Rijden als een local in Bali

Bestemming: A. Sanur (Indonesië) , B. Ubud , C. Lovina , D. Kuta , E. Uluwatu , F. Jimbaran
Periode: juni 2015
Vervoer: Vliegtuig, taxi, scooter, boot
Accommodatie: Hotels/Mercure Sanur Resort, Danima hotel
Organisatie: Kras

Met klamme handen en een misselijk gevoel keek ik naar ons grote vliegtuig dat bij de gate van Schiphol arriveerde. Ondertussen kwam steeds meer het besef dat we voor zo'n 24 uur in de lucht zouden zitten. De zenuwen kwamen vooral toen ik besefte dat we niet naast elkaar konden zitten in het vliegtuig. Maar wat zit ik me nu toch aan te stellen, want over één dag zitten we op het paradijselijke eiland Bali. Met die gedachte in mijn achterhoofd en fluisterend tegen mezelf dat vliegen echt héél veilig is, stegen we op.

Een aantal maanden eerder besloten we om met zijn tweeën op vakantie te gaan. We waren aan het speculeren over wat onze volgende bestemming zou worden. We dachten aan een weekje Kroatië of Italië, gewoon om er even tussenuit te zijn. Al snel ging dit plan van de baan en ineens hadden we een 24-daagse reis naar Bali geboekt. Ja zo makkelijk ging dat dus! Na weken heerlijke voorpret en bedenken wat we allemaal wilden zien, was het 24 juni 2015 zo ver. We vertrokken 's middags vanuit Schiphol met Cathay Pacific naar Hong Kong en van daaruit door naar Denpasar, Bali.

Eindelijk aangekomen

Na een vermoeiende reis arriveerden we eindelijk op het prachtige tropische eiland dat je normaal alleen in de boekjes ziet. Snel pakten we onze koffers om zo snel mogelijk van dit benauwde vliegtuig af te komen. Toen we eenmaal buiten waren, kwam er een enorme hittestroom op ons af, maar de mooie omgeving en de vele palmbomen hier maakten dit al snel goed. Eenmaal buiten werden we overladen door zo'n 50 taxichauffeurs die riepen:'Taxi, taxi, taxi!' Ze trokken nog net niet onze koffers uit onze handen. Uiteindelijk na even rondkijken zagen we daar een Balinees vrouwtje met het bordje Kras en haar moesten wij hebben. Zij leidde ons verder naar een klein busje met een Indische taxichauffeur erin, maar toen de deur van de taxi openging ontsnapte er een lucht van opgedroogd zweet naar buiten. Oké, welkom in Bali dus. Maar omdat we wisten dat we de komende 24 dagen hier op dit tropische eiland zitten — héél ver van Nederland — maakte het ons allemaal niets meer uit. Tijdens de reis naar ons hotel keken wij alleen al onze ogen uit, het verkeer was op zijn zachts gezegd een grote chaos. Het was dan ook niet raar dat we beide dachten: 'Hier moeten wel veel ongelukken gebeuren.' De wegen waren zowat bedekt met tientallen scooters die reden van links naar rechts en andersom. Ook was het niet raar om met hele gezinnen of diverse constructies rond te rijden. Bovendien leek het ook wel een soort 'wedstrijd': wie als langste de toeter in kon houden. Al met al waren we veilig aangekomen in het hotel!

We hadden een prachtig hotel in het zuiden van Bali, in Sanur. Het hotel, genaamd Mercure Sanur Resort had dat perfecte Balinese sfeertje. Geweldig om die vriendelijke bevolking te zien en hoe ze alles gemeend voor je over hebben. We voelden ons op dit eiland direct thuis! Nadat we onze koffers uit hadden gepakt was het tijd om de omgeving te verkennen, want zo begint iedereen zijn vakantie toch?

Indische kip met rijst

De eerste drie dagen hadden wij ons laten vervoeren door een privétaxichauffeur, wat overigens heel normaal is op Bali. Toch hadden wij het wel gehad met de drukte en langzaamheid van het verkeer hier. Over een stuk van circa 2 kilometer kon je goed zo'n drie kwartier doen. Aangezien wij alle mooie plekjes van Bali wilden bezoeken, besloten we om de rest van de vakantie een scooter te huren. Met een rugzak op onze rug en een simpele kaart zijn wij maar gewoon gaan rijden, en zo vulden wij onze eigen Bali-dagen in. Daarnaast is het voordeel van een scooter dat je ook nog heel veel prachtige plekjes bezoekt waar amper toeristen komen.

Met de scooter en een kaart vulden wij onze eigen Bali-dagen in.

Met de scooter door Bali

Zo zijn er van die plekken op Bali die je gewoon gezien moet hebben. Een daarvan is de moedertempel: de Tanah Lot. Ze noemen het ook wel 'het juweel in de branding', omdat deze plek het mooiste is tijdens zonsondergang. Samen met honderden Chinezen met Ipads en nog tal van andere westerse toeristen keken we hoe de laatste zonnestralen de tempel verlichten.

Een andere bijzonder plek in Bali is Ubud. Ook al zijn hier vooral veel toeristen, toch is dit een prachtige plek die je niet mag overslaan. Naast heel veel heerlijke Indische toko's en leuke barretjes vind je hier dat authentieke Balinese. Bovendien vind je in de omgeving van Ubud echt prachtige rijstvelden waar je geen genoeg van kunt krijgen. Een andere leuke bezienswaardigheid in Ubud is het Monkey Forest. Ook al stikt het hier van de toeristen, het is wel ontzettend leuk. Alleen een gouden tip: Berg je spullen héél goed op en maak de apen vooral niet boos!
Om onze reis voort te zetten wilden we vanuit Ubud naar het noorden van Bali rijden. Dit was ongeveer 90 kilometer. We vroegen de lokale bevolking in Ubud hoe we het beste het noorden konden bereiken, maar zij verklaarden ons nogal voor gek omdat we dit stuk met de scooter wilden rijden. Maar met een tikkeltje eigenwijsheid gingen we de tocht van 90 kilometer toch aan. Het enige wat we waren vergeten is dat er ook bergen op Bali waren en het duurde dan ook niet lang voordat we hier achterkwamen. Langzaam reden we met de scooter omhoog in de bergen, steeds hoger en vooral steeds kouder. Vooral bovenop de berg waren de temperaturen niet meer heel tropisch en dat was dan ook goed te merken in onze zomerse outfit. Wij hadden ons weer eens goed voorbereid op onze tocht.. Toch was die kou het helemaal waard,aangezien het onderweg prachtig was. We kwamen langs de mooiste rijstvelden, natuurgebieden, bergen, dorpjes en op plekken waar de bevolking nog nooit toeristen had gezien. En zeg nou eerlijk: dit soort vakanties zijn nou gewoon het heerlijkst!

Met de scooter door Bali

90 kilometer naar het noorden

Na zo'n 90 kilometer kwamen we dan met een blauw en pijnlijk stuitje aan in Lovina. Lovina staat ook wel bekend om de zwarte lava stranden en om de plek waar dolfijnen 's ochtends op zoek gaan naar vis. Verder is er in dit stadje niet heel veel te beleven, wel heb je er heerlijke eettentjes waar je vis — die 2 minuten van tevoren is gevangen in de zee — op je bord krijgt. Echter moesten we die volgende ochtend om 06.00 uur klaarstaan om dolfijnen te gaan spotten. Op een klein vissersbootje, dat nog net niet uit elkaar viel, voeren we weg van het strand. Samen met tientallen andere bootjes drijf je in de zee. Zodra er één vin bovenkwam zetten al deze bootjes koers richting de dolfijnen. Helaas was dit een enorme tegenvaller door het massatoerisme. Wel hebben wij een aantal dolfijnen kunnen spotten en dit was stiekem toch wel een mooie ervaring.

Dolfijnen in Lovina

Terug naar het zuiden

Diezelfde dag was het weer tijd om terug te rijden naar het zuiden. In het zuidelijkste puntje van Bali zijn perfecte golven om eens een surflesje te nemen. Maar geloof mij, dit is geen makkie! Naast dat het zuidelijkste gedeelte ontzettend toeristisch is, heeft het wel een aantal prachtige plekjes. Een daarvan is de Uluwatu Tempel. Doordat de tempel op een berg ligt aan de kust heb je een schitterend uitzicht over de oceaan. Daarnaast is dit ook nog eens de thuishaven van zo'n duizenden apen. In tegenstelling tot dit mooie plekje heb je ook veel andere gezellige plekjes in het zuiden, een daarvan is Jimbaran Beach. Terwijl er 's middags maar een paar bakkende toeristen liggen, verandert het 's avonds in een van de grootste strandbarbecues van Bali. De strandtentjes die hier liggen, vangen 's middags verse vis in de zee zodat ze dit in de avond kunnen grillen. Zo wordt het strand 's avonds omgetoverd tot een groot strandrestaurant. En ja zeg nou eerlijk, je eet niet iedere dag een verse vis op het strand in Bali met tropische temperaturen! Het was zelfs zo lekker dat we nog een aantal keren zijn teruggegaan.

Bij Jimbaran Beach at je verse vis die 's middags werd gevangen in de zee.

Visschotel Jimbaran Beach

De paradijselijke Gili Eilanden

Een ander hoogtepunt waar ik de hele reis al zin in had, was het bezoeken van de Gili Eilanden. Nadat we twee weken op Bali waren geweest gingen we nu nog zo'n 4 dagen genieten op de paradijselijke eilandjes vlakbij de kust van Lombok. Vanaf Padangbai ging onze boot naar de Gili Eilanden, of om precies te zijn naar Gili Trawangan. Je moet je voorstellen dat je in een volle boot zit met flinke golven en de brandende zon op je hoofd voor ongeveer één uur lang. Je kunt je denk ik wel voorstellen hoe wij van die boot afkwamen. Maar eenmaal aangekomen op Gili Trawangan vergaten we die vreselijke reis al heel snel. Met de 'taxi' gingen wij naar ons hotel Danima Resort. Met de taxi bedoel ik wel de 'paard met wagen taxi', ze kennen namelijk geen gemotoriseerd vervoer op de Gili eilanden. Het hotel waar we in verbleven ligt direct aan het 'Turtle Beach' en ja je raadt het al, hier zaten talloze reuze schildpadden in de zee. Het verblijf op Gili Trawangan was dan ook een echte aanvulling op onze vakantie op Bali. Het eiland had soms wel iets middeleeuws, maar tegelijkertijd ook een hippie uitstraling. Verder is er niet ontzettend veel te doen op de Gili's, het is vooral even weg van het hectische Bali. Daarentegen is een paar dagen luieren, een beetje snorkelen en gezellig loungen op een paradijselijk eiland toch ook heerlijk. Gelukkig was de boot op de terugweg wel een meevaller, dit kwam mede doordat we boven op het dek in de frisse zeelucht konden zitten! De Gili´s waren dé perfecte aanvulling op ons Bali-avontuur.

Gili Trawangan

Zo kwam onze reis langzamerhand tot een eind. In deze 24 dagen hebben we alles gedaan wat we wilden doen. Vooral een scooter geeft een enorme vrijheid op dit eiland, dus ik raad ook iedereen aan om er een te huren. Met een onvergetelijke ervaring en veel indrukken stapten we in het vliegtuig terug naar Nederland. Tijdens de terugreis was ik alweer aan het speculeren over onze volgende bestemming. Werkt toch wel verslavend hè, dat reizen!

Geschreven door Danique

Heb je interesse in een reis naar Indonesië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Indonesië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.