Met dolfijnen zwemmen en op jeepsafari in Egypte

Bestemming: A. El Gouna (Egypte) , B. Hurghada
Periode: mei 2015
Vervoer: Vliegtuig, bus, jeep, buggy, quat, tuktuk, boot
Accommodatie: Resort/Three Corners Ocean View
Organisatie: Sunweb

“Hoe laat zou het zijn?” Vroeg ik me af toen ik hoopvol mijn ogen open deed. Tot mijn grote teleurstelling was het nog zeer donker in de slaapkamer. Zonder op de wekker te kijken toch maar verder gaan slapen. Uiteindelijk ongeveer tegelijk met mijn man (Jeroen Vegter) wakker. Yes, vandaag gaan we samen 8 dagen naar hotel ‘Three Corners Ocean View’ in El Gouna, Egypte! De zenuwen gieren door mijn lijf, ondanks dat heb ik eigenlijk niet zo veel zin om op te staan, kom op hop eruit en een verfrissende douche! Het aftellen is begonnen nog maar twee uurtjes en de reis gaat beginnen!

Een meevaller en een tegenvaller

Thuis hadden we ervoor gezorgd dat we al ingecheckt waren, dus we konden direct door naar het afgeven van de bagage. De afgelopen dagen had ik me zeer druk gemaakt over hoe zwaar mijn koffer wel niet zou zijn, daar aangekomen bleek dat ik nog maar liefst 8 kilo over had! Eenmaal in het vliegtuig hebben we niet veel profijt van het raamzicht, door de regen is het zicht minder dan een paar meter. Gelukkig verandert dit wel vrij snel!

Hallo Egypte

Na vijf uur komt het vliegtuig doormiddel van een rustige landing aan de grond op Hurghada vliegveld in Egypte. De deuren gaan open zoals altijd vliegt iedereen meteen naar zijn spullen. We kijken nog snel en keer om, dag Transavia en hallo Egypte! De zilte zeelucht en de zwoele warmte omarmen ons terwijl we naar shuttlebus lopen die ons naar de hangar brengt.

Een geweldig hotel

Tijd om op zoek te gaan naar onze privéchauffeur! Helaas is het al donker buiten in Egypte en de rit duurt 40 minuten, maar dan komen we aan hotel El Gouna, Three Corner Ocean View. We konden onze bagage buiten laten staan en ons melden bij de receptie. We lopen de lobby in en het is duidelijk dat de airco hier goed werkt, heerlijk een beetje frisse lucht. Mijn mond krult zich in een lach als ik rondkijk wauw wat een super mooi en groot hotel. Geboekt via Sunweb en ik vind het nu al geweldig! We kregen onze polsbandjes en mochten naar onze kamers gaan. De koffers werden door een medewerker van het hotel naar onze kamer gebracht. We openen de deur en ook onze kamer ziet er geweldig uit, jammer van de twee losse bedden, maar dat is niet zo heel erg. We hebben veel geluk want we konden ook meteen gaan eten. Wat een feest zoals alles eruit ziet en veel variatie! Na het eten is er buikdansen en vervolgens een man die ronddraait in bepaalde klederdracht. Dit is het enige dat ik nog steeds niet helemaal snap aan de cultuur, maar het zag er wel amusant uit.

Een selfie met een van obers van het hotel

Tot een uur of drie was het ontzettend rumoerig met muziek en echo's waardoor ik niet veel geslapen heb. Rond half 8 ging de wekker, tijd voor ontbijt!
We komen beneden en het ontbijt buffet straalt je tegemoet, volop keuze en heerlijke gerechten. Nu zien we alles in het licht, zo prachtig. We zoeken een plaatsje met een prachtig uitzicht over de zee, dit is ontspannen!

Rondleiding door het hotel

Half tien krijgen we een rondleiding van de servicedesk medewerkster, heel fijn want het complex is groot en er zijn meerdere faciliteiten waar je gebruik van mag maken. Ook komen we erachter dat er een tuktuk rondrijdt waarmee je voor een klein bedrag overal binnen El Gouna kan komen. De rondleiding eindigt bij de Peanut Bar, waar de touroperator het overneemt en het over de excursie mogelijkheden verteld. De twee excursies die we boeken: snorkelen met 90% kans op dolfijnen en een ‘explorer’ safari van een dag. Pinnen is echter wel iets waar je rekening mee moet houden, de dichtstbijzijnde pinautomaat doet het 9 van de 10 keer niet en de volgende is aan de andere kant van de haven ongeveer dertig minuten lopen.

Een ritje in de Tuktuk

Heerlijk geslapen vannacht! Als we naar het ontbijtbuffet lopen denken we na over wat we gaan doen vandaag. We besluiten om met de tuktuk naar Down Town El Gouna te gaan. Tijdens de rit in de Tuktuk komen we langs de bibliotheek en de universiteit. Ook valt het op dat er in de omgeving zeer veel huisjes en villa’s te huur staan. Als we uitstappen kiezen we een willekeurige kant en komen in een dorpje waar kinderen geloof ik niet zo geliefd zijn. Waar we kijken zien we dat de schommels, de glijbanen en alle andere speeltoestellen kapot zijn. Verder zijn de huizen die er leeg staan slecht onderhouden, overal in de omgeving zijn nieuwe plantsoenen aangelegd maar nergens zie je mensen. We kijken elkaar aan en dachten samen hetzelfde laten we maar snel richting het water lopen. Het water dat op een rivier lijkt is prachtig helder met aan de zijkanten olijfbomen.

Prachtige muurschilderingen

De temperatuur is inmiddels ongeveer 38 tot 40 graden en windstil. Wat echt prachtig was, waren de muurschilderingen die we onderweg op zoek naar de bazaar tegenkwamen. Dit soort tekeningen zouden ze ook in Nederland moeten maken! Na ongeveer dertig minuten zoeken hebben we de bazaar gevonden, jammer genoeg was deze gesloten.

Muurschildering van een aap met een bellenblaas

Snorkelen en zwemmen met dolfijnen

Precies om zeven uur laat onze wekker van zich horen! Vandaag gaan we van 9.30 tot 16.30 mee met de boot om te snorkelen en wellicht zien we ook nog dolfijnen! In een klein busje met gids reden we naar hotels in de omgeving om daar nog een aantal andere stellen op te halen. Daarna door naar Hurghada in totaal duurde de rit een uur. We waren blij dat de chauffeur ergens een afgelegen straatje indraaide naast een hotel en we er waren. Als we willen kunnen we hier onze flippers en snorkelsets lenen, maar wij hebben die al bij ons. We gaan een uur varen voor we bij de eerste snorkelplaats aankomen. Mocht het zo zijn dat we dolfijnen tegenkomen onderweg dan stoppen we met varen en proberen we erbij te komen. Dat is alvast een positief begin van het verhaal! Een half uur verstrijkt en dan spot ik ze… dolfijnen! Plotseling is de rustige trip verandert in een chaotische plek, iedereen moet zich klaarmaken en de snorkelspullen aantrekken. Ik krijg het benauwd en ik word zenuwachtig omdat we allemaal op een stukje achterop de boot staan dat misschien net 0,5 bij 0,5 meter is. Voor ik het door heb wordt het teken gegeven en hoor ik alleen nog maar jump, jump, jump! Zo snel als we er in lagen, nog sneller moesten we weer het water uit. De stroming was ongelooflijk sterk en ik merkte dat ik echt veel moeite had met het terug zwemmen naar de boot. We stopte bij de eerste duikplek met een mooi koraalrif, de eigenaar van de boot gooide brood in het water en de vissen kwamen hier al snel op af. We konden letterlijk door de vissenscholen heen zwemmen heel mooi. Op de bodem kon je koraal, vissen en zee-egels in de mooiste kleuren zien. Ook bij de tweede en derde plek, zo ongelooflijk mooi! Zeker een aanrader!

Op safari

De wekker gaat sneller dan ik zou willen! Vandaag gaan we op safari! Het busje draait een oprit op waar groot aangegeven staat 'Safari land'. De leiding vertelt ons dat het verstandig is een sjaal te kopen en deze om onze hoofden te wikkelen en een bril die dient tegen het stof. We beginnen de safari met een quadtrip, daarna volgt een buggy rit. Onze verwachtingen zijn hoog, het is tenslotte een buggy! Helaas voor ons valt dit onderdeel zwaar tegen, we zitten met drie personen in de buggy en om de tien minuten moet je wisselen. Gas geven mag niet, want iedereen moet achter elkaar aan rijden. Ook mogen we maar maximaal 30 kilometer per uur rijden, anders zouden de buggy’s uit elkaar vallen. Na de buggy rit kwam de tocht met de jeep. De chauffeur die wij voor de jeep hadden was echt onwijs tof. Hij gaf heel veel gas en we vlogen letterlijk door de jeep heen met ons hoofd tegen het plafond. Dit maakte werkelijk waar de hele dag goed. Aangekomen bij de Bedouin, dat zijn nomaden die in de woestijn leven, stopte we. Bij de rondleiding door het dorpje waar zij woonden, zagen we hoe een oude vrouw zelf brood maakte waar we van mochten proeven. Na het oude vrouwtje liepen we naar een tentje waar ze zelfstandig matjes en tassen maakten van dierenwol. We kwamen toen op een stuk dat afgezet was voor de toeristen om kameel te kunnen rijden, ik blijf dat toch gaaf vinden, dus dat hebben we gedaan! Als laatste gaan we naar een terrarium, waarvan ik had verwacht dat er krokodillen waren. Het was echter een donkere kamer met kleine terrariums en beesten die er alles behalve gelukkig uitzagen. De ooit zo geweldige cobra werd helemaal gek gemaakt, omdat hij dan zijn kunstje zou laten zien, het arme beestje. De beesten die wel uit het terrarium mochten waren wel iets gelukkiger en daar mochten we dan ook mee op de foto. Toen was het tijd om weer terug te gaan en te verzamelen bij de jeep. Als afsluiter hadden we nog een BBQ en daarna gingen we terug naar ons hotel.

Met een sjaal omgebonden en een stevige bril op quad rijden in de woenstijn

Tijd om te gaan

Dan is het tijd om te gaan, we nemen afscheid van de twee obers die we het meest hebben gezien en gaan richting de taxi. Diep in de nacht komen we op Schiphol aan waar mijn zus ons opwacht. Helaas was de vakantie over, maar het was echt super gaaf!

Geschreven door Nicole Vegter

Heb je interesse in een reis naar Egypte? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Egypte, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.