Op 28 december 1968 werd de reisorganisatie NOVASOL opgericht onder de naam Nordisk Ferie. De organisatie begon met de verhuur van vakantiehuizen in Noorwegen. Inmiddels is het de grootste aanbieder in vakantiehuizen in Noord-Europa onder de naam NOVASOL. Bij de reisorganisatie staat de klant centraal. NOVASOL handhaaft drie kenmerken: kwaliteit, service en geloofwaardigheid. Ze onderscheidt zich van andere organisaties door het leveren van kwaliteit met optimale, persoonlijke service die geloofwaardig is. De kwaliteit wordt gewaarborgd door vertrouwensvolle samenwerking met de huiseigenaren. Het motto van de reisorganisatie is: 'U krijgt wat wij u beloven en het liefst nog ietsje meer!'.
NOVASOL heeft vakantiehuizen in maar liefst 28 landen. Ze hebben onder andere vakantiehuizen staan in Slovenië, Hongarije, Griekenland, Cyprus, Luxemburg, Albanië, Tsjechië en Turkije. Waarbij ze talrijke servicebureaus in de vakantiegebieden hebben. Geniet van een warm land in je eigen vakantiehuisje of loop door de natuur dichtbij de natuurhuizen. Daarnaast hebben ze veel thema's waaruit je kunt kiezen. Een aantal van deze thema's zijn: vakantiehuis met zwembad, op vakantie met de hond, visvakantie aan het water, drijvend vakantiehuis, stedentrips in Europa en gezinsvakantie met de kinderen. Kies een ideaal gelegen villa, een luxe landhuis of een prachtig appartement aan zee.
Het hoofdkantoor van de reisorganisatie is gevestigd in Virum, Denemarken. Voor contact kan je bellen of mailen naar NOVASOL. Ze zijn ook vindbaar op Facebook, Youtube en Instagram.
Ervaringen met Novasol
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 2787 reviews over Novasol lezen. Het gemiddelde cijfer is een 7,3. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 27 april 2012 door Heleen B..
Deze organisatie zit in de categorie vakantiehuizen. Hierin zitten 38 organisaties; o.a. Center Parcs, Novasol, Interhome, Landal GreenParks, Topic Travel Vakantiehuizen, Bungalow.Net en Belvilla. Al deze organisaties samen hebben in 4.517 reviews een gemiddelde gescoord van 5,8. Novasol scoort dus gemiddeld 1,5 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie vakantiehuizen. Dit is opvallend positief.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Novasol heeft deze publieksprijs gewonnen in 2020,2019,2018,2017.
Novasol krijgt gemiddeld een 7,3
op basis van 2785 ervaringen:
7,3
+ Ervaring delen
Dick Kremers
op 10 juli 2025
bestemming: Nederland / Udenhout, reisperiode: oktober 2025
Erzoek om wijziging boeking pas na…
Verzoek om wijziging boeking pas na vele malen aanmanen van Airbnb en mijzelf aan Novasol afgewezen. Ze verwijzen naar hun general conditions maar dit zou gewoon mogelijk moeten zijn. Slechte service, slecht te bereiken, geen klantenservice maar klantenafwijzing! Aanrader: Boek NIET via Novasol!!
Hans van den Berg
op 10 juli 2025
bestemming: Duitsland / schönhagen, reisperiode: juni 2025
Na een plezierig verblijf van een week in Schönhagen in Sleeswijk-Holstein ontvingen we circa drie weken later de afrekening voor het energieverbruik. Bij elkaar 131 euro. Dat terwijl we maar met twee personen daar waren, vier avonden uit eten zijn geweest, elke dag op stap en het gemiddeld buiten 22 graden was.
Gelukkig had ik foto's genomen van het stroomverbruik. In plaats van 25 kwh werd rond de 86 kwh aan electra in rekening gebracht. Na de nodige mailtjes werd het stroomverbruik wel gecorrigeerd maar het waterverbruik en verwarming, waar ik geen foto's van het verbruik had gemaakt, niet.
Ondanks cc-tjes aan Novasol Nederland niets uit Tilburg vernomen. Ook zijn ze telefonisch niet meer te bereiken. De klantenservice is daarnaast ook niet te bereiken. Waarschijnlijk op vakantie!
Een en ander komt aardig overeen met een ervaring met Novasol van een paar jaar geleden waar achteraf (onterecht) door Novasol Marielyst schoonmaakkosten in rekening werden gebracht.
Dit soort praktijken lijkt ondertussen onderdeel van het businessmodel te zijn.
Voor ons nooit meer Novasol!!!
Rik
op 9 juli 2025
bestemming: Nederland / Heinkeszand, reisperiode: juli 2025
Booking 3 weken voor vertrek geannuleerd door novasol.
Want er was iets met het huisje….
Dit wordt dan via vreemde e-mailadressen gestuurd (in spam beland) om te kunnen omboeken en bellen ze met een buitenlands nummer om dan niets te zeggen. Daarna sturen ze wel met het normale mail adres de annulering. Toen zelf gebeld, gevraagd voor toelichting een omboeking of een tegemoetkoming (alles inmiddels duurder of veel minder faciliteiten)
Helaas niets mogelijk, alleen een nieuwe boeking.
Gelukkig krijgen we wel het geld terug (tenminste zeggen ze)
Vens
op 29 juni 2025
bestemming: Italië / Roncitelle, reisperiode: juni 2025
De keuken, badkamers waren zeer vuil; de tweepersoonsbedden waren zo smal dat we er niet met twee konden in slapen (1,20m op 1,80m) mijn man is 1,95m; we bleven alleen nog voor het prachtige zwembad maar toe dit na (5dagen ) gifgroen zag en de eigenaar het maar niet goed kreeg; kilo's product in gooide zijn we op dag 9 vertrokken; de tv die op de foto stond in de advertentie was plots gekrompen tot laptop grote enz.... onze vakantie was er eigenlijk geen; WIFI was zo slecht; dat we bijna niet op het internet gerakten;
Bert van Hoeven
op 26 juni 2025
bestemming: Italië / Val d'Elsa, reisperiode: juni 2025
We hadden een huis gehuurd in Toscane, maar we zijn halverwege naar huis gegaan. Een waslijst aan klachten inclusief foto’s naar Novasol gestuurd. We kregen als reactie een hele korte mail waarin alleen vermeld werd dat ze op de foto’s niet konden zien dat er gebrek was aan privacy, de rest van de punten werd niet op gereageerd.
Enkele van onze klachten:
1. Er is geen privacy. Links en rechts zijn appartementen die verhuurd worden aan vaste bewoners. Deze mensen hadden de hele dag de TV hard aanstaan en liepen constant over “ons” grasveld, dat ligt tussen de achteruitgang van het appartement en het zwembad. In de slaapkamer is een glazen deur, die uitkomt in een schuurtje, dat niet op slot is. Je kan dan zo de slaapkamer in kijken.
2. Normaal zitten in de tuin kon niet, wegens gebrek aan fatsoenlijk stoelen. Er is een Frans bistro zitje en bij het zwembad stonden 6 verroestte ijzeren stoelen, waar je niet normaal op kon relaxen. Ook een parasol ontbrak (staat wel op de site). We hebben zelf maar tuinstoelen gekocht.
3. Er is géén WIFI. We konden dus niet internetten of Spotify gebruiken. Binnen is geen GSM-ontvangst en buiten soms. Op de site en in de bevestigingsmail van Novasol staat dat er wel WIFI is. Gevraagd aan de eigenaar: die haalde z’n schouders op.
4. Door gebrek aan Internet en GSM-ontvangst konden we nauwelijks Google-translate gebruiken en was communiceren bijna onmogelijk. De eigenaar en de buren spreken alleen maar Italiaans. Ik vind dat als je een vakantiehuis internationaal verhuurd, dat je op z’n minst Engels moet spreken, of op de site zet dat er alleen gecommuniceerd kan worden in het Italiaans.
5. ….enz.
Het huis was dus een miskleun, maar de reactie van NOVASOL schandalig. NOOIT meer Novasol.
Monique Groot Hulze
op 25 juni 2025
bestemming: Frankrijk / Perpignan, reisperiode: juni 2025
We hebben van de 2 weken vakantie maar 8 dagen gebruik gemaakt van dit huis.Alles was vies of ging kapot, airco, automatische poort voor de auto waardoor schade op auto. Zwembad groen en onhygiënisch waardoor we er geen gebruik van hebben kunnen maken. Dit meerdere malen gezegd en gemaild met NOVASOL maar of geen reactie of een reactie van in onze voorwaarden is dit acceptabel??? Hoe dan ? Ik heb heel veel foto’s gemaakt en video waar dit niet acceptabel kan zijn!
Kortom mega ontevreden. Nog nooit meegemaakt en we hebben al veel huizen gehuurd overal op de wereld. Maar NOOIT meer NOVASOL voor ons.
Fenna
op 24 juni 2025
bestemming: Denemarken / Borkop, reisperiode: mei 2025
We hadden deze accommodatie geboekt via Booking.com voor een lang weekend. Helaas belandde ons zoontje van 2 jaar 3 dagen van te voren in het ziekenhuis. Direct de dag van opname contact gezocht met Novasol, de verhuurder van de accommodatie en die gaf direct aan "no worries madam, we will take care of it". We moesten opnamedocumenten opsturen en dan werd het geregeld zeiden ze aan te telefoon. Helaas werd het niet geregeld: Novasol komt ons niet tegemoet met een (gedeeltelijke) terugbetaling en geeft ons niet de kans om op een andere datum (in 2025 of 2026 hebben we gevraagd) alsnog de accommodatie te gebruiken. We hebben meerdere keren via mail, chat en telefonisch opnieuw contact gezocht omdat er werd aangegeven in het eerste gesprek dat het geregeld zou worden. Nu 4 weken later hebben we nog geen cent terug gekregen, maar wel een stroomrekening - van een verblijf waar we vroegtijdig hebben aangegeven niet te kunnen komen door ziekenhuisopname (van minimaal 2 weken). Zelfs een schreeuwende manager aan de lijn gehad: "no, no, no!!". Terwijl we zelf altijd oplossingsgericht zijn geweest. Boek dus gerust via Booking een accommodatie, maar alsjeblieft niet bij Novasol als je niet zelf goed verzekerd bent. Want je staat met lege handen.
Edzer Dijkstra
op 15 juni 2025
bestemming: Denemarken / Skaten strand, reisperiode: april 2025
Het huisje dat wij hadden was super, echter de afwikkeling van de energiekosten niet.
Wij waren gewaarschuwd voor de kosten van het energie verbruik, wij dachten dit overkomt ons niet. Foto’s bij aankomst en vertrek gemaakt, kosten €24, zelf berekend aan de hand van aangeleverde tarieven van Nocasol. Novasol brengt ons €80 in rekening. 🫣
Er wordt een lijstje gestuurd met verbruik, dit kunnen zij zelf samengesteld hebben, onze foto’s werden niet erkent. Er werd zelfs gezegd dat ze gemanipuleerd zijn.
Dit was de eerste en gelijk de laatste keer Novasol.
Wij krijgen de indruk dat over de ruggen van vakantie gangers extra inkomsten worden gegenereerd.
Na veel mail verkeer onder protest betaald.
Eens maar nooit weer.
Marina
op 12 juni 2025
bestemming: Zweden, reisperiode: juni 2025
We hadden via Booking.com enkele nachten geboekt bij Novasol. De totale prijs hadden wij voldaan via een non-refundable boeking via Booking.com, waarna er later pas gemaild werd vanuit een extern schoonmaakbedrijf dat er nog meer dan 100 euro schoonmaakkosten bij zouden komen. We hebben er drie weken over gedaan om gelijk te krijgen van Novasol, nadat Novasol en Booking.com naar elkaar bleven wijzen en wij (duurdere) facturen bleven krijgen vanuit het schoonmaakbedrijf. Het stond niet in de voorwaarden, zelfs niet in de voorwaarden waar Novasol zelf naar verwees. Volgende Europese consumentenwetgeving moeten alle kosten vooraf boeken gespecificeerd zijn, dus ik raad iedereen aan om hier voor op te passen en te weten dat je in je recht staat. Al met al zorgde dit voor veel onrust vooraf onze vakantie. Wel nog vier sterren, omdat Novasol op de valreep na meerdere telefoontjes en e-mails toch besloot dat wij dit niet hoefden te betalen.
De eigenaren van het huisje leken zich van niks bewust te zijn. Het huisje en de "echte" eigenaren zou ik iedereen aanraden, maar Novasol en Booking.com niet, totdat zij hun systemen op orde krijgen.
Christiaan Pabbruwee
op 9 juni 2025
bestemming: Nederland / Heinkenszand, reisperiode: juni 2025
Niet tevreden omdat de informatie op de site niet in overeenstemming is met de toestand ter plaatse. 1° Hadden huisje geboekt met afgesloten tuin wat niet het geval is. 2° TV kijken kon alleen door streaming dus konden we geen TV kijken. Winkel op 240m, dichtsbijzijnde op 4,6 km. 3° aangelegde tuin ???? 4° Ingangsdeur is verwrongen waardoor ze niet in slot kon gedraaid worden 5° Tapijt in riet in living - stukken afgebeten door hond waardoor er altijd riet ligt 6° Berghok, terras, BBQ, en tuinmeubilair was vies evenals de overkapping. 7° in badkamer staat tussen de WC en de douche altijd water door een lek 8° Chalet voor 6 met afwasmachine : potten en pannen vies, aanwezig 6 messen, 4 tassen.
Wij zijn zeer ontgoocheld over ons verblijf en overwegen klacht in te dienen
Bekijk 2785 ervaringen over Novasol