Nijlcruise Egypte

Vervoer: Vliegtuig en boot
Accommodatie: MS Monica/5*-boot
Organisatie: Sky Tours

Op ons reizen-verlanglijstje staat het maken van een Nijlcruise aardig bovenaan. Rondreizen op een boot lijkt ons een aparte manier van reizen die wij nog nooit ervaren hebben. En afgelopen juni deed zich de mogelijkheid voor om een weekje mee te gaan op de MS Monica, een 5*-boot, georganiseerd door Sky Tours.

We vliegen met Transavia naar Luxor en varen met de boot naar Aswan en vervolgens weer terug naar Luxor. De Nijl is al eeuwen de belangrijkste levensader van Egypte. Langs de rivier ligt aan beide zijden een strook van ongeveer 2 kilometer vruchtbare grond waar vroeger één van 's werelds grootste beschavingen heeft gewoond. Dat vertaalt zich tegenwoordig in een gebied waar vele oude schatten liggen. De tempel van Karnak is daar een goed voorbeeld van, maar ook de kolossen van Memnon en Abu Simbel zijn prachtige erfstukken uit een rijk verleden.

Op naar de Nijl
Op tijd vertrokken vanuit het Brabantse land omdat het vandaag een warme Hemelvaartsdag is en wij bang zijn dat er velen zuiderlingen richting het strand rijden. Niets is minder waar en wij zijn ruim op tijd op Schiphol, auto op lang parkeren neergezet en met het shuttle-busje naar de vertrekhal gebracht. Tijdens het inchecken blijken we toch niet zo heel vroeg te zijn want we kunnen alleen nog naast elkaar zitten met het gangpad ertussen. Volgende keer toch maar via internet inchecken.

De vlucht gaat goed en na ongeveer 5 uur vliegen komen we met een harde landing in Luxor aan. Ons toestel gaat nog door naar Hurghada en er blijven veel passagiers aan boord. Maar wij verlaten het vliegtuig en gaan op zoek naar een reisleider van Sky Tours. Het is een kleine luchthaven en alles is goed geregeld. Binnen no-time hebben we onze koffers en kunnen we kennis maken met de rest van de groep die een Nijlcruise hebben geboekt. We blijken maar met 9 personen te zijn, klein groepje dus. We worden naar een mini-busje gebracht en ondanks dat het al donker is kunnen we een aantal mooie bezienswaardigheden van Luxor zien. Wat een indrukwekkende beelden, dat belooft wat voor de rest van de vakantie!

Na een korte briefing kunnen we plaatsnemen aan het diner. Het blijkt dat er één tafel is gereserveerd voor de Nederlandse groep. We zijn dus min of meer verplicht om elkaar te leren kennen. Niet dat ik dat erg vind maar ben ook wel gesteld op mijn privacy. Goed het is maar voor een week... Het is een divers gezelschap en het klikt tussen iedereen. Er wordt direct wat gediscussieerd over de tijd. Hoe laat is het nu? Moet de klok wel of niet een uur verzet worden?! We krijgen wel een wake-up call maar is dat nou om 5.30 uur of 6.30 uur? Goed, we zien het wel. Iedereen zoekt zijn hut op, hoe laat het opstaan ook is het is in ieder geval erg vroeg...

Luxor
Om 6.30 uur worden we gewekt, het blijkt uiteindelijk dat men na de revolutie de klok niet meer heeft verzet. Het is nu dus dezelfde tijd als in Nederland. We bezoeken vandaag de westoever van Luxor. De eerste excursie is de Vallei der Koningen. Hier zijn tot nu toe 63 graven gevonden maar men denkt dat er nog meer zijn. Helaas mogen we hier geen foto`s maken. Het graf van Toetankhamon is waarschijnlijk het bekendst maar er zijn meer mooie graven zoals die van Ramses en Seti. Niet alle graven zijn open voor het publiek en iedere dag wordt er een selectie gemaakt van opengestelde graven. Wij bekijken het graf van Ramses I, IV en IX.

Onze volgende stop is bij de Tempel van Hatshepsut wat eigenlijk exact aan de andere kant van de berg ligt. Ook hier is het weer erg rustig en volgens onze reisleider Johnny komt dit duidelijk door de revolutie. Toeristen laten Egypte links liggen wat erg zonde is en slecht voor de economie. Daarnaast is juni/juli/augustus laagseizoen maar normaal was het nu wel drukker geweest. Het is laagseizoen ivm de temperatuur die `s ochtends om 09.00 uur al aardig oploopt. Het is ook echt aan te raden om een petje/hoed/sjaal op je hoofd te doen. En mocht je deze vergeten zijn dan staan er overal genoeg verkopers om je deze 'aan te smeren', tot vervelends toe...

Tempel van Hatshepsut, Luxor, Egypte

De bouw van de immens grote Tempel van Hatshepsut duurde slechts 15 jaar. Voor de tempel lag vroeger een prachtig aangelegde tuin met bomen en vijvers. De toegangsweg naar de tempel was geflankeerd door sfinxen met het hoofd van de koningin. Hiervan is helaas niets meer over. Maar wat wel overgebleven is is ook zeker de moeite waard om te bezichtigen! De laatste excursie van deze ochtend zijn de Kolossen van Memnon. Dit zijn 18 m hoge beelden van farao Amenhotep III. De standbeelden zijn al zo`n 3400 jaar geleden gemaakt. Ongelooflijk als je je bedenkt dat ze toen nog geen hijskranen of iets hadden om dingen te verplaatsen of op te tillen.

Voor de lunch zijn we weer terug op de cruiseboot en `s middags varen we richting Edfu. Maar voordat we daar zijn passeren we eerst de sluizen van Esna. De sluizen zijn nog niet eens het spektakel, wel de bootjes met verkopers die hun waren bij ons op de boot gooien. Wat een drukte en geschreeuw... Na flink onderhandelen zijn een aantal medebootpassagiers voorzien van tafelkleden, handdoeken en/of andere (hoofd)doeken. Een leuk schouwspel om te zien.

nijlcruise egypte, boot, verkopers

Aan het eind van de middag, als we heerlijk rustig op het dek liggen te relaxen besluiten we de Egyptische wijn uit te proberen. Als iemand na het lezen van dit verhaal dit wilt evenaren, niet doen... Egypte is duidelijk geen wijnland wat blijkt uit het feit dat ze de wijn niet koud hebben staan en het glas bijna tot aan de rand vullen. Rosé kennen ze helemaal niet en de witte wijn is wat wrang. Als het uiteindelijk echt koud is gaat het nog wel, maar een biertje kan ik beter aanbevelen.

Tempel van Horus en Kom Ombo
Wederom een vroeg wake-up call, vandaag staat de Tempel van Horus op het programma. We waren al gewaarschuwd dat Edfu een traditioneel dorp is en dat gepaste (lange) kleding gewenst is. Met de paardenkoets worden we bij de boot opgehaald en naar de tempel gebracht. We rijden in alle vroegte door het dorp waar al veel bedrijvigheid te zien is. En dat moet ook wel op tijd gezien de hitte. De tempel van Horus werd opgericht door Ptolemaeus III in 237 v.Chr. maar er werd tot aan 57 v.Chr. bijgebouwd. Aan de voet van de tempel staan twee prachtige beelden van de valkgod Horus en in de tempel zijn er twee zuilenzalen en het allerheiligste, waar een granieten altaar staat.

Voor de lunch zijn we weer aan boord en de hele middag genieten van het zonnetje, zij het onder de parasol. Af en toe nemen we een verfrissende duik in het zwembadje en verder lezen we het één en ander. Om 17.30 uur brengen we een bezoek een de dubbeltempel in Kom Ombo. Deze Oud-Egyptische tempel bestaat eigenlijk uit twee delen; enerzijds gewijd aan de valkengod Horus (rechts) en anderzijds de krokodillengod Sobek (links).

hierogliefen, egypte, nijlcruise

`s Avonds vaart de Nijlcruise door naar Aswan en genieten wij van een typisch Egyptische maaltijd aan boord compleet met falafel met sesamsaus, salade en kip.

Aswan
Wat een luxe, we worden 'pas' om 7.30 uur gewekt. We zijn in Aswan, de meest zuidelijke stad van Egypte, vooral bekend vanwege de Aswan-dam en Abu Simbel. Wij gaan vandaag eerst een tocht maken met een fellucca, een traditionele houten zeilboot. Daarna stappen we over op een motorboot en worden we naar een Nubisch dorp gebracht. Normaal komen hier duizenden toeristen per dag, nu zijn wij de enige. Het is een mooie tocht over rivier de Nijl, die nog verbazend helder is. In het dorp nemen we een kijkje bij een typisch schooltje en soort van dorpscafé. Daar hebben ze krokodillen als huisdier en de kleinste mogen we even vasthouden. Dat voelt echt heel nep aan en ik geef hem snel weer terug voordat hij iets raars doet... Vervolgens gaan we terug naar de boot waar we de middag en avond weer doorbrengen met eten, luieren en lezen.

De Aswan-dam
Vandaag kon je kiezen voor de excursie naar Abu Simbel wat op zo`n 250 km afstand van Aswan ligt. Het schijnt echt één van de mooiste bezienswaardigheden van Egypte te zijn maar toch gaan wij niet mee. Je wordt al om 3.30 uur gewekt om vervolgens minstens 3 uur in de bus te zitten. Twee groepsleden doen het wel en komen met enorm enthousiaste verhalen, foto`s en filmpjes terug. Het is dus zeker wel interessant! De rest van de groep wordt om 7.30 uur gewekt en vertrekt naar de Aswan-dam (hoge dam). Door deze dam is het Nassarmeer ontstaan waar veel krokodillen in leven en waarvan het de voornaamste taak om energie op te wekken. Ongeveer 80% van alle energie in Egypte wordt hier opgewekt. Groot nadeel van de dam was dat vele Nubiërs moesten verhuizen en dat er een aantal tempels zijn ondergelopen met water. Na de dam stoppen we nog bij een parfumerie en een kruidenier waar we eindelijk onze Egyptische Ponden kunnen uitgeven. Eenmaal terug aan boord is het weer hetzelfde verhaal; eten, drinken, luieren en lezen.

Nijlcruise Egypte
Deze dag brengen we varend door, de boot vaart weer terug naar Luxor. Op het dek kunnen we de hele dag van het zonnetje genieten en het Egyptische landschap aanschouwen. Onderweg zien we ezels, landbouw, dorpjes, paarden en zwemmende kinderen. We vermaken ons goed! Bij Esna gaan de Duitse en Engelse toeristen van boord om een Koptisch-Christelijke kerk te bezoeken en een aantal van onze groep volgt hen braaf, wat geen probleem is voor hun reisleider. Onze daarentegen vind onze reisleider het allemaal een beetje vervelend geloof ik, maar hij komt ook niet met een ander alternatief. Sowieso kan hij onze ideeën en inbreng niet zo waarderen. Wij wilden namelijk graag van boord af in Aswan maar dat werd ten zeerste afgeraden, ook wilden we graag naar een plaatselijke markt en daar heeft hij ook nog geen mogelijkheid toe geboden.

Oostoever van Luxor
We zijn weer terug in Luxor, hier begon de reis amper een week geleden ook. Wat een interessante beelden en tempels hebben we gezien! Maar we zijn er nog niet want vandaag worden we weer op tijd gewekt om de oostoever te beleven. Dit wordt ook weleens de 'kant van de levenden' genoemd omdat men hier leefde vroeger en begraven werd aan de westoever. Vandaag gaan we de tempel van Karnak en de Luxortempel bewonderen. Ook dit is weer enorm imposant en prachtig. De Tempel van Karnak is een complex met gigantische beelden, 144 enorme pilaren en andere indrukwekkende bouwwerken die lang geleden gebouwd zijn. De grote tempels zijn onderverdeeld in vier hoofdgebouwen met vele kleine heiligdommen en verschillende rijen met sfinxen. De Luxortempel was opgedragen aan de triade van Thebe: Amon, Moet en Chonsoe. Vroeger waren deze twee tempels verbonden door een lange weg met aan weerszijde bomen en sfinxen. Binnen een aantal jaren zal deze weg in ere hersteld worden.

oostoever Luxor, Nijlcruise Egypte

Einde van de nijlcruise
Het is alweer tijd om terug te reizen naar Nederland. Het maken van een nijlcruise is ons erg goed bevallen! Je ziet veel in korte tijd en hoeft niet uit je koffer te leven. Je pakt hem één keer uit en slaapt de hele reis in hetzelfde bed. Ook kun je zelf kiezen of je wel of niet meegaat met de aangeboden excursies. Enige nadeel vond ik dat je niet zelf kan kiezen waar je gaat eten en de enige vrije tijd die je hebt moet je aan boord doorbrengen. Ik weet niet of dat altijd zo is of dat onze gids extra voorzichtig was met ons. Aan boord is alles goed geregeld, de maaltijden zijn prima en alles wordt goed schoon gehouden. Bij ons leefde de schoonmaker zich iedere dag uit op de handdoeken wat resulteerde in creatieve poppen, beesten en bloemen.

Heb je interesse in een reis naar Egypte? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Egypte, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.