkocht naar landen zoals Spanje, Italië en Rusland. Ook zien we dat er meer belangstelling is voor bijzondere bestemmingen zoals Bhutan, Oezbekistan en Iran.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
SRC is een hechte groep van circa 50 mensen die vanuit het kantoor in de binnenstad van Groningen dag in dag uit met hart en ziel werkt om al onze reizigers optimaal van hun vakantie te kunnen laten genieten. En, natuurlijk niet te vergeten, we hebben kundige reisleiders, die onze reizigers vol enthousiasme laten kennismaken met een land!

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als je met SRC-Cultuurvakanties op reis gaat, ben je verzekerd van een fantastische en onvergetelijke cultuurvakantie!

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
Ja, bij alle drie.

Heb je nog iets toe te voegen?
Jazeker! Naast onze cultuurreizen naar Europa, Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië en Oceanië hebben we ook prachtige themareizen. Natuurlijk spelen cultuur, kunst en geschiedenis bij al onze reizen een grote rol, maar onze themareizen gaan nog verder. Tijdens zo’n reis is er extra aandacht voor een cultuurhistorisch thema, zoals art deco in Brussel, gotiek in Noord-Frankrijk, moderne architectuur in Berlijn of een muziekreis naar de ‘roots’ van de Amerikaanse muziek. Het aanbod wisselt steeds, dus hou onze site in de gaten!