Interview Corendon

Interview met Dick Gussen
Interview met Dick Gussen van Corendon

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Dick Gussen, 42 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben in 1996 in de reisbranche beland als reisleider op de Canarische Eilanden en Ibiza. Na de eerste drukke en hectische zomer was het vakantievirus geboren en wilde ik verder werken in deze sector. Ik ben toen als Sales rep bij Sudtours Vliegvakanties gaan werken. In 2006 heb ik de overstap gemaakt naar Corendon waar ik nu werk als marketing manager. Ik ben onderdeel van een ervaren en creatief marketing team en werk bij één van de snelst groeiende en innoverende reisorganisaties van Europa, dat maakt mijn baan erg dynamisch.

Ik ben met name verantwoordelijk voor alle offline media zoals Print, TV & Radio en outdoor en doe dit ook voor Corendon België.

Vragen over de organisatie Corendon

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Corendon is in 2000 opgericht in Haarlem, toen Atilay Uslu en zijn zakenpartner Yildiray Karaer besloten hun krachten te bundelen. Voor die tijd had de jonge ondernemer Uslu al zijn eerste stappen in de reisbranche gezet, maar het echte succes komt met de oprichting van Corendon. Begonnen als Turkije-specialist die eerst alleen vliegtickets en vervolgens volledig verzorgde reizen naar Turkije verkocht, groeide Corendon in 15 jaar uit tot een toonaangevende, zeer succesvolle touroperator en dé nummer 1-reisorganisatie als het gaat om veel Turkse en andere populaire bestemmingen binnen en buiten Europa.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam Corendon is bedacht door geoloog, Yildiray Karaer, op basis van de kwaliteiten van deze edelsteen. Corendon (Korund) is namelijk de een na sterkste edelsteen na de diamant. Een diamant heeft sterkte 10 en Corendon heeft sterkte 9. Met als kleur bordeaux. Corendon wordt vooral gebruikt als industrie diamant.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Onze missie is om complete verzorgde vliegvakanties te verzorgen met aandacht voor kwaliteit tegen de meest scherpe prijs, waarbij persoonlijke aandacht en service hoog in het vaandel staat.
De slogan van Corendon luidt: Altijd de beste vakantiedeal!

Wie is de doelgroep?
Wij organiseren en ontwikkelen vakanties voor iedereen. Van mooie culturele rondreizen tot jongerenreizen.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Corendon heeft eigen vliegtuigen, een sterke focus op inkoop met scherp geprijsde reissommen. Al het inkoopvoordeel wordt doorgespeeld naar de klant die daardoor profiteert van de beste deal. Corendon heeft een originele en onderscheidende manier van marketing bedrijven en totale focus op service en kwaliteit.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Turkije, Griekenland, Spanje en Egypte. Dit zijn ook de meest populaire bestemmingen voor de NL vakantieganger. De allerbeste bestemming is Antalya! Hier vliegen wij dagelijks vanaf Amsterdam, Brussel en Eindhoven naar toe.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Er is een duidelijke vraag naar enerzijds All Inclusive Kids & Co vakanties en anderzijds juist kleinschalige Only Adult hotels accomodaties. Totale uiterste dus. Ook merken wij dat er veel vraag is naar Fly & Go. Een vakantie inclusief vlucht, hotel, transfer en huurauto. Op deze manier kan de klant zelf de omgeving verkennen.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Het zit in het DNA van het bedrijf om een reis aan te kunnen bieden voor de meest scherpe prijs en voordeliger dan de concurrent, zodat de klant het gevoel heeft de beste vakantiedeal te hebben. Daarnaast zoekt Corendon altijd naar nieuwe producten en hotels en lanceren wij nieuwe (retro) bestemmingen, zoals Macedonië, Noord-Cyprus en Eilat. Tevens bieden wij de klant een breed assortiment aan hotels en speciale thema’s, zoals Kids & Co voor families met kinderen, Only Adult en de Fly & Go reizen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als de beste keuze als je opzoekt bent naar een relaxte vakantie waar alles goed geregeld is; van de vlucht en transfer tot het hotel en de activiteiten op de bestemming. En dat alles tegen de beste prijs/kwaliteit. Mocht er toch wat mis gaat dan staat Corendon voor je klaar!

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
Aangesloten bij alle drie! Corendon is onderdeel van het ANVR dus overige deelname is verplicht, echter willen wij graag onderdeel zijn van alle drie omdat dit zekerheid biedt voor ons maar vooral voor de klant.

Heb je nog iets toe te voegen?
Corendon is meer dan een belangrijke speler op de Nederlandse vakantiemarkt. Naast het aanbieden van vakanties, opent Corendon hotels in onder andere Amsterdam, aan de Turkse kusten en op Cyprus. Ook valt het bijzondere The College Hotel aan het Roelofhartplein in Amsterdam onder het management van Corendon Hotels & Resorts. In het voorjaar van 2015 opent het Corendon Vitality Hotel Amsterdam haar deuren. Ook aan de Turkse stranden heeft Corendon eigen hotels zoals in Çeşme en Alaçati, bij Antalya en in Bodrum. Bovendien wordt op Noord-Cyprus binnenkort een gloednieuw hotel geopend, het Jasmin Court Resort & Casino.