Interview Better Places

Interview met Saskia Griep
Interview met Saskia Griep van Better Places

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Saskia Griep en ben één van de oprichters van Better Places. In april 2014 zijn we gestart met het aanbieden van individuele rondreizen op maat. Wij brengen reizigers rechtstreeks in contact met kleinschalige reisorganisaties op verre bestemmingen. Samen met een lokale reisexpert stel je je individuele rondreis samen, helemaal zoals je zelf wilt.

Al sinds mijn studie Culturele Antropologie werk als productmanager in de reiswereld. Wat ik leuk vind aan mijn werk is de afwisseling, het contact met mensen uit verschillende culturen en dat je mensen blij kunt maken door ze een bijzondere reiservaring te bieden.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Overal vind je mensen die niets liever doen dan rondreizen en nieuwe plaatsen ontdekken. Sympathieke reis-"fanaten" met het hart op de juiste plaats, die hun land goed kennen en bijzondere plekjes weten. Met goede connecties en verrassende ideeën. Vaak zijn ze eigenaar van een kleine reisonderneming en werken al lange tijd in het toerisme. Door mijn uitgebreide reiservaring ken ik veel van deze lokale reisexperts en ik breng avontuurlijke reizigers graag met hen in contact.

Wij vinden het belangrijk dat lokale mensen kunnen profiteren van de opbrengsten van het toerisme, en dat zij dankzij reizigers een beter leven kunnen opbouwen. Onze lokale reisspecialisten brengen je in verbinding met de lokale bevolking. Gewoon door tijdens je reis een bezoek in te plannen. Een of meer overnachtingen bij een lokale familie, waarbij je eventjes onderdeel wordt van hun dagelijkse werkzaamheden, zoals koffie plukken. Waarbij je, in plaats van een restaurantje op te zoeken, verrassend mee-eet met een lokale familie. Veel van onze reizigers noemen dit soort ontmoetingen en ‘homestays’, achteraf hét hoogtepunt van hun vakantie.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Bij Better Places gaat het om maatschappelijke winst voor iedereen. Wij geloven in een wereld waar er plaats is voor inspirerende producten en bedrijven, opgebouwd door trotse lokale ondernemers. Het zijn hun verhalen en producten die je reis uniek maken. Ons motto: ”Better Places for people to live in, and Better Places to visit”

Wat is de visie en missie van de organisatie?
We willen dat toerisme iets betekent: voor jou én voor lokale mensen. Voor jou omdat je reis een onvergetelijke ervaring is, en voor de mensen ter plaatse omdat jouw bezoek hen inkomen oplevert. We willen bovendien negatieve effecten van toerisme beperken. Zorgen dat de omgeving van de lokale inwoners een prettige plek blijft.

Wie is de doelgroep?
Wij richten ons op avontuurlijke reizigers die het leuk vinden om af en toe van de gebaande paden af te gaan en een land écht willen ervaren. Veel van onze reizigers hebben al vaker verre reizen gemaakt. Onder onze klanten zijn ook opvallend veel gezinnen met wat oudere kinderen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Better Places brengt reizigers rechtstreeks in contact met deze experts, zodat je samen met echte kenners je ideale reis kunt ontwerpen. We vinden het belangrijk dat reizigers een land leren kennen. Dat je in contact komt met de lokale bevolking. Dat je het echte leven op een plek kunt ervaren. Want wat in een ander land heel gewoon is, is voor ons juist bijzonder. Daarom werken we nauw samen met zorgvuldig geselecteerde lokale reisexperts. Better Places biedt 100% maatwerk, je kunt je reis helemaal samenstellen zoals je zelf wilt.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
De meest populaire bestemmingen zijn Cuba, Peru, Zuid-Afrika, Costa Rica, Indonesië en Bhutan.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Wij ondersteunen de lokale partners bij het ontwikkelen van mooie reizen. Het is voor deze lokale reisbureaus namelijk lastig om hun reizen te verkopen en te concurreren met de grote touroperators. Zij hebben echter de kennis van wat er uniek is op een bestemming en wij kennen de markt.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Het is heel leuk om te zien dat onze lokale reisexperts echt een meerwaarde kunnen bieden voor de klant.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Better Places is aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds, dit betekent namelijk (financiële) zekerheid voor onze klanten.

Heb je nog iets toe te voegen?
De beste reistip: ga af en toe van de gebaande paden af. Dat maakt je verre reis pas écht onvergetelijk.