Weekend Brussel

Bestemming: A. Brussel (België)
Periode: oktober 2012
Vervoer: Auto
Accommodatie: Hotel Bedford
Organisatie: Booking.com

Toen ik 10 jaar geleden mijn huidige vriend leerde kennen was Brussel de stad waar wij voor het eerst samen naartoe gingen. Nu we 10 jaar verder zijn en ik zwanger ben van onze tweeling wilde ik mijn vriend verrassen met wederom een weekend Brussel. Destijds verbleven we wat verder van het centrum waardoor we met de metro moesten reizen, deze keer koos ik voor een hotel op loopafstand van de Grote Markt, Hotel Bedford.

Op de heenreis hebben wij er helaas iets langer over gedaan omdat er twee ongelukken waren gebeurt, eentje nog in Nederland en de andere in België. Uiteindelijk waren we aan het eind van de middag bij het hotel. De auto konden we parkeren in een garage achter het hotel, ideaal zo midden in de stad. Nadat we onze spullen op de kamer hebben gelegd zijn we de stad in gelopen. Het weer zat mee en dat was te zien aan de drukte in de stad. Wat ons opviel was de hoeveelheid Spaanse en Aziatische toeristen. Op de Grote Markt zijn we langs de VVV gelopen om informatie te halen wat we zouden gaan bezoeken dit weekend. Daarna nog even langs Manneken Pis voordat we een restaurantje opzochten. Voor de deur van een Cubaan stopten we omdat de kaart er goed uitzag, ook de Italiaan aan de overkant had lekkere dingen op het menu staan. Maar aangezien er in beide restaurants nog niemand zat zijn we eerst doorgelopen om ergens een biertje te gaan drinken. Wat bier proeven in Brussel is natuurlijk een must! Oké, niet voor mij als zwangere maar wel voor mijn vriend.

Italiaans, Cubaans of toch maar een hamburger?!

Als hij een paar biertjes heeft geproefd gaan we terug naar het straatje waar het Italiaanse en Cubaanse restaurant zitten. Helaas zit er bij de Cubaan nog steeds niemand en kunnen we bij de Italiaan geen tafel meer krijgen. Dan maar naar een soort van Burger King, die ernaast zit. Morgen halen we het wel in. Eenmaal terug in het hotel ga ik in bad en probeert mijn vriend om de wedstrijd van het Nederlands elftal te kijken op tv. Op geen enkele zender wordt Oranje uitgezonden dus dan maar naar de Belgen kijken. Daarna kruipen we op tijd het bed in want morgen staat er veel op de planning.

Antiek, chocolade en mosselen!

We beginnen de dag met een ontbijt in het veel te volle restaurant. Op het ontbijt is verder niets aan te merken maar ik hou er niet van om bij vreemde aan tafel aan te schuiven omdat er verder geen plek meer is. Het hotel is sowieso geen 4 sterren waard; de kamers zijn klein en verouderd en ook de lift is aan vervanging toe. Er hangt wel een briefje in de lift dat men aan het renoveren is en dat is duidelijk nodig. Wij lopen naar de wijk Zavel waar een mooie kerk staat en iedere dag een antiekmarkt is. De Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk is inderdaad een plaatje zowel van buiten als van binnen. De markt op het pleintje voor de kerk is niet zo groot, maar dat kan ook komen omdat het behoorlijk regent vandaag. De winkels rondom het pleintje verkopen veel antiek of andere snuisterijen. Leuk om even rond te neuzen. Wij lopen verder naar het centrum om daar wat te winkelen en belanden uiteindelijk bij café Drug Opera om hun zelfgemaakte chocolademelk te proeven. Samen met een Belgische wafel is dit de perfecte tussenstop. Na de lunch lopen we nog wat rond in de stad en komen langs de Biertempel, een echt walhalla voor de bierliefhebbers onder ons. Zoveel verschillende bieren en bieraccessoires heb ik nog nooit bij elkaar gezien.

winkel Biertempel Brussel, België

Eenmaal terug in het hotel rusten we wat en maken we ons klaar voor het eten. Tijdens onze wandeling door de stad hebben we achter de Grote Markt een aantal straatjes ontdekt vol met restaurants. Bij de meeste restaurants kun je een 3-gangen menu krijgen voor 12, 18 of 20 euro. Als we daar `s avonds zijn kiezen we voor een visrestaurant waar ze mosselen op het menu hebben staan. Ik kies zelf voor de paella, die heerlijk is. De mosselen met friet zijn ook goed en samen met een voor- en nagerecht kost het maar 18 euro. Na het eten zoeken we nog een café op waar ze veel verschillende bieren hebben.

Nog meer chocolade!

Het is gelukkig een stukje rustiger bij het ontbijt zodat we gewoon met z'n tweeën aan tafel kunnen zitten. Om 11 uur moeten we uitchecken en besluiten om nog even de stad in te lopen. Gister hebben we het Chocolade Museum gemist en dat willen we toch nog bekijken voor we naar huis gaan. Het zonnetje schijnt en op de Grote Markt is het een drukte vanjewelste. Dat is echt een ander beeld dan gister met alleen maar regen en mensen met paraplu's. Het Cacao en Chocolade Museum bevindt zich in een zijstraat van de Grote Markt en is leuk om gezien te hebben. Het is niet groot, met een half uurtje ben je er wel doorheen. Het museum laat vooral de geschiedenis en bereidingsproces zien van de chocolade. Nu nog even op zoek naar een lekker stukje chocolade of pralines en dan gaan we weer richting huis. Tijdens de zoektocht naar een chocoladewinkel komen we langs de Biertempel en kunnen het niet laten om een paar, voor ons, onbekende biertjes te kopen. Zo kunnen we thuis ook nog nagenieten van het heerlijke weekend Brussel. En we besluiten ook om over 10 jaar sowieso weer terug te komen!

Heb je interesse in een reis naar België? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar België, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.