Paar dagen in Togo

Periode: april 2010
Vervoer: Bus
Accommodatie: Hotel

Op onze reis door Afrika gaan we nu een tijdje naar Togo. We hebben alleen de mogelijkheid om op zondag of donderdag met een bus naar de stad Lomé in Togo te gaan. Aangezien het al woensdag is, nemen we de bus van donderdag.

De volgende ochtend om 6 uur stapten we in de bus naar Lomé. We willen graag in de stad Kara uitstappen, en Daan probeert in zijn beste Frans te vragen of de bus in Kara kan stoppen. De buschauffeur vertelde hem dat hij er wel zou stoppen. Eenmaal in Kara aangekomen stopt de bus niet. We gaan naar de chauffeur, en deze bleek het vergeten te zijn. We waren iets te ver doorgereden, maar konden nog wel uitstappen. Dit deden we dan ook.

Nu zaten we met het volgende probleem, we stonden ergens langs de kant van de weg met alle bagage. En natuurlijk was er ook geen taxi te bekennen die ons naar Kara kon vervoeren. Er kwam iemand op een brommer langs en hij was zo vriendelijk om voor ons een taxi te gaan zoeken. In Togo blijkt dat de meeste brommers ook dienen als taxi. Maar met al onze bagage was het vrij lastig om op een brommer vervoerd te worden. Uiteindelijk kwam er een taxi die ons naar Kara gebracht heeft.

De bedoeling was om maar twee dagen in Kara te blijven. In deze twee dagen brengen we een bezoek aan het Koutammakou-landschap en de watervallen. Al snel merken we op dat de natuur hier in het noorden van Togo erg variërend is. We rijden door een droog landschap met veel zand. Daarna komen we door de bergen met grote rotsen. En weer een stuk verder op de trip komen we door een gebied dat veel weg heeft van het oerwoud. Er zijn veel bomen en struiken die prachtig groen gekleurd zijn. Na deze toeristische trip van twee dagen gaan we naar het busstation om de bus naar Lomé te nemen.

Na een reis met de bus komen we aan in Lomé. Eerst gaan we naar het hotel om al onze bagage op te bergen. We hebben er één overnachting gemaakt, want de volgende dag gaan we een trip maken naar Kpalimé. We moesten met een klein busje mee wat al erg vol bleek te zitten. Ik en Daan pasten er net bij in, alhoewel we zo'n beetje op schoot van anderen zaten. In Togo zie je overal dat de vervoersmiddelen overvol zitten. Met zeven personen in een auto en met drie man op een brommer is hier de gewoonste zaak van de wereld. Over de veiligheid wordt totaal niet nagedacht.

Gelukkig komen we heelhuids aan in Kpalimé. Het landschap is hier heel groen en bevat redelijk wat natuur. De hele dag hebben we heerlijk door de natuur gewandeld. Ter verkoeling hebben we ook nog eens een bezoekje gebracht aan drie watervallen. Na een mooie actieve dag moesten we weer met een overvol busje terug naar Lomé.

De reis naar Lomé hebben we ook weer overleefd. Moe van de trip naar Kpalimé gaan we naar het hotel om te slapen. Morgen staat een bezoek aan de fetishmarkt op het programma. Donderdag ga ik nog een dansles volgen, want dat is mij te lang geleden dat ik lekker gedanst heb. Het verblijf in Togo duurt dan nog tot zaterdag, en dan moeten we weer met de bus naar Cape Coast. In Cape Coast hebben we nog een week om vakantie te vieren, en dan zit de reis er al weer op!

We vinden het wel leuk dat de reis er weer op zit, want we missen veel;
- Iedereen
- Het klinkt raar, maar de kou
- Het fietsen
- Kaas
- Normale wegen
En nog veel meer!

Heb je interesse in een reis naar Togo? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Togo, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.