Een weekje in het historische Vianden

Bestemming: A. Vianden (Luxemburg)
Periode: augustus 2011
Vervoer: Auto
Accommodatie: Bed & Breakfast Hotel Heintz

Voor de zomer 2011 zijn we met zijn tweeën opzoek gegaan naar een leuk vakantieadres in het buitenland. Normaliter gaf Frankrijk onze voorkeur, maar omdat we voor één weekje gingen en we niet te lang wilden reizen, besloten we om eens naar Luxemburg te gaan. Via internet hebben we vervolgens een reis geboekt en zijn we beland in Hotel Heintz, midden in het oude Vianden.

Met de auto naar Vianden

Op maandag 1 augustus zijn wij, twee vriendinnen, met de auto vertrokken naar Vianden. De rit ging voorspoedig en het viel ons dan ook erg mee. Eenmaal aangekomen in het stadje was het er erg druk. Die week was er een middeleeuws festival gaande in het plaatselijke kasteel. Door deze gebeurtenis werd het een beetje lastig om onze auto te parkeren. De parkeerplaats bij het hotel was namelijk al volgeboekt. Het hotel maakte echter alles goed. Zo gemoedelijk, dat je je er direct thuis voelde. De eigenaren waren erg vriendelijk en namen alle tijd om alle wetenswaardigheden en bezienswaardigheden te beschrijven. Top!

Idyllisch hotel Luxemburg

Nadat we helemaal geïnstalleerd waren zijn we op verkenning uitgegaan en hebben een rondrit gemaakt met het plaatselijke “treintje”. Zo konden we rustig alles bekijken en horen wat de reisleider te vertellen had. ‘s Avonds hebben we vervolgens heerlijk gegeten bij hotel Petry: voortreffelijk en niet te duur. Na het eten hebben we ten slotte nog even rondgelopen door het stadje. We waren er van uitgegaan dat er ’s avonds nog genoeg te doen was, maar dat viel tegen. Niet echt een uitgaanscentrum, jammer.

Dagje zwemmen

De volgende dag zijn we naar het plaatselijke openluchtzwembad geweest, echt een verademing. Het zwembad ligt op een berg met uitzicht op het kasteel. Prachtig! De fanfare die er speelde, was duidelijk te horen.

Echternach

Op woensdag zijn we een dagje naar Echternach geweest. Het is echt een oud stadje met nauwe straatjes en stadswallen. Zo kwamen we terecht bij de oude abdij. Prachtige oude vleugels met een enorme binnenplaats en een mooi stadspark om te wandelen. Ook hebben we de basiliek bezocht en even een kijkje genomen in de crypte van de Heilige Willibrordus, de stichter van de abdij. Al met al een mooie dag met schitterend weer.

‘s Avonds zijn we nog even een plaatselijke kroeg in Vianden binnengelopen. Er speelde waarachtig een plaatselijke band met live muziek. Het café was stampvol met veel ‘vreemde’ mensen. Allen gekleed in klederdracht. Achteraf bleken dit de mensen te zijn die werkzaam waren in het kasteel. We werden hierdoor wel erg nieuwsgierig en besloten de volgende dag naar het kasteel te gaan.

Wandelen rondom Vianden

We gingen de volgende morgen te voet naar de opstapplaats van de kabelbaan. Hier hebben we lekker genoten van het uitzicht. Boven aangekomen bleek het toch nog een eindje lopen te zijn. Weliswaar bergafwaarts (behoorlijk steil voor niet geoefende wandelaars), maar het was ontzettend warm en drukkend. In het kasteel was het een drukte van jewelste. Het eerste wat ons opviel was dat er ontzettend veel Nederlanders waren. Het hele festijn was wel erg commercieel opgezet. Na de entree met het betaalde routeoverzicht stuitten we gelijk op allerlei kraampjes, natuurlijk met allerlei handgemaakte producten. Kaas, worst, noten, snoep, schalen, potten, kleedjes en kleding uit de riddertijd. In verschillende ruimtes werden voordrachten en shows gehouden. Wij zijn naar de roofvogelshow geweest. Wat een mensen, druk, druk, druk.

Buiten waren ook allerlei activiteiten te bekijken. Knutselen met leem en klei, glazen graveren, kaarsen maken en ga zo maar door. Ook speelde er een heuse doedelzakvereniging. Op advies hebben we de langere (minder steile) terugweg genomen naar de opstapplaats van de stoeltjesliften. Al met al voor ons een behoorlijke klim met hoge temperaturen.

Luxemburg-stad, de hoofdstad

Vrijdag besloten we om een dagje naar de hoofdstad Luxemburg te gaan. Met het openbaar vervoer is het goed te doen. We kochten een dagkaart van € 4,-. Daarmee konden we de hele dag onbeperkt reizen met de bus en de trein. Erg goedkoop en makkelijk en we hoefden zo geen parkeerplaatsen te zoeken midden in het centrum. Echt een aanrader. Luxemburg is een prachtige oude stad met fantastisch mooie gebouwen. We besloten eerst lekker een terrasje te pakken en daarna gezellig winkelen. We zijn thuisgekomen met een T-shirtje van de C&A. Beetje jammer, hier hadden we natuurlijk niet zo ver voor hoeven te reizen.

Natuurlijk wilden we ook nog wat cultuur snuiven en zijn we naar het oude Luxemburg gegaan. Hier hebben we even een kijkje genomen bij het paleis van de Groothertog van Luxemburg. Daarna richting de kazematten. Vanuit de kazematten heb je een heel mooi uitzicht op een heel oud gedeelte van de hoofdstad. Dit ligt een stuk lager. We zijn overigens niet afgedaald in de grotten, in verband met een lichtelijke claustrofobie.

Uitzicht vanaf de kazematten, Luxemburg

Een kijkje in het stadspark is ook echt de moeite waard. Na heel veel trappen kom je in een erg mooi park met aangelegde tuinen en bijzondere bomen. Opvallend zijn de hoge muren rondom. Dit zijn de vestigingmuren van vroeger. Er was naast dit park natuurlijk nog veel meer te bezichtigen, maar wij waren doodop van al het wandelen en klimmen. Dit was erg goed te merken in onze kuiten. Met het openbaar vervoer zijn we vervolgens weer richting het station gegaan, om zo terug te reizen via Ettelbruck. Ook daar zijn we nog even uitgestapt om het centrum en de kerk te bezichtigen. ’s Avonds hebben we ten slotte lekker op de kamer gezeten met een goed leesboek en een glas wijn.

Feest in Vianden

Zaterdag was helaas alweer de laatste volle dag van onze vakantie. Deze dag zijn we opnieuw richting de binnenstad gegaan om daar nog meer lokale festiviteiten in de binnenstad te aanschouwen. Nou ja, je moet er van houden!

Geslaagde vakantie

Zondagmorgen zijn we teruggereden naar huis. Een route van 336 kilometer, dat goed te doen is met de auto. Maar helaas, bij thuiskomst werden we gelijk ontvangen door de regen. Toch konden we terugkijken op een zeer geslaagde vakantie.

Vianden en omgeving is al met al een echte aanrader voor wandelaars en motorrijders. Er zijn diverse routes te verkrijgen. De mensen zijn er erg vriendelijk en je kunt je goed verstaanbaar maken in het Duits, Frans en Nederlands. Als je van winkelen houdt is dit niet de meest aangeraden plaats. In de kleine plaatsjes rondom zijn de kledingwinkels namelijk spaarzaam en de mode is er niet erg up-to-date.

Heb je interesse in een reis naar Luxemburg? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Luxemburg, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.