Schrijf een review

Holland America Line

Url:

Type reizen: rederijen
450 Third Avenue West, WA 9811 Seattle NL

Logo van Holland America Line

Holland America Line is al 145 jaar een toonaangevende reisorganisatie op het gebied van cruises. Ben je op zoek naar de ruimste en meest comfortabele schepen op zee, bekroonde service, heerlijk dineren, een uitgebreide keuze aan activiteiten en wereldwijde routes? Dan ben je bij Holland America Line aan het juiste adres.

Holland America Line heeft een vloot van 14 moderne klassieke schepen. Per jaar worden er meer dan 500 cruises aangeboden waarbij alle 7 continenten worden bezocht. De cruises hebben zowel populaire als minder bekende havens als bestemming. Er wordt onder andere aangemeerd in havens in Alaska, de Caraïbische Eilanden, Europa, Mexico, Zuid-Amerika, het Panamakanaal, Australië, Nieuw-Zeeland en Azië. Ook worden er unieke reizen aangeboden naar de Amazone en Antarctica. Verder kun je indrukwekkende wereldreizen maken met de schepen van Holland America Line.

Ondanks dat de rederij nu onder de Amerikaanse holding Carnival Corporation & plc valt, kan je door de namen van de schepen de Nederlandse afkomst wel raden. De schepen hebben namen als ms Volendam, ms Amsterdam, ms Prinsendam en ms Maasdam.

Op de website kun je naast cruises ook excursies boeken en diners reserveren. Holland America Line kan je ook helpen om een vlucht te boeken van of naar de vertrekplaats.

Ervaringen met Holland America Line

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 10 reviews over Holland America Line lezen. Het gemiddelde cijfer is een 3,1. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 11 juli 2014 door Trudy van Tuyll.

Deze organisatie zit in de categorie rederijen. Hierin zitten 11 organisaties; o.a. MSC Cruises. Al deze organisatie samen hebben in 193 reviews een gemiddelde gescoord van 6,1. Holland America Line scoort dus gemiddeld 3,0 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie rederijen. Dit is opvallend negatief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Holland America Line heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.

Holland America Line krijgt gemiddeld een 3,1
op basis van 10 ervaringen:

3,1 + Ervaring delen
op 1 december 2024 bestemming: IJsland, reisperiode: augustus 2024

Ik zit vanaf 14 september tewachten op een teruggave van 160 dollar. Een aantal keren gebeld en geschreven maar de belofte die ze doen wordt niet nagekomen. Hou aub je rekening in de gaten ze zijn niet te vertrouwen

  • Algemeen 4
op 3 november 2024 bestemming: IJsland / Reyjavik, reisperiode: augustus 2024

Let op wanneer je boekt en problemen aan boord

Om met een flink positieve noot te beginnen: we hebben een geweldig mooie reis gehad als het gaat om de aangedane bestemmingen. We reisden vanaf 3 augustus in 3 weken naar Noorwegen, Shetland Eilanden, IJsland, Groenland, Faröer Eilanden en Schotland. Met uitzondering van 1 locatie in Schotland zijn alle havens volgens reisschema aangedaan, echt super. We hadden ook prachtig weer tijdens de reis. Er waren mensen aan boord die voor de 3e keer probeerden in Groenland te komen, soms worden havens niet aangedaan wanneer (slechte) weersomstandigheden dat niet toe staan. We zijn ontzettend blij met alles wat we hebben beleefd en gezien.
Waar we verre van blij mee waren was de Holland America Line. We hebben heel wat problemen ondervonden met de service aan bood en met de “klantenservice” van Holland America Line. Dit was onze 4e en tevens laatste keer cruisen met de Holland America Line.

Problemen aan bood
Het schip was overvol: overal wachten op eten en drinken (extreem lange wachttijd voor een koffie), nauwelijks ruimte om ergens te zitten, complete chaos in het Lido (het buffetrestaurant voor ontbijt lunch en diner). Zowel in het Lido als voor koffie moesten we regelmatig lang wachten omdat er personeel in de rij stond. Ik vind dat betalende gasten niet langer op hun eten zouden moeten wachten omdat het personeel tegelijk met de betalende gast eten krijgt. Het personeel heeft een eigen restaurant benedendeks, maar als je een bepaalde functie/rang hebt mag je tussen de gasten eten van de buffetten. Er is nogal wat personeel (en daarbij hun meereizende familieleden) dat gebruik mag maken van het klantenbuffet, daardoor is het er extra druk en mag jij als gast extra lang wachten op eten.
Wij hadden het ‘have it all’-pakket geboekt en betaald. Dan zijn er circa 15 drankjes per dag reeds betaald. Dat aantal hebben wij geen enkele dag gehaald, maar wij drinken dan ook nauwelijks alcohol. Daarbij ben je op de havendagen meestal de hele dag van boord. Voor de nacht nemen we graag meerdere blikjes water mee naar de hut. Maar je mag slechts 1 drankje halen per keer. Ook al heb je die dag nog maar 2 drankjes gehad. Dat betekent dat je, voordat je naar de hut mag om te slapen, nog 3-4 bars op verschillende dekken moet bezoeken om 1 blikje water tegelijk te halen met je alles-in-één pakket.
Eveneens vaak lange rijen bij de Art Studio (creatieve workshops), om er na een half uur wachten achter te komen dat er te weinig stoelen zijn en je niet mee kunt doen. Soms worden vele stoelen bezet door meereizende kinderen van personeel, houd daar rekening mee als je tijdens schoolvakanties gaat cruisen.
Alle 3 weken lang hing er een enorm vieze rioollucht in de gang, echt walgelijk. Als je eten ging halen om in de hut te eten (wegens overvolle tafels in de restaurants) moest je met je bord eten door de smerige putlucht lopen. Iedereen wist van de stank, het personeel ook, en veel meer gasten hadden geklaagd, maar volgens de receptie waren we toch echt de enigen met klachten hierover. Je krijgt ter compensatie een bordje met 5 chocolaatjes.
De hut was vies, er is duidelijk te weinig tijd om goed schoon te maken. Het personeel moet te veel doen in te weinig tijd. Er is weinig tot geen service meer in de hut zoals vroeger bij de HAL (turndownservice, handdoekkunst en chocolaatjes nog slechts 2 keer in 3 weken tijd).

Kijk uit wanneer en waar je boekt
Door de argumenten van Holland America Line dat het prijstechnisch voordelig is om vroeg te boeken boekten we een jaar van tevoren, via de HAL zelf in Rotterdam. Om er vervolgens op het schip achter te komen dat alle medereizigers (met dezelfde type hut en hetzelfde all-in-pakket) die slechts vier, vijf of zes maanden van tevoren én via een reisbureau/touroperator boekten, extreem veel minder betaalden. Wij betaalden via de HAL zelf, een jaar van tevoren, meer dan 7 duizend euro per persoon, en mensen die 4/5/6 maanden van tevoren via een touroperator/reisbureau boekten, betaalden 4,5 duizend euro per persoon. Zelfde type hut, zelfde pakket. Een verschil van EUR 2.500,- per persoon. Dat is fors, helemaal als je met 8 personen reist. We zijn op het moment dat we deze cruise boekten misleid door de argumenten van de HAL. Dus kijk uit wanneer je boekt en waar je boekt!
Na maandenlang e-mails sturen (vaak zonder reactie) en enorm veel telefoontjes was de uitkomst dat we ter compensatie 500,- euro tegoed konden krijgen voor een volgende reis met de Holland America Line. Zolang er andere cruise maatschappijen bestaan zien ze ons niet meer terug bij de Holland America Line.

  • Algemeen 1
op 1 oktober 2024 bestemming: Noorwegen / Bergen, reisperiode: september 2024

Muziek B B king kneier hard niet te doen om daar naar te luiisteren. Mensen lopen weg als de live bamd gaat spelen .Van al onze HAL cruises zijn alle locaties aangepat. Nooit wordt dr reid gevaren die je geboekt hebt het is alrijd wat.
De orange party is een superleuk idee maar dan niet met liedjes van Tina Turner. Orange party staat voor Nederland dus lijkt het me wel zo leuk als er Neddrlandse muziek is.
Voor ons na 12 jaar geen HAL meer

  • Algemeen 1
op 15 augustus 2023 bestemming: Noorwegen, reisperiode: juli 2023

Bij aankomst in Amsterdam is koffer beschadigd. Samen met vertegenwoordiger een schadeformulier ingevuld. En ook nog een mail verzonden.
Ruim een maand geleden. NOG NIETS GEHOORD.
Volgende keer toch maar met een betere cruisemaatschappij

  • Algemeen 5
op 19 september 2022 bestemming: Noorwegen / Verschillende, reisperiode: juni 2022

We hebben voor de eerste keer een cruise gedaan en hebben goede ervaringen met de verzorging aan boord van de Rotterdam.
Echter toen we geld terug moesten krijgen was het in een keer een stuk lastiger. Wij hadden het Have It All pakket bijgekocht omdat de drankjes aan boord schreeuwend duur zijn. In dit pakket zit ook 100 dollar dat je kan gebruiken voor excursies. Bij de afrekening hebben ze deze 2x 100 dollar niet in mindering gebracht. We zijn nu al 3 maanden bezig om deze alsnog terug te krijgen maar de helpdesk geeft steeds aan dat de wachttijd nu al is opgelopen tot 3 maanden maar nog steeds niets ontvangen. Nog sterker je krijgt niet eens een antwoord behalve een automatisch gegenereerd bericht dat ze het hebben ontvangen. Heb verschillende reviews gelezen maar we zijn blijkbaar niet de enige die hier tegen aan lopen.
Wordt er moedeloos van en zal geen zaken meer doen met dit bedrijf.
Je bent gewaarschuwd.

  • Algemeen 1
op 4 februari 2022 bestemming: Noorwegen / Oslo, reisperiode: mei 2022

Voor vertrek is ee pret al bedorven en heeft de Holland Amerika Lijn een ontevreden klant gecreëerd. Boekte een cruise Noorde fjorden via Zeetours. Voor vertrek kregen we te hiren dat een bezoek aan Oslo werd ingewisseld voor een stop in Rotterdam. Dit direct na vertrek Amsterdam. Hoe kun je dit bedenken ol een 7 daagse cruise met 5 Noorse bestemmingen. Ik geen behoefte om Katendrecht te bezoeken. De rederij verschuilt zich achter de leveringsvoorwaarden

  • Algemeen 5
op 16 juli 2020 bestemming: Noorwegen, reisperiode: april 2020

Al sinds april bezig om ons geld terug te krijgen van de gecancelde cruise. Ettelijke telefoontjes gepleegd en telkens weer hetzelfde liedje. Binnen nu en ...... is het geregeld. Mooi niet dus! Waardeloos!! Ondertussen worden schepen verkocht en is de tweede cruise die we op het programma hadden staan gecanceld. Krijgen we hetzelfde gedoe nog een keer. Als we al ons geld terug krijgen, gezien de financiële situatie. En telkens weer iemand anders aan de lijn en telkens weer met hetzelfde kluitje in het riet gestuurd worden.

  • Algemeen 1
op 14 juli 2020 bestemming: Verenigde Staten / amerika, reisperiode: maart 2020

Cruise geannuleerd wegens corona.
Al maanden bezig mijn geld terug te krijgen
heel veel gebeld zelfde antwoord telkens
1e geen reis door corona
nu geen vakantie door vast houden van mijn vakantie geld
voor mij geen holland Amerika line.
Je moet wel op tijd betalen anders kan je niet mee
Maar op tijd terug betalen gebeurt niet.
Waardeloze organisatie.

  • Algemeen 3
op 6 juli 2020 bestemming: Noorwegen, reisperiode: juni 2019

Geannuleerd wegens corona sinds april bezig om ons geld terug te krijgen. Nog steeds niet ontvangen ettelijke mails en telefoontjes gepleegd maar alles wordt afgeschermd.
Waardeloos voor zo,n organisatie.

  • Algemeen 1
op 11 juli 2014 bestemming: , reisperiode: september 2014

Het was een fantastische trip cruise met het schip deStatendam van de H.A.l.en aansluitende treinreis per uiterst luxieuze Mac Kinsey explorer die ook door deze cruisemaatschappij wordt uitgevoerd en beheerd een absolute aanrader zeker voor mensen die van leisure travel houden .
Eten drinken in de trein ook 9 geweldig en de maschinist stopte om ons de berenfoto' s moeder met twee cubs te laten maken
Werkelijk voortreffelijk ook de overland tour uitstekende hotels,alles tot in de puntjes verzorgd en de tourconductor voortreffelijk.
Alle excursies wel wat veel mensen maar vanwege de voortreffelijke organisatie maakte ons dit niets uit en om eerlijk te zijn reizen we altijd met 2 personen omdat we niet van groepsreizen houden
We kunnen geen negatieve ervaring mededelen
De cruise heeft ons met Alaska goed laten kennismaken,landexcurisies boden alles wat was beloofd en meestal veel meer
De tijd dat we Glacier Bay konden bekijken was meer als voldoende voor wildlife en neerstortend gletcherijs het schip werd na 1 uur gekeerd zodat alle balkon gasten vanaf hun eigen balkon van dit fasinerende schouwspel konden genieten.
Niets was het personeel te veel en de maaltijden top!,
Het hele schip was vol en het heeft ons totaal niet gehinderd er was altijd voldoende plaats om de bioloogen die aan board kwamen en lezingen gaven bij te wonen.
Alles kon worden gevraagd en iedereen kreeg een beurd bij iedere gebeurtenis weer
Voertaal uiteraard Engels maar board nieuws en bemanning zijn meestal Nederlanders die de niet engels sprekenkde passagiers met raad en daad bijstann
Het was weer een topvkantie en in september weer met H.A.L!!

  • Algemeen 9
  • Accommodatie 9
  • Vervoer 9
  • Reisbegeleiding 9
  • Excursies 9
  • Prijs / kwaliteit 8