Zomervakantie op Corsica

Periode: juli 2014
Vervoer: Auto
Accommodatie: Camping/Camping Golfo di Sogno

Toen we in de zomer van 2013 de eerste etappes van de Tour de France aan het kijken waren, wisten we direct wat de vakantiebestemming van 2014 zou worden: Corsica!
Op zondag 20 juli was het eindelijk zover. We rijden onze auto op de boot van Moby Lines in de haven van Livorno en overnachten in onze buitenhut met uitzicht op zee. De volgende ochtend varen we met donder en bliksem de haven van Livorno uit. Een 4 uur lange boottocht waarbij de lucht alsmaar blauwer wordt en de boot steeds meer gaat deinen op de golven. Je kan enkele uren nauwelijks op je benen staan en dat zonder één druppel alcohol!

We komen aan in Bastia en rijden vervolgens naar het zuiden, naar Camping Golfo di Sogno nabij Porto-Vecchio. We vinden daar een prachtig plekje om onze tent op te zetten voor de komende 8 dagen, tussen de bomen met uitzicht op zee!

Porto-Vecchio en Palombaggia

Dinsdag gaan we Porto-Vecchio verkennen. Na een heftige stortbui in het dorpje, besluiten we naar het strand Palombaggia te rijden, tijd om te snorkelen! Prachtig helderblauw water, rode rotsen en onder water enkele vissen. Ultiem vakantiegevoel.
De volgende dag besluiten we nog enkele stranden in de buurt op te zoeken, allereerst Santa Giulia. Een mooi wit zandstrand met helderblauw water. Ik waan me bijna op de Caribbean. Daarna rijden we door naar het strand van Rondinara, wat we bereiken via een bergweggetje met enkele haarspeldbochten.

Purcaraccia

Dan is het tijd voor avontuur! De volgende morgen zitten we vroeg in de auto om de natuurlijke waterglijbanen van Purcaraccia te gaan zoeken. Letterlijk zoeken, want in de vakantiegids staat enkel aangegeven: ‘Bocht na parkeerplaats zo’n 23 km vanaf Solenzara het binnenland in’. Na het vinden van mogelijk de juiste parkeerplaats, vinden we even later ook het begin van de route naar de waterglijbanen. We volgen het zogenaamde pad tussen de pijnbomen en over de rotsen om vervolgens uit te komen bij een kleine waterval waar enkele mensen in het water zwemmen. We besluiten verder te lopen en na een forse klim komen we aan bij de waterglijbanen. En wat een uitzicht! Overal waar je kijkt alleen maar natuur, wauw! Met onze zwemkleding en waterschoenen in de aanslag, besluiten we ons te wagen aan de waterglijbanen. Met nog enkele Nederlanders die het aandurven klimmen we nog een stukje hoger en glijden we het bergwater in. Fantastische, ijskoude ervaring! Daarna is het helaas tijd om de 1,5 uur durende wandeltocht naar beneden in te zetten… Maar dit is zeker een plek waar we nog eens naar terug willen keren!

Roccapina

Vrijdag hebben we een rustdag ingelast, ofwel stranddag. We besluiten met de auto naar het strand van Roccapina te rijden. Een strand aan de zuidkust van Corsica, die zijn naam te danken heeft aan een rots die met een beetje fantasie lijkt op een leeuw die uitkijkt op de zee.

Bonifacio

De volgende dag rijden we vanaf Porto-Vecchio opnieuw naar het zuiden, ditmaal naar Bonifacio. Bij het vinden van een parkeerplek worden we gestrikt voor een boottochtje naar de Lavezzi-eilanden. Stond toch al op de planning dus hup, op naar de boot! Dit kleine stukje natuurreservaat is eigenlijk één grote rots met een ontzettend mooie flora en fauna. Bij aankomst met de boot, krijgen we nog enkele instructies om de natuur zo te behouden: geen afval achterlaten, niks meenemen van het eiland en dan is het tijd om het eiland te verkennen! Nou ja, eiland? In een half uur ben je het eiland rondom, maar wat is het er mooi! En warm, dus tijd om te gaan snorkelen. Ook onderwater is het er prachtig. We zien vissen van tot wel een halve meter lang die in grote scholen om ons heen zwemmen.

Dan is het tijd om de boot terug te nemen naar Bonifacio. Langs de witte krijtrotsen varen we terug, waarna we het stadje boven op de rand van de krijtrotsen gaan verkennen. Leuke pittoreske straatjes met kleine winkeltjes en restaurantjes, gezellig! Na een heerlijke panini poulet is het toch weer tijd om terug te keren naar de camping..
Wandelen in het binnenland

Zondag, de één na laatste dag op het eiland, trekken we opnieuw het binnenland in. Via Porto-Vecchio rijden we naar Zonza, om langs het stuwmeer van l’Ospedale (deze verzorgt de watervoorziening van het gebied rondom Porto-Vecchio), door het Bavella gebergte weer naar de kust van Solenzara te rijden. Onderweg staan er twee wandelingen op het programma: allereerst de klim naar de Piscia di Gallu, een waterval van 60 meter hoog. Na een wandeling omhoog over de rotsen, volgt een uitgehakte trap naar beneden naar de waterval.

Piscia di Gallu

Na deze wandeling rijden we door naar het Bavella-gebergte. Tijd voor de volgende wandeling, naar de Trou de la Bombe. Opnieuw via een rotsachtig pad door het bos omhoog, naar de top van een berg. Hier bevindt zich achter enkele grote rotsen een gat in de berg dat ontstaan is door winderosie. Via een soort bergbeklimming waag ik me eraan om naar de Trou de la Bombe te klimmen. Achter het gat is alleen maar een enorme afgrond en een fantastisch uitzicht!
De volgende dag besluiten we voor een dagje ontspanning nog eens terug te gaan naar het strand van Roccapina. Helaas kwam de enorm harde wind van zee en werd je letterlijk gezandstraald op het strand, dus ontspannen zat er niet echt in.

De terugreis

Al met al, was het dan dinsdag toch echt tijd om met frisse tegenzin de tent in te pakken om de tocht naar het vaste land weer te maken. Via SNCM hadden we een 10 uur durende nachtelijke terugtocht geboekt van l’Ile Rousse naar Marseille. Met de auto zijn we van Porto-Vecchio langs de oostkust naar het noorden gereden tot Aléria. Hier zijn we het binnenland ingereden via Corte naar L’ile Rousse. Nadat we nog enkele uurtjes door de straten van het centrum van deze stad hebben gewandeld, is het dan toch echt tijd om met de auto de boot op te rijden en het ons gemakkelijk te maken in de binnenhut. Op naar Marseille, op naar het vasteland. Maar tot de volgende keer Corse!

Heb je interesse in een reis naar Frankrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Frankrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.