A van den bogerd
op 24 september 2024
bestemming: Middellandse-Zeegebied, reisperiode: september 2024
Slechte service
Henk
op 21 september 2024
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: september 2024
Alles tot in de puntjes geregeld maar wat jammer van die massale animatie bij het zwembad. De hele dag door keiharde, slechte muziek met polonaise, karaoke, danslessen, quiz voor mensen met een laag IQ. Dit had ik niet zien aankomen.....
Martine Van Acker
op 19 september 2024
bestemming: Spanje / Valencia, reisperiode: juli 2024
De cruise is altijd goed en de faciliteiten op de boot verzorgd
Kitty
op 26 april 2024
bestemming: Spanje / Tenerife, reisperiode: november 2023
Komen afspraken niet na. Proberen vanaf onze cruise in november contact te krijgen maar tot op heden nog niet gelukt!
Eddy
op 4 april 2024
bestemming: , reisperiode: maart 2024
De aanleghavens in Midden Amerika (Cartagena, Colon en Puerto Limon) zijn zeer onaantrekkelijk (industriële omgeving); ook Ocho Rios (Jamaïca) is een flop. Daarenboven organiseert MSC de excursies zodanig dat je voor en na de uitstap niet van boord kan, of dat het de moeite niet meer loont. Geen kwaad woord over het personeel (alhoewel de kennis van het Engels en de uitspraak ervan jaar na jaar achteruit gaat), het eten was behoorlijk, zeker niet uitstekend zoals soms gekwoteerd in de verslagen. Spijtig dat het publiek gestaag verwordt naar een rumoerige, onbeleefde, tactloze meute....
De Meulenaer Rafaël
op 21 maart 2024
bestemming: , reisperiode: maart 2024
Zeer slechte ervaring gehad met deze maatschappij! TE MIJDEN!!!!!!
De Meulenaer Rafaël
op 21 maart 2024
bestemming: , reisperiode: maart 2024
Bij ontscheping bleek het veiligheidsslot van één van mijn koffers opengewrikt (hoewel het voorzien was van een TSA-slot). Na melding hiervan bij de MSC-verantwoordelijke bij de ontscheping, bleek dat zij geen klachtenformulier bij zich had maar verzekerde mij dat het indienen van een klacht bij MSC Nederland zou volstaan voor vergoeding van de schade.
Wat bleek; MSC stelde mij verantwoordelijk dat er geen schadeaangifteformulier was ingediend, hoewel ik er naar gevraagd had bij ontscheping en stelde mij een schadeloosstelling voor van 40.00€ BOORDTEGOED voor een volgende cruise! Ik zou dan ook nog een formulier moeten ondertekenen waarbij ik afstand neem van enige verdere gerechtelijke stappen! Ik heb daar feestelijk voor bedankt en weet nu hoe MSC omgaat met zijn cliënteel, waarbij ik voortaan niet meer zal bijhoren. SCHAAM U !!!!!!!!
Geukens
op 21 december 2023
bestemming: , reisperiode: december 2022
Een nieuwe jas beschadigd door roet van de schoorsteen van de boot, balie aan boord doet geen terugbetalingen geven een 'formulier' waar je de schade op vermeld en achteraf moet regelen met de klantendienst. We zijn 1 jaar verder niet alleen krijgen wij niet het volledige bedrag terug MAAR de helft en wij hebben nog steeds NIKS ontvangen!
Mem
op 11 december 2023
bestemming: , reisperiode: november 2023
Schip zat op de bovenste dekken vol roet. MSC doet net alsof ze het heel vervelend vinden, maar die indruk hebben wij niet. Op het schip geklaagd en daar werden de schouders opgehaald, ze konden daar niets aan doen. Roet op kleding en de stoelen en ligbedden zaten ook vol roet. We hebben foto’s en video’s. Begin december zou er een compensatie aanbod komen, telefonisch afgesproken, maar niets gezien. Een dame heeft gevraagd wanneer en met wie ik gesproken had, de info een week geleden doorgegeven en vervolgens niets meer gehoord. Het enige wat ze gezegd hebben dat is dat er feitelijk personeelsgebrek is en het 8 weken duurt voor je weer een antwoord krijgt. Buiten dat wij niet van alle faciliteiten gebruik konden maken lijkt het ons ook zeer ongezond!!
Mohan
op 1 november 2023
bestemming: Engeland / ssouthampton, reisperiode: oktober 2023
NIet gekregen wat betaald is. MSC is niet kind vriendelijk, Kind van 4, 5 en 9 jaren moesten om 21.30 dineren, terwijl op de ticket stond 18.00 uur. Priority mensen hebben voorrang boven iedereen. Waarom verkoop je een cruise met dineren 18.00 uur
Rob Tom
op 18 oktober 2023
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: oktober 2023
Slechte ervaring met MSC boot veel te vol amper te lopen lange rijen bij buffet restaurant en bars personeel spreekt haast geen Engels en zeer chagrijnig geen leuke ervaring zeer on persoonlijk en heel duur de slechtste reis ooit gemaakt met een cruise nooit meer MSC
Tilly de Vos-Verstraeten
op 20 september 2023
bestemming: , reisperiode: september 2023
Mijn met Kees De Vos ervaring als cruise passagiers van de MSC Musica
Laat ik voorop stellen dat het een leuke ervaring is en je zou het tenminste 1 x moeten uitproberen. Dat hebben wij dus gedaan en zie hieronder onze ervaringen zo objectief mogelijk weergegeven. Sorry het zijn ONZE ervaringen dus deze zijn eigenlijk, per definitie, subjectief. Hoe het ook zij………. Het zijn ONZE ervaringen.
Wij hebben de volgende cruise geboekt van zondag 10 september t/m zondag 17 september 2023. (het stond op onze bucketlist) Zie bijgevoegde foto!
Dag 1 vertrek naar Athene.
De vlucht naar Athene ging goed en we werden perfect opgevangen op de vlieghaven Athene. Aangekomen aan boord van de MSC Musica: inchecken, creditcard koppelen en onze cabine bezoeken. Deze was behoorlijke ienie mini idem voor de douche waar je absoluut niet met 2 man kunt staan. Ik was blij dat we een buitenhut geboekt hebben met een ienie mini balkon maar je kon naar buiten. Anders had de claustrofobie mij zeker parten gespeeld.
Dag 2: Maandag naar Santorini
In de nabijheid van Santorini lagen drie grote cruise schepen met een gezamenlijk aantal gasten, van naar ik schat, ca. 3x zeker 2500 gasten is 7500 gasten. Deze werden allen vanaf het cruiseschip met veel kleinere bootjes in shifts naar Santorini gevaren. Wij zaten in shift 11. Eenmaal aangekomen in Santorini met ca 7500 gasten moest je eigenlijk naar boven met een soort kabelbaan met ca 8 karretjes, elk goed voor ca 10 mensen. Beneden waren winkeltjes en terrasjes. Gezien het feit dat wij onmiddellijk een rij zagen van ca. 3 km om alle gasten naar boven te brengen hebben wij deze tocht niet gemaakt. Oh ja, je kon ook voor 10 euro met een ezel naar boven. Ook daar niet voor gekozen omdat daarna waarschijnlijk een bezoek aan de fysiotherapeut zeer wenselijk geweest zou zijn.
Dag 3 : Dinsdag Kusadasi in Turkye.
Heerlijke dag mede gezien het feit dat wij daar inmiddels geen onbekenden meer zijn en onze weg daar goed weten te vinden. Dus naar de ons geliefde plekken geweest.
Dag 4: Woensdag Een dag op zee onderweg van Kusadasi naar Haifa in Israël.
Kon mij niet voorstellen dat de zee zooooo uitgebreid was. Uren dat je alleen maar zee ziet en totaal geen land of iets van dien aard 😊Net zoals wij moest iedereen aan boord blijven en kon je niet van het schip af. Een dag om te gaan zwemmen op dek 13 dachten wij. Er zijn 3 zwembaden op dek 13 die dus bezocht worden door zo’n 2700 mensen die dag. Je kon er in staan maar geen meter zwemmen omdat je hutje aan mutje in het water stond. Een misser dus. Beetje rondgekeken op het schip en samen wat gekaart, gedronken en gezellig met mensen geklets over hoe zij de cruise ervaarden.
Dag 5 Donderdag Een dag in Haifa (Israël)
Een excursie was mogelijk voor 189,00 euro per persoon maar je diende wel te beschikken over een zeer, zeer goede lichamelijk conditie. Wij durfden het niet aan dus namen een taxi naar het centrum. Maar eerst van het schip af, een bustocht van 8 euro per persoon en ca 20 minuten lopen met een hellingspercentage omhoog van ca 10%. Pff veel transpirerende mensen die boven aankwamen. Toen de taxi. Het centrum bekeken en was gezellig. Op tijd weer terug naar het schip.
Dag 6: vrijdag een dag Limasol (cyprus)
Gezellige dag. Rondgekeken en genoten op een terras aan de haven.
Dag 7: Zaterdag bezoek aan Mykonos (Island of Rhodos)
Van het schip af met een shuttle boat a 10 euro per persoon. Wij vonden Mykonos een heel gezellige stad en hebben ons voorgenomen hier zeker terug te komen.
Op dag 7 (zaterdag) lag er, zoals elke dag een briefing klaar op onze kamer dat wij de koffers VOOR 0:30 uur op de gang moesten klaarzetten zodat deze klaargezet konden worden voor ons vertrek op zondag. DENK WEL: aan je toiletspullen en kleding die je zondag morgen nog nodig hebt??? We hadden niet al te veel handbagage ruimte bij ons dus dat was een erg summier toilet op zondagmorgen. O.a. de deodorant en shampoo maar achtergelaten want die moet je bij vertrek toch inleveren op de airport omdat deze in je handbagage zit.
Dag 8: Zondag De dag van vertrek.
Volgens briefing dienden wij ons te melden om 13.20 uur op dek 7. Alle mensen met een koffer in rij 22 waren daar aanwezig. We werden gebracht naar een grote hal en konden uit rij 22 onze koffers pakken en ons vervoegen bij de bus die ons bracht naar de vlieghaven Athene.
Werden door onze dochter Karen gehaald van Schiphol (heel fijn) om ons thuis te brengen met onze auto.
Je ziet het: een reis die ik niet had willen missen maar hebben wel wat kanttekeningen:
1. Beschikking over WiFi aan boord (af)gekocht. Het resultaat:
Dan had je wel connectie en dan weer niet. Dus moeten beiden ruim 60 euro bijbetalen. Daar heb ik geen WiFi voor afgekocht.
2. Ongevraagd werd er een klein bedrag afgeschreven van je creditcard t.b.v. het MSC foundation fonds. Dat gaat tegen mijn principes in dus heb om terugvordering verzocht en gekregen.
3. . Elke avond zaten wij met frans-sprekende mensen aan tafel terwijl wij aangegeven hebben geen frans te spreken Duits en Engels geen probleem. Ik kom met mijn frans niet veel verder als een aantal zinnen:
1.Avez-vous une chambre d'hôtel avec salle de bain pour moi ? (heb ik een kamer MET badkamer)
2. le Pain au Vin et boursin (heb ik brood, beleg en iets te drinken )
3. voulez vous coucher avec moi (dat zeg je ook niet 😊) Maar ja je hebt alles wat een mens nodig heeft ! Dus geen frans voor mij !:-) Ik kan geen gesprek voeren.
4. Overall ging de transfer van het schip naar de bus, boot gepaard met lange stukken lopen met soms heel veel hoogteverschillen.
5. Had altijd het idee dat cruisen voor de wat oudere generatie was. Nou ik kan je vertellen dat a. dat niet zo is en b. mijn ouders hadden dit niet gered: alle briefing in het Engels. De menu kaart: moet je een QR code scannen en dan komt het keuze menu voor het ontbijt, lunch en diner naar voren. Zowel mijn ouders als schoonouders zouden zijn verhongerd en waren niet van hun cabine afgekomen😊 Ze zouden nu nog ergens op zee dobberen. Je zag ook veel oudere mensen onder begeleiding van zoon of dochter.
6. bezoekje aan de scheepsarts i.v.m. aanhoudende hoesten van Kees. Kosten 267,00 euro. 3 x vernevelen! Wordt door onze zorgverzekering vergoed indien correct:-)
Eindconclusie:
Het was een leuke reis om binnen korte tijd in een aantal landen te zijn (Griekenland, Turkije, Cyprus, en Israel) een ervaring rijker!
In onze opinie is e.e.a. te HUGE en kolossaal met TEVEEL gasten. Het is meer Massatoerisme.
Onze bucketlist geeft ook “het Noorderlicht” aan dus, als het ons gegeven is, gaan we dat zeker volgend jaar winter in cruise vorm, met vrienden, ondernemen. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid onze laatste cruise worden.
Ook deze ervaring opgedaan: Fijn!!!
Kees & Tilly
Peeters S
op 28 augustus 2023
bestemming: Noorwegen / Bergen, Stavanger, Nordfjordeid, reisperiode: augustus 2023
Op 6 augustus 2023 vertrokken wij met het gezin via MSC Fantasia naar het prachtige Noorwegen.
Over de service aan boord en het personeel valt er echt geen woord slecht te zeggen. Deze mensen doen er alles aan om jou zo goed mogelijk te helpen.
Echter was het eten in het buffet restaurant vaak lauw en aan hygiëne gebrek. Op dag 4 heb ik een ernstige darm infectie opgelopen, natuurlijk dacht ik eerst aan een voedselvergiftiging maar op de dag dat we van boord gegaan zijn ben ik diezelfde avond nog naar de spoedeisende hulp moeten gaan. Na analyse van mijn stoelgang bleek ik besmet met de ernstige shigella bacterie. Ik heb heel veel geld betaald voor een cruise waar ik een halve week voor in bed heb moeten liggen met ernstig braken, diarree en koorts.
Indien nog mensen dezelfde symptomen hebben opgelopen op deze cruise, gelieve jullie te melden.
Van de Wetering
op 25 juli 2023
bestemming: , reisperiode: juli 2023
Al reeds 2x met MSC op Cruise geweest en zeker tot tevredenheid maar deze reis was VRESELIJK het eten was echt zo VERSCHRIKKELIJK slecht dat ik bij thuiskomst bij de HAP zat met een darminfectie Dus mensen gaat nooit met de Seashore Cruise deze boot is echt niet goed Ook daar klagen helpt niet want er wordt gewoon niet naar je geluisterd De hygiëne laat daar heel veel te wensen over
Jack Rampersad
op 2 juli 2023
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: juni 2023
Niet doen, geen goede service en alleen denken aan geld!!!
George Ketelaar
op 6 juni 2023
bestemming: , reisperiode: maart 2023
Wij deden Frankrijk niet aan, maar tweemaal België
De reis voor ons hetzelfde, maar die kregen 50€ boord te goed
Wij niet.
Verder is het schip Virtuosa te groot,
Weinig goed entertainment
Naast de chocolaterie een band waar de muziek verschrikkelijk
E was
De speciale avond,waarvoor je moest betalen, waren fantastisch
Receptie werkte niet mee met een klacht van mij
Geef ons maar de Holland America Line
Toon
op 11 januari 2023
bestemming: , reisperiode: december 2022
Liften waren erg lang onder weg voor ze kwamen en internet was om te janken zo slecht
John
op 4 januari 2023
bestemming: , reisperiode: december 2022
Er waren 6000 passagiers, dat vind ik prima maar de MSC Virtuosa kon dit qua bars en zitplaatsen helemaal niet aan. Iedere avond stressen om ergens te kunnen zitten. Als er ergens veel passagiers aan boord komen moet je verplicht naar de safety drill luisteren, 2x extra moeten aanhoren, in 5 talen. Duurt 1,5 en dan gooien ze de barren dicht en gillen via in de intercom in je cabin. Er liep veel te weinig personeel. Ik heb ondertussen heel wat cruises gemaakt en dit was veruit de slechtste. Ook dat ze alles in 5 talen vertellen haalt overal de sfeer uit. De kwaliteit van het eten is zeer wisselend. Tafelbediende en cabinmedewerkers zijn aardig maar als je een klacht heb bij een manager dan zijn ze niet meer zo vriendelijk en vertellen vul maar een formulier in. Ik denk dat het in de zomer beter is maar ik zou MSC nooit aanraden.
Jan W
op 4 september 2022
bestemming: , reisperiode: augustus 2022
Een cruise gemaakt met de MSC Grandiosa. Inderdaad een grandioos mooi schip. De route (noord Europa) was prachtig, Balkonhut was mooi ingericht, entertainment was goed en voldoende keuze bij het lekkere eten. De prijs/kwaliteit verhouding bij MSC is m.i. goed.
Adriana
op 31 juli 2022
bestemming: Noorwegen, reisperiode: juli 2022
De MSC Grandiosa is het minst goede schip waar ik ooit mee gevaren
Zeer luidruchtig, slechte service, buffet onder de maat, restaurant niet veel beter. Niet voor herhaling vatbaar.
Benno
op 17 oktober 2021
bestemming: Italië / Venetië, reisperiode: oktober 2021
MSC Magnifica is een zeer slechte cruisboot, net terug, en een verschrikkelijke ervaring mee gemaakt. Dit was cruise 39 dus ervaring hebben we. Eerst het eten, erg goedkoop eten en meestal koud tot lauw, ze zeggen dan dat dit komt om dat ze het over de tafels moeten verdelen, ik heb ook gezegd dat ik hier GEEN begrip voor heb en dat ik er voor betaal. Buffet is bizar slecht en als je van koude hamburgers houdt of van veel pizza dan zit je goed . Shows zijn redelijk. Drankjes peperduur enzv. We moesten excursies nemen om van boord te kunnen, hebben we gedaan en dan mocht je niet uit bus. Excursie geannuleerd en moesten €50 laten vallen ( koste €100) en wat blijkt daarna nog €25 aan administratie kosten betalen. Er was veel ruzie aan boord vanwege onjuistheden, maar ze doen er niets mee, gewoon arrogant volk. COVID controle in voordat je aan boord gast is goed, op boot zelf wordt er NIETS gecontroleerd temperatuur meten enzv. Doen ze echt niet . In het theater mogen maar beperkt mensen in maar wordt gewoon vol geladen. Mondmasker plicht pffffffff echt een giller. Wij hebben deze ervaring mensen mij advies . Ga nooit met MSC of te wel weg ermee.
Arno
op 7 september 2021
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: augustus 2021
Deze cruise met MSC was een vreselijke ervaring. Het is veel te druk aan boord, je kunt bijna niks doen, zwembad is overvol, theater permanent volgeboekt, drankjes veel te duur, service onder de maat. De excursies zijn ook nog eens belachelijk duur. En zo kan ik nog wel doorgaan. Wij gaan nooit meer op cruise en al zeker niet met deze maffiosi.
Jan T
op 18 juli 2020
bestemming: Italië / Genua, reisperiode: november 2019
Waarom dit lage cijfer, tijdens de cruise waren we zeer teleurgesteld over de aangeboden excursies. Totaal oninteressant de begeleiders waren totaal niet bezig met hun gasten meer meer met de mobile telefoon. We hebben dit meerdere malen meegemaakt. MSC gaf aan dat ze daar niks aan konden doen. Waarom dan toch dit soort excursies aanbieden? Omdat ze er geld mee verdienen en het MSC verder helemaal niks interesseert of de kwaliteit van de excursies goed is of niet. Op het einde van de reis was onze credit card dubbel belast voor hetzelfde bedrag van bijna 1500 euro. Hier hebben we meer dan 8 maanden over moeten bellen (herhaaldelijk meer dan 2 uren in de wacht gestaan), mailen (waar 8 van de 10 keer geen antwoord op kwam) en uiteindelijk dreigen met een advocaat ( toen plotseling kregen we wel antwoord) om dit terug te krijgen. Nadat MSC eindelijk toe had gegeven dat ze een fout hadden gemaakt duurde het nog eens 3 maanden voordat met dit heeft terug betaald. Zonder enige vorm van excuses. Als we zelf geen actie hadden ondernomen had men dit nooit terug betaald. ZEER SLECHTE SERVICE. Never nooit niet meer een cruise met deze dievenbende.
Martin de Zwart
op 27 maart 2020
bestemming: , reisperiode: januari 2020
Deze reis kende een scala aan klachten welke MSC niet serieus neemt en afdoet met bedankt voor uw signalering en we geven dit door aan het hoofdkantoor zodat we eea kunnen aanpassen. In een dergelijk geval zou MSC moeten uitgaan van, we hebben niet geleverd wat we beloofd hebben en daar geven we een compensatie voor. Drankenpakket leuk bedacht drankjes tot $ 6 gratis maar bepaalde drankjes onder de $ 6 krijg je ook niet en de meeste drankjes zet je op $ 6.5 en dat lijkt gewoon op oplichting. Verder kan ik alle andere dingen ook opnoemen maar MSC zou het sieren serieuze klachten goed te behandelen en op te lossen. Echter zie je alle klachten die er zijn dan kunnen we er van uit gaan dat ze er niets aan doen en dat is terug te voeren tot de italiaanse arrogantie. Advies blijf cruisen maar niet met MSC en er zijn genoeg andere leuke cruisemaatschappijen .
Jan Keizer
op 26 februari 2020
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: januari 2020
MSC heeft alleen maar oog voor winst maken, De excursies zijn abnormaal duur, indien je besluit om deze excursies te doen, reken dan op minimaal duizend euro aan kosten per persoon (alleen voor de excursies). Als blijkt dat er teveel geld van je prepaid credit is afgehaald, probeer dat maar eens terug te krijgen op een normale manier. Voordat je van het schip gaat, controleer je rekening (als je die op tijd krijgt)Ze maken hier een bende van. Zaken die je niet hebt gehad of gekocht staan plotseling op de rekening. Dan het contact met de zogenaamde ‘service desk van MSC’ .
Alle bewijzen opgestuurd van de betalingen die onrechtmatig van deze rekening zijn afgetrokken en vervolgens krijg je per gratie een bericht dat ze jouw bericht doorgestuurd hebben naar het hoofdkantoor van MSC. Daarna hoor je niets en zit er niets anders op je recht te halen met je rechtsbijstandverzekering.
Kortom MSC cruises, voor ons NOOIT MEER.
Jansen e.
op 13 februari 2020
bestemming: , reisperiode: januari 2020
Service en eten beneden alle peil
Smit
op 1 februari 2020
bestemming: Brazilië, reisperiode: januari 2020
Mvg rekent prijzen op je creditcard die je niet gebruikt hebt
Sandra
op 24 januari 2020
bestemming: , reisperiode: september 2019
Het cijfer 1staat voor de slechte afhandeling van onze klachten. Brief per post gestuurd en tot 2 x toe een mondelinge bevestiging gehad dat onze brief ontvangen was maar nog niet behandeld is. Op cruise geweest in september 2019 en half oktober heb ik de brief verstuurd. Vandaag 24 januari 2020 weer telefonisch contact gehad met de klantenservice en gevraagd waarom ik zolaat antwoord krijg op mijn vragen en klachten is opeens het antwoord van de telefoniste dat er geen brief ontvangen is. Dit kan toch niet. Zolang je geen klachten hebt is er niks aan de hand maar klachten fatsoenlijk afhandelen is er niet bij. Ik ben erg teleurgesteld en zou ook echt nooit meer een cruise boeken met MSC.
Gonnie.van Rooijen
op 3 januari 2020
bestemming: Italië / Malta, reisperiode: november 2019
Wij zijn geweest op de Grandiosa het is geweldig geweest wat een geweldig schip zeker voor herhaling om nog eens een reis mee te gaan.
Willy Burgers
op 24 december 2019
bestemming: , reisperiode: oktober 2019
Prachtige Reis ! Veel gezien en elke dag een andere bestemming.
De groot
op 11 december 2019
bestemming: , reisperiode: november 2019
De havens waren merendeel verschrikkelijk..in het midden van niets. vooral Ocho Rio, Limón bay en hun nieuw eiland ocean bay..echt een verschrikkelijk
Laurent Neels
op 11 december 2019
bestemming: Spanje / Tenerife, reisperiode: november 2019
Onze 5de cruise met MSC op een total van 8. We hebben een nieuwe cruise besteld voor mei 2020 met de Splendida. Altijd een voortreffelijke service. We wensen zeer speciaal de mensen van de RENDEZ-VOUS bar te feliciteren waar we altijd zeer welkom waren en zeker ook de event manager Marcela voor het goed in banen leiden van onze Shabbat viering....
Dusseljee
op 20 november 2019
bestemming: , reisperiode: november 2019
Boarding duurde in het totaal 4 uur. Verschrikkelijk lang. Zeker na een lange vliegreis. De service bij de info balie was zeer slecht. We werden voortdurend naar een ander doorgestuurd. Niemand wist ons goed te helpen. Het ertrn was eenzijdig. De restaurants overvol en rumoerig. Wij raden niemand aan om met deze maatschappij en dit sdvvhip te gaan cttuisen
Ingrid Wijnen
op 12 november 2019
bestemming: , reisperiode: juli 2019
Geweldige ervaring. Alles goed geregeld op het schip Bellissima. Lekker eten en drinken, mooie shows, alles was super! Kon niet beter.
Bernadet
op 22 oktober 2019
bestemming: , reisperiode: oktober 2019
8 daagse cruise gemaakt door de oostelijke Cariben , alles top geregeld. Prachtig schip MSC sea Side...geweldig.
Heerlijk gegeten en heel veel gelachen. Leuke shows en lekker gegeten. Ik heb Met de rederij Prinses en Roal Cariben Carnaval en holland America line....gevaren. Maar deze was ook echt fantastisch
alles goed geregeld. Kortom top vakantie gehad!!
Thea Somers
op 17 oktober 2019
bestemming: Italië / Genua, reisperiode: september 2018
Hallo,
wij hebben al diverse keren met MSC gecruised, ook 1 x met de Holland America lijn. deze laatste vonden wij in tegenstelling tot de MSC niks, in vergelijk met theater, entertainment.
zoals gezegd gingen we dit jaar met 5 koppels weer met de MSC, deze keer op het schip Fantasia. Een mega schip maar wat na ons inziens de capaciteit niet kan dragen t.o.v de bekende service.
Helaas hebben wij moeten constateren dat het eten minder was dan andere jaren, assortiment stuk minder, vaak was het eten lauw tot koud bij de lunch. de indeling bij buffet was zo dom ingedeeld dat mensen heen en weer liepen om te zoeken naar bijv. boter. de eieren waren al lauw als je ze 's morgens ging halen maar stonden in het midden van het buffet. er was 1 koffiemachine aanwezig, wanneer je toevallig aan de juiste kant binnenkwam had je geluk ,anders moest je oversteken, wat dan ook weer voor chaotische taferelen zorgde. Na melding van koud eten, werd er wel direct iets mee gedaan, dat wel....alleen was het de dag erna hetzelfde. Verder moesten we zelf onze credit card linken aan de MSC card, dit in tegenstelling tot verleden....toen deden ze dit al regelen bij incheck. onze handbagage stond in ruimte en zou naar de cabines gebracht worden, dit was nog niet gebeurd na tal van uren terwijl de koffers er wel al waren. Na eerst met receptie gebeld te hebben , werd mij medegedeeld dat alles iets verlaat was, maar toen wij om 18.00uur nog geen handbagage zagen, zijn we maar gaan vragen. bleek de handbagage in een ruimte staan, en konden we ze zelf meenemen. Het theater was ongeveer elke avond hetzelfde, 1 groep waarbij gezongen(lees gekwaakt) en gedanst werd. Het entertainment deed hun best, hier miste ik wel het meertalige in. Duits was ver te zoeken en Engels kwam er ook vaker beneden maats uit. Op zo'n groot schip met zoveel diverse nationaliteiten mag je toch wat meer kennis van talen verwachten.
vrienden van ons kregen verkeerde uitleg over de prijzen van drank op het schip, zodat zij maar snel een drankenpakket kochten wat achteraf voor hen meer nadeel heeft gebracht. hen werd gezegd dat de prijzen voor cappucino 5 euro zouden zijn, dit klopte niet , dat was 3.50 excl. charge.
ook kregen we geen tussentijdse rekening , moest je ook zelf achteraan. Daarbij lag de rekening niet op de vooravond van uitscheping in de cabine. Deze kwam pas laat in de nacht, zelf heb ik niet geslapen hierdoor. achteraf bleek er ook nog dat er dubbel parkeerkosten berekend waren waardoor je `s morgens in alle vroegte weer naar de receptie kon om dit recht te zetten.
de bewegwijzering van bijv. wc was ook slecht te noemen, ook te weinig wc bij de ruimtes, hier zocht je vaak lang voordat je een wc gevonden had. kortom voor ons nooit meer zo`n groot schip en daar waar ik altijd MSC fan was , ga ik nu over om bij een andere rederij te boeken.1 groot pluspunt: het personeel in de bediening is top!!!! dat zijn de enige die de pluim verdienen.
Natalie de Waard
op 13 oktober 2019
bestemming: Spanje / Mallorca, reisperiode: mei 2019
Via MSC Duitsland hadden wij in de meivakantie een 8daagse cruise geboekt met de MSC Fantasia. Een fantastisch verblijf gehad, tot de één na laatste dag. Door een verandering in het vaarschema, liep de hele planning in het honderd!
's Avonds laat lag er een brief van de kapitein in onze hut, waaruit we zelf moesten opmaken dat we de volgende dag niet op tijd in Palma de Mallorca zouden aankomen. Na 12 uur 's nachts stond een enorme rij passagiers bij de receptie, die allemaal hetzelfde probleem hadden, dat zij de volgende dag hun terugvlucht zouden gaan missen. Om half 3 's nachts was het dan eindelijk gelukt om in het Internetcafé de terugvluchten om te boeken. Extra kosten: ruim 500 euro! Vervolgens heeft MSC Duitsland ruim 4 maanden nodig gehad om mijn klacht af te handelen. En bood een cruisevoucher van 100 euro aan, als tegemoetkoming voor de ruim 500 euro extra kosten die ik heb moeten maken. Waardeloos!
Jammer ook van mijn eerste cruise belevenis, want tot bijna de laatste dag vonden wij het een topervaring! Met dank nog aan de vriendelijke dames van C&O travel in Nederland, die voor ons hun uiterste best hebben gedaan om mijn klacht correct af te handelen met MSC Duitsland.
Dirk Hendrickx
op 6 oktober 2019
bestemming: , reisperiode: september 2019
Tweede cruise en toch enkele minpunten. Dit was onze tweede cruise met MSC en het "WAUW" gevoel was er niet zoals de eerste keer. Het bleek ons nu op te vallen hoe commercieel alles opgevat is. Men neemt een Easy-drankenpakket en men probeert dan aan boord een upgrade aan te prijzen met het Easy-pakket als "te miniem" te omschrijven ?!? Blijkt nu ook dat de meeste interessante dranken 0,50 € duurder kosten. dan de grens van 6.00 € van het Easy-pakket. Ook de fotografen die je op alle mogelijke momenten willen fotograferen... Foto's kosten dan minimum 20 € het stuk. Ook in de restaurants laten ze je niet gerust, men probeert dan duurdere flessen wijn aan te bieden of eventueel een speciale cocktail (en omdat die duurder was dan 6.00 euro moest men die "volledig" betalen + 15 %). Minpuntje was ook dat men echtgenote jarig was, we onze vaste ober in het restaurant hiervan enkele dagen hiervoor op de hoogte brachten... Maar op de dag zelf... Noppes... nog geen briefje in de hut... Dit moesten we zelf maar regelen met de receptie ?!? Hier gaat een maatschappij als MSC dan toch de mist in. En ook onze rekeningen klopten af en toe niet... we hadden nu een drankenpakket en er stond steeds te betalen "0 euro"... dus maakte het ons niet zo veel uit maar echt koosjer was dit toch niet.
Ook zou het buffetontbijt iets gevarieerder mogen zijn... maar dit is natuurlijk kwestie van smaak, maar in sommige 4-sterren hotels vinden we soms meer variatie.
Al bij al blijven dit maar details en blijft een cruise iets speciaals, maar een derde zal er niet direct aankomen.
Kelly
op 17 september 2019
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: september 2019
Zoals vele al weten zijn wij weer thuis. Dit zou onze droomvakantie worden.... Een reis waar we lang naar hebben uitgekeken is uitgelopen op een nachtmerrie 😥. Eergisterochtend om 07:05 uur vlogen we vanuit luchthaven Brussel Saventum naar luchthaven Frankfurt, om daar over te stappen op het vliegtuig naar Miami. Bij het boarden in Brussel vroegen ze ons of we de taal spraken, omdat we plaatsen bij de nooduitgang hadden gekregen, omdat wij zeiden dat dit niet het geval was, werden onze plaatsen ter plekke veranderd naar ergens anders in het vliegtuig waardoor ze onze paspoorten hadden ingenomen, om nieuwe boarding passen uit te printen. Het personeel was erg chaotisch en hectisch en gaven niet de paspoorten aan de goede personen af waardoor we elkaars paspoorten kregen en doorliepen naar het vliegtuig. Maar hier hebben we maar 3 van de 4 paspoorten terug gekregen. Eenmaal aangekomen bij de paspoortcontrole in Frankfurt, kwamen we erachter dat het personeel bij het boarden in Brussel mijn paspoort niet hebben teruggegeven waardoor we onze vlucht naar Miami hebben gemist.
Meteen naar de klantenservice van Lufthansa, we werden steeds doorverwezen naar andere plekken en niemand die ons konden en wilde helpen omdat het zondag was. Bij de klantenservice werd een kwartier voor onze vlucht gezegd "ga hier maar rustig zitten, ik ben over een uur terug". We werden totaal niet serieus genomen.
Uiteindelijk terug kunnen vliegen, en naar huis gegaan. Er geen aanbod gedaan om in Jamaica op te stappen, helemaal niks. Geld kwijt.
Bedankt msc cruise voor dit drama en het bieden van geen service!!
Weg droomvakantie.... 😢😢😢😢
Marie
op 17 augustus 2019
bestemming: , reisperiode: januari 2019
Zeer slechte ervaring met het internet. Ben zeer matig gebruiker en toch vlogen de mb’s weg. Zelfs na upgraden met 1500 mb waren ee na 2 min nog maar 800 van over terwijl ik niks deed.7x naar guest service geweest om eea te verhelpen. Adviseerden ander pakket. Dat bleek slecht afvies want daarmee kon ik alleen op social sites die ik niet gebruik en geen mail ophalen. Al mat al heb ik tig pakketten gekocht, ben ik door guest service slecht geadviseerd. Ze waren niet bereid om geste te doen om me voor de cruise het duurste pakket te laten betalen ( terwijl ik amper internet gebruik....). Uiteindelijk heeft 6 dagen cruise me ca 600 dollars gekost en kon ik ook nog dagen geen mail ophalen en whatsapp gebruiken. Ik vind dit werkelijk alle perken te buiten gaan en ben bijzonder ontevreden over de afhandeling hiervan. Voor mij reden om nooit meer met MSC te reizen en het iedereen af te raden. Onbehoorlijke geldklopperij!
Frederik Jansen
op 19 juli 2019
bestemming: , reisperiode: juni 2019
8 prachtige dagen gehad. We stapten op in Mallorca om vervolgens via Ibiza naar Italië te varen en via Marseille weer terug. Het schip ziet er goed uit met prima faciliteiten. Een grote sportschool en casino en genoeg barretjes en zelf een discotheek. Het is aan te raden om een alcoholkaart te nemen want dat kun je heel de dag lekker alcohol tikken. Tot volgend jaar!
Johan de Boer
op 19 juni 2019
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: mei 2018
De boot is echt heel mooi en comfortabel. De bemanning is vriendelijk, behulpzaam en de reis is goed georganiseerd.
Het eten is erg goed en er is veel keuze. We hebben ook een keer in een specialiteiten restaurant gegeten en dat was echt een prima en fijne ervaring.
We gaan zeker weer een cruise maken op de MSC Seaside.
Christian devreese
op 14 juni 2019
bestemming: Noorwegen / noorwegen, reisperiode: juni 2019
De reis begon al toen we s'nachts van gentbrugge naar antwerpen en dan naar brussel en dan naar kiel moesten rijden s'nachts reisen is zo wie zo vermoeiend ,wie organiseert zo iets ?? En je ziet het wat de mensen schrijven ,wat ze schrijven is helemaal juist ,veel te veel volk ,veel te druk aan het buffet ,en ze buiten de mensen voor exursus uit ,wat wel positief is ,iedereen is zeer vriendelijk alfsof hun leven er van af ging ,het zijn allemaal toffe gasten ,die nog weten wat werken is …………..christian
Karina Meevis
op 27 mei 2019
bestemming: Noorwegen / Kiel, reisperiode: mei 2019
T was een droomreis maar inderdaad het is een beetje gecomersionaliseerd zeker voor het dranken paket verder was alles perfect getimed ,alles heel proper kajuit perfect ik heb geen kritiek
Patrick
op 9 mei 2019
bestemming: , reisperiode: april 2019
Schip en kajuit ok. Restaurant à la carte ok. Buffetrestaurant veel te druk.
Schip was niet volledig bezet en toch al veel te druk. Volgens mij gewoon te veel passagiers.
Excursies zijn belachelijk duur. Bovendien zijn de groepen te groot : de gidsen zijn vooral bekommerd om de groep samen te houden. Ze hebben (80%) geen tijd of zin om serieuze uitleg te geven. Het is werkelijk van een bedroevend lage kwaliteit. Een echte geldmachine is her.
Geen MSC meer voor ons
M. Janson
op 10 april 2019
bestemming: Nederland / Leidschendam, reisperiode: september 2018
Dat drankenpakket klopt niets van...wij hebben het opgezegd...
Als je niet oplet krijg je een enorme rekening de fooi wordt nogmaals in rekening gebracht terwijl wij die al betaald hadden, en je pasje wordt bij een drankje 3x door de kassa gehaald zodat je 3x zoveel betaald. Oplichting !!! En idd als je er wat van zegt (na veel gedoe harde muziek waardoor elkaar moeilijke te begrijpen bij de receptie, en lange rij voordat je aan de beurt ben bij de receptie )wordt het er zo vanaf gehaald van de rekening. Niet leuk als je op vakantie bent ,en je moet je daar mee bezig houden....Maar je moet wel anders krijg je aan het eind van de week een rekening van wel € 700,00 of meer....Verder was het een leuke cruises alleen jammer van dat geld gedoe.....
Mieke
op 26 maart 2019
bestemming: Cuba, reisperiode: februari 2019
Alles was prima geregeld en alles was netjes.
Waar we het niet mee eens zijn is het tip geld dat ze automatisch op je rekening zetten. We hebben aan verschillende personeelsleden gevraagd of ze daar iets van terug zagen. Ze zeiden allemaal van niet. We hoefden alleen maar te zeggen bij de receptie dat we het er niet mee eens zijn en het werd van de rekening afgehaald zonder uitleg. Dit klopt niet.
Anny
op 24 maart 2019
bestemming: India, reisperiode: maart 2019
MSC Lirica = veel, heel veel loeiharde muziek en geroep bij de (kermis) attracties bij het zwembad en in het restaurant Le Bistrot op het 11e verdiep.
Op andere schepen werden er lezingen voorzien met uitleg over de nog aan te leggen havens. Hier echter niets. Zoals reeds gezegd enkel loeihard lawaai en kermisattracties.
De aanleghavens, vooral in Indië, waren zeer goed. Spijtig van de excursie in New Mangalore. Die stelde twee keer niets voor en wij moesten daar toch bijna 90 euro pp voor betalen. De excursies in Goa en Mumbai waren wel een voltreffer.
Bij de Arabische emiraten was vooral Dubai een positieve uitschieter. De andere havens in Oman : Muscat en Khasab waren wat minder. Bij het vertrek werd ons meegedeeld dat het schip zou blijven liggen in Dubai, en niet naar Abu Dhabi varen, omdat er veel wind was en men niet zou kunnen aanleggen in Abu Dhabi. Er was wel wat wind, maar naar wij konden beoordelen, hebben wij al sterkere wind meegemaakt. Wij vermoeden eerder dat het goedkoper was om te blijven liggen in Dubai dan naar Abu Dhabi te varen.
Wij hadden een balkonhut gereserveerd maar kregen een suite. Fijn natuurlijk. Maar op de Lirica stelt dat niet zo veel voor. De kajuit was een beetje uitgeleefd. Verroeste badkamerdeur, wasbak gedeeltelijk verkleurd en met barsten. Soms een niet te harden geur. De Lirica is een oud schip dat een beetje aangepast werd. Als wij op ons balkon zaten op het tiende verdiep moesten wij oordopjes indoen om een beetje rust te krijgen.
Wij zouden in elk geval nooit betalen voor dergelijke suites. De prijs is niet naar verhouding met de kwaliteit.
Toen we toch eens in een ligzetel aan het zwembad gingen liggen hebben we gezien dat er twee mensen waren die vier (2 in de zon en 2 in de schaduw) ligzetels in beslag namen. Hoe ze aan de 4 handdoeken kwamen is een raadsel. Als iedereen dat zou doen !
Verder wordt er aan de passagiers gevraagd om niets in zee te gooien. Maar we zagen iemand in uniform van MSC die iets over boord gooide. Wij vermoeden een sigarettenpeuk.
Alhoewel de mensen die de hutten poetsen heel vriendelijk zijn en sommige kelners ook zal waarschijnlijk een eventuele volgende cruise toch met een andere rederij zijn. Het loeiharde lawaai was ongezien, nog nooit meegemaakt (dit was toch onze 21e cruise).
Sijbrand Opgelder
op 29 januari 2019
bestemming: Frankrijk / Marseille, reisperiode: januari 2019
Eten matig.House party naast de hut Lawaai oorverdovend.Niet kunnen slapen.Administratie niet accuraat.Nooit meer Meraviglia.Ook animator
Javier mag wel minder schreeuwen.Hebben oorbeschadiging van de harde muziek.Ook Cirque du Soleil was amateuristiche uitvoering.Iemand die geluiden nadoet kan in 2019 echt niet meer.Zijn erg teleurgesteld.Voorlopig geen cruise meer.
Akkerman
op 26 december 2018
bestemming: Frankrijk / Marseille, reisperiode: oktober 2018
Wij waren voor het eerst met een cruise met twee stellen met de MSC Orchestra alles was goed geregeld eten in het bediening restaurant was goed met net en gezellig personeel omdat je tafelzitting heb elke dag dezelfde ober die precies weet wat je wensen zijn ook buffetrestaurant is goed prima cruise gehad gaan 2019 weer maar dan vanaf Amsterdam met de MSC Preziosa
Paul en Jose
op 19 oktober 2018
bestemming: , reisperiode: april 2018
Helaas deze cruise wilden wij heel graag boeken maar wat een verschrikkelijke bedrijf is dat MSC!! Maandag gebeld afspraken gemaakt voor het maken van een cruise. Duidelijk gevraagd of we na twee dagen terug konden bellen om definitief te boeken. Ja hoor geen enkel probleem. Na overleg met onze reisgenoten een dag later gebeld....wat blijkt helaas we kunnen u de cruise niet meer aanbieden voor de prijs van maandag! Wel voor ruim 500 euro meer. Pfff na veel over en weer bellen geen enkele tegemoetkoming van MSC..... Wat een ontzettend onbetrouwbare maatschappij. Jammer want na 3 mooie cruises met hun gemaakt te hebben heeft MSC voor ons nu afgedaan. En tegemoetkoming in de kosten hadden we als trouwe klanten wel verwacht!!
Claudia van Embricqs
op 17 oktober 2018
bestemming: Cuba / Havana, reisperiode: oktober 2018
Wij hebben vaker gecruised en kunnen daarom ook vergelijken met andere maatschappijen, o.a. Norwegian, Carnival, Celebrity en Royal Carribean. MSC kan helaas niet tippen aan deze schepen. De service was echt slecht, te weinig personeel en niet echt goed werkend personeel. Ik neem het hun niet kwalijk. Ik weet dat de bediening van cruiseschepen veel uren maken, maar ik heb diverse medewerkers gesproken, deze mensen werken meer dan 15 per dag en krijgen geen dag vrij, tussendoor hebben ze 2 a 3 uur vrij. Ik kan me voorstellen dat je niet echt met veel plezier en met een big smile staat te werken. We hadden een drankenpakket aan boord genomen, je krijgt niet echt de gelegenheid om hier gebruik van te maken. We stonden vaak zelf aan de bar drankjes te bestellen en de wachttijden waren erg lang, ook 's avonds in de barretjes en koffieshop etc. nam je plaats en moest je erg lang wachten tot er iemand langs kwam om je bestelling op te nemen, ook hier haalde we zelf onze drankjes. Niet te vergelijken met andere schepen waar ze bijna tot vervelens aan toe naar je toe komen of je iets wil bestellen!
Het eten in het restaurant 's avonds was ook niet echt goed, soms koud en niet echt lekker. Het buffet restaurant was wel goed, daar maakte we gebruik van voor ontbijt en evt lunch. Wel jammer van de avond, ik vind het juist leuk om 's avonds gezellig aan tafel te zitten en echt te dineren. Wederom maar 1 ober op 4 tafels , hij was dus erg druk....
Entertainment aan boord ook geen succes. We zijn de eerste avond uit de show weggelopen, ook andere mensen stonden op en gingen weg. De show op de tweede avond, Dirty Dancing, was het dansen wel leuk maar de zanger zong E R G vals. We hebben de volgende dagen het maar niet meer geprobeerd. Ook in de barretjes waar 's avonds muziek was stonden geen goede muzikanten en zangers, het was het allemaal net niet. Niet te vergelijken met shows die we op andere schepen hebben gezien!
Helaas hebben we door weersomstandigheden een verandering in de route gehad. Dinsdag een extra dag op zee en helaas konden we niet naar Roatan. Dit is echter overmacht en dat begrijp ik echt. Wat wel jammer is dat ze op zo'n dag met heel slecht weer daar niet op in spelen. Noodweer en regen, maar wel 2 barren op het dek open en niet even extra andere ruimtes binnen open gooien om de mensen bezig te houden.
Het kinderbad is de hele cruise gesloten geweest, de vloer misten stukken en kon dus niet worden gebruikt. Niet echt leuk voor gasten met kleine kinderen.
Ook diverse mensen gesproken die niet blij waren met het schip.Wat ook erg kwalijk was is dat er diverse mensen ziek zijn geweest, ook mijn man heeft de eerste 2 dagen last van buikloop gehad. Niet gemeld, anders stoppen ze je in quaraintaine ( iemand anders wie we hadden ontmoet heeft dit wel gehad). Gelukkig niet al te veel last gehad. Wel was er een jongedame aan boord die werkt voor D-reizen in Tiel.Zij had een excursie geboekt aan boord naar Varadero met lunchbreak. Zij kwamen terecht in een erg slecht, vies hotel met erg vieze toiletten met de poep aan de muren etc etc . Zij heeft die dag een voedsel vergifiging opgelopen en is 3 dagen goed ziek geweest. Zij heeft hier natuurlijk over geklaagd en gevraagd voor evt restitutie en kreeg op de laatste dag bij diner een fles proseco aangeboden voor compensatie, niet echt netjes.
We hebben gelukkig hele leuke mensen ontmoet aan boord, verschillende die voor de eerste keer een cruise maakte. We hebben het met z'n allen erg leuk gehad en het beste ervan gemaakt.Ook op de bestemming hebben we het super leuk gehad. Wel jammer dat deze mensen dan roepen dat ze nooit meer willen cruisen en het anders verwacht hadden. Ik heb natuurlijk verteld dat het niet zo hoort en dat ze zeker nog een keer andere schepen moeten proberen. Dus, om een lang verhaal kort te maken, NOOIT meer MSC...
Corrie
op 30 juli 2018
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: juli 2018
Personeel ,het eten en de hoeveelheid activiteiten evenals de hoeveelheid gasten viel ons tegen
ooit meer met MSc de drank ik belachelijk duur en dan nog moet je bijbetalen voor j,udorange en ijs op een stokje, de personeelsleden worden uitgebuit krijgen geen vrij hebben laag loon moeten hun water kopen ??? !!!! Wat een baas MSc nee ik niet meer
Ally
op 23 juli 2018
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: juli 2018
Wat een ontzettende tegenvaller was onze cruise op de MSC Fantasia. Veel ordinair volk aan boord die zich misdroegen in het buffet restaurant. Ze namen zelfs rollen aluminiumfolie mee om buffet-eten mee te kunnen nemen van boord. Veel grote families die alle bedjes bij zwembad bezet houden. We merkten zelfs dat er families waren waarvan 1 persoon drank afgekocht had en op dat pasje alle drank bestelde.
Op die manier is het, in een binnenhut met kids nagenoeg gratis mee, goedkoop vakantie vieren natuurlijk. Je trekt dan ook het verkeerde publiek aan.
We hadden voor het Aurea pakket gekozen: maar niet alle drank was inclusief. Verse jus of wijn was niet inclusief, alleen huiswijn en dat was echt bocht.
Op de kamer zou een Welness pakket liggen, maar niet gehad. Klacht bij receptie neergelegd maar er werd niets mee gedaan. Op een gegeven moment vraag je het niet nog eens. Ook voor wasservice gekozen en onze was kwam vies, gestreken terug met alle vlekken er nog in.
Personeel doet echt hun best, maar je merkt dat het orders zijn van hogerhand. Ik denk dat het voor veel Nederlanders niet is wat ze van cruisen verwachten. Dit soort reizen is echt gemaakt voor de goedkope Italianen en Fransen die voornamelijk aan boord waren. Er ging ook bijna niemand van boord om de steden te bezoeken. Iets wat je bij cruisereizigers verwacht.
Voor ons nooit meer MSC, want een tegenvallende cruise-ervaring!
Wachelder
op 19 juli 2018
bestemming: Noorwegen / Noordkaap, reisperiode: juni 2018
Omdat alles perfect was geregeld. Kwamen om 13u aan in Hamburg Auto parkeren voor de boot. Inchecken direct en werden opgevangen door een butler. ( moet wel zeggen we hadden MSC Jachtclub geboekt). Die verzorgde alles inchecken meteen koffers naar de hut en zelf ook naar de hut gebracht. Daarna hebben we ondanks het slechte weer kunnen genieten van een fantastische cruise. Onze hut lag voorin in t schip en je kon daar alleen maar komen met een special pasje. Eten tussen konden we gewoon binnen lopen er was altijd plaats en kelner en bediende waren zeer vriendelijk. ook een compliment aan onze butler als we iets te vragen hadden stond hij meteen klaar. t enigste nadeel was dat t ontzettend druk was bij verschillende bars. M'n vrouw is ernstig ziek en kan niet lang staan maar daar was bijna nooit plaats voor te zitten. Maar ja wat wil je met bijna 4500 mensen aan boort. De boot was fantastisch. Dat t niet altijd goed gaat horen we nu. Onze dochter is met haar vriend op cruises in de middellandse zee. Paar kleine dingen. Vlucht erna toe niet goed geregeld vliegtuig overboekt. Schip MSC Sinfonia heeft technische problemen waardoor ze later op santorini aankomen. Mykanos wordt helemaal overgeslagen. en er zijn mensen die willen demonstreren en onrustig zijn veel kabaal maken omdat er zoveel mis gaat. Zo kan tinderdaad ook gaan.
Peeters Marc
op 27 juni 2018
bestemming: Frankrijk / Marseille, reisperiode: juni 2018
Eerste maal cruise met Divinia geboekt via reizen Lauwers, fantastische ervaring excellente bediening aan tafel door Gerald , we kwamen niks tekort. En al het personeel was super vriendelijk voor herhaling vatbaar.
Corry
op 18 juni 2018
bestemming: Cuba / Cuba, reisperiode: juni 2018
Helaas kunnen wij geen nul geven anders had MSC Nederland deze zeker gekregen. De reis, gepland in januari 2019, is gecancelled door MSC Nederland omdat ze een verkeerde vluchtprijs op de site hadden staan.
Zelfs hun site op orde houden is blijkbaar onmogelijk.Ja, mogen ze volgens de algemene voorwaarden binnen 48 uur. En ja, daar waren ze heel snel mee. Maar het aanbetaalde bedrag terugstorten heeft nog niet plaatsgevonden. We zijn benieuwd hoeveel moeite we hier voor moeten doen.
Wij zijn ervaren cruisers, inmiddels 10 cruises gemaakt met verschillende rederijen(HAL, Celebrity, Carnival, Costa) maar dit hebben wij nog nooit meegemaakt. Wij hebben verzocht dat de manager van MSC contact met ons opneemt maar dit gebeurt ook niet.
Voor ons hebben ze helemaal afgedaan. Keuze genoeg aan rederijen.
Ze zijn blijkbaar niet eens in staat om hun site up to date te houden.
Christel Roos
op 14 juni 2018
bestemming: Verenigde Arabische Emiraten / Dubai, reisperiode: maart 2018
In de aankomst terminal een dranken pakket gekocht bij de Msc stand en met de visacard betaald met de mededeling dat dit als borg nodig was,maar terug gestort zou worden nadat we aan boord ingecheckt waren. Dit pakket zou dan voor het gemak op de totaal rekening gezet worden. Prima, gebeurt zo ook bij hotels. Alleen bij thuiskomst, geen terug storting?!ik ben 3 maanden bezig geweest om dit alsnog terug te ontvangen maar ze hebben de macht in handen en willen niets doen. Oplichting is het en ook de zgn.verplichte fooien..hier komt niets bij het hardwerkende personeel! !!!over €30.000,-per dag praat je dan! !!! Reken maar uit hoeveel per jaar. Tevens is er 1 stop geschrapt wegens communicatie problemen en met €50,00 aan drankjes per cabine vergoed. Hadden we dit van te voren geweten dan hadden we deze drama cruise absoluut niet geboekt.
Wij voelen ons zo belazerd door deze arrogante organisatie!
Fam. Zeegers
op 13 juni 2018
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: februari 2018
Deze cruise hebben wij kennis kunnen maken met de ontzettend arrogante organisatie MSC. Van de 3000 gasten aan boord, behoorden maar liefst 2000 gasten tot eenzelfde gezelschap (Holistic Holidays Vegan Cruise) 2/3 van de gasten dus. Wij behoorden tot de overige gasten 1/3 deel. De eerste dag kwamen we er al achter dat Holistic Holidays afspraken had gemaakt met het hoofdkantoor van MSC over deze cruise. Zo hadden zij bijvoorbeeld de complete eerste dinerzitting afgehuurd, 's avonds het theater gehuurd en eigenlijk de hele dag door hielden zijn vele ruimtes bezet voor hun lezingen en andere bezigheden. Dat betekende voor ons (en de overige ongeveer 1000 gasten) dat de helft van de ruimtes niet voor ons toegankelijk waren. Wij hadden extra fantastica pakket geboekt (50 euro pp extra) om voorrang te krijgen bij keuze dinerzitting. Wij hadden gekozen voor de eerste zitting i.v.m. gezondheidsproblemen van een van onze medereizigers. Tien dagen voor vertrek kregen wij de reispapieren en daarop stond 'eerste dinerzitting'. Aan boord bleek hier geen sprake van te kunnen zijn omdat die zitting compleet was afgehuurd. 's Avonds was er ook maar 1 theatervoorstelling, om 19.00 uur, omdat alle 'gewone' gasten waren ingedeeld bij de tweede dinerzitting. Aan ons de keuze; eten rond half 7 in het buffetrestaurant, en daardoor elke avond geen theatershow kunnen zien, en geen extra gezondheidsproblemen, óf genoegen nemen met de tweede zitting, wel theatershow kunnen zien, en extra gezondheidsproblemen voor lief nemen. Er werd enorm geklaagd door de 1000 'gewone' gasten over met name de dinerzitting en het op Holistic Holidays aangepaste cruiseprogramma aan boord. Ook de normaal gesproken uitgebreide buffetten van MSC waren nu beduidend minder (qua keuze) en we mochten ook niet overal in het buffetrestaurant komen want dat was alleen toegankelijk voor cruisereizigers van Holistic Holidays. Deze gasten mochten overigens wel in alle ruimtes komen. De beperking gold alleen voor de 'gewone' reiziger. Discussies liepen heel hoog op en de sfeer was zeer gespannen aan boord. Om passagiers te kalmeren en de rust aan boord te bewaren, werd het verplichte fooien geld aan boord reeds kwijtgescholden en zegde het personeel van guests relations toe dat bij thuiskomst iedereen die geklaagd had gecompenseerd zou worden door hun eigen MSC (per land). Mochten deze dit niet naar tevredenheid oppakken, dan konden we contact opnemen met het hoofdkantoor van MSC want zij waren reeds op de derde dag van onze cruise volledig op de hoogte gebracht van de gespannen, onthoudbare sfeer aan boord. Ik zal jullie alle verdere ellende aan boord besparen. Al deze ellende heeft overigens niks te maken met de mensen van Holistic Holidays. Zij hebben gewoon afspraken gemaakt met MSC. MSC is verantwoordelijk voor al haar gasten, maar heeft hier gekozen om een grote groep gasten een compleet eigen programma te laten draaien aan boord en de overige gasten moesten daar maar omheen vakantie vieren. Bij thuiskomst hebben wij meteen een klacht ingediend bij MSC Nederland en zij zijn in contact getreden met hun hoofdkantoor. Het heeft drie maanden geduurd voor zij met een final offer kwamen: we kregen per hut een voucher van 200 euro (100 euro pp dus) voor een volgende cruise binnen een jaar en onder strikte voorwaarden en tegen standaard tarieven. We hebben geprobeerd een cruise in te boeken en als wij daarbij gebruik maken van de voucher, dan zijn wij maar liefst 400!!! euro duurder uit dan dat we geen gebruik maken van het voucher. Blij maken met een dooie mus. Iemands laatste vakantie (een persoon uit ons gezelschap is ernstig ziek) verpesten, geen verantwoordelijkheid nemen en vervolgens iets geven waarmee mensen alleen duurder uit zijn. MSC Nederland verschuilt zich achter hun hoofdkantoor en neemt zelf ook geen enkele verantwoordelijkheid. Een organisatie die aantoonbaar niet geïnteresseerd is hun gasten. Ook in 2019 heeft Holistic Holidays weer een cruise bij MSC geboekt, dus als u liever de beschikking over een heel schip met al haar faciliteiten wilt hebben, dan een half schip met beperkte faciliteiten, doet u er goed aan om eerste te checken of er geen grote groepen aan boord zijn.
A.M.
op 13 juni 2018
bestemming: Zuid-Afrika / idem, reisperiode: mei 2018
Tsja, massatoerisme ten top op de MSC Meraviglia en de veiligheidsoefening inderdaad gemist. De communicatie op deze reis was bar slecht, de oefening was niet aangekondigd en de herhalingsoproep veel te laat in de hut. De jetsetstraten beneden samen met de "zilveren"/"kristallen"trappen, zijn smakeloos en decadent gericht op kopen, want sommige routes wordt je er gedwongen langs gestuurd.
Nooit meer met MSC!. Het eten was prima, het achterdek 15 prima en zee en Noorwegen waren weer oogverblindend.
Jaco Sluijmers
op 9 mei 2018
bestemming: , reisperiode: oktober 2017
MSC Divina, 3 klachten en wordt niet behandeld door MSC
Lieke
op 10 december 2017
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: september 2017
Een schitterend schip maar een hele slechte service ook bij het kantoor vanuit nederland. Als het geld binnen is hebben ze geen oog meer voor je, terwijl wij toch genoeg betaald hebben. Cruisse zelf is fantastisch maar wel met een andere rederij er zijn er tenslotte genoeg
Catharina stobbe
op 30 oktober 2017
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: september 2017
Omdat mijn vriendin en ik een hele fijne vakantie hebben gehad en werkelijk van begin tot eind niets te klagen hebben gehad, ik heb problemen met lopen en gebruik daarom een rolstoel en ook daarbij werd voldoende hulp geboden,slechts een ding vonden we jammer en dat is dat het programma dat s'avonds op bed lag voor de volgende dag in zeven talen te lezen was maar niet in het Nederlands , misschien een tip om daar iets mee te doen.
ik heb verschillende referenties gelezen en herken niets van de klachten die mensen hebben,zeker niet dat je word lastig gevallen om drankjes ,in tegendeel.
Er was wel moeite gedaan om met Nederlanders aan tafel te zitten bij het dinner wat een gezellige boel werd.
NOGMAALS WIJ VONDEN HET TOP
Ik hoop dat mijn gezondheid het toelaat om nogmaals een Cruise mee te maken en die word dan weer met MSC
Rudolf
op 22 oktober 2017
bestemming: Europa, reisperiode: september 2017
Alles slecht geregeld door MSC ze laten je niets weten.Sommige passagiers hebben niet eens de veiligheids oefening gedaan.
Simons Lili
op 7 oktober 2017
bestemming: , reisperiode: september 2017
. verkeerde ambarcadeire bij vertrek . ik ben terminaal longkanker patient .
Probleemen met betaal kaart
geen Nederland op boot
probleem security oefening boot wordt geschilderd tijdens boot vaart , voor kanker patient geen optie. ontschepen heeft 2 uur geduurd , onmenselijk . Wij betalen contant met euro's . zijn geen vreemdelingen en gedragen ons naar jullie normen . Maar dat wordt niet gewaardeerd , spijttig genoeg . voor ons nooit meer MSC
Bodden Jozef
op 16 september 2017
bestemming: Rusland / Sint-Petersburg, reisperiode: september 2017
Bij aankomst lastig gevallen door personeel om maar vooral drankkaarten te kopen, terwijl we thuis al hierin zijn voorzien. Je waant je in Egypte. In sint petersburg excursie is de bus al weg gereden, terwijl Rusland binnen komen het geduld op proef wordt gesteld. In kiel wordt door ons gevraagd aan boord waar de vouchers blijven voor de uitstap in copenhage. Deze gaat niet door vanwege te weinig deelname en is in conflict met de transfer naar de luchthaven. Advies van MSC om op eigen houtje deze uitstap te doen. Vervoer zelf de regelen met taxi en zelf te betalen. Anders moeten we op de luchthaven 8 uur wachten. Al met al een teleurstellende ervaring waarbij men van het kastje naar het kastje wordt gestuurd zonder met een acceptabele oplossing te komen. De koffers kun je alleen in de luchthaven in een locker droppen
Hennie van de Coevering
op 29 augustus 2017
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: juli 2017
Fantastisch goed georganiseerd, veel gezien van de Caribean! 10!
Catherine
op 27 juli 2017
bestemming: , reisperiode: juli 2017
Oude boot armonia voor de prijs van 2050€ als single verwacht je toch beetje meer glamour eten middelmatig teather 30 min en is gedaan ben naar de dokter moeten gaan wegens val partij op de boot heb 100€ betaald deze boot is niet genoeg voorzien van animatie boot te oud om nog te varen prijs afschuwelijk nooit meer
Haberland
op 16 juli 2017
bestemming: Verenigde Staten / Amerika, reisperiode: januari 2018
We gaan volgend jaar 2018 dit kan ik helaas niet inbrengen. Wij hebben een cruise seasidegeboekt in 2016 wantje kunt het beter vroeg boeken NIET dus. Is er nu een actie voor dezelfde cruise met een gratis drankenpakket ter waarde van €600. Natuurlijk klantenservice gebeld ja mevr. Dat is jammer als het om een groot bedrag gaat dan kunnen we iets betekenen pardon. Ook via onze cruise specialist geprobeerd maar helaas. Ter info de cruise kost €639 . Heb aangeboden ietsbij te betalen maar nee is nee en service is nu al heel slecht .
MICHIELS Jozef
op 3 juli 2017
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: juni 2017
Het was een prachtige cruise, alles was prima in orde, juist het avondeten, wat weinig.Anders alles ok.Boeken zeker nog een cruise MSC.
Philip haghedooren
op 7 mei 2017
bestemming: Verenigde Arabische Emiraten, reisperiode: februari 2017
Wij hebben geen goeie ervaring met MSC cruises, op 14 febr 2017 is onze kamer ondergelopen midden in de nacht,blijkbaar was het een defect in de onderhoudskamer van het zwembad,buis afgesprongen en leeg gelopen in onze kamers ,wij logeerden juist onder het zwembad.
We hebben heel weinig informatie gehad,kregen een andere kamer zogezegd voor een dag,in plaats van 1 werden er 3,dus slapen in ene kamer en ons wassen en kleden in de natte kamer. Er waren nog kamers met dat probleem ,ook onze vrienden die een paar kamers verder logeerden.
De laatste dag moesten we naar het bureau gaan voor eventuele vergoeding ,onze vrienden kregen 1000€ en wij 100€ ,wat een verschil ,dat is toch niet normaal ,ook moesten onze vrienden dit geld besteden op de boot zelf in de winkels ,ln een dag?? Dat is ons verhaal.
Netto
op 4 januari 2017
bestemming: Verenigde Staten, reisperiode: november 2016
Eten diner matig, zonnedak geen bedjes, bedden worden bezet gehouden, beddenlakens niet 1 keer verschoond 1 week cruise, service verder goed
Rijk
op 4 december 2016
bestemming: Rusland / o.s. St. Petersburg, reisperiode: juni 2014
Prachtig schip met goede service en veel voorzieningen. Excursies zijn exorbitant duur.
C. G. L. M. Scholtes
op 2 december 2016
bestemming: Nederland / Amsterdam, reisperiode: september 2016
Wij vonden de reis heel fijn. Maar ik had voor wifi betaald, doch had daar niets aan. Paar keer geprobeerd, maar personeel aan de balie kon ij er niet ee helpen.
Andringa
op 29 november 2016
bestemming: Bahamas / miami, reisperiode: november 2016
Super cruise vakantie gehad.
D. Goedee
op 28 november 2016
bestemming: , reisperiode: oktober 2016
Voor het eerst een cruise gemaakt.
Wat een geweldige ervaring.
Op de boot was alles top, de hut de voorzieningen en natuurlijk al het personeel.
Walter Korebrits
op 27 november 2016
bestemming: , reisperiode: oktober 2013
Alles was perfect geregeld. Super schip MSC Fantasia, mooie hut. en genoeg tijd om de plaatsen te bezichtigen
Van Hilst
op 27 november 2016
bestemming: Italië / La Spezia, reisperiode: juli 2015
Mooi schip, vriendelijke bediening, lekker eten.
Wel jammer dat sommige bestemmingen zo vroeg zijn. Het is vakantie en dan wil je niet om 7 uur aan het ontbijt zitten.
En meer info over het pendelen vd boot naar de stad zou ook fijn zijn
Verwoert
op 27 november 2016
bestemming: Italië, reisperiode: oktober 2016
Slechte service en onvriendelijk personeel , de goede daar gelaten maar dat waren er weinig
Saskia
op 27 november 2016
bestemming: Verenigde Staten / Miami, reisperiode: september 2016
De reis met bestemmingen vond ik een 7, de witte stranden vielen wat tegen.. De cruiseboot ervaring als vaker een 9. geweldige service, veel te beleven, goed eten
Arja
op 26 november 2016
bestemming: Italië / Genua, reisperiode: juli 2016
Voor alles moest je betalen
wilde je een rustige plek aan dek; betalen nergens kon je echt zitten aan t dek geen stoelen alleen ligbedden en overal herrie.
eten vond ik erg teleurstellend, een wrap met sla gevuld?
Ina van Leijen
op 25 november 2016
bestemming: Italië / verschillende, reisperiode: november 2016
Op de Preziosa hadden wij gelukkig weer een goede ervaring.
Ans Veugelers
op 25 november 2016
bestemming: Brazilië, reisperiode: maart 2016
Vooral het eten ,zeer slecht
Carolien Hoogenes
op 25 november 2016
bestemming: Spanje / Mallorca, reisperiode: april 2016
Ondanks dat er veel passagiers aan boord gaan, verloopt het inchecken vlot en heel georganiseerd. Aan boord is alles prachtig, schoon en goed verzorgd. Cruisen is genieten!!
Jacob
op 25 november 2016
bestemming: Rusland / St Petersburg, reisperiode: juni 2015
Comfortabele hut op achterdek met uitzicht naar beide kanten van het schip. Goed eten/drinken en leuke activiteiten aan boord. Interessante route met stops in Kopenhagen, Berlijn, Stockholm, Talinn en St Petersburg.
Herman booste
op 24 november 2016
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: september 2016
Heb genoten van de reis',vertrokken uit Genua,naar napels'.mooie stad met veel bezienswaardigheden.s;avonds ophet schip veel entertainment en natuurlijk de show.leuke orkesten met prachtige muziek.het eten was ook goed in de restaurands en ook bij de buffetten.
René Canisius
op 24 november 2016
bestemming: middellandse zee, reisperiode: september 2016
Het was onze tweede reis met MSC en ook nu was alles weer perfect
Peterhaan
op 24 november 2016
bestemming: Spanje / Barcelona, reisperiode: september 2016
Het was weer een mooie cruise met een prettige vriendelijke bemanning.
Broersma
op 24 november 2016
bestemming: Noorwegen / Spitsbergen, reisperiode: augustus 2016
Ik vond het een fantastische reis, heel indrukwekkend
Rosaliena Noort
op 24 november 2016
bestemming: Noorwegen / diverse, reisperiode: juni 2015
Ik heb zo genoten ondanks dat ik de reis alleen maakte. Het enige vervelende is dat wanneer je alleen reist je zoveel extra moet betalen. Wat ik als naar heb ervaren was dat ik een 4 persoonshut kreeg en dat als je weduwe bent en voor het eerst alleen op vakantie gaat.
C.Dingjan
op 24 november 2016
bestemming: Rusland / St Petersburg, reisperiode: mei 2016
Super mooie plaatsen vooral Tallin Estland !
Els van Bruggen
op 24 november 2016
bestemming: , reisperiode: oktober 2016
Heel goed verzorg en geregeld. Vriendelijk personeel. Alleen jammer dat veel mensen hun bedje bij het zwembad of gewone stoelen bezet houden terwijl ze gaan eten of een paar uur weg gaan. Er wordt ook niets aan gedaan door personeel en dat is jammer.
W.P.C. de Mos
op 24 november 2016
bestemming: Italië / Venetië, reisperiode: juni 2016
Fantastica klasse geboekt, Bella klasse gekregen. 2e zitting gevraagd en toegezegd maar aan boord 1e zitting gekregen. Na reclame toch 2e zitting in een hoek bij de deur aan een klein tafeltje met 4 personen. Daarna een betere plaats gekregen. Een excursie in twee talen, lang wachten in de brandende zon. Een excursie Santorini, 4 schepen in de baai. Naar schatting 6000 toeristen aan land. Alles wat wielen had reed rond. Anderhalf tot twee uur verspeelt met files en parkeren. Twee excursies niet doorgegaan. Het eten was wat beter dan op voorgaande MSC cruises en we houden van cruises daarom is het een 6 anders was het een onvoldoende.
Ruben Peeters
op 24 november 2016
bestemming: Italië / Civitavecchia, reisperiode: november 2016
Bijna een 10, echter Allegrissimo kon bij boeking niet (verblijf 2 nachten, 15 personen) en op de boot wel. Toen hadden we al losse drankenpakketten gekocht. Dit is met een groep van 15 niet aan te raden. Verder alles top geregeld!
Pia Meerveld-Kleis
op 24 november 2016
bestemming: Italië, reisperiode: juni 2016
Heel gezellig, prijs kwaliteit zeer goed. Dit was de 2de keer echt top. Een minpuntje ben nu alleen en jullie doen niets voor een alleenreizende erg jammer
Ron Holwerda
op 23 november 2016
bestemming: IJsland, reisperiode: juli 2016
Prima reis gehad, mooi schip en schitterende aanleghavens.
Tony van der Vliet
op 23 november 2016
bestemming: , reisperiode: september 2016
Eten was matig en excursies waren goed. Hut was schoon.
Jenny Taling
op 23 november 2016
bestemming: Duitsland, reisperiode: april 2016
Het was een geweldige reis naar Engeland. Het weer zat mee, maar zelfs op de mindere dagen maakte het personeel er een feestje van.
Frans Hormes
op 23 november 2016
bestemming: Spanje, reisperiode: september 2016
Geen gezelligheid aan boord, personeel loopt ongeintereseert rond. Kan geen lach vanaf. Het eten was ronduit slecht te noemen, geen variatie en al het eten koud. We hebben al met anders maatschappijen gevaren en hier kan MSC nog heel veel van leren. De kamers waren netjes. Jammer, wij Wilde onze huwelijksreis overdoen, maar niet op zo'n manier. We hebben ons ook gemeld bij het reisbureau en mochten als excuus een bosje bloemen ontvangen.
Marcel Mulder
op 23 november 2016
bestemming: Frankrijk / Cannes, reisperiode: september 2016
Heerlijke reis met afwisselende bestemmingen en mooi weer