Najaarsweekend in Porto

Vervoer: Vliegtuig en metro
Accommodatie: Airbnb/Appartement
Organisatie: Airbnb

De zomervakantie was voorbij en ik was weer begonnen met het volgen van (saaie) colleges en het halen van deadlines. 'Zullen we een weekendje weggaan?' vroeg ik aan m'n vriend. Met de tarievenzoeker van Ryanair zijn we op zoek gegaan naar een betaalbare bestemming. Na lang zoeken wisten we het: we gaan naar Porto!

Op naar Portugal

Onze reis begon bij Eindhoven Airport waar we na een vlucht van ongeveer 2,5 uur in Porto landen. Tot onze verbazing was het vliegveld enorm, maar gelukkig konden we het metrostation al snel vinden. Nadat we uitgevogeld hadden hoe we een kaartje konden kopen hebben we vanaf de luchthaven de metro genomen. We hadden geluk dat de metrolijn langs een station kwam die dicht bij het appartement lag die we geboekt hadden. Ik raad iedereen het dan ook aan om de metro te nemen vanaf het vliegveld. Dit is stukken goedkoper dan een shuttle en de metro komt langs alle belangrijke stations in het centrum. Nadat we uitgestapt waren gingen we op zoek naar het appartement die we via Airbnb gevonden hadden. We hadden het binnen 2 minuten al gevonden en we werden verwelkomt door een Portugees echtpaar. Ondanks dat ze niet geweldig Engels spraken konden we elkaar toch goed begrijpen. Ze namen de tijd om met ons een praatje te maken en pakten een kaart erbij om uit te tekenen waar de bezienswaardigheden waren en hoe we er te voet konden kopen. Het appartement was precies zoals het beschreven was. We waren maar met z'n tweeën, maar er was plek voor 4 personen. Daarnaast hadden we ook twee balkonnen met uitzicht over de stad.

Azulejo's en Pastel de Nata

Na een korte pauze in het appartement zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt. Dankzij de aanwijzingen van het aardige echtpaar hadden we die al snel gevonden. Wat ons opviel was natuurlijk de typische Portugese bacalhau. Nadat we alles wat we hadden ingeslagen naar het appartement hadden gebracht was het de hoogste tijd om de stad in te gaan. We hadden al snel het belangrijkste straat en plein van Porto gevonden: Avenida dos Aliados.Vervolgens kwamen we toevallig het São Bento station tegen. Het station zien stond op mijn lijstje dus ik was blij dat we er bij toeval langs zijn gelopen. Dit is het meest bijzondere station die ik ooit heb gezien. In de stationshal zijn alle muren bedekt met azulejo's, de bekende Portugese tegels.

Station São Bento

We liepen vervolgens verder en al snel zag ik dat het station niet het enige gebouw was met azulejo's. Op een of andere manier word ik altijd erg enthousiast van azulejos. Mijn telefoon staat nu dan ook vol met foto's van gekleurde tegels. We hadden niet echt een plan, maar hebben de eerste avond dus gewoon rondgelopen om de stad een beetje te verkennen. Mijn vriend en ik zijn beide dol op shoppen dus ook de bekende winkelstraten moesten we even langs. Met onze aankopen uit de supermarkt hebben we een makkelijke maaltijd gekookt in ons appartementje. Voor het toetje zijn we richting het centrum gelopen om de wereldberoemde Portugese 'Pastel de Nata' te proeven. Dit zijn kleine taartjes van room die bij banketbakkerijen en cafés te krijgen zijn. Na de eerste hap wisten we het al: wij zijn fan! Na het verorberen van deze heerlijke Portugese zoetigheden in een bakkerij zijn we de straten rondom Avenida dos Aliados een beetje verder gaan verkennen.
Avenida dos Aliados

Op pad met de gids

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan voor een free walking tour. We hadden van tevoren een organisatie gevonden die je gratis meeneemt en je in 2 uur zoveel mogelijk over Porto vertelt en natuurlijk laat zien. Na afloop bepaal je zelf of je de gids een kleine bijdrage wilt geven. Er waren ook verschillende betaalde tours, maar wij gingen mee met de 'gratis' Historical and Enchanted Porto Tour te doen. De tour begon bij Avenida dos Aliados voor het standbeeld van Pedro IV. Hier stond onze gids Rita al te wachten met een groep andere toeristen. In perfect Engels vertelde ze ons meer over Pedro IV en de geschiedenis van Porto. Tot onze grote verbazing vertelde ze ook het verhaal van Pedro's hart en hoe zijn hart na zijn dood in Porto terecht is gekomen. Wist je al dat zijn hart nog steeds bewaard wordt in Porto? Pedro had namelijk ooit gezegd dat zijn hart bij Porto hoorde. De Portugezen namen dit een beetje te letterlijk met als het gevolg dat ze zijn hart naar Porto hebben gebracht. Bizar verhaal! Ze vertelde ons ook dat we een kijkje moesten nemen bij de McDonalds in Porto. Niet om daar te gaan eten. Nee absouut niet, want Portugal heeft veel heerlijke gerechten die je moet eten als je er bent. De Mcdonalds in Porto is namelijk niet zoals de meeste vestigingen van de keten. We namen een kijkje en ze had gelijk. De inrichting van de McDonalds kan het beste beschreven worden als 'fancy' aangezien er ook gewoon kroonluchters aan het plafond hingen.

McDonalds in Porto

We verlieten Avenida dos Aliados voor het oude en romantische gedeelte van Porto. De eerste stop was de barstraat van Porto. Volgens Rita ook de leuke straat in Porto om het nachtleven een beetje te ontdekken. Hoewel het in de ochtend niet druk was konden we wel zien dat er veel leuke barretjes in de straat te vinden zijn. De volgende stop was de bibliotheek van Porto. Deze is door The Guardian uitgeroepen tot een van de mooiste bibliotheken ter wereld. Fun fact: een toerist merkte ooit op dat de bibliotheek leek op de boekwinkel uit de film Harry Potter. Hierdoor namen mensen al snel aan dat dit een Harry Potter filmlocatie was terwijl dit helemaal niet zo is. Deze assumptie is viral gegaan waardoor de bibliotheek tegenwoordig een toeristisch trekpleister is. Om de bibliotheek te zien betaal je €3. Als je een boek koopt wordt dat bedrag van de prijs afgetrokken. Wij zijn helaas niet naar binnen geweest vanwege de lange rij. Nog een andere fun fact: wist je al dat de studenten in Porto soms ook eruit zien alsof ze uit de Harry Potter wereld zijn gestapt? De traditionele uniformen die ouderejaars dragen lijken namelijk verdacht veel op de zwarte gewaden van de leerlingen van Zweinstein. Dit is niet heel gek aangezien J.K. Rowling een aantal jaar in Porto heeft gewoond.
Torro dos Clérigos

Na dit praatje vol met leuke weetjes liepen we verder naar de Torro dos Clérigos, de bekende toren van Porto. Het is tevens een van de meest karakteristieke symbolen van de stad. Vervolgens nam Rita ons mee naar de Joodse buurt en Miradouros, de mooie uitzichtpunten van Portugal. Hier hadden we goed zicht op de rivier en de beroemde bruggen. Vervolgens liepen we richting het Sao Bento station en het Middeleeuwse gedeelte van de stad. De tour eindigde met een wandeling naar de wijk Ribeira aan de rivierzijde. Deze wijk wordt gekenmerkt door een labyrint van nauwe straatjes. De wijk is gebouwd op een steile heuvel met uitzicht over de rivier Douro. Eenmaal hier aangekomen zagen we al veel leuke restaurantjes waar heerlijk gegeten kan worden met uitzicht op de rivier. Het was inmiddels lunchtijd en Rita sloot haar praatje af met een beschrijving van typische Portugese gerechten en uitleg over hoe ze zijn ontstaan.
Rivierzijde Porto

Francesinha: een echte caloriebom

We hadden het er al eerder over gehad, maar na de uitleg van de gids wisten we het zeker. We moesten een francesinha eten! Op aanraden van de gids besloten we te eten in een restaurant in een typische studentenwijk. In een klein restaurant bestelden we allebei een complete francesinha. Dit is een Portugese sandwich die bestaat uit sneetjes brood, steak, 2 Portugese worstjes, bacon, kaas en ei. Dit werd geserveerd met een flinke laag speciale saus gemaakt van bier over de sandwich en friet. Ik raad het niemand dan ook aan om dit iedere week te eten, maar het is zeker iets wat je kunt proberen als je in Portugal bent. Toen de serveerster aankwam lopen met onze borden moest ik toch even slikken. Wilde ik echt iets dat uit 2.000 calorieën bestaat naar binnen werken? Dapper begon ik aan de franceshina en ik moet zeggen dat het nog best wel meeviel. Vooral de saus vond ik erg lekker om de frietjes in te dippen.

De Francesinha

Laatste avond

Na een (zware) lunch gingen we weer op pad. Ik wilde heel graag de Bolhão markt bezoeken, maar toen we de markthal gevonden hadden bleek dat de markt die dag eerder was afgelopen. Erg jammer! Ik had met mijn vriend afgesproken dat we ook naar het stadion zouden gaan als we voor mij naar de markt zouden gaan. Op naar het stadion van FC Porto dus, maar eerst zijn we wat winkels ingegaan en hebben we in de stad rondgelopen. Het was inmiddels ook een beetje gaan schemeren, hierdoor heb ik mooie foto's van de stad kunnen maken. Vervolgens gingen we naar het stadion. Het stadion is makkelijk met verschillende metrolijnen te bereiken. Wij slaagden er echter in om net de lijn te kiezen die er niet heen ging. Gelukkig kwamen we hier op tijd achter zodat we nog konden overstappen. Zelf vond ik het stadion niet heel bijzonder, maar vriendlief was blij dat hij het had gezien. Het was een lange dag en toen we eenmaal klaar waren met eten was het alweer 22.00. Aangezien onze vlucht vroeg in de ochtend was zijn we lekker gaan slapen.

Porto in de avond

Dit was mijn eerste keer in Portugal en het is me erg goed bevallen. Ik ben fan geworden van het Portugese eten, de cultuur, de mooie gebouwen en de stad Porto. We waren er helaas iets te kort om alles te kunnen zien en doen. Vandaar dat ik nog zeker een keer terug ga naar Porto!

Heb je interesse in een reis naar Portugal? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Portugal, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.