Schrijf een ervaring over Novasol en maak kans op mooie prijzen!

Interview Novasol

Interview met Erik Veurman
Interview met Erik Veurman van Novasol

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik werk ruim vier jaar voor NOVASOL. Ben gestart als Supervisor van de Sales Afdeling en van daaruit Assistent General Manager geworden. Daarvoor heb ik zo’n tien jaar in de hotellerie gewerkt. Het leuke aan de functie is dat eigenlijk geen dag hetzelfde is. Je weet van te voren wel ongeveer hoe een dag er uit gaat zien, maar dit kan soms heel anders lopen dan verwacht. Daarnaast is het internationale karakter van onze organisatie uitdagend. De cultuurverschillen maken het soms lastig om dingen snel geregeld te krijgen en je merkt dat er nog wel eens anders tegen zaken wordt aangekeken, maar het is juist ook een voorrecht om dagelijks contact te hebben met collega’s met verschillende nationaliteiten. Dit verrijkt je referentiekader.


Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Meer dan 45 jaar geleden - op 28 december 1968 - werd een nieuwe onderneming, het toenmalige Nordisk Ferie, opgericht. De nieuwe organisatie is begonnen met de verhuur van vakantiehuizen in Noorwegen. Van een regelrechte "one-man-show" vanuit een kelder in de stadswijk Nørrebro te Kopenhagen, groeide het bedrijf tot de grootste aanbieder van vakantiehuizen, aanvankelijk in Noord-Europa, nu NOVASOL genaamd.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
In eerste instantie zal de naam gekozen zijn omdat het bedrijf zich op vakanties in Noorwegen richtte. De naam NOVASOL is meer internationaal.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Visie is om de leidende organisatie te worden binnen de wereld van de verhuur van privé-vakantiehuizen.

De missie is om een juiste verhouding te vinden tussen de diverse belangen van onze gasten en onze eigenaren en hierin een verbindende rol te spelen, waarbij betrouwbaarheid, duidelijkheid, advies en service toonaangevend zijn.

Wie is de doelgroep?
(potentiële) gasten die vakantie willen vieren in een vakantiehuis of appartement. Dit kunnen zowel gezinnen met kinderen zijn of stellen zonder kinderen of senioren. Daarnaast zijn ook de verhurende huiseigenaren een doelgroep. Beide zijn even belangrijk. Zonder huizen geen gasten, en zonder gasten geen huizen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Het diverse aanbod van vakantiehuizen in 27 landen met unieke locaties. Alle huizen worden exclusief door NOVASOL verhuurd, d.w.z. NOVASOL beheert de kalender en beschikbaarheid.

NOVASOL heeft in de meeste landen ook sales kantoren zitten en dit maakt dat iedere gast in zijn of haar eigen taal geholpen kan worden. De expertise van de lokale collega’s is hierbij ook een voordeel aangezien zij toch vaak net dat beetje meer kunnen geven.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Denemarken verkopen we veel, dit heeft ook te maken met het grote aanbod.
De laatste jaren hebben we ook steeds meer aanbod in Zuid-Europa gekregen en zijn landen als Italië, Frankrijk, Spanje en Kroatië populair.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Verschuivingen zijn er wel, maar als je de cijfers over meerdere jaren bekijkt zie je geen aardschokkende verschuivingen en blijven de klassieke landen door de jaren heen populair.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Het veelzijdige karakter van ons product. Dit bestaat uit eenvoudige chalets zonder stromend water tot aan luxe villa’s met zwembad en tennisbaan etc. In ieder afzonderlijk land is er zoveel diversiteit in het aanbod zodat wij voor een grote doelgroep interessant zijn.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Persoonlijk stoor ik me er aan het woord klant. Ik vind dit niet passen binnen de gastvrijheidsindustrie maar je komt het toch nog veel tegen. Ik vind dat we te allen tijde over gasten zouden moeten spreken. Wat dat aangaat kunnen we binnen het toerisme nog veel leren van de hotelindustrie. Ik zou dan ook willen dat de consumenten die bij ons een vakantie boeken, van begin tot het eind het gevoel hebben dat ze als gast behandeld worden.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Ja wij zijn hier bij aangesloten. Het geeft onze gasten een stukje zekerheid en een organisatie als de ANVR kan op het gebied van belangen collectief ook veel meer bereiken dan je als individuele organisatie kunt.

Heb je nog iets toe te voegen?
Neem klachten en opmerkingen van gasten serieus, maar laat je als organisatie niet leiden door negativiteit en richt je op het positieve en bouw dat uit. Als ik zie wat er af en toe geplaatst wordt als review of via de Social Media, dan lijkt het wel of we met z’n allen de nuance volstrekt kwijt zijn.