Lang weekend Belgrado

Bestemming: A. Belgrado (Servië)
Periode: maart 2012
Vervoer: Vliegtuig Wizzair
Accommodatie: Hotel Belgrade City

In maart 2012 ben ik naar Servië gereisd en heb ik in vier dagen (van 11 tot en met 14 maart) de hoofdstad van het land verkend. Hieronder een kort verslag van wat ik in die paar dagen allemaal in Belgrado heb gezien en over de stad te weten ben gekomen.

Vanochtend vroeg ben ik met de trein op weg naar het vliegveld in Eindhoven gegaan, waar ik om 13.40 uur met Wizzair naar Belgrado zou vliegen. En na eerst weer veel last te hebben gehad met de NS door niet rijdende treinen richting Den Bosch, moest ik dus uiteindelijk met de bus daarheen. Na een korte vlucht kom ik om 15.40 uur in de hoofdstad van Servië aan. Daar heb ik eerst geld omgewisseld in Servische dinars, 100 dinar voor 1 euro. Vervolgens besloot ik met lokaal vervoer (de bus) naar het centrum te reizen, na eerst een veel te duur aanbod van een taxichauffeur te hebben gehad. Daar ontmoet ik twee andere Nederlanders waar ik even kort mee heb gepraat. Om 17.00 uur kan ik inchecken bij hotel Belgrade City. Nadat ik ben geïnstalleerd, ben ik nog even de stad in gelopen. Rond 21.00 uur was ik weer terug in hotel en zat de eerste dag erop.

Vandaag om 9.00 uur ontbeten, daarna ben ik naar de Sint Sava kerk en het parlementsgebouw gelopen, waar in oktober 2000 een grote demonstratie van 900.000 mensen tegen Milosevic plaatsvond, die uiteindelijk tot zijn aftreden leidde. Vervolgens verder gelopen naar het Red Star Belgrade voetbalstadion, waar Ajax in 1973 de Europacup won. Hier heb ik een poos gepraat met een medewerker uit het museum van het stadion die allemaal interessante dingen te vertellen had. Daarna ben ik via de hoofdstraat en de winkelstraat Terzaije en Republic Square teruggelopen naar het centrum van de stad. ’s Avonds bij een restaurantje een echte Servische maaltijd genuttigd: ik kreeg gebakken aardappelen, een steak met zure room (met kaassmaak) en een salade voorgeschoteld. Rond 22.00 uur was ik weer terug in het hotel en kon ik lekker gaan slapen.

Om 8.45 uur schuif ik vanmorgen aan bij het ontbijt. Daarna pak ik mijn spullen bij elkaar en loop ik even naar het treinstation dat tegenover het hotel is gelegen. Van daaruit loop ik verder over de brug van de rivier de Sava naar de andere kant van de stad en kom er daar al snel achter dat dit een armoedig deel is waar vooral veel industrie is gevestigd. Van hieruit heb ik al zicht op het Kalemegdan fort. Onderweg breng ik nog een bezoek aan de Orthodoxe kathedraal: binnen in de mooie kerk heb ik genoten van prachtige schilderingen op plafond en wanden. Verder bezoek ik het Belgrade city museum, het voormalige woonhuis van prinses Ljubica. Rond 11.45 uur kom ik dan eindelijk aan bij het Kalemegdan fort en geniet ik van het schitterende uitzicht op de Donau. Het oorspronkelijk 2000 jaar oude fort ligt in een groot park dat 20 hectare groot is. Bovendien bezoek ik hier het militair museum, waarin je uitleg krijgt over de (militaire) geschiedenis van Tito, Milosevic, wereldoorlogen etc. Ook het militair uniform van Tito is hier tentoongesteld. Rond een uurtje of vier ’s middags ben ik terug bij de Republic Square en het centrum van Belgrado. Daar bezichtig ik nog de ruines van het NAVO-bombardement in 1999 op het toenmalige Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarna loop ik verder terug naar het hotel, waar ik me even opfris om vervolgens om 19.00 uur te gaan eten.

Vandaag ga ik op weg naar het Tasmajdan Park, dat in 1941 door de Nazi’s en in 1999 werd gebombardeerd. In het park staat een prachtig monument dat hier nog aan herinnert. Verder bezoek ik de Sveta Marka kerk. Daarna loop ik nog even voor de laatste keer door de vlakbij mijn hotel gelegen lange winkelstraat. Rond een uur of vijf in de middag pak ik de taxi naar het vliegveld om daar het vliegtuig terug naar Eindhoven te nemen.

Belgrado, hoofdstad Servië

Conclusie na deze paar dagen: Belgrado begint zich langzaam te ontdoen van het tijdperk waarin Tito en Milosevic het middelpunt waren, alhoewel Tito door velen (vooral ouderen natuurlijk) nog steeds aanbeden wordt. De Servische hoofdstad oogt nog wat grauw, maar wie weet wat er allemaal nog verandert nu het land tot de Europese Unie is toegetreden. Ten slotte zijn de mensen vriendelijk en behulpzaam als je ze wat vraagt.

Heb je interesse in een reis naar Servië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Servië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.