Noordkaap 2010

Bestemming: A. Hamburg (Duitsland) , B. Jonkoping (Zweden) , C. Nationaal Park Tiveden , D. Gesundaberg , E. Slagnas , F. Porsangerfjord (Noorwegen) , G. Tromso , H. Bodo , I. Trondheim , J. Oslo
Periode: juli 2010
Vervoer: BusHotel
Accommodatie: BusHotel

Wij hebben besloten om dit jaar met de organisatie BusHotel naar de Noordkaap te gaan. Een kleine groep en overnachten in de camper lijkt ons een erg leuke manier van vakantie vieren.

Met BusHotel naar de Noordkaap

Op 16 juli 2010 is het dan eindelijk zo ver, we vertrekken met BusHotel richting de Noordkaap. De eerste overnachting is op een autohof in Duitsland, Hamburg. En zaterdag komen we, na een tijdje in de file te hebben gestaan, aan in Kopenhagen, hier verblijven we op een stadscamping. De groep gaat hier hun eigen weg en wij nemen de busboot naar het centrum. `s Avonds is iedereen weer compleet en genieten we van een welverdiende nachtrust.

Richting Zweden

Vanochtend maken we een kort tochtje naar de haven van Helsingor, vanuit hier maken we de overstap naar Zweden. Het zit ons mee en we mogen gelijk plaatsnemen aan boord. `s Middags hebben we een uitgebreide lunch op een willekeurige parkeerplaats en daarna rijden we verder naar Jonkoping. In Jonkoping brengen we een bezoek aan het Tandstickmuseet, dit is een leuk fabriekje waar we de geschiedenis van de lucifer ontdekken. Grappig is dat de omgeving bijna net zo authentiek is als het museum zelf.

Als we verder rijden verlaten we al snel de snelweg en zien we die pas in Oslo weer terug, maar dat duurt gelukkig nog bijna 3 weken. We komen door het mooie Zweedse landschap o.a. langs het Vatern. We overnachten op een camping die midden in de natuur is gelegen, aan de rand van Nationaal Park Tiveden. Wat een ongelooflijke rust hier. In het grote meer kunnen we aan het eind van de middag heerlijk zwemmen en de kookploeg heeft een goede maaltijd bereidt.

Mooie wandelingen

Na een kort ritje door het Nationaal Park gaan we een behoorlijk uitdagende wandeling maken. We lopen langs een prachtig meer, over enorm grote stenen en door drassig moeras. De route is slechts 2 km maar wij doen er zeker 1,5 uur over. Vervolgens rijden we naar Degerfors om een wandelingetje te maken langs gletsjermolens. Wat een eigenaardig natuurfenomeen is. `s Middags brengen we nog een bezoek aan een oude ijzermijn waar tevens mineralen te vinden zijn. Helaas zijn ze op maandag gesloten, waardoor de bijbehorende gebouwen niet open waren. Verder was het wel leuk om te zien.

Landschap zweden

Gesundaberg

Vanochtend begonnen een paar waaghalzen in de groep met een verkoelende duik in het meer ipv de douche, daarna zijn we naar de Gesundaberg gereden. Met de stoeltjeslift gingen we omhoog om vervolgens te kunnen genieten van een ontzettend mooi uitzicht over het Siljanmeer. We zijn lopend naar beneden gegaan en hebben een uurtje geshopt in het nabijgelegen winkelcentrum. Vervolgens hebben we een behoorlijk tocht richting het noorden gemaakt, we willen uiteindelijk natuurlijk een keer de Noordkaap bereiken. We stoppen nog even om Alvros, het oude kerkje van Sveg te bezoeken. Hier liet één van onze mede-reizigers zijn piano-kunsten nog horen, prachtig!

Lange reisdag

Eindelijk zitten we op de E45, deze weg loopt dwars door Zweden richting het noorden. Er lijkt geen einde aan te komen, terwijl het eigenlijk best snel gaat. In totaal leggen we vandaag 400 km af. We rijden een uur en nemen een uur rust, zo gaat het de hele dag door. We bezoeken o.a. het caravanmuseum in Dorotea, een openluchtmuseum in Stromsund en de Kyrkstad van Vilhelmina. Mooi op tijd komen we aan in Slagnas en de tent zit weer rap aan het BusHotel vast. Ook vanavond hebben we wederom een lekkere maaltijd gehad.

Reivo Nationaal Park

`s Nachts heeft het behoorlijk geregend, maar `s ochtends schijnt gelukkig het zonnetje. Het lijkt wel of het goede weer met ons mee gaat. Onze eerste bezienswaardigheid van de dag is een Lapstade, een verzameling van zo`n 80 houten hutten. Deze worden tijdens festiviteiten nog altijd door de Samen gebruikt. Daarna maken we een fraaie rit door Reivo Nationaal Park, hier lunchen we ook. Een aantal groepsleden maken een prachtige wandeling (6 km). We vervolgen de reis en zien onderweg in totaliteit 10 rendieren in verschillende kleuren, met en zonder gewei! We zullen er zeker nog meer te zien krijgen maar toch blijft het erg opwindend om ze voor het eerst te zien zo langs de kant van de weg.

Mooie boswandeling

Vandaag is een rustdag, we hebben dus uitgeslapen en verder niet veel gedaan behalve zwemmen en een boswandeling gemaakt door naar het Samisch Museum. Ook hebben we de was gedaan, foto’s terug gekeken en dit reisverslag bijgewerkt.

Rust en ruimte om ons heen

Na een relaxte rustdag maken we vandaag een pittige trip naar het Noorden. Onderweg zien we vooral veel bos en verder niets. Je kunt hier makkelijk 50 km rijden zonder een afslag of huis tegen te komen. Verkeer zien we ook nauwelijks. Maar vervelen doet het absoluut niet. We maken diverse stops zoals in Kautokeino een bezoek aan een zilversmederij. Hier krijgen we een Nederlandse rondleiding en hebben we een goede indruk gekregen van het levenswerk van dit kunstenaarspaar. Op de overnachtingscamping hebben uiteraard weer veel bekijks met het BusHotel.

Rendieren

Bestemming 71 graden 10’.21’’Noord

Na een prima ontbijt vertrekken we met bestemming 71 graden 10’.21’’Noord! Daarvoor maken we immers deze reis. De heuvels worden meer bergen met alsmaar minder begroeiing en we zien hele kuddes rendieren. Ze komen zelf dichtbij de bus. We stoppen een aantal keer om te genieten van al het natuurschoon. Ook maken we lopend nog een mooie tocht langs het Porsangerfjord.

De avondmaaltijd nuttigen we op een parkeerplaats en na meer dan 1 uur komen we op het meest noordelijk punt van het Europese vasteland. Om 21.30 uur zijn we op de Noordkaap. We zijn duidelijk niet de enige, er staan al vele bussen en campers. Maar ons BusHotel heeft toch wel de mooiste plek kunnen verkrijgen, aan de rand v/d kaap met uitzicht op zee. Het weer werkt goed mee, de lucht is blauw en het waait behoorlijk. Uiteraard sluiten we aan bij de andere bezoekers van de Noordkaap en doen een fotosessie bij de wereldbol. De zon gaat hier niet onder en dat is toch best vreemd. Het is al 23.54 uur en 14,7 graden en het is nog net zo licht als overdag.

De Noordkaap

`s Ochtends hebben we rustig aan gedaan. Het weer is wederom prachtig vandaag terwijl velen zeggen dat de Noordkaap altijd mistig en koud is. We ontbijten heerlijk in het zonnetje buiten. De meeste bussen en campers zijn vertrokken zodat wij alle ruimte hebben om foto’s te maken. Met een voldaan gevoel verlaten we de Noordkaap. We rijden langs de kust weer terug en gaan richting Alta. Onderweg zien we weer veel rendieren. In Alta maken we een wandeling langs erg oude rotstekeningen, die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan.

Tromso

Aangezien er o/d camping niets verkocht wordt en ons brood op is ontbijten we met Finse rondo’s, ontbijtkoek, crackers en beschuit. Eindbestemming van vandaag is Tromso. Het is een bochtige route langs de kust met prachtige vergezichten. Onderweg maken we een wandeling naar een Bubbel; een opwellende ondergrondse rivier. Het blijkt een behoorlijke klim van een kwartier maar we worden uiteindelijk beloond met prachtig uitzicht en een heerlijke frisse bron. Als we verder rijden begint het een beetje te regenen. We stoppen nog ergens om donuts, broodjes, muffins en brownies te kopen die we vervolgens op een willekeurige parkeerplaats opeten. Na deze heerlijke lunch gaan we via een veerboot verder naar Tromso. Wederom volgens de planning komen we aan o/d camping waar we snel de tent opzetten, zodat we gelukkig weer droog zitten.

We gaan ons eigen gang vandaag

Niets op de planning staan vandaag dus ieder gaat zijn weg. Sommige gaan lopend of met de bus naar de stad en de rest gaat Tromso fietsend verkennen. Gelukkig is het vandaag weer droog en niet al te koud. In Tromso is genoeg te zien en doen.

Met de kabelbaan naar boven

Vandaag staat er weer niets op de planning. De meeste groepsgenoten ontbijten rond half 9. Vandaag gaan er aan aantal met de kabelbaan naar boven om via een stevige wandeling weer terug op de camping te komen. Het uitzicht boven is geweldig. Je kunt het hele eiland zien waarop de stad Tromso is gebouwd. Ook zien we vanaf boven vliegtuigen landen en opstijgen vanaf het dichtbijgelegen vliegveld.

De Lofoten

We gaan weer op pad vandaag, een rit richting de Lofoten. Ondanks dat de dag zonnig begon zien we al gauw de eerste regendruppels verschijnen. Langs, en soms ook op, de weg zien we weer veel rendieren. Onderweg stoppen we een aantal keer op mooie plekjes en nemen uitgebreid de tijd om te lunchen. Aardig vroeg komen we aan op de camping en kunnen we de kano opblazen om een stukje te varen op het meer.

Overtocht naar Bodo

Tijdens het ontbijt is het zonnig en kunnen we buiten zetten maar dat slaat snel om en de rest van de dag hebben we lichte regen en veel bewolking. We bezoeken enkele dorpjes die een goede indruk geven van de sfeer op de Lofoten. Door het weer moeten we vandaag voor het eerst in de bus eten.

Om 20:00 uur zijn we klaar om ons in te schepen voor de overtocht naar Bodo, deze tocht duurt zo`n 4 uur. We hebben allemaal dingen meegenomen zodat we ons geen moment zouden vervelen maar de eerste 2,5 uur is de zee zo wild dat we niets anders kunnen doen dan zoeken naar een zeeziekvrij plek aan boord. Metershoge golven laten het schip hevig laten dansen. Om 01:00 uur kunnen we van boord en gaan we op zoek naar een parkeerplaats om te overnachten. Door een navigatiefout rijden we verkeerd en om 02:00 uur vinden we een camping waar gaan staan om snel te kunnen slapen.

Kleine omweg

Door de navigatiefout van afgelopen nacht zitten we ongeveer 50 kilometer van de eigenlijk route af. We besluiten gezamenlijk om niet terug te rijden, maar deze dag via de E6 naar het zuiden te rijden zodat we morgen weer op de originele route zitten. Onderweg passeren we opnieuw de poolcirkel, dit keer op vrij grote hoogte. We zouden eigenlijk een gletsjer bezoeken vandaag maar bedenken een alternatief. We rijden naar een andere uitloper van de gletsjer maar helaas is deze lopend wel moeilijker te bereiken. We lopen over een troosteloos gebied van rotsen maar worden uiteindelijk beloond met een geweldig uitzicht op de gletsjer. Het weer zit aardig mee en van de paar spetters regen die er vallen worden we niet nat.

Water en zalm

De tocht van vandaag is ongeveer 380 kilometer. Onderweg verandert het landschap voortdurend. Het wordt steeds groener en de dalen worden breder. We stoppen nog bij 2 grote watervallen en een zalmaquarium. Met wat een geweld komt dat water naar beneden bij de watervallen, onvoorstelbaar. Het bezoek aan het zalmaquarium valt een beetje tegen. Het is best lekker weer als we op de camping aankomen en we blijven tot laat in de avond lekker buiten zitten, zonder gesloten tent. Rond 00.00 uur wordt het ook weer gewoon donker wat ons bioritme toch wel ten goede komt.

Zweeds landschap

Bijzonder festival in Trondheim

Op weg naar Trondheim, waar een 10-daags festival gaande is. De sfeer die dit met zich meebrengt maakt de stad extra gezellig. De zon helpt ook een handje mee. We nemen 3 uur de tijd om de stad te bekijken en ieder doet dat op zijn eigen manier. Er is van alles te bezoeken zoals de prachtige Domkerk en een middeleeuwse markt. Maar ook de oude wijken van Trondheim zijn de moeite waard. ’s Middags gaan we naar Nationaal Park Dovre en goed op tijd bereiken we een uitstekende camping. Omdat het `s avonds hard regent kunnen we helaas geen avondwandeling meer maken.

Oslo, hoofdstad van Noorwegen

Door het mooie Gubrandsdal rijden we richting Oslo. De bergberg gaat met vele haarspeldbochten naar boven en we dalen via een gravelweg (tol) af naar beneden. Onderweg stoppen we voor een behoorlijk pittige klim naar de Kvitskriuprestein genoemde aardpiramides. Aangezien de weersvoorspelling voor het eind van de dag niet best zijn besluiten we om de Peer Gynt weg niet te nemen maar om door te rijden naar Oslo. Zo hebben we in ieder geval genoeg tijd om het Vigeland beeldenpark te bekijken. Het BusHotel brengt ons tot aan de ingang van het park. Eenmaal binnen genieten we van de vele beeldhouwwerken en het zonnetje. Na 1,5 uur vertrekken we naar de camping in Oslo. Erg groot en druk, maar wel heel praktisch.

Ons BusHotel blijft op zijn plek

Rustdag vandaag. Dat betekent dat het BusHotel op zijn plek blijft staan en iedereen in de groep zelf kan bepalen wat hij/zij gaat doen. Iedereen kan opstaan wanneer die dat zelf wilt. De meeste gaan met de stadsbus naar Oslo, sommige gaan zelfs op de fiets. Iedereen heeft bepaald wat ze willen zien of doen in Oslo. We eten vandaag niet gezamenlijk eten zodat ieder de tijd aan zichzelf heeft. Er worden mooie musea bezocht en vele inkopen gedaan. Na 16.00 uur begint het helaas weer enorm hard te regenen.

Via Zweden terug naar Nederland

Het is alweer tijd voor de terugreis. Wat vliegt de tijd voorbij. We ontbijten en rijden via het centrum van Oslo door naar Varberg in Zweden. We rijden over de snelweg en dat gaat vlot. Op tijd komen we aan in de haven en als eerste rijden we de boot op. Daar krijgen we de avondmaaltijd, een uitgebreid dinerbuffet. De zee is nu gelukkig rustig en de boot vaart heerlijk door. We zien nog een geweldige zonsondergang buiten.

Zaterdag zit het verkeer goed mee en we zijn vóór 17:00 uur op de thuisbasis in Lierop. We nemen afscheid en er worden hartelijke en welgemeende woorden gesproken. Complimenten voor de organisatie van de reis worden zeer dankbaar ontvangen. De koffers waren al gepakt en dus zijn we snel klaar met het overpakken in de auto.

Heb je interesse in een reis naar Zweden? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zweden, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.