Drie Alpentour met de motor

Bestemming: A. Fliess (Oostenrijk)
Periode: augustus 2009
Vervoer: Motor
Accommodatie: Hotel

In augustus 2009 besloten we met de motor in Europa op vakantie te gaan en hebben we de Drie Alpentour gereden. Het gebied, waar drie Alpenlanden (Oostenrijk, Zwitserland en Italië) elkaar raken, heeft een prachtige natuur. Eigenlijk is het een Vier Alpentour als je ook de Duitse Alpen er nog bij neemt. Deze tour is een echte aanrader voor liefhebbers van hoge bergpassen met veel haarspelden en heel erg veel bochten!

We gaan 9 dagen rondreizen door Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Om dit verbluffende natuurgebied te ontdekken is het rustige Oostenrijkse dorpje Fliess een ideaal uitgangspunt, want het ligt centraal en er is een motorhotel. John krijgt de routes die we gaan rijden digitaal aangeleverd, dus bij vertrek is alles in het geheugen van Miep (onze navigatie) opgeslagen.

Als we de honden naar het vaste pension hebben gebracht, pakken we onze koffers in en ik ben blij verrast als ik merk wat er aan spullen in de zijkoffer van de motor past. John heeft ontzettend veel zin om die hoge bergpassen met veel haarspelden en heel veel bochten te gaan rijden.

Windmolens en windmolens

Eerst rijden we tot aan Aachen over de snelweg en dan start de route in Eupen. Van hieruit rijden we binnendoor naar Saint Jean Saverne. Voor de lunch stoppen we onderweg in Nonnweiler waar we op het terras in het zonnetje van een heerlijke tosti genieten. We vervolgen onze weg door over allemaal binnenwegen te rijden en we steken telkens weer een grens over. Het is een hele mooie streek, maar een beetje jammer dat het prachtige landschap ‘verpest’ wordt door de vele windmolens. Om 17.30 uur komen we aan bij hotel Kleider in Saint Jean Saverne. We installeren ons in de hotelkamer en gaan eerst wat eten, met een lekker wijntje erbij. Als afzakkertje nemen we na het eten nog een kop koffie en dan gaan we op tijd naar bed. Omdat het erg warm is laten we de ramen open, maar ’s nachts begint het ineens hard te waaien en moet John het gevecht aangaan met de gordijnen. Nadat hij ze weer onder controle heeft, kunnen we weer rustig verder slapen.

Naar Oostenrijk

We zorgen dat we voor 08.00 uur vertrokken zijn en via Frankrijk en Duitsland rijden we naar Oostenrijk. Eerst steken we bij Lahr de grens over en onderweg passeren we een groot stuwmeer. Dan rijden we via Schwanau (waar ik echt veel witte zwanen heb gezien), Nussbach en Salem naar de Bodensee. Dan gaan we in Lindau weer de grens over. Tot zover had de Franse gastheer van het hotel gelijk, want hij voorspelde dat het een beetje zou regenen. Maar voordat we aan de bergpassen van vandaag kunnen beginnen, komt de regen ineens met bakken uit de lucht gevallen. We stoppen even en denken eerst nog heel positief dat het maar een bui is die wel over waait. Maar helaas... Dan toch maar het regenpak aan en pas weer uit als we bij het hotel zijn aangekomen.

We gaan verder en via de Hochtannbergpass (1679 meter), de Flexenpass (1773 meter) en de Arlbergpass (1793 meter) rijden we naar Landeck. Van hieruit vervolgen we onze weg naar Fliess, maar daar komen is nog moeilijker dan gedacht. Miep geeft aan dat we links omhoog moeten... Maar dat kan niet, dus rijden we door... Miep zegt omdraaien... John draait en nu moeten we rechts omhoog... En dat klopt wel, want we gaan inderdaad steil omhoog en na een paar pittige bochten komen we dan eindelijk aan in Fliess. Midden in het dorp ligt ons hotel Marienhof, waar we na een warme douche om 18.30 uur aanschuiven voor het diner. Om dit tijdstip worden alle gasten aan tafel verwacht om gezamenlijk te eten. We krijgen een heerlijk driegangen menu voorgeschoteld en genieten van een lekker wijntje erbij.

Fliess, uitzicht vanaf de bergen

Op de gletsjer

Vandaag gaat de eigenlijke tour pas echt beginnen. We doen eerst een rondje Fliess, Eicholz, Fliess en dan rijden we door naar Kaunertal. De Kaunertal Gletscher Panoramastrasse brengt ons langs het Gepatschstausee en dan rijden we omhoog de gletsjer op. Daar is het veel kouder dan dat ik had gedacht en ik wou dat ik een trui onder mijn jas had aangedaan. Boven kijken we even rond, genieten we van het prachtige uitzicht en dan snel weer naar beneden op weg naar Samnaun (Zwitserland). Hier kunnen we weer lekker buiten in het zonnetje eten en als we klaar zijn met eten begint het te regenen, dus besluiten we maar wat te gaan shoppen tot het weer droog is. Het is wel lekker zo belastingvrij winkelen, maar we moeten ons inhouden want veel plaats hebben we niet in de motor.

Vervolgens gaan we in de regen, afgewisseld met de zon, terug naar Fliess. De route door het Inntal is toch de moeite waard!

Terug in het hotel kijken we welke route we morgen zullen gaan rijden en we besluiten dat het de Timmelsjoch wordt.

Tour door de Alpen

De tweede dag van onze tour door de Alpen begint met bewolkt, grijs en grauw weer. Dus we stappen weer met onze regenkleding aan op de motor en gaan ervoor. Onze tocht voert boven over, langs het rustige dorpje Piller, daarna komen we door het Pitztal en vervolgens door het Ötztal. Tenslotte rijden we via Solden naar Obergurgl. Het weer is al een stuk beter geworden, dus daar eten we een heerlijke kop soep in een uitgestorven wintersportplaats. Daarna gaan we weer terug naar Solden, waar we een stop maken om te genieten van een lekkere kop koffie met gebak. Als we dan verder willen rijden, moeten we de regenbroek alweer aantrekken, want intussen is het weer opnieuw slecht geworden. We vervolgen onze weg richting Timmelsjoch, maar het is te laat om deze nog over te rijden, dus besluiten we maar weer terug te keren naar Solden. Hier drinken we nog een kop koffie, dat nu weer in de zon op het terras kan. Het weer is en blijft onvoorspelbaar en afwisselend.

Dan rijden we terug naar ons hotel, frissen ons wat op en vervolgens schuiven we aan voor het diner. Het avondeten bestaat vandaag uit erwtencrèmesoep vooraf, als hoofdgerecht zigeunerschnitzel met salzkartoffelen en 7 kersen vormen het toetje.

Twee Haflingers in het Ötztal

Timmelsjoch

Vandaag slaan we het ontbijt over en gaan we meteen op weg naar Kühtai-Sattel en Timmelsjoch. We rijden het eerste deel van de tocht dezelfde weg als gisteren: boven over bij Piller, wat trouwens echt een heel mooi wandelgebied is, dan via het Pitztal en het Ötztal naar Kühtai-Sattel. Eerst stoppen we in Solden om te ontbijten. Vandaag is het gelukkig droog, maar met tijd en wijlen is het wel erg koud. Het gebied bij Kühtai-Sattel is prachtig en de vele loslopende koeien zijn een mooi aanzicht.

Daarna gaan we verder naar de Timmelsjoch. Daar boven op aangekomen, drinken we een kop koffie aan de Italiaanse kant terwijl we genieten van het grandioze uitzicht. Tijdens de afdaling stoppen we verschillende keren om foto’s te maken van dit schitterende natuurgebied. Die middag zijn we rond een uur of vier terug bij het hotel en om bij te komen van de rit gaan we daar op het terras zitten en kunnen we nog genieten van het middagzonnetje en het waanzinnige uitzicht.

De Silvretta Hochalpenstrasse

Ook deze dag beginnen we weer zonder ontbijt, dus we zitten al om 07.00 uur op de motor. Vandaag is het weer goed, want de lucht is strakblauw met hier en daar een enkele wolk. De route van deze dag brengt ons eerst door het Voralgebergte en we rijden over de Silvretta Hochalpenstrasse. Een deel van de route hebben we op de heenweg al gehad, dus na het ontbijt in Oostenrijk besluiten we de route wat in te korten. We rijden verder door het Grossen Walsertal, dat een heel ander gebied is dan gister maar toch met veel mooie natuur. Vervolgens pakken we in Faschina de oorspronkelijke route weer op en door Montafon rijden we naar de Silvretta. Dit is een ideale plek voor John om eens lekker flink te scheuren, dus gas erop en binnen no time zijn we boven. We stoppen aan het stuwmeer om wat rond te kijken en ik kan even bijkomen van de heftige rit. Dan stijgen we nog verder naar 3869 meter hoogte om daar te lunchen op de Bielerhöhe. De weg terug omlaag verloopt rustig en achterop de motor geniet ik van de schitterende natuur en de loslopende paarden die overal staan te grazen. Uiteindelijk rijden we via Galtur en Ischgl terug naar ons hotel in Fliess.

Dagje Zwitserland en Italië

Vroeg op pad gaan zonder te ontbijten bevalt ons goed, dus dat doen we vandaag ook weer. We boffen met het weer want de lucht is stralend blauw. Boven over door het Kaunertal park rijden we richting Kurns en via de Ofenpas komen we in Zwitserland. De weg richting St Moritz is prachtig en zeer prettig om te rijden. Dit schitterende grensgebied hebben we ook al eens met een sneeuwscooter ontdekt. Net na de tunnel richting Livigno stoppen we voor het ontbijt: we eten een heerlijk broodje en drinken een echte Italiaanse espresso.

Dan rijden we door naar Livigno: het is er behoorlijk druk en groot en er zijn vooral veel campers en fietsers te zien. Daarom stoppen we niet, maar rijden we door naar Stelvio. Ook dit is weer een mooi natuurgebied, hoewel het weer heel anders is dan de gebieden die we de afgelopen dagen hebben gezien. Ik kan niet kiezen of de Silvretta, de Timmelsjoch of de Stelvio wint wat betreft schoonheid, want ze hebben allemaal hun eigen charme. De weg omhoog is weer een hele kluif, maar onderweg stappen we nog een aantal keer van de motor om wat foto’s te maken. Als we eenmaal boven aankomen, weet ik niet wat ik zie! Het is een drukte van jewelste: overal winkeltjes, eetkraampjes en heel veel mensen. We doen even op het terras een drankje om het geheel in ons op te nemen.

Op weg naar beneden maak ik nog meer foto’s van dit mooie gebied. Als ik omhoog kijk, kan ik nauwelijks geloven waar we vandaan zijn gekomen, want het is echt steil! Het landschap wordt weer wat aangenamer als we de boomgrens gepasseerd zijn en via de Reschenpas komen we weer in Oostenrijk uit. We passeren nog het Lago di Resia, dat bekend staat om de kerktoren die boven het water uit moet steken, maar die zien we nergens. Dan is het tijd voor een korte lunchstop en daarna gaan we in Landeck nog boodschappen doen. We nemen het besluit morgen al richting huis te gaan.

Stelviopas

Richting Duitsland

Vandaag ontbijten we weer eens in het hotel voordat we op weg gaan, maar we hebben al snel spijt van onze beslissing, want het ontbijt is niet veel soeps. Na het ontbijt leveren we de sleutel in en om 08.20 uur zijn we weg. Het heeft vannacht geregend en af en toe geonweerd, wat als gevolg heeft dat nog steeds donkere wolken boven de bergen hangen. We rijden door de Arlbergtunnel richting Bregenz en daarna gaan we nog door de Pfandertunnel. Als we de tunnels achter ons hebben, lacht een stralend blauwe lucht ons toe. Dan voert de weg ons verder via Lindau, Friedrichshaven naar Duitsland.

Na de lunch gaan we richting het Schwarzwald en uiteindelijk komen we terecht in Bad Wildbad en besluiten te verblijven in Hotel Valsana. Dit plaatsje is een waar kuuroord en vanuit ons hotel hebben we een schitterend uitzicht. Die avond liggen we al om 20.30 uur in bed en zijn blij dat we eindelijk weer in een fatsoenlijk bed kunnen slapen.

En weer bijna thuis

Na heerlijk te hebben geslapen, gaan we ontbijten. In vergelijking met het ontbijt in het hotel in Fliess is dit ontbijt hemels: er zijn diverse soorten brood en broodbeleg. We hebben echt genoten! Om 08.20 uur vertrekken we en rijden we via Pforzheim richting Reinbollen. Van daaruit verder naar Cochem en daarna gaan we echt richting thuis!

Door John en Hannie Jennissen

Heb je interesse in een reis naar Oostenrijk? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Oostenrijk, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.