Schrijf een ervaring over Novasol en maak kans op mooie prijzen!

Interview Novasol

Interview met Erik Veurman
Mooi vakantiehuis van Novasol

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik werk ruim negen jaar voor NOVASOL. Ben gestart als Supervisor van de Sales Afdeling en van daaruit Operations Manager geworden. Daarvoor heb ik zo’n tien jaar in de hotellerie gewerkt. Het leuke aan de functie is dat eigenlijk geen dag hetzelfde is. Je weet van te voren wel ongeveer hoe een dag er uit gaat zien, maar dit kan soms heel anders lopen dan verwacht. Daarnaast is het internationale karakter van onze organisatie uitdagend. De cultuurverschillen maken het soms lastig om dingen snel geregeld te krijgen en je merkt dat er nog wel eens anders tegen zaken wordt aangekeken, maar het is juist ook een voorrecht om dagelijks contact te hebben met collega’s met verschillende nationaliteiten. Dit verrijkt je referentiekader en geeft je vaak meer mogelijkheden genuanceerder tegen dingen aan te kunnen kijken.


Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Ruim 50 jaar geleden - op 28 december 1968 - werd een nieuwe onderneming, het toenmalige Nordisk Ferie, opgericht. De nieuwe organisatie is begonnen met de verhuur van vakantiehuizen in Noorwegen. Van een regelrechte "one-man-show" vanuit een kelder in de stadswijk Nørrebro te Kopenhagen, groeide het bedrijf tot de grootste aanbieder van vakantiehuizen, aanvankelijk in Noord-Europa, nu NOVASOL genaamd.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
In eerste instantie zal de naam gekozen zijn omdat het bedrijf zich op vakanties in Noorwegen richtte. De naam NOVASOL is meer internationaal.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Visie is om de leidend te zijn binnen de Europese sector van de verhuur van privé-vakantiehuizen.

De missie is om een juiste verhouding te vinden tussen de diverse belangen van onze gasten en onze eigenaren en hierin een verbindende rol te spelen, waarbij betrouwbaarheid, duidelijkheid, advies en service toonaangevend zijn.

Wie is de doelgroep?
(potentiële) gasten die vakantie willen vieren in een vakantiehuis of appartement. Dit kunnen zowel gezinnen met kinderen zijn of stellen zonder kinderen of senioren. Daarnaast zijn ook de verhurende huiseigenaren een doelgroep. Beide zijn even belangrijk. Zonder huizen geen gasten, en zonder gasten geen huizen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Het diverse aanbod van vakantiehuizen in bijna heel Europa met unieke locaties. Alle huizen worden exclusief door NOVASOL verhuurd, d.w.z. NOVASOL beheert de kalender en beschikbaarheid.

NOVASOL heeft in de meeste landen ook sales kantoren zitten en dit maakt dat iedere consument in zijn of haar eigen taal geholpen kan worden. De expertise van de lokale collega’s is hierbij ook een voordeel aangezien zij toch vaak net dat beetje meer kunnen geven.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Denemarken verkopen we veel, dit heeft ook te maken met het grote aanbod.
De laatste jaren hebben we ook steeds meer aanbod in Zuid-Europa gekregen en zijn landen als Italië, Frankrijk, Spanje en Kroatië populair.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Als je de cijfers over meerdere jaren bekijkt zie je geen aardschokkende verschuivingen en blijven de klassieke landen door de jaren heen populair. Je ziet echter wel dat bepaalde zaken incidenteel effect hebben. Een paar jaar geleden toen er in Europa diverse aanslagen achter elkaar waren, zag je bij ons bij het, in de ogen van de consument, veilige Scandinavië een flinke stijgende lijn. Ook het weer is van invloed op het lopende jaar of het jaar erop. Zo zag je afgelopen jaar duidelijk minder last minutes naar de Zuid-Europese landen en kozen mensen voor een bestemming dichterbij of gingen zelfs helemaal niet en bleven thuis. Er zijn er ook genoeg die hier geen rekening mee houden en keuzes maken op andere gronden, maar een deel van de consumenten zal voor het komend jaar hierdoor voor een bestemming dichtbij kiezen of langer wachten met boeken. Als juli en augustus dit jaar dan ‘ in het water vallen’ geeft dat voor volgend jaar weer een heel andere boekingsdynamiek.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Het veelzijdige karakter van ons product. Dit bestaat uit eenvoudige chalets zonder stromend water tot aan luxe villa’s met zwembad en tennisbaan etc. In ieder afzonderlijk land is er zoveel diversiteit in het aanbod zodat wij voor een grote doelgroep interessant zijn.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Persoonlijk heb ik niet zo veel met het woord klant. Ik vind dit niet passen binnen de gastvrijheidsindustrie maar dat komt misschien door mijn hotelachtergrond waar het woord klant uit den boze is en te allen tijde van gasten wordt gesproken. Maar de benaming is in dat opzicht ook weer niet zo belangrijk. Het gaat om het gevoel wat men bij je organisatie heeft en dan zou ik graag willen dat mensen die bij een ons een vakantie boeken, van begin tot het eind het gevoel hebben dat ze persoonlijk behandeld worden en niet het gevoel hebben slechts een ‘nummer’ te zijn.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Tot voor kort zijn wij altijd lid geweest van deze brancheorganisaties. Onze (internationale) organisatie is echter dusdanig veranderd dat we op dit moment op een aantal vlakken niet voldoen aan de strikte eisen die deze organisaties stellen. Ofschoon NOVASOL via de huurvoorwaarden diverse zekerheden biedt (o.a. middels ons Zekerheidspakket), en haar gasten hoe dan ook niet in de kou laat staan, zijn wij er vanuit lokaal perspectief zeker voorstander van deze lidmaatschappen te hervatten. Wij maken ons daar intern dan ook hard voor.

Heb je nog iets toe te voegen?
Neem klachten en opmerkingen serieus, maar laat je als organisatie niet leiden door het negatieve. Richt je op het positieve en bouw dat uit. Als je ziet wat de toon is van email/brieven die wij soms binnenkrijgen, wat voor reviews of commentaren geplaatst worden op Social Media, en hoe soms ook via de traditionele media zaken eenzijdig belicht worden, dan lijkt het wel of de nuance volstrekt verdwenen is. Natuurlijk is er ook positieve berichtgeving, maar dat sneeuwt doorgaans onder bij het negatieve en dat terwijl het overgrote deel van de mensen een heerlijke vakantie beleeft bij ons of collega’s in de branche. Ik vind het jammer dat de beeldvorming hierdoor vaak afwijkt van de realiteit. Al besef ik ook wel dat mensen over het algemeen eerder van zich laten horen als er iets niet in orde is. Wat fout is mag zeker benoemd worden, maar het mag wat mij betreft allemaal wel een tandje minder. Dit is overigens niet alleen bij ons het geval, maar zie je vandaag de dag in de hele maatschappij terug.