Relaxen op Fiji

Periode: oktober 2008
Vervoer:
Accommodatie: Diverse

Met ons zoontje Just (2 jaar) vertrekken we op 30 september voor een reis van 4 maanden. Vanuit San Francisco gaan we naar de Fiji-eilanden. Na een tussenstop in Los Angeles en een lange vlucht komen we vroeg in de ochtend aan in Nadi, Fiji (6 oktober). Het hotel waar we blijven ziet er erg leuk uit en ligt aan het strand. De kamer heeft een groot balkon. Een verblijf van 3 dagen moet dus wel goed komen.

Nadi

We willen het land gaan verkennen. Na een frisse duik in het zwembad van het hotel, nemen we de taxi. We weten niet waar we heen willen en besluiten de chauffeur om advies te vragen. We worden afgezet bij een belangrijke plek, genaamd 'first landing point'. Hier hebben we een geweldig uitzicht op de zee en het strand. Ook kunnen we er voor weinig geld lekker eten. Als we terug gaan, vragen we of de chauffeur meer leuke plekjes weet. Na een aantal opties te hebben gehoord, besluiten we de chauffeur te 'reserveren' voor morgen. Dat kan en hij nodigt ons meteen uit om de volgende dag bij hem thuis te komen lunchen. Dat aanbod slaan we natuurlijk niet af. Het is een mooie kans om te zien hoe de lokale bevolking leeft. De volgende dag worden we al vroeg opgehaald. We beginnen bij de botanische tuinen. Vervolgens bezoeken we een waterval, waarvoor we eerst de bergen in moeten. Het is al een hele tocht op zich om bij de waterval te komen. We komen bij een stuk grond dat eigendom is van een kleine Fiji gemeenschap en moeten een vrouw betalen om de waterval te mogen bewonderen. Het is wel prachtig om te zien, maar niet heel bijzonder. Nadat we de waterval hebben gezien en Just nog even gezwommen heeft, maken we ons klaar voor de terugweg. We maken veel foto's en worden naar het huis van de chauffeur gebracht, waar we genieten van een heerlijke maar pittige Indische lunch. Daarna is het tijd om terug naar het hotel te gaan. We hadden eigenlijk geen prijs afgesproken met de chauffeur. Hij vraagt 150 Fiji dollar, maar we geven hem 50 extra. Dit is omgerekend 100 euro dus het is voor ons een prima bedrag en de chauffeur heeft in een dag zijn maandsalaris verdiend. Als we terug in het hotel zijn, wordt Just opgewacht door het personeel. Ze willen allemaal graag met onze kleine vent voetballen en stoppen zelfs met werken voor hem. Hij heeft een leuke middag en wij maken ons klaar voor de volgende dag. Dan gaan we voor 6 dagen naar Bounty Island en Mana Island.

Waterval

Bounty Island

Met een volgeladen bootje varen we naar Bounty Island. Het eiland is niet zo groot en heeft een zwembad, een restaurant, een bar en zo'n 20 huisjes. Op vaste tijdstippen spreken we af om met alle mensen in het bootje te ontbijten, lunchen en dineren. De huisjes zien er leuk uit met een tweepersoonsbed, stapelbed en een simpele douche. Buiten hangt een hangmat, waaruit je een mooi uitzicht hebt op de zee, die nog geen 15 meter van ons afligt. Er is naast een aantal watersporten niet veel te beleven. De 3 dagen die we er zijn, zijn wel goed vol te houden met zon, zee en strand. Verder is er elke avond een gezellig feestje, waarbij iedereen vrolijke Fiji liedjes zingt. De volgende dag is het feest op het eiland. Het is namelijk Fiji day. We kunnen overal spelletjes doen en lekker eten. Na de spelletjes besluiten we even te relaxen in de hangmat en op het strand. De dag erna is het weer feest. Matthijs is jarig en vrienden hebben kaarten meegegeven, die we op het eiland pas mochten openen. Hij krijgt een lekkere massage en geld.

Bounty eiland

Mana Island

De volgende 3 dagen verblijven we op Mana Island. We varen weer met het bootje de zee over en worden feestelijk verwelkomt. Dit eiland is iets groter en heeft 2 hostels, een lodge en een luxe resort. We hadden een kamer in een hostel gereserveerd, maar het blijkt dat er veel feestende backpackers zijn, wat niet zo fijn is voor een 2 jarige jongen. Daarom mogen we in de lodge met een aantal bedden, een badkamer en een prachtige veranda verblijven. Wel maken we gebruik van de hostelfaciliteiten. We leren leuke mensen kennen uit verschillende landen, waar we de dagen mee doorbrengen. Verder rusten we lekker uit en genieten van het heerlijke weer. Het resort blijkt gratis wifi te hebben. Eigenlijk is het resort alleen voor gasten die er slapen, maar we proberen het gewoon. Het lukt 2 keer, maar bij de derde keer worden we betrapt en worden we weggestuurd. We gaan terug naar ons huisje en genieten nog van de laatste dag. De dagen waren erg leuk, maar we hadden niet in een luxe resort geslapen. Daarom deden we dat met de laatste dagen wel.

Resort op Fiji

Terug naar het hoofdeiland

We hebben nog 3 dagen in Fiji en slapen in een heerlijk luxe hotel. We hadden een goede douche gemist dus we genieten er nu extra lang van. Na wat gezwommen te hebben, besluiten we uit eten te gaan, maar Just is zo moe dat hij na het voorgerecht al in slaap valt. Het was ook een lange dag met veel reizen dus wij gaan ook maar vroeg naar ons bed. De volgende dag is een rustdag en we hangen een beetje rond bij het zwembad. Na de lunch maken we een lange wandeling en bekijken het mooie landschap. De tocht is best wel lang en we nemen een taxi terug naar het hotel. De volgende ochtend, en tevens onze laatste dag, worden we vroeg opgehaald door de aardige taxichauffeur van een aantal dagen geleden. We willen een National Park bezoeken, maar de rit duurt vrij lang. Gelukkig vliegt de tijd als je veel ziet onderweg. Eenmaal bij het park zien we veel mooie reptielen. Just vind de dieren erg leuk, maar hij houdt niet zo van de hagedissen. Hij mag zelfs een slang vasthouden. De vakantie in Fiji is alweer bijna voorbij en we vinden hem zeer geslaagd. Morgen vertrekt het vliegtuig al om 9 uur naar de volgende bestemming: Sydney!

Door Matthijs en Cindy Lambeek

Heb je interesse in een reis naar Fiji? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Fiji, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.