Zesdaagse stedentrip New York

Bestemming: A. New York (Verenigde Staten)
Periode: mei 2016
Accommodatie: Hotel

Hier sta ik dan, op de plek waar ik al zoveel over gehoord en gelezen heb, de plek waarvan zoveel nieuwsbeelden als een onuitwisbare herinnering op mijn netvlies gedrukt staan. Misschien wel de meest indrukwekkende plek die ik ooit bezocht heb. De plek waar zoveel verdriet en onmacht vanuit voortvloeit. De plek die tot op de dag van vandaag voor een verandering in onze samenleving gezorgd heeft. Het is alweer 15 jaar geleden en wanneer ik hier zo sta voelt het alsof het de dag van gisteren was, zo een diepe indruk hebben deze gebeurtenissen destijds op mij gemaakt.

De eerste dag

Gisteren zijn we vanuit Amsterdam naar New York gevlogen, na een vlucht van ongeveer 7 uur zijn we geland op JFK Airport. Nadat we onze bagage van de band gehaald hebben en door de douane heen zijn, voegen we ons in de lange rij voor een yellow cab naar New York City. Gelukkig gaat het vrij snel allemaal en onderweg zien we na een tijdje de skyline van Manhattan al opdoemen. Na een ritje van ongeveer een uur, zet de taxi ons af in het Financial District waar we voor 5 nachten in het Holiday Inn hotel zullen verblijven. Dit hotel heeft een geweldige ligging waardoor veel bezienswaardigheden op loopafstand zijn.

Nadat we zijn ingecheckt besluiten we om nog even de sfeer van de stad te proeven en lopen we naar het nabij gelegen Battery Park. De zon gaat bijna onder wat voor een geweldige kleurstelling zorgt, op de achtergrond schittert Lady Liberty met haar verlichte fakkel aan de horizon. Omdat het donker begint te worden zijn de vele wolkenkrabbers verlicht wat het geheel een typisch New Yorks straatbeeld geeft.

Ground Zero

De volgende dag in deze geweldige stad, staan we op de plek waar ooit de Twin Towers gestaan hebben. Het voormalig Ground Zero, na de terroristische aanslagen die hier in New York City in 2001 hebben plaatsgevonden. Een plek waar je ontzettend stil van wordt en die je aan het denken zet. Voordat we op deze plek terecht komen, lopen we eerst langs een brandweerkazerne die hard getroffen is door deze aanslagen. Een groot deel van de brandweermannen van deze kazerne is omgekomen tijdens de terroristische aanslagen van 9/11. De bronzen herdenkingsplaten langs de kazerne beelden de verschrikkelijke gebeurtenissen van deze dag af. ''May we never forget'' staat er boven de afbeeldingen en ik vraag me af hoe je dit ooit zou kunnen vergeten.

Vlak bij de brandweerkazerne ligt het 9/11 Memorial, waar we aan de rand van één van de twee enorme waterbassins staan. Dit is zo ontzettend indrukwekkend, om deze enorme waterbassins met je eigen ogen te zien. De waterbassins hebben de grootte van de voormalige Twin Towers en langs de rand van de bassins liggen bronzen platen met daarop de namen van de bijna 3.000 slachtoffers die hier tijdens de aanslagen om het leven kwamen. Ik heb ooit gelezen dat het water in de bassin zou staan voor de talloze tranen van verdriet, oneindig is het.

Mijn ogen glijden langs de talloze namen en laat mijn vinger over de letters van de vele namen gaan en bedenk me in wat voor een wanhoop deze mensen de laatste momenten van hun leven moeten hebben doorgebracht. Koud word je ervan.

Het 9/11 Memorial is omringt door bomen, en vooral een zeer indrukwekkende plek om te bezoeken. Op de achtergrond van de enorme waterbassins schitteren de nieuwe WTC torens tot hoog in de lucht, de vele spiegeltegels aan de buitenzijde van de gebouwen weerspiegelen de lucht en de wolken.

Na een tijdje lopen we verder en bezoeken we het nabijgelegen 9/11 Memorial Museum. Ook dit museum is ontzettend indrukwekkend om te zien. Het raakt ons beide ontzettend wanneer we de vele objecten zien die vanuit het voormalig Ground Zero naar dit museum zijn overgebracht. Een brandweerauto die door de hitte van de vlammen aan de achterzijde bijna vergaan is, een deel van de originele trap die in het World Trade Center gestaan heeft en waar zoveel mensen over naar beneden gevlucht zijn.
Memorial Museum

De laatste telefoongesprekken die mensen met hun geliefden voerden, de talloze vermissingsposters met persoonlijke berichten. Persoonlijke spullen die op Ground Zero gevonden zijn, de talloze foto's. Zoveel gezichten, zoveel verdriet. Het zien van al deze dingen raakt ons en je kunt je bijna niet voorstellen wat een immense hel dit voor deze mensen geweest moet zijn. Stil, opnieuw zijn we stil van alle indrukken die we hier zien.

Wall Street

Wanneer we een paar uur later met een bedrukt gevoel het museum verlaten, besluiten we om even onze gedachte op iets anders te zetten. We lopen in de richting van Wall Street, het financiële hart van New York City. Na een paar minuten lopen staan we voor Federal Hall, waar het beeld van George Washington, een voormalige president van de Verenigde Staten, voor het prachtige gebouw pronkt.

Aan de andere kant van de straat ligt het New York Stock Exchange. Een grote Amerikaanse vlag hangt boven het beurs gebouw, op het pleintje ervoor staan verschillende foodtrucks en verkoopstalletjes die prenten en andere souvenirs van New York City verkopen. Wanneer we opzij kijken zien we het mooie contrast van de hoge wolkenkrabbers en Trinity Church die op de achtergrond voor een prachtig plaatje zorgt. Architectuur in New York City is werkelijk een hoogstandje.

Iets verderop bij Bowling Green Park staat de Charging Bull, beter bekend als the Wall Street Bull. Alleen al door de grote drukte van toeristen die allemaal met hem op de foto willen, is deze grote bronzen stier bijna niet te missen. Niet voor niets is dit een van de meest gefotografeerde punten van de New York City. Maar als je het echt goed wilt doen dan gaat het niet om de foto, moet je de testikels van de Bull aaien voor goed geluk.

Liberty Island

De volgende dag willen we Liberty Island bezoeken, de beste manier om het symbool van New York City, het vrijheidsbeeld, van dichtbij te kunnen bekijken. We lopen vanuit ons hotel binnen een kleine 10 minuten naar Battery Park. Daar aangekomen sluiten we aan in de rij voor de boot van State Cruises die ons naar Liberty Island zal brengen. Het leuke van deze maatschappij is dat je ervoor kunt kiezen om zowel Liberty Island als Ellis Island te bezoeken. Er varen om verschillende tijden boten naar beide eilanden en weer terug naar New York City, zodat je de vrijheid hebt om je tijd in te delen hoe je zelf wilt.

We varen eerst naar Liberty Island, en vanaf het water zien we Lady Liberty steeds dichterbij komen. Wanneer we er vlak langs varen kunnen we goed zien dat het vrijheidsbeeld op een groot stervormig plateau geplaatst is. Adembenemend groot is het, en werkelijk een prachtig symbool van vrijheid wat ooit door de Fransen aan Amerika geschonken is. Dat het een druk bezochte plek is blijkt al snel wanneer we de vele toeristen rondom het vrijheidsbeeld zien lopen.

Wanneer de boot is aangemeerd, lopen we in de richting van het vrijheidsbeeld. Het is druk met toeristen die proberen de mooiste selfies met Lady Liberty te maken, wat overigens gezien haar immense grootte nog best lastig is. Vanaf dit punt kun je op een geweldige manier alle details van het vrijheidsbeeld bekijken, de kroon, de fakkel in haar hand en natuurlijk het boek in haar andere hand waar de datum van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag op afgebeeld staat. Wanneer je tijdig tickets besteld, kun je ook in de kroon van het vrijheidsbeeld. Helaas toen wij dit wilden boeken, was er pas over een paar maanden plek dus wanneer je dit ooit wilt doen dan moet je echt een paar maanden van tevoren reserveren.

We lopen verder rondom het vrijheidsbeeld en genieten we van een prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan. Het is een mooi gezicht om vanaf de waterlijn aan de overkant de hoge wolkenkrabbers van Manhattan te zien. Op het water is het druk met boten en watertaxi's, en we zien zelfs een raderboot langs varen.

Skyline New York

Ellis Island

Na een tijdje nemen we de boot weer en varen we verder naar Ellis Island, het eiland dat vroeger dienst deed als grenspost voor miljoenen immigranten die naar de Verenigde Staten kwamen om hun dromen te verwezenlijken. Op het eiland staat een museum wat je kunt bezoeken en wat de geschiedenis van de immigranten verteld. Na Ellis Island varen we weer terug naar New York City waar we nog een tijdje in Battery Park rondwandelen.

One World Observatory

Later in de middag lopen we in de richting van het 9/11 Memorial waar we aansluiten in de lange rij om de nieuwe WTC toren, het One World Observatory, te bezoeken. Wanneer we onze tickets gekocht hebben en door de uitgebreide security check heen zijn, lopen we in de richting van de lift die ons naar de het uitzicht punt op de bovenste verdieping van deze toren zal brengen. We stappen in de lift en wanneer deze zijn weg omhoog naar de 102e verdieping begint, worden we verrast door een geweldige timelapse vanaf de tijd van Nieuw Amsterdam tot aan hoe New York vandaag de dag is. Deze timelapse is 360 graden waardoor je er echt middenin zit, en het is werkelijk ontzettend mooi gedaan. Na een paar minuten zijn we op de 102e verdieping en gaan de deuren van de lift open.

We sluiten aan in de korte rijen met mensen die breed opgesteld zijn, wanneer de lichten uitgaan verschijnt op het scherm voor ons een geweldige compilatie van New York City. Daarna gaan de schermen waarop de compilatie is afgespeeld omhoog en staan we oog in oog met een geweldig uitzicht op New York City. Welcome to One World Observatory. Wanneer we verder lopen naar het deel waar we 360 graden uitzicht over New York City hebben, word het uitzicht alleen maar steeds uitgestrekter en mooier. We zien de Brooklyn Bridge, Liberty Island, Governors Island, Hudson River en alle bekende wolkenkrabbers die deze geweldige stad rijk is.

Wanneer we door de hoge glazen ramen naar beneden kijken, kunnen we goed de diepte zien en beseffen we ons pas dat we op het hoogste gebouw van New York City staan. De yellow cabs en andere auto's lijken wel kleine speelgoedauto's als ze door de straatblokken rijden, en de waterbassins van het 9/11 Memorial zijn als grote vierkanten bakken beneden ons te zien. Over de Hudson River varen boten en we zien veel kleinere details zoals baseball veldjes. Het is een geweldig beeld van de levendige stad beneden ons. Het uitzicht vanaf het One World Observatory is waanzinnig mooi en weer heel anders dan vanaf het Top of the Rock Observation Deck. Ik zou tussen beide niet kunnen kiezen omdat ze allebei geweldig zijn om te bezoeken, en eigenlijk moeten ze beiden echt op je bucketlist staan als je New York City bezoekt. Een geweldige ervaring om nooit meer te vergeten, die we ons nog lang zullen herinneren.

Brooklyn Bridge

De volgende dag gaan we vroeg op pad, we lopen via het gezellige South Street Seaport naar de Brooklyn Bridge. Deze prachtige brug verbind Manhattan met Brooklyn en word veel gebruikt door wandelaars, fietsers en joggers. Het eerste gedeelte van de brug is vrij smal, waarna hij uitloopt tot wat bredere paden om te lopen. Op de brug zien we verschillende kunstenaars die hun etsschetsen met afbeeldingen van the Brooklyn Bridge proberen te verkopen. Andere verkopers pakken het simpeler aan en verkopen ingelijste posters met bekende afbeeldingen van gebouwen van New York City.

Aan de brug hangen talloze hangslotjes van mensen die deze brug bezocht hebben en een stukje verderop hangen talloze knoopbandjes en oortelefoontjes. Een symbolisch 'I was here' kenmerk wat mensen op deze plek willen achter laten. We lopen de hele Brooklyn Bridge over totdat we uiteindelijk in Brooklyn aankomen. We lopen verder naar het Brooklyn Bridge Park, een prachtig rustig parkje dat aan het water ligt met een waanzinnig mooi uitzicht op de skyline van Manhattan en de Brooklyn Bridge.

Nadat we een tijdje heerlijk in de zon van deze mooie plek hebben genoten, besluiten we om weer verder te gaan. Omdat we vandaag ook Chinatown nog willen bezoeken besluiten we om terug over the Manhattan Bridge te lopen. Deze brug ligt tegenover the Brooklyn Bridge en loopt van Brooklyn tot in Chinatown.

Slotjes op de Brooklyn Bridge

Chinatown

Na een tijdje wandelen komen we aan in Chinatown. Het is meteen herkenbaar aan de Chinese tekens op de uithangborden en de vele Chinese mensen op straat. De vele kleine typisch Chinese winkeltjes die volstaan met Chinese beeldjes, worden afgewisseld door de vele Chinese eetgelegenheden die Chinatown rijk is. Verder vind je er veel souvenirshops en zijn er kleine theehuisjes waar je Chinese thee kunt drinken.

Na een tijdje door Chinatown te hebben gewandeld, lopen we verder naar het aangrenzende Little Italy. Zoals de naam al doet vermoeden is dit de Italiaanse wijk van New York City. Op een bepaalde manier doet het ons ook wel denken aan een scene uit de Godfather, wanneer we mannen Engels horen praten met een zwaar Italiaans accent. Het is hier gezellig druk in de straten en de Italiaanse kleuren van de vlag zijn overal in het straatbeeld terug te vinden. Veel terrasjes, restaurants en winkeltjes en vooral veel gezelligheid. Ook heel typisch New Yorks zijn de vele brandtrappen aan de buitengevel van de gebouwen, die je overigens in heel New York City ziet.

High Line Park

Vanuit Little Italy nemen we de metro voor een aantal haltes om zo bij het High Line Park te komen. Het leuke aan het High Line Park is dat het door een Nederlandse tuinarchitect ontworpen is. Het park is boven de stad aangelegd, op de plek waar vroeger een goederenspoorlijn gelegen was. Op verschillende delen in het park kun je nog delen van de rails tussen het aangelegde groen zien liggen wat het een leuke verwijzing is. Er zijn veel knusse plekjes met houten bankjes waar je heerlijk kunt relaxen. Afgewisseld met veel groen en leuke wandelpaden. Wanneer we verder door het park wandelen zien we een groepje mensen staan, wanneer we dichterbij komen zien we dat er een wassenbeeld van een slaapwandelaar op een van de paden van het park staat.
Erom heen staan mensen die zich afvragen of het nou echt is of niet. Het is een zeer realistisch beeld van een man die in zijn ondergoed door het park dwaalt en zeker een originele toevoeging aan dit mooie aangelegde park.

High Line

Grand Central Station

Vandaag de vierde dag in New York City alweer. Vanuit ons hotel vlakbij Wall Street nemen we de metro naar Grand Central, waar we na een minuut of 20 aankomen. Dit is werkelijk het allermooiste station wat ik ooit gezien heb, bijna alle wanden en vloeren zijn van wit marmer en er hangen prachtige grote lampen aan de plafonds. De marmeren trappen met de kleine balkons waar vanuit je de stationshal in kijkt, de grote Amerikaanse vlag die aan de wand hangt. En in het midden het informatiepunt met aan de bovenkant een prachtige goudkleurig ronde klokje, wat vanaf alle kanten van de hal de tijd aangeeft. Prachtig is het, je kunt je bijna niet voorstellen dat dit een station is.

Top of the Rock Observation Deck

Wanneer we naar buiten lopen zien we de bekende yellow cabs die af en aan rijden. De hoge wolkenkrabbers van de stad, waar tussen het mooie Chrysler Building staat. We lopen door de straatblokken in de richting van het Rockefeller Center, waar we het Top of the Rock Observation Deck bezoeken. In tegenstelling tot the Empire State Building, heb je vanaf het Top of the Rock Observation Deck een geweldig mooi uitzicht over Central Park. Daarnaast bied het een geweldig mooi uitzicht over heel New York City. Het Top of the Rock Observation Deck heeft twee uitzichtplateaus die een geweldig mooi uitzicht over de stad bieden. Het eerste uitzichtplateau heeft glazen schermen, maar op het bovenste uitzichtplateau kun je helemaal vrij rond kijken en prachtige foto's maken. We zien de vele bekende New Yorkse gebouwen, waaronder the Empire State Building, Chrysler Building en Freedom Tower One. De elektronische Billboards van Times Square en the Times Square Ball die op oudejaarsavond 23 meter omlaag daalt om het nieuwe jaar in te luiden zijn ook goed te zien. Het is werkelijk een geweldig mooi gezicht om op deze manier over New York City uit te kijken.

Bryant Park

Na Top of the Rock lopen we terug in de richting van New York Public Library, waar ooit opnames voor de film Ghostbusters gemaakt zijn. Het is een prachtig mooi pand en wanneer we verder doorlopen komen we uiteindelijk bij Bryant Park uit. Bryant Park is een klein stadsparkje wat tussen de hoge wolkenkrabbers van de stad aangelegd is. Het parkje word druk bezocht door New Yorkers en straalt een relaxte sfeer uit. Er staan tafeltjes en klapstoeltjes die je kunt pakken om ergens in het park of op het in het midden gelegen grasveld te gaan zitten. Het is een gezellige ontmoetingsplek voor New Yorkers en je waant je even niet in de drukke stad.

Times Square

Aan het begin van de avond nemen we de metro naar Times Square-42 Street. Wanneer we vlakbij Times Square komen, zien we de vele grote elektronische billboards al aan de gevels van de gebouwen. Het is een gezellige drukte op straat en er lopen veel verkleedde figuren rond waarmee je op de foto kunt. The bekende Naked Cowboy ontbreekt helaas, maar daar voor in de plaats zien we verschillende schaars geklede cowgirls. Mensen verkleed als vrijheidsbeeld, noem het maar op en je ziet het. Dit is New York City en op Times Square is alles mogelijk zou je bijna denken.

We lopen voorbij het Hard Rock Café en komen na een tijdje aan op het kleine pleintje waar elk jaar met oud en nieuw de Times Square Ball naar beneden zakt. Aan de andere kant staat de bekende rode trap tussen de vele reclame billboards, waar het een gezellige drukte met mensen is. Op de achtergrond klinken de vele sirenes van politie, brandweer en ambulances die soms maar amper door de drukte op straat heen kunnen komen. Ook dit is typisch New York City, evenals de vele rokende pijpen en putdeksels die stoom blazen van het koelingssysteem van de ondergrondse metro. Je komt werkelijk ogen te kort en de sfeer is geweldig, wat een heerlijk stukje New York City is dit.

Central Park

De volgende dag bezoeken we een rustiger deel van New York City, namelijk Central Park. Vanuit Wall Street reizen we met de metro in ongeveer 30 minuten naar Columbus Circle. Central Park is het meest bekendste en grootste stadspark hier in New York City. Wanneer je hier rondwandelt kun je je bijna niet voorstellen dat je in New York City bent, het is werkelijk een oase van rust in deze drukke levendige stad.

Het park zit vol met eekhoorns die van de ene naar de andere boom rennen. Verder vind je er kunstenaars en straatmuzikanten die proberen om wat te verdienen en rijden er koetsen met paarden die je de mooiste plekjes van Central Park laten zien. Er zijn verschillende baseball veldjes en het contrast met de stad op de achtergrond in deze prachtige natuurlijke omgeving is werkelijk bijzonder mooi om te zien.

Wij wandelen heerlijk door het park en komen op een gegeven moment bij een groot plein met een mooie ronde fontein. Hier kun je heerlijk op bankjes langs de waterzijde genieten van deze heerlijk rustgevende omgeving. Iets verderop ligt the Boathouse waar je prachtig aan de waterzijde kunt lunchen. Als je een iets wat kleiner budget te besteden hebt dan kun je er ook voor kiezen om op het terras aan de achterzijde van the Boathouse te lunchen. In het aangelegen meer zwemmen veel schildpadden en vissen, die je in het heldere water goed kunt zien.
Je kunt hier ook bootjes huren waarmee je voor een aantal uur heerlijk op het water kunt rond pendelen.

Verder bezoeken we Strawberry Fields, een gedenkplaats in Central Park opgedragen aan John Lennon. Het gedenkteken is een rond in grijstinten gemaakt mozaïek met de tekst Imagine in het midden. Op een van de bankjes rondom het gedenkteken speelt een straatmuzikant liedjes van the Beatles en op het gedenkteken liggen enkele rozen die fans hebben neergelegd.

We genieten de hele dag van al het moois wat Central Park te bieden heeft, en aan het eind van de middag lopen we naar de halte van the Roosevelt Island tramway. Via deze tramway heb je mooi uitzicht over the East River en ben je binnen 4 minuten op Rooseveld Island. Alleen al voor de ervaring van het ritje met de tramway is dit al leuk om te doen. Vanaf Rooseveld Island is het een ontzettend leuk gezicht om de tramway aan te zien komen en te zien vertrekken zo door de lucht. Wanneer we de tramway weer terug genomen hebben, nemen we de metro terug naar Wall Street.

Pearl Street

We lopen in de richting van South William Street waar verschillende leuke oude trapgevelhuisjes uit begin 1900 staan. Iets verderop in Pearl Street ligt Frauncis Tavern, een klein museum en voormalig restaurant, wat tijdens de Amerikaanse revolutie als hoofdkantoor heeft gediend voor George Washington. Een ander leuk detail is dat de gele gevelsteentjes van dit pand uit Nederland afkomstig zijn.

Wederom een leuk contrast in deze geweldige stad met zoveel strakke gebouwen en wolkenkrabbers. We lopen verder naar Stone Street, een gezellige levendige smalle straat met tussen de hoge gebouwen een groot en breed terras met grote houten tafels en stoelen. We nemen plaats op het knusse terras en genieten heerlijk nog een paar uurtjes na, van de afgelopen 6 dagen die we in deze geweldige stad hebben mogen doorbrengen.

Morgen beginnen we aan onze roadtrip door o.a. New England, maar dat word weer een heel ander reisverhaal...

Geschreven door Cindy Kemper

Heb je interesse in een reis naar Verenigde Staten? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Verenigde Staten, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.