De historische schatten van Rome

Bestemming: A. Rome (Italië)
Periode: oktober 2008
Accommodatie: Hotel/Corro

Half oktober zijn wij met z`n 3-en naar Rome op vakantie gegaan. Vlucht van Eindhoven naar Rome (vliegveld Ciampino air). Vrijdags vanuit Eindhoven gevlogen met Ryanair. In Rome zijn we ’s avonds in ons hotelletje gekropen na nog even de Spaanse trappen en Trevi Fontein bekeken wat by night zeker de moeite waard was!

Trevi Fontein, Rome

Het oude Rome

Op zaterdag hadden we een prachtige zonnige dag en hebben we voornamelijk het oude Rome bezocht. Prachtig prachtig prachtig! Piazza Venezia, Forum Romanum “tuinen”, Colosseum, de mooie palatino ruïnes en tuinen. Dit alles op één van de zeven heuvels van Rome. Zorg ervoor dat je fototoestel opgeladen is en dat er veel foto’s gemaakt kunnen worden. Zondag zijn we begonnen met de St. Pieter. Wanneer de rijen niet te lang zijn is het uitzicht vanaf de koepel spectaculair! (lift + 320 treden). De St. Pieter is het snelste te bereiken met de metro (lijn A, richting Ottaviano), dit is tevens de halte waar je moet uitstappen. Lopend zijn we terug gegaan. Zo kwamen wij langs de Engelenburcht, Piazza Navona en Piazza Campo dei Fiori. Piazza Campo dei Fiori is ook gezellig om 's avonds (betaalbaar) te eten.

Colloseum

Vaticaan

Maandag in alle vroegte opgestaan (vooraf ingewonnen info!) om vroeg bij het Vaticaan Museum te zijn. Wij hadden alleen erge pech want het was alles behalve rustig. Honderden meters lange rij voor de ingang van museum die helemaal niet in beweging kwam. Blijkt dat eerst de groepen het museum ingaan daarna de normale gasten. Na een uur (om 10 uur) waren we het wachten zat en zijn terug gelopen naar St.Pieter waar de lange rij gelukkig in beweging was. Ongeveer een kwartier later stonden wij voorbij de St.Pieter douane en konden we kiezen de kathedraal of bestijgen van koepel. Het werd het laatste. Na €5.00 betaald te hebben konden we met de trap naar de koepel. Het beklimmen alleen is al een hele ervaring met kleine stijlen trappen door smalle gangetjes. Eerst komt men uit bij de binnen koepel boven het altaar daarna kom je uit aan buitenzijde met een prachtig uitzicht over het plein, tuinen van Vaticaan en het prachtige uitzicht over Rome! Na vele foto’s leid de afdaling ons langs een souvenirs winkeltje waar je allerlei geloofsartikelen kunt kopen. Ook is er direct ernaast een koffiebar waar je goedkoop iets te drinken kan pakken. Geheel op de begane grond zijn aangekomen zijn we naar de “kelder” gegaan (Sacre Grotte Vaticane).  Op de terugweg zijn we via Piazza Venezia met het monument van Vittorio Emanuelle IV en het Capitool gelopen. Daarna richting Piazza Navona en het Pantheon (ook erg mooi 's avonds!) Piazza Navona is ook 's avonds erg gezellig en in de omliggende straatjes bevinden zich veel restaurantjes en barretjes. Helaas zit de vakantie er hier op voor ons. Dinsdagochtend vliegen wij vroeg weer terug van Rome naar Eindhoven.

Beelden

Kortom/tips:

* Vliegen van Eindhoven met Ryanair is een aanrader.
* Met Terravision bus kun je rechtstreeks naar centrum (Termini) van Rome. Dit is goed te doen, vooral als je met bepakking zoals koffers zit!
* Hotel Corro ligt in de buurt van centraal station (Termini) waar de kamer goed onderhouden wordt, goede bedden zijn en waar men op z’n Italiaans een ontbijt krijgt. Dus niet uitgebreide keuze broodjes, vlees of kaas. Eieren heb ik ook niet gezien. De aanmaak jus-orange heb ik verdund naar 2 glazen wat anders veelste sterk was.
* De metro(M) en bus zijn goede vervoersmiddelen (per dag €4.00 of per keer €1.00) en rijden af en aan.
* Reisgids “wat&hoe” is een aanrader! Goede beschrijvingen bij bezienswaardigheden, diverse voorstellen dagindelingen, plattegronden, tips metro en bus enz.
* Naast het Vaticaan moet men zeker niet vergeten om naar Piazza Venezia, Forum Romanum “tuinen”, Colosseum, de Palatino ruïnes te gaan. Dit is goed op één dag te doen. Zorg ervoor dat je fototoestel opgeladen is en er ook voldoende geheugen ruimte is voor veel foto’s.
* Je kan met dak-dubbeldekker een rondrit door Rome maken wat voor iedereen voor zich is. Leuk maar wij hebben er geen gebruik van gemaakt!
* Circo Massimo en het "sleutelgat" zijn ook erg leuk om te bekijken. Dit ligt op aan Piazza Cavalieri di Malta. Dit is vlakbij het Circo Massimo. Het beste is om de metro (lijn B, richting Laurentina) te nemen naar halte Circo Massimo.
Vervolgens te voet verder over de Via del Circo Massimo. Wanneer je halverwege deze weg bent, zie je aan je linkerhand een groot standbeeld (op de Piazza Ugo la Malfa). Na dit beeld sla je linksaf, de Via Valle Murcia in (links en rechts zie je een rozentuin) en vervolgens gaat deze weg over in de Via di Sante Sabina. Deze weg loop je helemaal uit totdat je niet meer verder kunt en hier is dan aan het einde op een vierkant plein, aan de rechterzijde een grote poort met het sleutelgat!
* Dan is er nog de wijk Trastevere, maar ligt vanuit het centrum aan de andere kant van de Tiber. Gezellige wijk met allemaal restaurantjes en gezellig om door heen te lopen.
* Achter de Spaanse Trappen (bovenaan links) begint de Villa Borghese, is een heel groot park. Het kost wel veel tijd om hier helemaal doorheen te wandelen.
* En dan zijn er natuurlijk nog heel veel winkelstraten zoals de Via del Corso, Via Nazionale, Via del Tritone, Via Barberini.

Forum Romanum

Wij hebben deze 5-daagse (waarvan 2 heen en terug reis waren) vakantie in een wereld stad als Rome zeer positief gevonden wat wij vooraf nooit hadden gedacht. De historische schatten die bewaard zijn gebleven en al de opgravingen hebben mij diep ontroerd. Ook Vaticaanstad met museum en de St Pieter is een wereldschat. Zeker met een dubbelgevoel, de pracht en praal niets van te zeggen maar ook dat gelovigen de verplichting of de drang hebben geschenken telkens maar weer te moeten geven!

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.