Interview Travel Trend

Interview met Natasja Eshuis
Interview met Natasja Eshuis van Travel Trend

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben directeur van Travel Trend en NBBS Reizen, twee reismerken die zijn gespecialiseerd in verre reizen op maat. In 1996 ben ik begonnen als Product Manager en zo ben ik in de loop der jaren doorgegroeid tot directeur. Het is heel boeiend om leiding te geven aan een reisorganisatie. Wij werken er met zo’n 47 medewerkers hard aan om mooie verre reizen voor onze klanten samen te stellen. Een vette bankrekening zullen we er nooit door krijgen, maar de rijkdom zit hem meer in het contact met andere culturen en de mogelijkheid om zelf veel van de wereld te zien.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Travel Trend is in 1978 opgericht. Oorspronkelijk verkocht het bedrijf alleen vliegtickets voor mensen die geëmigreerde familieleden wilden opzoeken, bijvoorbeeld in Amerika, Canada en Australië. Later zijn daar ook rondreizen en strandvakanties aan toegevoegd en is het aanbod uitgebreid naar alle continenten. Binnen Europa bieden wij geen reizen aan, daarbuiten des te meer. NBBS Reizen is opgericht in 1927 en is in 2001 onderdeel van Travel Trend geworden.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Toen de naam Travel Trend werd bedacht, zat ik nog op de middelbare school. Waarom destijds voor deze naam is gekozen, is niet gedocumenteerd. De afkorting NBBS stond oorspronkelijk voor Nederlands Bureau voor Buitenlandse Studentenbetrekkingen. Die studenten zijn inmiddels 50+ ers en maken nu mooie verre reizen. De tijd van goedkoop met de rugzak op reis, ligt ver achter hen.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Mooie verre reizen samenstellen voor onze klanten, met respect voor de lokale bevolking in de vakantielanden. Zij moeten er ook een eerlijke boterham mee kunnen verdienen.

Wie is de doelgroep?
De doelgroep is heel breed omdat we reizen naar meer dan 50 verre bestemmingen organiseren. Zo ziet onze doelgroep voor Zuid-Amerika er bijvoorbeeld heel anders uit dan voor de USA of Canada. Sommige van onze klanten maken elk jaar een verre reis, andere sparen een aantal jaren voor een unieke ervaring. Ook de leeftijden lopen uiteen van dertigers tot ver in de zeventig. Wel hebben onze reizigers over het algemeen minimaal een modaal inkomen, want verre reizen zijn natuurlijk kostbaarder dan wanneer je binnen Europa blijft.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Onze medewerkers hebben echt veel verstand van de bestemmingen. Zij zijn er geweest en geven reisadvies op basis van hun eigen ervaringen. Omdat wij gespecialiseerd zijn in reizen op maat, zijn onze medewerkers ook gewend om creatief te denken en goed te luisteren naar de reiswens van de klant.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Momenteel zijn de USA en Canada, Australië, Zuid-Afrika, Indonesië en Costa Rica heel populair.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Sommige landen zijn altijd populair, bij andere kan het soms wisselen. Dat hangt ook samen met het prijsniveau, de waarde van de valuta en de politieke stabiliteit van een land. In opkomst zijn nu bijvoorbeeld Namibië, Vietnam en Cambodja, Brazilië en Argentinië.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Onze reizen zijn maatwerk. De reizen op onze website kunnen naar wens aangepast worden, bijvoorbeeld door ergens wat langer te blijven, met een andere luchtvaartmaatschappij te vliegen of bouwstenen aan een reis toe te voegen. Ook kunnen we een reis helemaal op maat samenstellen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een goede specialist in verre reizen op maat.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Wij zijn aangesloten bij ANVR, SGR en Calamiteitenfonds. Het is belangrijk dat de consument op deze manier kan zien dat hij met een reisorganisatie te maken heeft die de juiste zekerheden biedt. Op internet zijn ontzettend veel bedrijven die reizen aanbieden. Die zijn echt niet allemaal even solide. De logo’s van ANVR, SGR en Calamiteitenfonds helpen de consument zo beter de reisorganisatie kiezen die aan zijn eisen voldoet.

Heb je nog iets toe te voegen?
Nog één ding om het onderscheid tussen onze twee reismerken toe te lichten: de reizen van NBBS Reizen en Travel Trend zijn namelijk precies hetzelfde! Het verschil is dat bij NBBS Reizen de consument rechtstreeks bij ons boekt. Hij heeft zelf contact met onze medewerkers in Rotterdam. Gaat de consument liever naar een reisbureau in zijn eigen woonplaats, dan boekt hij via zijn reisagent een reis bij Travel Trend.