Reis naar Malawi

Bestemming: A. Lilongwe (Malawi) , B. Makanjila , C. Likoma , D. Liwonde National Park
Periode: september 2009
Vervoer: Vliegtuig, boot
Accommodatie: Diverse

Mijn eerste reis naar Malawi maakte ik in 1994. Sindsdien reis ik bijna elk jaar naar dit prachtige Afrikaanse land. Met het begin van ons hulpproject kom ik er sinds 2006 zelfs meestal twee keer per jaar. Duiken is iets dat ik erg graag doe tijdens mijn vakanties, vandaar dat ik ook in Malawi meerdere keren heb gedoken. Deze keer reis ik o.a. naar het Namalenje eiland en maak ik een mooie boottocht.

Vertrek naar Malawi
De vlucht naar Dar es Salaam zal ongeveer 9 uur duren. Dit is de belangrijkste kusthaven van Tanzania. Aan boord van het vliegtuig krijgen we best goed en eetbare maaltijden, bevalt de rode wijn en kan ik tijdens de nachtvlucht ook nog een uurtje slapen. We kregen aan het begin van de vlucht gratis koptelefoons, die de hele nacht op mijn hoofd blijft zitten met één van de drie klassieke muziekkanalen. Rond een uur of 5 's morgens – het zou ook wat later geweest kunnen zijn – komt de zon op en maak ik een paar prachtige foto's.

Een paar uur later – rond 8.15 uur – landen we in Dar es Salaam. Hier hebben de meeste passagiers hun eindbestemming, wij nog niet. Voor drie kwartier mogen we het vliegtuig verlaten en wachten op de luchthaven. De broeierige hitte overvalt ons als we het vliegtuig verlaten, ik besluit dus om me van wat overtollige kleding te ontdoen en stap later trots met mijn nieuwe Malawi T-shirt het luchthavengebouw binnen.

Om 9.00 uur stappen we het nu voor maar één derde gevulde vliegtuig weer in. De gezagvoerder laat ons weten dat er een probleem is met één van de motoren als we naar de startbaan taxiën. We keren terug en na een half uur heeft een technicus het probleem alweer opgelost. We stijgen op en landen vervolgens om 11.00 uur op Kamazu Airport in Lilongwe. Het vliegveld van Lilongwe ziet er zeer netjes uit, vanuit de bar op de 1e verdieping heb je bovendien een prachtig uitzicht op het landschap. Stuart Grant zou ons hier om 15.00 uur komen ophalen.

Verblijf bij de Engelse gastheer
Het is nog geen 13.00 uur als we Stuart en zijn zoon David al kunnen begroeten. Op de parkeerplaats worden we opgewacht door de vrouw van Stuart, Esther. Ook met haar komen we al snel aan de babbel, vooral mijn reisgezelschap Eddy die wat meer Engelse bagage heeft dan ik. Eenmaal onderweg belanden we al snel op het Afrikaanse zand. Gelukkig komen we na een aantal kilometers op de 'highway', wat te vergelijken is met de wegen in Nederland en België.

Aan het eind van de middag arriveren we bij onze accommodatie bij de familie Grant in Kambiri Point en kijken tevreden over de baai die vlak bij ons verblijf ligt. De bungalows waar we in verblijven zijn erg netjes en kunnen zo concurreren met de toeristenverblijven in Europa. Voor de komende dagen is David onze gids.

We verzamelen ons om 20.00 uur in de eetkamer van onze bungalow om met z'n allen te dineren. De maaltijd is heerlijk. Na het eten bellen we naar het thuisfront om te melden dat we goed zijn aangekomen.

Boottocht naar de oostkust
Ik word om 06.15 uur wakker zonder wekker en ga me opfrissen in de badkamer. Even later roept kok Jerie ons dat we zo kunnen ontbijten. Het ontbijt is typisch Engels: vruchtensap, worstjes, spek, jam, eieren en toast. We maken na het ontbijt een flinke ochtendwandeling over het strand van het meer. Wanneer we na een aantal uur terugkeren weet Stuart ons te vertellen dat we over ongeveer een uur met de boot naar de oostkust vertrekken. We vervroegen de lunch en pakken vervolgens de meest noodzakelijke spullen voor een nacht aan de andere kant van het meer. Om 15.00 uur zijn we echter nog niet vertrokken. Een half uur later vertrokken we dan toch met 'Lady Diana', een dieselboot waarmee we de meeste uitstapjes zullen maken deze vakantie. De overtocht verloopt vlekkeloos. Onderweg zien we de zon nog in de zee verdwijnen, we waren inmiddels ook bijna bij de oostkant.

Zonsondergang Malawi, Afrika

We bereiken Makanjila rond 18.00 uur als het al bijna helemaal donker is. We worden op het licht glooiende zandstrand direct omringd door een groep kinderen, uit het achterliggende dorp. Onze bemanning zegt de kinderen dat ze wat plaats vrij moeten maken, zodat we ons tentje op kunnen gaan zetten. Enkele minuten later eten we in het zand onze boterhammen op, denkend aan het diner aan de andere kant van het meer. De bootslui zijn naar het achterliggende dorp vertrokken maar keren rond 20.00 uur 's avonds weer terug. Alle spullen die we niet direct nodig hebben worden mee aan boort genomen. Nog een uur zitten Eddy en ik voor ons uit te staren naar de volle maan en de mooie omgeving.

We besloten om 21.00 uur maar te gaan slapen, althans, onze eerste poging tot. Het wordt ons namelijk al snel duidelijk dat het tweepersoons tentje, niet geschikt is voor twee personen. Het werd een lange en onrustige nacht, met veel wakker worden en weer een poging doen tot slapen.

Na misschien een uurtje te hebben geslapen kruip ik om 5.30 uur mijn tent weer uit. Het strand ligt er nog wat verlaten bij, daar komt echter snel verandering in als twee blanken het strand betreden. Ik weet niet waar ze allemaal vandaan komen, maar al snel zijn we weer omringd door tientallen kinderen. Ik heb gelukkig een aantal kilo zuurtjes meegenomen die we aan ze kunnen uitdelen. Om 8.00 uur nemen we dan toch afscheid van de kinderen en de dorpelingen.

Met de boot varen we in anderhalf uur tijd langs de kust richting het Eccles Reef. Hier is het duikteam van Stuart druk bezig met het verzamelen van cichliden. Het water van het meer is vrij woelig en door de wind spatten de golven hoog op tegen de boot en de uitstekende toppen in het rif. Na en aantal uur komen we dan toch blij aan in Kambiri Point. We maken hier kennis met Collin en Sue Syks. Dit is een Engels stel dat bevriend is met de familie Grant en hier ook een aantal dagen van de gastvrijheid komt genieten. Sue en Collin organiseren bootsafari's op de Shire river, die we later deze vakantie nog zullen maken.

Namalenje eiland
De vorige nacht zijn er weer twee nieuwe gasten aangekomen bij een van de bungalows: Uwe en Ute Demski. Na het ontbijt besluiten we met z'n vieren naar Namalenje eiland te gaan. Dit is slechts een uurtje varen. Enkele meters voor de rotskust van het eilandje kunnen we het idyllische landschap bekijken. De rosten zijn begroeid met boompjes, in elke boom zitten dan ook één of meer aalscholvers die een schreiend geluid maken. Als je goed kijkt zie je zelfs varanen van wel meer dan één meter tussen de bosjes zitten. We besluiten rondom het eiland te gaan snorkelen. Je ziet enorm veel cichliden bij de rotskust zwemmen, na een uurtje snorkelen houden we het weer voor gezien.

Namalenje eiland, Malawi, reizen

De volgende dag gaan we met z'n vieren naar de oostkust, om daar voor twee dagen te overnachten op het strand! Onze Duitse vrienden doen dit blijkbaar wel vaker, ze vinden het zelfs overbodig om een tent mee te nemen. Rond 16.00 uur komen we bij Makanjila aan waar het duikteam van Stuart al aanwezig is. Het team adviseert ons nog wat verder te varen richting Masinje. Dit doen we en we belanden uiteindelijk in Nalungu Fisherman Camp. Dit is een klein vissersdorpje met veel hutten. We zetten de tent op en drinken vervolgens een kopje oploskoffie. Deze nacht was gelukkig wat warmer dan de vorige keer, wel blijft het tentje erg klein. De volgende morgen ben ik weer erg vroeg op en maak ik wat foto's van de opkomende zon. Na het ontbijt vertrekken we richting Masinje waar we onderwaterfoto's maken. Tegen de middag varen we naar een kustdorpje aan de Nsinje rivier en lunchen we onder een boom. Een tweede nacht op het strand slapen spreekt ons niet aan dus besluiten we terug te varen.

Excursie naar Likoma en Chisumuli Island
We vertrekken vanavond voor vijf dagen naar Likoma, door middel van een excursie. Stuart geeft ons genoeg eten en drinken mee, omdat er op Likoma waarschijnlijk niet veel verkrijgbaar zal zijn. Na het avondeten brengt Stuart ons naar de scheepshaven van Chipoka, wat zo'n 50 kilometer van Kambiri Point ligt. Onze begeleider is Mister Chirwa, die deze trip elke week maakt. Eddy haalt samen met Chirwa de tickets. We kiezen ervoor om 'first class' te varen, iets waar we geen spijt van hadden. Het schip 'Ilala' komt na een uurtje richting de kade gevaren, waarna hij enkele honderden meters ervoor voor anker gaat liggen. De passagiers moeten daarom met sloepen aan boord worden gebracht. Omdat Stuart enige connecties heeft mogen wij met de sleepboot naar de Ilala. Als we eenmaal aankomen op de boot klauteren we door één grote mensenmassa heen. Na heel wat klimmen en klauteren komen we aan op het bovendek, wat een hele verademing is. De sloepen zijn nog de hele avond bezig met het transport naar de boot toe.

Nadat we onze dorst gelest hebben besluiten we de luchtbedden op te pompen en in de open lucht te gaan slapen op het dek. Als ik echter de volgende ochtend om 5.30 uur wakker wordt liggen we nog steeds in de haven voor anker! Normaal gesproken was je al een heel eind opgeschoten, maar het is wel duidelijk dat dit echt Afrika is. Een half uur later vertrekt de boot dan eindelijk. Tijdens de toch varen we langs de Maleri eilanden, de Mbenji eilanden en Nkhotakota. Bij Nkhotakota leggen we aan, waar we ondertussen halverwege zijn. Om 20.00 uur komen we aan bij Likoma eiland. Onder leiding van Barnabas Mnkhwamba komt het plaatselijke duikteam van Stuart aan boord. Ons materiaal wordt vervolgens aan wal gebracht en wij worden naar ons verblijf gebracht: het Akuzike Super Resthouse. Hier vallen we snel in slaap in onze zeer nette kamers.

St. Peters kathedraal
We zijn de volgende morgen alweer vroeg op. Na het ontbijt gaan we met Barnabas naar de lokale St. Peters Kathedraal om daar de zondagsviering mee te maken. De kerkdienst is zeer sfeervol met prachtige Afrikaanse zang, onder begeleiding van inheems slagwerk. Na de dienst geeft de pastoor ons een rondleiding door de kerk. In de 20e eeuw is deze kathedraal opgericht door Anglicaanse missionarissen en is één van de grootste kerkgebouwen in heel Centraal-Afrika. Dit monument zou je niet snel verwachten op een eiland als Likoma met maar enkelen honderden inwoners.

Duiken bij Chisumulu eiland
De volgende dag worden we om 7.00 uur opgehaald door het duikteam om te gaan duiken bij Chisumulu eiland. We maken twee duiken op twee verschillende plekken. Uwe en ik krijgen lucht via een luchtslag, die wordt aangedreven via de generator. Na een tijdje cichliden te hebben gefotografeerd krijg ik het gevoel wat minder lucht te krijgen. Ik vertrouw het niet en ga terug naar het oppervlak. Daar zie ik Barnabas die de generator opnieuw probeert te starten. Het was dus voor vandaag wel weer genoeg geweest. Op de terugweg gaan we op zoek naar krokodillen langs de rotskust. Tot onze verbazing hebben we geluk en zien we op enkele meters afstand een aantal van de dieren.

Trip naar Lake Malawi National Park
Na wat souvenirs te hebben gekocht in Salima, met de dochter van de familie Grant, bezoeken we de kleurrijke markt net buiten het centrum. Hier halen we groenten en fruit en kopen we chitenche's voor de vrouwelijke familieleden. Dit zijn bonte doeken die de inheemse vrouwen als kleed om hun lichaam dragen. Ook kunnen ze door middel van de doeken kleine kinderen op hun rug dragen. Onze vrienden Ute en Uwe vertrekken na de lunch naar de luchthaven, omdat Uwe tijdens de reis naar Likoma erg ziek is geworden en bang is voor een acute darminfectie.

Mama met baby in wikkeldoek, Malawi, reizen, vakantie, Afrika

Stuart nodigt ons uit voor een nieuwe trip naar Cape Maclear in Lake Malawi National Park. De volgende dag vertrekken we al en komen daar rond 17.00 uur aan. We verblijven in het Stevens Resthouse bij Cape Maclear. Die avond eten we in het restaurant 'Chambo'.

De volgende dag gaan we duiken. Onze zuurstofflessen vullen we in de plaatselijke duikclub en vertrekken met onze boot naar Thumbi West Island om daar een duik te nemen. Op de terugweg komen we langs de rotskusten van Otter Point, wat veel mensen zich zullen herinneren uit de boeken. Na de middag varen we verder richting Ilala Gap, wat een smal stuk water tussen het Domwe eiland en het Nankumba schiereiland is. Hier maken we een volgende duik. Een jonge baviaan zit ons vanaf de oever aan te kijken, vandaar dat ze een plaats in de buurt Monkey Bay noemen.

Met de boot varen we de volgende dag naar Monkey Bay om brandstof te halen voor de boot. Ook bezoeken we de haven en het dorp even. Onderweg stoppen we weer bij het Domwe eiland waar we weer een duik maken.

Liwonde National Park
Als we terug zijn bij Kambiri Point maken we kennis met vier Zwitsers: Peter, Andreas, Bernhard en Hans. We besluiten een uitstapje te plannen naar het Liwonde National Park. Dit park ligt aan de Shire river en is zo'n drie uur rijden. Met een safariboot maken we een toch van zo'n 4 uur over de rivier. We zien onderweg honderden nijlpaarden en enkele kudden Afrikaanse olifanten. Ook komen we veel Nijlkrokodillen, waterbokken, waterschildpadden, apen en vogels tegen. Sue en Collin organiseren deze bootsafari's. We nemen afscheid van ze en rijden vervolgens via Zomba, wat vroeger de hoofdstad van Malawi was, terug. Laat in de middag komen we daar aan, waar we met onze terreinwagen het Zomba plateau beklommen. Vanaf hier heb je een prachtig panoramisch uitzicht over de omgeving. Daarnaast bezoeken we de plaatselijke markt en overnachten we in het Governement Hostel.

We vertrekken 's morgens weer vroeg naar Kambiri, omdat de Zwitsers die avond naar Likoma gaan voor een tiendaagse tocht. Tijdens de laatste dagen van ons verblijf brengen we een bezoek aan de hoofdstad Lilongwe. Deze maand is echt voorbijgevlogen en is een reis om nog lang aan terug te denken.

Bron - Reisimpressies.eu

Giraf Malawi, nationaal park, vakantie

Heb je interesse in een reis naar Malawi? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Malawi, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.