Lang weekend Stockholm

Bestemming: A. Stockholm (Zweden)
Periode: mei 2008
Accommodatie: Hotel

We hebben over de jaren heen van verschillende mensen positieve verhalen gehoord over Stockholm, dus toen we vonden dat het tijd werd om met z'n tweeën een weekendje weg te gaan was de keus niet moeilijk. Het werd Stockholm. Het vliegtuig zou om half elf 's ochtends vertrekken, dus we moesten vroeg op. We stonden om zeven uur 's ochtends op de bus te wachten, maar deze kwam niet opdagen. We hadden nogal een strakke planning, daarom besloten we meteen te gaan lopen naar het station. Gelukkig ging hierna alles redelijk voorspoedig en landden we om half één 's middags in Stockholm. Na de landing en het wachten op de koffers gingen we met de Arlanda Express naar Stockholm centraal station. Om kwart over twee zat onze reis er dan toch eindelijk op en waren we bij het Quality Hotel Globe aan. Een leuk hotel met nette kamers en dichtbij de Globen (dé plek voor diverse concerten en andere evenementen).

Stockholm 1e dag

Nadat we de koffers in onze kamer hebben neergezet gaan we naar het centrum van Stockholm. We wilden eigenlijk naar de toeristeninformatie, maar omdat we onze Stockholm Cards zijn vergeten gaan we hier morgen wel naar terug. Naast de toeristeninformatie ligt Kungsträdgården, een bekend stadspark. Aangezien het prachtig weer is, zijn er veel mensen aan het genieten van de zon. We gaan even wat drinken en eten bij Piccolino's en wandelen dan, aan de hand van de Lonely Planet gids, een route door Gamla Stan (oude stad). Eerst nemen we de verkeerde route, omdat we het verkeerde startpunt hebben genomen. Nadat we nog eens goed naar de kaart kijken lopen we gelukkig alweer snel goed. De route gaat onder meer langs het Riksdaghuset (parlementsgebouw), Storkyrkan (grote kerk), het Kungliga Slottet (koninklijk paleis) en het Besök Nobelmuseet (Nobelmuseum). Het
museum ligt aan een gezellig pleintje met allemaal vrolijk gekleurde huisjes. We twijfelen nog even of we het museum nog in gaan, maar besluiten dit niet te doen. We lopen door naar de Riddarholmen kerk. Uiteindelijk komen we aan het eind van onze wandeling als we bij het Riddarhuset (voormalig huis van de adel) komen.

Dineren in Stockholm

Na nog wat rond gelopen te hebben door de oude straatjes van Stockholm besluiten we om half zeven te gaan eten bij een restaurantje met de naam Zum Franciskaner. In Stockholm is het blijkbaar redelijk normaal om te moeten betalen voor een garderobe die niet bewaakt wordt en zo is ook het geval bij dit restaurant. We nemen beide husmanskost, wat Zweedse traditionele gerechten zijn gemaakt van lokale ingrediënten. Wanneer we terugkomen in het hotel zijn we best wel moe, maar maken we wel een planning voor de volgende dagen.

Stockholm 2e dag

De volgende ochtend staat er een uitgebreid ontbijtbuffet klaar in het hotel en dus gaan we met heerlijk gevulde buikjes weer op weg. In de boekjes die we bij ons hebben staan verschillende openingstijden aangegeven voor de toeristeninformatie. Als we aankomen bij het gebouw blijkt dat we te vroeg zijn en de toeristeninformatie pas om tien uur opengaat. Omdat we nog wat tijd hebben, gaan we eerst nog naar Ostermalm Saluhall, dat redelijk dichtbij is. Het is een markthal waar je verschillende verse producten kunt kopen en ook lekker kunt eten. Om tien uur zijn we weer terug bij het toeristenbureau en kunnen we onze kaarten ophalen.

Nadat we onze kaarten hebben, nemen we de metro naar Södermalm, waar je de hippe winkelgebieden Folkungagatan en SoFo vindt. Het valt in het begin een beetje tegen, maar wanneer we bij één van de belangrijkste winkelstraten, Gotgaten, komen wordt het al snel beter. We drinken iets bij Wayne's coffee en willen daarna met de bus naar Djurgården. Omdat het wel erg druk is op het busstation en de afstand ook best te lopen is lopen we naar Nybroplan, vanuit hier gaat er namelijk een ferry naar Djurgården. Wanneer we echter bij de ferry aankomen blijkt dat de ferry's staken, dus moeten we ook het laatste stuk lopen. Als we dan eindelijk in Djurgården aankomen gaan we eerst iets drinken bij Josefina, waar je vanuit de lounge bar een geweldig uitzicht over de stad hebt terwijl je lekker in het zonnetje op één van de zitzakken kunt relaxen.

Na een tijdje op het terrasje te hebben gezeten gaan we naar het Vasamuseet (Vasa museum). Hier ligt het schip de Vasa uit 1628, dat na al deze tijd nog steeds intact is. Het schip zonk tijdens zijn eerste vaart en werd pas in 1956 geborgen. Er staan nog twee schepen buiten het museum, maar beide schepen gaan pas in juni open voor publiek. Na een uurtje in het Vasamuseet gaan we naar het openluchtmuseum dat het oudste ter wereld zou zijn. Er staan in totaal ongeveer 160 huisjes en fabrieken. Om vijf uur sluiten alle gebouwen in het park, maar het park zelf is nog wel tot acht uur open. We blijven tot half zes en nemen dan een oud trammetje terug naar Nybroplan. Met onze Stockholm tickets halen we kaartjes voor de Royal Canal Tour die om half zeven start. Tijdens de tour zien we vanaf het water een groot deel van de stad in iets minder dan een uur. Ook komen we dicht in de buurt van waar de Vasa (het schip dat we eerder zagen) gezonken is. Wanneer we weer aan wal zijn gaan we eten bij het restaurant in het sterrenhotel Operakällaren, hier besluiten we beide de alom bekende Zweedse gehaktballetjes te eten. Een geluk, ze smaken een stuk beter dan die van de Ikea.

Stockholm 3e dag

De volgende ochtend gaan we rond negen uur op weg naar de Grote kerk, ofwel Storkyrkan. Als we daar komen is er al een koor aan het oefenen voor de mis van elf uur. Net voor tienen lopen we het Stadshuset binnen en kunnen we nog net mee met de tour van tien uur. De gids spreekt perfect Engels en loopt met ons binnen drie kwartier door het gebouw. De tour gaat onder andere door de blauwe zaal, die helemaal niet blauw is maar rood en de gouden zaal, waar ook niet heel erg veel goud te ontdekken is. Na de rondleiding lopen we door naar het Medelhavsmuseet, maar de openingstijden die we hadden gezien bleken gewijzigd, dus besloten we even wat winkels in te gaan. De NK (luxe uitvoering van de Bijenkorf) is nog dicht en de Ahlens (luxe uitvoering van de V&D) is wel open, maar daar is het nog erg rustig ook in het restaurant van Ahlens. Daarom besluiten we ergens anders even iets te drinken voor we verder gaan. Na ons drankje gaan we naar het Kungliga Myntkabinet, dat een museum is, waar helaas erg weinig Engelstalige uitleg staat en hierdoor staan we dan ook alweer snel buiten. Gelukkig maar, want het is al erg druk voor de wisseling van de wacht die om één uur plaats vindt. We bekijken de wisseling, die gepaard gaat met een hoop ceremoniële stukken.

Na de wisseling lopen we terug naar het Medelhavsmuseet en eten we onderweg nog een hapje bij Pickwick. Wanneer we dan in het museum zijn gaan we op zoek naar de gouden zaal, die zou namelijk maar twee keer per dag een halfuurtje open zijn. De zaal is open als wij er zijn, maar niets lijkt erop dat de zaal de rest van de dag voor het grootste gedeelte dicht zou zijn. We lopen binnen een uur door het museum, waar op het moment dat wij er waren een expositie over wit en blauw porselein is. Naast deze expositie heeft het museum ook een tentoonstelling met objecten van rond de Middellandse Zee. Wanneer we weer buiten zijn wandelen we naar Kastelholmen en Skeppsholmen. Op het laatste eiland heb je een mooi uitzicht op onder andere Tivoli. Na daar wat rondgewandeld te hebben lopen we langs een aantal prachtige kunstobjecten naar het Kungsträdgården metrostation. We nemen de metro naar Söderholm waar we bij Pelikan café en restaurant iets gaan drinken. Wanneer het donker wordt buiten besluiten we hier ook maar te eten. Rond acht uur is het er vol en moeten er zelfs mensen op een tafeltje wachten, maar dat is te verwachten want het eten hier is ook prima (al had een deel van onze kip minder lang gemogen)! Na het eten gaan we terug naar het hotel.

De metro in stockholm

Stockholm 4e dag

Ook de laatste dag zijn we weer vroeg op, al hadden we eigenlijk bedacht iets later op te staan. We zijn weer, net als voorgaande dagen, om negen uur op weg. We lopen eerst naar het Söderstadion, hier speelt Hammarby, er is overigens niet echt heel veel te zien en dus lopen we verder. Op naar de hooimarkt of Hötorget. Daarna langs het Nordic Sea hotel en het Nordic light, wat volgens onze reisgids moderne gebouwen zijn, in de jaren zeventig misschien, maar nu zijn het gewoon oude gebouwen. Tijdens de wandeling komen we door de Drottninggatan (een belangrijke winkelstraat). We stoppen even om iets te drinken en lopen daarna weer door naar de Riddarholmskyrkan, een oude kerk die nu als graftombe dient. In de oude kerk hangen verschillende wapenschilden, wat ons lijkt van een of andere orde. Na nog wat rondkijken komen we erachter dat onze theorie klopt en het gaat om de Serafijnen Orde.

De terugreis

We gaan vanaf het metrostation Gamla Stan terug naar het hotel. Hier halen we onze koffers en checken uit waarna we met de Arlanda Express richting vliegveld gaan. We checken in en omdat het nog even duurt voordat het vliegtuig gaat, shoppen en eten we nog wat. Ons vliegtuig vertrekt vervolgens netjes op tijd vanuit Stockholm en rond vijf uur staan we weer op Nederlandse bodem. Een erg leuk weekend Stockholm gehad, mede door het weer, maar zeker ook door de schitterende stad!

Bron - Onze reisverhalen.nl

Heb je interesse in een reis naar Zweden? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zweden, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.