Schrijf een ervaring over Cirkel Vakanties en maak kans op mooie prijzen!

Interview Cirkel Vakanties

Interview met Rien van Duppen
Interview met Rien van Duppen van Cirkel Vakanties

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben Rien van Duppen, Manager van Cirkel Vakanties en ik werk al sinds 1989 voor Cirkel. Het leuke aan werken bij Cirkel Vakanties is dat een kleinschalige organisatie is met heel potentie. Daardoor blijf je dicht bij je product en doelstellingen en kunnen we écht aan de behoefte van de klant voldoen. We richten ons dan ook op hele specifieke doelgroepen, zoals 1-oudergezinnen en samengestelde gezinnen. Dat maakt mijn werk uniek en extra leuk.

Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Cirkel Vakanties is van oorsprong een stichting die zich bezighield met jongeren. Er waren toen een paar ouders die veel pleegkinderen hadden waar ze graag mee op vakantie wilden. Zij vroegen zich af “kunnen we daar niet iets voor organiseren?”. Zij zijn toen samen naar Frankrijk gegaan. De stichting begon met 4 initiatiefnemers, waarvan er uiteindelijk 1 persoon door is gegaan en de reizen is begonnen te ontwikkelen. Ikzelf ben er dus in 1989 bijgekomen.

Later zijn we singlereizen gaan ontwikkelen, die toen nog niet in grote getale werden aangeboden. Dat is zo geboren omdat de vakanties voor gezinnen natuurlijk niet het hele jaar door vol zitten. Wij kochten in die tijd ook als eerste een garantiehotel in. D.w.z. dat wij het hele hotel inkopen en dus vol moesten krijgen. Indertijd bestond de term garantiehotel nog niet, dus wij waren daar echt voorlopers in. We besloten daarom om in die andere periodes vakanties voor singles aan te bieden. Op zaterdag plaatsten we een advertentie in de Telegraaf, op zondag zat de reis vol!

Omdat we al in aanraking waren met de doelgroep singles, is daaruit automatisch het 1-oudergezin voortgevloeid. Dat zijn ten slotte ook singles. Single + kids = 1-oudergezin. Ook hierin waren wij de eerste.

Sinds dit jaar bieden wij ook vakanties voor samengestelde gezinnen aan, waarmee we ook weer een voorloper in de markt zijn. Wij bieden deze ‘nieuwe’ gezinnen alles waar zij behoefte aan hebben: grote accommodaties omdat ze vaak met veel kinderen zijn, speciale papa/mama tijd met hun eigen kids en tijd voor de ouders samen als de kinderen met het Sun & Fun of Snow & Fun team op pad zijn.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De werknaam was oorspronkelijk Zero Reizen. Omdat in Zero (nul) ook een rondje zit, is dit uitgegroeid tot Cirkel.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij willen voldoen aan de speciale behoeften van speciale doelgroepen. Wij willen gelijkgestemden bij elkaar brengen en zo laagdrempelig mogelijk zijn voor deze doelgroepen.

Wie is de doelgroep?
Singles
1-oudergezinnen
Gezinnen
Samengestelde gezinnen

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Wij onderscheiden ons door ons exclusief op de speciale behoeften van onze doelgroepen te richten. Als je met een samengesteld gezin op vakantie gaat, komen daar andere dingen bij kijken dan met een ‘normaal’ gezin of als je alleen op vakantie gaat. Zo moeten er grote accommodaties of tenten bij elkaar geplaatst worden, zodat ze met z’n allen bij elkaar kunnen slapen. Ook is het vaak moeilijk als het de eerste keer is, omdat kinderen jaloers kunnen worden op de aandacht die de stiefvader- of moeder en de andere kinderen ook krijgen. Wij zorgen daarom dat er ook genoeg tijd is voor het kind met zijn of haar eigen moeder. Maar ook tijd voor de nieuwe ouders samen.

Zo willen wij ons onderscheiden door echt specifiek op aparte wensen in te haken. En natuurlijk gewoon door super leuke vakanties te organiseren!

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Italië doet het in de zomer altijd goed, zoals het Gardameer, Elba en Cattolica. Maar ook Kroatië, en dan vooral Dalmatië, doet het erg goed.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De actieve vakanties in de bergen worden wat minder, maar de actieve strandvakanties kennen weer een toename. Ook de luxere bestemmingen gaan steeds beter.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een organisatie die zich echt laat inspireren door de doelgroep, luistert naar de doelgroep en daardoor de mooiste vakanties aanbiedt voor onze doelgroepen.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Ja, om de kwaliteit van onze vakanties voor de reiziger te waarborgen.