10-daagse rondreis Cuba

Periode: juni 2000
Vervoer: Vliegtuig en bus
Accommodatie: Diverse hotels

In mei/juni van het jaar 2000 hebben wij een tiendaagse rondreis door het Midden-Amerikaanse land Cuba gemaakt. Hieronder een indruk van wat wij tijdens onze vakantie allemaal van dit prachtige land gezien hebben.

Amsterdam - Holquín

Vandaag zijn we om 12.25 uur met vluchtnummer MP601 van Martinair op vakantie naar Cuba vertrokken, om daar te gaan genieten van een tiendaagse rondreis. Helaas vliegen we niet rechtstreeks naar Cuba, maar hebben we nog een tussenlanding op de Dominicaanse Republiek. Hier moeten we het vliegtuig voor een klein uurtje verlaten, maar dat blijkt niet echt een probleem want het is een mooi vliegveld. Als we allemaal weer in het vliegtuig zitten, is het ongeveer nog een uur vliegen voor we uiteindelijk in Holquín op Cuba landen. Onze eerste nacht zullen we doorbrengen in hotel El Mirador de Mayabe. Helaas niet zo'n goed hotel, want in onze kamer stikt het van de vliegjes en zodra we de kamer vliegvrij hebben gemaakt en we eindelijk willen gaan slapen, blijken de bedden ook niet alles te zijn...

Holquín - Santiago de Cuba

Als we 's ochtends zijn opgestaan en het hotel bij daglicht zien, komen we tot de conclusie dat het toch allemaal wel mee valt, al waren de bedden een regelrechte ramp. Vandaag verlaten we Holguín al en gaan we op weg naar Santiago de Cuba. Onderweg maken we een tussenstop bij de uitkijkplaats 'Mirador de la Cruz', die te bereiken is via een speciale weg of via een trap met meer dan 450 treden. Maar de klim naar boven is absoluut de moeite waard, want vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad Holquín.

De stad Cauto Cristo is onze volgende stop en daar gaan we een kijkje nemen bij de Rio Cauto. Dit is de langste rivier van Cuba en in de tijd dat vervoer over het water sneller ging dan over land, was het de belangrijkste vervoersweg voor het oostelijke deel van het eiland. Daarna bezoeken we ook nog kort de stad Bayamo, waar we kennis maken met één van de unieke Cubaanse muzieksoorten, genaamd 'trova'. Vervolgens komen we dan eindelijk aan in Santiago de Cuba. Daar bezoeken we eerst het monument van Antonio Maceo op het gelijknamige plein. Hij was de zoon van een zwarte koopman en wordt gezien als de held die een belangrijke rol speelde in Cuba’s strijd voor onafhankelijkheid. Iets wat ons verder meteen is opgevallen is dat in heel Cuba overal affiches ophangen waar Che Guevara op te zien is.

Santiago de Cuba - Camagüey

Vanochtend zijn we rond 9.00 uur samen met onze vaste reisleidster Magda en de chauffeurs Alberto en Jorge weer op pad gegaan voor een nieuwe dag. Eerst gaan we nog diverse bezienswaardigheden van Santiago bekijken, zoals het Santa Ifigenia-kerkhof en de Moncada-kazerne. Deze kazerne was ooit de op één na grootste militaire basis van Cuba, maar tegenwoordig is het een museum, gewijd aan de Cubaanse geschiedenis en de Castro-revolutie, (die op 26 juli 1953 begon met een, mislukte, aanval op de kazerne). Vervolgens maken we een wandeling door de stad en brengen we een bezoek aan het Spaanse fort El Morro. Hierna maken we vanuit Marina Punto Gorda (de haven van Santiago) een boottocht. Halverwege de tocht leggen we even ergens aan om te lunchen in een visrestaurant. Uiteindelijk reizen we door naar Camagüey, waar we inchecken in hotel Plaza Horizontes.

Camagüey, Cuba

Camagüey - Trinidad

Vanmorgen zijn we de dag begonnen met een rondwandeling in Camagüey, waarna we zijn doorgereden naar Sancti Spiritus. Wat ons onderweg erg opvalt, is dat er in Cuba nog steeds veel Amerikaanse auto's uit de jaren vijftig rondrijden. In Sancti Spiritus bezichtigen we een aantal bezienswaardigheden die zijn uitgeroepen tot nationale monumenten, waaronder de kerk, de pittoreske huizen van Calle el Llano en de Puente Yayabo (brug over deYayabo rivier), waar de plaats voornamelijk bekend om staat. Het is namelijk de enige stenen boogbrug in heel Cuba die goed bewaard is gebleven. Na dit bezoek rijden we weer verder, laten we Sancti Spiritus achter ons en via een prachtige route bereiken we de volgende stad op onze reis: Trinidad.

De streek rondom Trinidad heeft zijn bekendheid te danken aan de suikerindustrie en heet daarom ook de Valle de Ingenios (dal van de suikermolens). Trinidad werd in 1514 gesticht door de Spaanse ontdekkingsreiziger Diego Velazquez de Cuellar en is de derde nederzetting van Cuba. Al snel blijkt dat het een mooie stad is met een rijk koloniaal verleden. We overnachten hier in Las Cuevas Horizontas, dat een soort bungalowpark is.

Trinidad - Havana

Nadat we vroeg zijn vertrokken uit Trinidad vervolgen we onze reis in de richting van Havana, de hoofdstad van Cuba. Onderweg hebben we een korte pauze in het plaatsje Cienfuegos, waar in het midden van het centrum een enorm plein ligt, met de naam Parque José Marti. Daarna brengen we een bezoek aan een plaats genaamd La Boca en bij de gedachte wat we hier gaan doen, stijgt de spanning behoorlijk. We gaan hier namelijk naar een Criadero de Cocodrillos (krokodillenboerderij) en we krijgen onder andere de Amerikaanse krokodil te zien en ook de zeldzamere Cubaanse krokodil. De lunch nuttigen we in het nabijgelegen Indianendorp Guamá, waarna we doorrijden naar Havana. De komende nachten verblijven we in hotel El Viego y el Mar, dat gelegen is bij een soort aanlegplaats voor boten/haven genaamd Marina Hemingway. Dit is het laatste hotel waar we tijdens onze reis zullen overnachten en tevens het beste hotel van allemaal.

Havana

Voor vandaag staat de hoofdstad van Cuba, Havana, op het programma en we zullen hier de hele dag doorbrengen. Sinds de revolutie in 1959 is er aan grote delen van de stad niets meer gedaan, waardoor veel gebouwen in de stad in verval zijn geraakt. Havana heeft een plekje op de Werelderfgoedlijst van Unesco en die zijn inmiddels een groot restauratieproject gestart om de stad weer op te knappen. De rondrit en wandeling door deze prachtige stad voert ons langs veel leuke pleintjes, mooie woonhuizen en allerlei bijzondere gebouwen zoals Capitolio Nacional en Catedral de La Habana. Ook gaan we langs bij een rumwinkel, waar we natuurlijk kunnen proeven. Tevens breng we een bezoek aan het Plaza de la Revolución (plein van de revolutie), waar op de gevel van het gebouw waarin het Ministerie van Binnenlands Zaken van Cuba is gevestigd, het beroemde uit staal vervaardigde portret van Che Guevara als “heroïsche guerrillero” prijkt.

Langs de Malecón (boulevard) heeft Fidel Castro, de voormalig leider van Cuba, een park laten ombouwen tot een groot plein met daarop het standbeeld van een man met een kind op de arm. Dit beeld moet Elián González, samen met zijn vader voorstellen: Elián was als zesjarig jongentje het middelpunt van de belangstelling in een internationaal conflict over zijn verblijfstatus. Zijn moeder had hem namelijk meegenomen toen ze op de vlucht was geslagen naar de Verenigde Staten, maar de primitieve boot die voor de vluchtpoging gebruikt werd, leed schipbreuk. Daarbij kwamen alle vluchtelingen aan boord om het leven, behalve Elián, die uiteindelijk als enige overlevende in Miami arriveerde. Zijn vader, Juan Miguel González, eiste dat zijn zoon terug zou keren naar Cuba, maar de familie van de moeder in de VS lag daarbij dwars, omdat ook zij (ondanks rechterlijke uitspraken) het jongetje bij zich wilden houden. Uiteindelijk werden de rechterlijke beslissingen ten uitvoering gebracht en keerde Elián terug naar zijn vader in Cuba. In 1999 en 2000 zorgde deze affaire dan ook voor oplaaiende historische spanningen tussen Cuba en de VS, maar zag Cuba zichzelf toch als overwinnaar uit de strijd komen. Het plein is speciaal bedoeld om demonstraties te kunnen houden.

Pinar del Río

Vanuit Havana maken we vandaag een uitstapje naar de provincie Pinar del Río. Via een zesbaans ‘autopista’ (snelweg) rijden we ernaartoe en we komen er al snel achter dat deze weg zelden gebruikt wordt, met uitzondering van een enkele vrachtwagen of een legervoertuig die we onderweg passeren. Wat nog meer opvalt is dat onder iedere brug die we onderweg tegenkomen, altijd groepjes mensen staan die een lift proberen te krijgen om in de provincie voedsel te kopen of familie te bezoeken. Velen van hen staan daar echt urenlang, zo niet de hele dag, te wachten.

In de gelijknamige provinciehoofdstad Pinar del Río brengen we een bezoek aan de tabaksfabriek Francisco Donatién. Hier krijgen we uitleg over het belangrijkste product van Cuba en zien we hoe sigaren, door ongeveer 80 arbeiders die aan lange tafels zitten, gerold worden. Aansluitend zijn we in een destilleerderij genaamd Casa Garay getuige van het productieproces van een likeur met de naam Guayabita del Pinar. Bovendien is er ook een rum- en likeurwinkel in de fabriek gevestigd, waar we diverse soorten drank eerst kunnen proeven alvorens het te kopen. Hierna vervolgen we onze reis door het verderop gelegen gebergte Sierra de los Órganos, waar het landschap getekend wordt door bizar gevormde bergen, de zogenaamde ‘mogotos’. We rijden zo’n 27 kilometer omhoog de Sierra in tot we Viñales bereiken. Hier is namelijk de Mural de la Prehistoria te zien: een enorme (120 meter hoog en 180 meter breed) kleurige muurschildering op de wand van de ‘mogote Dos Hermanas’, waarop enkele mensen en een aantal dieren uit de prehistorie staan afgebeeld.

Mural de la Prehistoria, Cuba

Hierna lunchen we eerst in een Creools restaurant en bezichtigen we daarna de Cueva del Indio (indianengrot). Een kalkstenen tunnel leidt ons naar het water binnen in de grot, waar we in een bootje stappen dat ons weer naar de uitgang van de grot brengt. Op de terugweg naar Havana stoppen we nog even om een kijkje te nemen in een typische boerenwoning en een plattelandsschooltje, waar ongeveer 8 leerlingen zitten. Zo krijgen we nog een goede indruk van het Cubaanse plattelandsleven.

Havana

Vanochtend zijn we met een hotelbusje naar Havana gegaan, waar we vandaag op eigen gelegenheid heerlijk hebben rondgekeken. We hebben door leuke straatjes gelopen, naar straatmuzikanten geluisterd en een kijkje genomen in La Bodequita del Medio. Oorspronkelijk was dit een kruidenierswinkel, maar in de loop der jaren is het geleidelijk aan veranderd in een bar- restaurant. Het is een zeer bekende plek in Havana, want hier werd de laatste hand gelegd aan Cuba’s nationale drank, de ‘Mojito’ (een mengsel van rum, ijs, rietsuiker en verse muntbladeren) tot deze helemaal perfect was. De muren van het restaurant hangen vol met foto’s en andere herinneringen aan beroemde gasten die hier ook zijn geweest. Zo was Ernest Hemingway één van de vaste klanten. Verder merken we op dat er voor toeristen en de rijke Cubanen veel dollarwinkels zijn; voor de lokale bevolking zijn er pesowinkels, waar maar een beperkt aantal producten te koop is. Dit is één van de manieren waarop de scheidslijn tussen arm en rijk hier aan het licht komt. Een laatste ding dat in het oog springt is dat in veel woningen het portret van Fidel Castro hangt.

Havana - Amsterdam

Aan het eind van de middag komt onze reis ten einde en moeten we alweer terug naar Nederland, maar niet voordat we nog een bezoekje hebben gebracht aan het Hemingwaymuseum, dat gevestigd is in Finca Vigia, het voormalige huis van Ernest Hemingway. Bovendien wordt hier zijn boot, met de naam ‘Pilar’, tentoongesteld. Op weg naar het vliegveld, rijden we door de provincie Mantanzas over de hoogste brug van Cuba. Vlak voor we de brug opgaan, genieten we vanaf een uitkijkpunt nog even van het mooie uitzicht over de provincie. Maar hierna is dan toch echt de tijd aangebroken om huiswaarts te keren. Bij de luchthaven worden we uitgezwaaid door de groepsgenoten die nog een verlenging aan het strand hebben geboekt en dus nog even blijven. Om 17.15 uur vertrekken we met vlucht MP627 en verlaten we Cuba. De volgende ochtend om 09.00 uur komen we, na een tussenlanding op Jamaica, weer aan op Schiphol en kijken we terug op een schitterende reis door een prachtig land in Midden-Amerika!

Door Ted en Erika

Heb je interesse in een reis naar Cuba? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Cuba, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.