Stedentrip Genua

Vervoer: Vliegtuig en bus
Accommodatie: Huis locals
Organisatie: Ryanair

Kennen jullie Genua (in het Italiaans: Genova) al? Genua is een oude havenstad in het noordwesten van Italië. De stad staat bekend om het historische centrum, het grootste aquarium van Italië en natuurlijk pesto genovese. Genua is minder toeristisch dan de andere Italiaanse steden, maar heeft veel te bieden. Begin augustus ging ik er voor een (lang) weekendje heen.

Reis en aankomst

Wie met het vliegtuig naar Genua wilt zal een ticket moeten boeken naar Milaan of Turijn. Er zijn namelijk geen directe vluchten vanuit Nederland. Als je vanaf Milaan of Turijn naar Genua reist ben je met de trein ongeveer 2 uur onderweg. Met een kleine koffer als handbagage stapte ik daarom vroeg in de ochtend in de trein richting Eindhoven. Ik vloog van Eindhoven naar Turijn en pakte daar een shuttle naar het station en vervolgens een trein naar Genova Brignole, het grootste station van Genua. Het kaartje voor de trein had ik op de Engelstalige website van Trenitalia al van te voren geboekt. Met een paar minuten vertraging stapte ik na 2 uur uit en kon mijn weekendje in Genua beginnen. Ik verbleef niet in een hostel, hotel of B&B maar gewoon bij de locals. Een vriend hebben in Italië heeft zo zijn voordelen! Het huis bevond zich net buiten het drukke stadscentrum op een heuvel. Dit zorgde voor een mooi uitzicht op de bergen. Die avond at ik heerlijke meloen met Italiaanse ham en mijn favoriete Italiaanse gerecht: lasagne. De volgende dag ging ik de stad verkennen met mijn persoonlijke gids. Om ons te verplaatsen hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. De bussen zijn veel goedkoper in Italië. Voor €1.50 kun je 90 minuten onbeperkt reizen.

Uitzicht

Citytour

Het startpunt was Piazza della Vittoria voor het Genova Brignole station. Dit is een van de grootste en meest centrale pleinen van Genua. Hier vind je ook Arco della Vittoria, een triomfboog ter ere van de gesneuvelde soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog. We liepen vervolgens richting een van de belangrijkste straten van Genua, Via XX Settembre, beter bekend als Via Venti. Dit is een lange straat die eindigt met Piazza de Ferrari, het centrale plein in het hart van Genua. Het plein herken je aan de grote fontein. Er is me vertelt dat de fontein soms van kleur verandert! Dit heb ik helaas niet gezien. Het is in ieder geval een mooi plein met veel belangrijke gebouwen. We zijn vervolgens naar de beroemde San Lorenzo kathedraal gelopen. Dit is een zwart/witte kathedraal in Gotische en Romaanse bouwstijl. Deze is erg imposant en valt op in de straten die volgebouwd zijn. We hebben de kathedraal van buiten bekeken en hebben toen besloten om pas aan het einde van de dag naar binnen te gaan.

Een mooi gebouw in de haven

Haven

We liepen naar de haven waar je het op een na grootste aquarium van Europa kunt vinden. Ik was erg benieuwd en gelukkig had mijn persoonlijke gids voor entreekaartjes gezorgd. Het was ondanks dat het zomer was vrij rustig in het aquarium waardoor we maar een middagje kwijt waren. Er was veel te zien en de informatie staat aangegeven in het Italiaans en het Engels. Het hoogtepunt van het bezoekje was voor mij de dolfijnen, mijn favoriete dier. Het viel me op dat vooral kinderen het enorm naar hun zin hadden, maar ook voor volwassenen is het een leuk uitje. Een ander pluspunt is dat het er lekker koel was. Het was heerlijk om eventjes uit de hete middagzon te zijn. Na het aquarium bezoek hebben we de rest van de haven bekeken. Je hebt er onder andere een enorm schip wat iets wegheeft van het schip uit Pirates of the Caribbean. Daarnaast heb je er ook een soort van doorzichtige lift, een 'bigo' , waarmee je een prachtig uitzicht hebt op Genua. Het heeft iets weg van de London Eye, maar dan anders! Wat me ook direct opviel was een enorme bol in het water. Dit is een biosfeer met verschillende soorten planten en dieren. We hebben ook even op de grote pier gezeten en genoten van de zon.

Vervolg city tour

Na het bezoekje aan de haven hebben we de San Lorenzo van binnen bewonderd. Ik had vanwege de hitte een korte broek aan en blote schouders. Hier is rekening mee gehouden en bij binnenkomst kreeg ik 2 doeken die ik om me heen kon knopen. De kathedraal is van binnen erg mooi en vooral vredig. Het viel me op dat het ook hier heel rustig was wat betreft de hoeveelheid toeristen. De meeste mensen zaten buiten op de trappen. Vervolgens zijn we via de kleine smalle straten, de 'caruggi' naar een iets rustiger gedeelte van de stad gelopen. Onderweg hebben we ook het huis van Columbus gezien. Hier heeft hij voor een korte periode gewoond. Het is een klein huisje die je tegen betaling van binnen kan zien. We kwamen uit op een plein waarvan ik de naam helaas vergeten ben. Hier had je een soort van promenade met trappen die uitkwam op een miniwaterval. Bovenaan kun je zitten op bankjes en genieten van het uitzicht. Na een dag lopen waren we erg moe en zijn we naar huis gegaan voor een lekkere maaltijd. Die avond aten we trofie al pesto genovese, een bekend gerecht uit de streek. Trofie is een pastasoort die met de hand gerold is in kronkelige dikke sliertjes. In Genua eet je dat natuurlijk met de lekkere pesto. Na het avondeten besloten we om met de vrienden van mijn vriend een ijsje te gaan eten. Vervolgens zijn we naar Boccadasse gegaan. Boccadasse was vroeger een vissersdorp in een baai. Tegenwoordig is het een wijk van Genua. We hebben een tijdje op de rotsen aan het water gezeten. Je hebt hier een mooi uitzicht op de verlichte stad.

Gedeelte van de waterval en het plein

Park, kaas en pizza

Na lekker uitgeslapen te hebben zijn we weer naar het centrum gegaan. Ik proefde een andere specialiteit namelijk de focaccia. Wat me ook is opgevallen is dat er heel veel zaken zijn waar ze focaccia verkopen. Van de naturel variant tot focaccia's met lekkere ingrediënten zoals kaas, tomaat en ham. Ik nam de focaccia al formaggio. Het was meer kaas dan deeg, maar wat was het lekker! Na de lunch namen bezochten we nog even de binnenstad. We zijn naar Via Garibaldi gegaan waar we Palazzo Rosso, Palazzo Bianco en Palazzo Tursi hebben gezien. Vervolgens hebben we de bus genomen naar Nervi, een wijk van Genua. Daarna zijn we naar Park Nervi gegaan, een groot park gemaakt van de tuinen van Villa Grimaldi, Villa Gropallo en Villa Serra. Het park heeft veel typische mediterrane plantsoorten. Veel locals komen hier om lekker in het gras te liggen of met vrienden iets actiefs te doen zoals frisbeen. Er schijnen ook veel eekhoorns in het park te wonen, maar die hebben we helaas niet gespot! Naast het park heb je ook een lange promenade die langs de zee loopt. Hier hebben we ook even gelopen. Ondertussen naderden we etenstijd. Een bezoek aan Italië is in mijn ogen niet compleet zonder een lekkere pizza gegeten te hebben. We zijn dan ook op zoek gegaan naar een pizzeria. Na het eten van een heerlijke pizza zijn we weer naar huis gegaan. Het was een gezellige avond en de perfecte manier om mijn weekendje weg af te sluiten!

Genua is een leuke stad dat nog niet zo toeristisch is vergeleken met andere grote Italiaanse steden. Het is echter zeker de moeite waard! Genua is ook een goede uitvalsbasis om andere mooie gebieden zoals Portofino en de Cinque Terre te bezoeken. Ik ga in ieder geval nog vaker terug!

Heb je interesse in een reis naar Italië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Italië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.