Het Panamakanaal

Het Panamakanaal is 81 kilometer lang en ligt in Panama, Centraal-Amerika. Het is een belangrijke verbinding tussen de Grote Oceaan en de Atlantische Oceaan. Je hoeft zo niet meer helemaal om Zuid-Amerika te varen, wat erg voordelig is voor intercontinentaal transport en cruiseschepen.

Heb je weinig kennis van Panama? Of heb je geen zin om vele uren te zoeken naar je vakantie? En wil je graag onbezorgd op vakantie? Laat je dan gratis adviseren door een reisexpert. We geven je graag een reisadvies op maat waarin we jouw wensen vertalen naar een passende vakantie!
gratis reisadvies

Geschiedenis

In de 16e eeuw werd er voor het eerst gesproken over de mogelijkheid van een kanaal door Karel V. Dit deed hij op aanraden van Vlaamse ingenieurs die zeiden dat de scheepsreizen tussen Spanje en Peru sterk verkort zouden kunnen worden door een kanaal. Koning Filips II, de zoon van Karel V, verbood echter het graven van een kanaal op straffe des doods, ''de mens mag niet scheiden wat God ooit verenigd heeft'', zei hij.

Panama Railway Company
In plaats van een kanaal richtte de Amerikanen in 1848 de Panama Railway Company op. Hiermee wilden ze een spoorweg tussen beide oceanen aanleggen. Drie van de investeerders trokken naar Bogota om te onderhandelen over de concessie met de regering. Er werd in 1849 toestemming gegeven, als tegenprestatie kreeg de Colombiaanse regering jaarlijks 250.000 dollar aan pacht. De werkzaamheden startten in 1850 en 5 jaar later was het werk af. Vele duizenden mensen verloren echter het leven tijdens het werken aan de lijn door malaria, ongevallen, geweld, gele koorts en zelfmoord. De spoorlijn was wel zeer populair onder reizigers, doordat het de snelste manier was om van de oostkust van Amerika naar Californië te komen. In 1881 werd de maatschappij overgekocht door Franse kanaalbouwers.

Franse en Amerikaanse kanaalbouwers
Ferdinand de Lesseps uit Frankrijk begon in 1881 met een poging tot het graven van een kanaal recht door Panama. Doordat het kanaal door de jungle zou lopen bleek het een lastiger karwei voor Ferdinand te zijn, dan het in 1869 gebouwde Suezkanaal. Ook tijdens de werkzaamheden van het kanaal stierven zo'n 20.000 werknemers aan tropische ziektes. De Fransen gaven echter in 1889 op omdat het te moeilijk en te zwaar bleek te zijn. De Amerikanen namen het in 1902 onder leiding van Roosevelt over. Veel moerassen werden drooggelegd om zo de broedplaatsen van muskieten te vernietigen. Zij waren namelijk de verspreiders de gele koorts en malaria. Vervolgens zijn ze begonnen met het aanleggen van het kanaal. In augustus 1914 was het Panamakanaal klaar.

Panamees bezit
De spanningen tussen Amerika en Panama liepen na de Tweede Wereldoorlog hoog op. Het Panamese volk kreeg steeds meer de mening dat het kanaal bij hen hoorde. Na een aantal incidenten, studentenprotesten en militaire ingrijpen begonnen in 1974 de onderhandelingen. Dit leidde in 1977 tot de Torrijos-Carterverdragen. In deze verdragen stond dat het kanaal werd overgedragen aan Panama. Hierbij moest het land wel een verdrag ondertekenen om zo de neutraliteit van de zone te garanderen. In 1999 werd het Panamakanaal officieel overgedragen aan de Panamakanaalautoriteit waardoor het volledig Panamees bezit is geworden.

Ligging

Doordat het Panamakanaal dwars door het tropische regenwoud van Panama loopt, kan het kanaal blijven bestaan. Er valt hier namelijk zeer veel neerslag. Lake Gatum is het centrale deel van het kanaal, wat een meer is met een oppervlakte van 420 km². Als het een jaar wat minder regent, kunnen grotere schepen er niet met volledige lading doorheen. Schepen die door het kanaal varen gaan door 3 sluizen.

Prijzen

Reizen door het kanaal is niet goedkoop, er moet namelijk tol worden betaald. Voor 1999 waren de kosten om door het kanaal te varen gelijk aan het beheer en het noodzakelijke onderhoud, maar na overname van de Panamese regering werden de prijzen hoger. Gemiddeld wordt er zo'n 100.000 dollar betaald per doorvaart. Voor grote cruiseschepen en containerschepen is dit 200.000 dollar. Dit lijkt misschien duur, maar om met je schip om het puntje van Zuid-Amerika heen te varen ben je qua tijd en brandstof meer kwijt. Panama verdient goed aan het kanaal, een groot deel hiervan wordt wel besteed aan onderhoud. Er wordt vrijwel voortdurend gebaggerd omdat het kanaal anders te ondiep zou worden.

Heeft u interesse in een reis naar Panama? We helpen u graag om deze reis naar uw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9,6 met klantenreviews op TrustPilot, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring.

Vertel ons uw vakantie wensen. Onze reisexperts geven u gratis en vrijblijvend reisadvies op maat.

Zonder budget geen passend advies.
Uw gegevens

* = verplicht. Privacy beleid is van toepassing

1 bezoeker beoordeelde dit artikel gemiddeld met een

8,0

Gerelateerde artikelen