Interview Cruise Travel

Interview met Norbert van der Glas
Costa Cruises boek je ook bij Cruise Travel

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Norbert van der Glas, 44 jaar en sinds 1993 werkzaam bij Cruise Travel. In diverse functies, en mijn huidige functie is Commercieel Directeur. Waarbij er een nadruk ligt op de inkoop. In het verleden heb ik voornamelijk verkoop gedaan, maar ook bijvoorbeeld Clientenservice. Maar ik kan wel zeggen zo een beetje alle voorkomende werkzaamheden. Leukste van mijn baan is de afwisseling tussen kantoor en reizen. Dit reizen kan zowel in Nederland als het buitenland zijn. Minder leuk is dat ik soms prive mooie momenten moet missen omdat ik dan in het buitenland ben.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
In 1986 is Cruise Travel opgericht door de heer en mevrouw Broere. Ze zijn toen begonnen met de verkoop van 1 cruiseschip, de Aquarius, in de Adriatische Zee. Vanuit hun woonhuis zijn ze gestart met 1 medewerker. Dit zijn er nu bijna 90. Sinds vorig jaar zijn we onderdeel van ANWB Reizen.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam Cruise Travel dekt exact de lading. Cruisereizen.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij willen de referentie in Nederland zijn voor diegene die heeft gekozen om te gaan cruisen. Dit door een uitgebreid aanbod en een onafhankelijk advies, gecombineerd met ervaren medewerkers en een klantvriendelijke website.

Wie is de doelgroep?
De doelgroep is breed. Door ons brede aanbod, hebben we de traditionele cruisepassagiers als onze klant, maar ook veel gezinnen met kinderen. Immers, de nieuwere schepen zijn ook zeer kindvriendelijk gebouwd met vele faciliteiten aan boord voor deze doelgroep.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Het meest uitgebreide aanbod, onze laagste prijsgarantie, onze website, partner in het Airmiles spaarprogramma en ervaren verkoopmedewerkers.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Voor komende zomer veel cruises vanuit Nederland naar o.a. de Noorse Fjorden en de Oostzee en cruises in de Middellandse Zee.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De afgelopen jaren zijn er steeds meer afvaarten vanuit Nederland gekomen. Meerdere rederijen en sommige rederijen met meerdere schepen. Hoewel verkoop van cruises in het Caribisch gebied nog steeds toenemen, neemt hun aandeel in percentage af.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
De klantvriendelijke manier van werken, waarbij de consument voor ons echt centraal staat. Of het nu gaat om ervaren cruisers, of die klanten die voor het eerst hebben besloten te gaan cruisen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
De referentie in Nederland op het gebied van cruises. Denkt men aan een cruise, dan moet Cruise Travel als marktleider in Nederland in de keuze worden betrokken.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Ja. De consument heeft recht op bescherming. Nederlanders verzekeren zich voor alles, dus moet men ook verzekert zijn van een onbekommerde vakantie.

Heb je nog iets toe te voegen?
Cruisen maakt nog altijd een enorme inhaalslag op het gebied van vakanties. Mijn overtuiging is dat we in de komende vijf jaar opnieuw een verdubbeling gaan zien van het aantal cruisepassagiers in Nederland. Van vooroordelen gaat de consument het cruisen beoordelen op voordelen.